Alla kommentarer avJohanHelenius

Följeslagerskan2024-01-23
Filmen har sina brister men jag tyckte den var trevlig med sina borgerliga interiörer och operasång. Grundintrigen fungerar och manuset (som bygger på en roman) är starkt. Ibland brister gestaltningen, inte minst av följeslagerskan och pojken som blir kär i henne.

Freedom Writers2023-12-23
Läraren som filmen handlar om arbetade bara som lärare på high school i fyra år, medan kollegorna som slet på samma nedgångna skola i filmen porträtteras som bigotta pösmunkar som fastnat i gamla hjulspår. Kanske är det för att det ska passa filmens mallade övertydlighet som redan efter en kvart in i filmen blir förenklad och förutsägbar, men likväl. Erfarna lärare har lärt sig att man inte är någon hjälte som mirakulöst kan rädda alla elever och att man inte kan förstöra äktenskap och familjeförhållanden på grund av överarbete och frälsarsyndrom.

Fritz the Cat2022-12-23
Bra tidsdokument och träffande satir om det amerikanska samhällets revolutionära rörelser vid 70-talets början som trots sina olikheter delade fäbless för sex och droger.

Flickorna2022-11-06
Mästerverk! Liknar ingen annan svensk film. Bra idé, fint hantverk, dialog som pendlar mellan samhällstillvänd kritik och absurd humor samt scener som går från grekisk teater, till vardag och till festliga drömscener à la Fellini. Uppfriskande och stimulerande.

Världens värsta människa2022-10-25
Filmen är lite spretig med sina kapitel och olika berättargrepp men den är alltid välskriven, välspelad och trivsam. Den har skärpa i sin gestaltning av relationer och har psykologiskt djup utan moralisera eller dölja mänsklig motsägelsefullhet. Många känner nog igen sig eller sina vänner på ett eller annat sätt. Handlingen lider dock av att den saknar en stark intrig. En klen fyra blir ändå betyget. Absolut sevärd!

Barbara2022-02-03
Bra skådespeleri och en intressant story men jag tyckte inte filmen var det minsta medryckande, tyvärr. Något saknades i gestaltningen.

Dunkirk2017-08-05
Som någon skrev: "It is brave, and even admirable, but if you are fond of an emotional core? Then you will sorely feel the lack of it."

Vad döljer du för mig?2017-06-06
Bra manusidé. Stundtals humoristisk, stundtals tragisk. Jag tycker vissa avslöjanden var välspelade och psykologiskt starka såsom fadern med tonårsdottern. Tyvärr var personerna något platta - stereotypiska livsnjutare ur medelklassen - och när djupet saknades i skildringen av dem tillför inte avslöjandet av deras hemligheter så mycket för att göra de mer intressanta. För hur explosiva avslöjandena än var rörde det sig generellt bara vem som bakom ryggen är otrogen med vem. Överhuvudtaget kretsade alla hemligheter kring sex: otrohet, homosexualitet, sexdebut, operation för ökad sexuell attraktionskraft, osv. Ett bredare spektra hade filmen tjänat på. Ändå en stark trea.

Föräldrafritt2016-10-17
Väldigt oväntad och ovanlig film som är svår att dechiffrera både till genre och (eventuellt) budskap. Jag tycker det förvisso gör den betydligt mer intressant. Naturligtvis finns det amerikanska klyschor från det glada 80-talet (som var yuppiens årtionde). Alla markörer finns där: klädstilen, drömmarna om pengar, Porsche, kroppsfixeringen. Prostituerade porträtteras som glada nymfomaner i likhet med många andra filmer från tiden. Det finns ändå något så ovanligt som en inbyggd och underliggande subtil kritik mot regissörens egen film, förmodligen en avsiktlig kritik. Bristen på moral skildras som vägen till framgång... Erotiken i filmen med de Mornay känns väldigt äkta på det poetiska, psykologiserande och intensivt tonårstinna sättet i ena stunden (som på tåget), och är i andra stunder några löjliga misogyna tonårsskämt från vilken highschool-film som helst. Jag tycker dock filmen i just detta avseende speglade ett åttiotal på ett ganska realistiskt sätt även om helt handlingen är fullkomligt osannolik. Dialogen är aldrig stel.

Maffiabröder2016-09-21
Jag tror inte jag behöver lyfta fram det som är bra med filmen: skådespeleriet, fotot, tempot, etc, eftersom det är uppenbart för alla. Det jag tror är filmens grundläggande problem är att den både utgår från boken av en f.d. gangster som blev informatör, en ganska platt och dubiös typ, och berättas även i filmen genom honom vilket inte förmår bredda känsloregistret utanför det endimensionellt hårdkokta och tröttsamt grabbiga. Bland alla tragiska livsöden som passerar revy upplever man som tittare det helt utan inlevelse, det finns helt enkelt ingen plats för reflektion eller inträngande känslor i berättelsen, vilket ändå trots allt gör detta till en ypperligt producerad men typiskt amerikansk gangsterrulle. Jag ger den en svag fyra.

The Look of Love2016-08-30
Fin inblick i en förgången epok och en udda bransch. Jag hade ingen aning om den klassas som en komedi /av vem?) och jag såg den som ett vanligt drama. Det var lite väl mycket naket och glorifierat utsvävat partyliv men det fanns en tragisk botten som steg mot ytan i slutet av filmen och gav den djup och mörker. Jag önskar att de hade kunnat dra lite mer i det mörka faktiskt och inte klippt ned det så mycket.

Match Point2016-08-08
Mästerverk

Peggy Guggenheim: Art Addict2016-08-01
Håller med föregående. Dock har Gagosian inget att göra i dokumentären

Armi Alive!2016-08-01

Leviatan2016-08-01
Gripande, visuellt vacker och välspelad.

En djävulsk fälla2016-08-01
Historien var omöjlig att engagera sig i. Snyggt foto och hårdkokt dialog. Överskattad.

The Dressmaker2016-08-01
Jag instämmer med Albion

Café Society2016-08-01
Svag trea. Alldeles för banal

I hetaste laget2015-07-28
Fyndig, rolig, bra skådespelarinsatser och fångar tidens utsökta stil och skönhetsideal. Det är ingen film som går på djupet men om man låter sig förföras av alla numer förbjudna knep är den ändå provocerande bra för en svensk 2015.

There Will Be Blood2014-01-28
Väldig bra foto, påträngande stämningar, starka frågeställningar och mänskligt beteende som ställs på spets. Saknar ett tillfredsställande slut. Helt klart sevärd.

Lore2013-03-17
Stark film. Fotot är fint och sammanflätas med stämningsfull musik som skapar intimitet. Historien skildrar en tid som tills nyligen var bortträng i tyskt kollektivt minne såväl som deras litteratur eller film. Detta trots en oerhört traumatisk tid då allt raserades och en ny tid tog vid. Lore förkroppsligar detta, och för mig var slutet starkt. Hon är för ung för att hålla fast vid de äldres lögner men för märkt för att känna glädje och glömma. Nostalgin, sentimentaliteten krossad som en porslinsfigur.

Amour2013-01-12
Vacker och känslosam film om ett oönskat farväl av livet. Men också det man lämnar bakom sig: ett långt, minnesvärt liv som glimrar till inför utplånandet. Jag kan känna att det är en fin kärlek och civiliserad nära vänskap som råder mellan det gamla paret. Något som för mig är otroligt värdig och uppflyftande, även inför döden.

Babettes gästabud2013-01-03
Oväntat fin filmatisering av en Karen Blixen-novell.

Jagad2013-01-02
Snutar. Ett geni till rymling. Tuffa män som klarar mycket. Stor spänning. Men inget som berör mig.

Kulregn över Broadway2013-01-01
Habil Allen.

Hobbit: En oväntad resa2013-01-01
När jag läste boken för tretton år sedan fångades jag av charmen, Bilbos egenheter och det spännande äventyret. Här tycker jag det mest handlar om effekter och utdragna maffiga slag medan annat inte togs med. Karaktärerna engagerar inte det minsta. Märklig nog är boken mer en barnbok för vuxna och filmatiseringen det omvända.

Död på nytt2012-11-18
Svag trea. Tyckte historien var långsökt och skådespeleriet orealistiskt. Gillade dock Emma Thompsos frisyr och den där ca år 1990-looken, på allvar.

Studie i brott2012-10-21
Stor besvikelse.

Kär i Paris2012-10-21
Början var lovande men resten var platt.

Lust, Caution2012-06-04
Magisk film med tryckande stämningar och fint foto. Likt In the mood for life är Tony Leung med, det spelas mahjong, och lust/otrohet är temat.

Nästa sida »