Alla kommentarer avJohnTron

The Play2020-11-14
Mycket fin dokumentär om kvinnors frigörelse genom amatörteaterns värld.

Kärlek 652020-11-03
Det är sällan man ser en film där människorna känns så naturliga som här. De har dessutom sina verkliga namn. Oväntat bra film enligt den tidens nya vågen. Sedan håller den kanske inte hela vägen och når inte samma höjder som Kvarteret Korpen. Keve Hjelm är kanon som Bosse Widerberg-alter ego.

Jack Frost2020-10-28
Alltså, jag tyckte den var urfånig i början, men konstigt nog blev den bara bättre och bättre när jag kom in i rätt barnsliga stämning. Till slut skrattade jag högt när katten åker släde eller ordduellen mellan häxan och Ivan. Men det roligaste av allt har med klubbor att göra. Jag säger inte mer.

Nainsukh2020-10-22
Fantastiskt vacker film - som en meditation i indisk miljö.

Kalle Ankas deckarroman2020-10-09
En av de roligaste Kalle-filmerna - tycker jag. Crazeee!

Nerosubianco2020-09-26
Otroligt mycket 60-tal. Och med väldigt bra musik.

The Howl2020-09-23
Bland det sjukaste jag nånsin sett i filmväg. Fast det fanns en hel del allvar i denna knäppa komedi.

Col cuore in gola2020-09-23
Överraskande bra av Tinto Brass, med en hel del finurliga tekniker. En gialli som inte är lika blodig som exempelvis Dario Argento, men med typisk gialli-stil i övrigt.

Schackspelarna2020-09-13
Tyvärr lite för ojämn för ett högt betyg. Fast slutet var riktigt bra.

Les 3 boutons2020-09-10
Helt underbar liten lekfull pärla av Agnés Varda. Synd att hon inte är med oss längre.

The Invincibles2020-08-04
Väldigt stark polisthriller med politiska förtecken.

Paris2020-08-04
Liksom som de andra Klapisch-filmer jag har sett så är detta en ganska ojämn historia. Det finns en hel del gripande höjdpunkter, men däremllan en del dödtid och vilja att skämta bort allvarliga ämnen.

Barnförbjudet2020-07-20
Underbart att se Fred Åkerström som päron. Sjuk upplevelse, men verkligen värd en applåd.

Ansiktet2020-07-17
Sjukt bra film om hur konsten ses ner på av vetenskapen och myndigheterna. Otroligt fint foto dessutom.

A Lizard in a Woman's Skin2020-06-20
Den bästa gialli som jag har sett, Dario Argento får ursäkta. Och inte kunde man lista ut mördaren heller.

Chupke Chupke2020-06-14
Det här är en riktigt kul fars, som förstärkts av alla färgstarka karaktärer.

French Dressing2020-06-07
Började riktigt bra och kul, men efter ungefär halva filmen så dog den helt.

Miniaturen - Viele Berliner Kunstler in Hoisdorf2020-06-05
I vanliga fall tycker jag väldigt mycket om Tscherkasskys filmer, men det är mer av "jag filmer mina konstnärskompisar och skruvar till det lite (eller mycket)".

Dream Work2020-06-02
Jag gillar verkligen Tscherkasskys avantgardistiska filmer. Detta är en favorit, som förmodligen blir en femma vid omtitt.

Skuggor över Södern2020-06-01
Sjukt bra barndomsberättelse med en stor dos mänsklig värme - och alla fördomar. Enormt viktig film om rasfördomar, vilket är väldigt aktuellt fortfarande - tyvärr.

Les Amants de Montparnasse (Montparnasse 19)2020-05-31
Väldigt bra skådespeleri av Gérard Philipe gör detta till en mycket sevärd film om Amadeo Modiglianos sista tid.

Les amours de la pieuvre2020-05-25
Asså, det borde skrivas böcker om Painlevés musikval. Här nån typ av avantgardistisk syntetisk musik, med en liten snutt gospel inbakad. I övrigt en väldigt vacker film, men jag hade gärna sett mer av bläckfiskungarnas uppväxt.

...A Valparaíso2020-05-25
Väldigt fin dokumentär av en av mästarna. Valparaiso synas från många synvinklar under en knapp halvtimme. Stiligt!

Meshes of the Afternoon2020-05-24
Det här är rent makalöst. En mardrömsvärld utan dess like och jag älskar det. Och så är den gjord på 1940talet. Makalöst! jag säger det igen.

Free Radicals2020-05-24
Fantastisk nonfigurativ film helt byggande på rytm. Efter ett tag såg jag dansare i de rörliga tecknen.

Too Much Johnson2020-05-24
Nä, det som började som en kul parodi på Keystonetidens stumfarser blev snart ganska enahanda och tråkiga. Man ser dock ganska tydligt att en klippare är nödvändigt i filmproduktionen. Synd att Orson inte hann göra det.

Return to Reason2020-05-23
Mycket intressantare än hans Homemade Movies.

Vormittagsspuk2020-05-23
Det är alltid kul att se en surrealistisk stumfilm, speciellt - som här - när den är rolig också.

Berlin, storstadssymfoni 2020-05-23
Passar på att höja vid en omtitt. Väldigt vacker bild av en dag i dåtidens Berlin. Kan tänka mig att den influerade Dziga Vertov när han gjorde sitt mästerverk Mannen med filmkameran.

Instructions for a Light and Sound Machine2020-05-21
Helt underbar avantgardistisk kortfilm av Peter Tscherkassky. Han förkastar helt tanken med ett logiskt handlingsförlopp och låter allt flimra runt i ett tankekaos. Älskar detta!

Nästa sida »