Alla kommentarer avJonatanh

12 Years a Slave2015-05-16
"Your story, it is amazing. And in no good way." Fördomar om modern Hollywoodfilm med Oscarskant; bekräftade, ännu en gång.

Iron Maiden: Flight 6662014-10-24
Världens osexigaste band.

Godzilla2014-09-11
Perfekt bakisrulle som faktiskt har åldrats betydligt bättre än väntat. Trots längden är den underhållande och 90-talscharmig. Effekterna håller kanske inte men är samtidigt inte sämre eller mer påklistrade än nyare filmers usla CGI. Betydligt bättre än årets upplaga. Stark trea.

Rymdens vampyrer2014-09-11
Vart FAN kom den här filmen ifrån?! Och framförallt, varför har man aldrig hört någon prata om den? När det är bland det bästa man sett kan man faktiskt undra. '2001' möter 80-talsskräck i den vackraste av scenografivärldar man kan besöka. Suggestivt erotisk stämning, fantastisk musik, sjukt snygga effekter och en originell story som t.o.m. funkar bättre än jag vågade hoppas på och håller hela vägen ut, trots det simpla upplägget. Antalet filmer som snott/lånat från den här kan göras lång, konstigt då att den är en riktig doldis. Klart bästa Tobe Hooper gjort också. Det enda jag ångrar är att jag inte såg den för flera år sen när jag hittade den från början. Men ack vad belönad man blev till slut. MÄSTERVERK.

The Phantom of the Opera2014-07-30
Sömn och suck.

The Room2014-07-22
Då kulten kring filmen är så stor finns det inte så mycket mer att tillägga. Men FAN vad underbart det här är: 90-talsballaderna, scenografin, sexscenerna, de ständiga exteriörbilderna, den icke-existerande storyn och givetvis karaktärerna och skådespelet. Man blir imponerad av kalkongenialiteten, hoppas på mer från auter Wiseau framöver.

A Good Day to Die Hard2014-07-22
Jag orkade knappt se den, säger så.

Drive2014-07-22
Fy fan vad tråkigt. Jävla hype, som vanligt.

20102014-07-20
Det här kunde ju blivit så bra, men med billiga CGI-effekter, många störande karaktärer och ett bitvis uselt manus faller det. Snygga scenografier, några schyssta kopplingar till originalet och spökgreppet funkar dock oväntat bra och i slutändan blir jag ändå tillräckligt underhållen för att sätta en svag trea.

The Conjuring2014-07-20
En scen/referens till respektive spök/skräckfilm genom filmhistorien och en hyllningskänsla genomsyrar hela speltiden. Dock har filmen samtidigt mycket egen charm, spänning och faktiskt en hel del läskighet. Det blir aldrig för klyschigt även om det givetvis blir förutsägbart och som alltid i modern skräckfilm sämre ju längre det lider. Historien kring dockan är totalt meningslös och har varken funktion eller syfte. Stark trea.

I Love You, Man2014-07-13
Ännu en film med ungefär samma team med ungefär samma handling med ungefär samma resultat. Inte dåligt men inte bra.

Blodiga Hjärtans Dag2014-07-13
Underskattad och bortglömd skräckis i klassisk småstadstonårsslaktaranda. Men inte mer.

Prometheus2014-07-13
Med tanke på mina fördomar och låga förväntningar blir jag till en början glatt överraskad och bitvis imponerad, speciellt då de två första Alien-filmerna tillhör mina absoluta favoriter och en rebirth av serien enbart kändes som ett desperat försök att tjäna pengar på ett gammalt koncept, helt i linje med alla andra vidriga remakes/reboots av klassiker. Men så fort storyn drar igång ordentligt och "upptäckarglädjen" är över faller filmen platt. Fram till 'operationen' är jag med på noterna men efter detta faller filmen ned i klyschgrop efter klyschgrop och slutresultatet blir en extremt förutsägbar och trist historia. Visuellt imponerande med befriande analoga scenografier och effekter som ensamt lyfter filmen ett betygsteg. Att man valt Noomi Rapace som huvudperson och hjälte är dock patetiskt då hon varken kan skådespela eller prata engelska.

The Bling Ring2014-07-13
Lika ytlig som ämnet den behandlar. Delen som är mest intressant (rättegången) rumphuggs och man lämnas oberörd och ointresserad.

Cloud Atlas2014-06-15
Vilken soppa. Kvasifilosofiskt pretentiöst epos som tar sig själv på lika stort allvar som alla andra usla filmer i den här kombogenren; plastig-historisk-sci.fi-äventyr. Även om storyn inte är helt simpel är utförandet så tröttsamt klyschigt att man gäspar. Avskyr klippningen som desperat försöker skapa spänning i historier som är så förutsägbara att gäspningen övergår i sömn. Kostymen och scenografin är helt okej men sminkningen, som säkert är svindyr och superavancerad, är så dålig att samtliga sminkade karaktärer (majoriteten) inte går att ta på allvar överhuvudtaget. Lägg där till ful CGI och två av de träigaste skådisarna i Hollywood (Hanks, Berry) så är vi farligt nära en egentligen välförtjänt etta. Men på grund av att filmen åtminstone försöker sticka ut i en generisk filmindustri och nästan underhåller får den en svag hederstvåa. Pensionärs-buskis-sekvenserna på och kring äldreboendet är det suraste jag sett på länge, FY FAN.

Super 82014-06-15
Underhållande och fin familjefilm som faktiskt inte lider så mycket av sin uppenbara homagestämpel. Däremot har man ju redan sett allt tidigare, och framförallt bättre. Första halvan av filmen är bitvis riktigt bra men den tappar rejält när kaoset drar igång. Amerika-slutet är så uselt att man skäms för att man gillade början så mycket och i slutändan är filmen exakt så platt som man hade hoppats att den inte skulle behöva vara. 'The Case' är bättre.

Mad Max2014-06-15
Äntligen. Charmigt DIY men tyvärr lever den inte riktigt upp till sitt rykte. Visst är den kult men den saknar en hel del för att behålla intresset uppe filmen igenom. Vissa scener är riktigt fina medan andra känns tjatiga och utdragna och med tanke på den enkla storyn blir detta ett stort problem. Delad plats med del två i serien men inget jag kommer se om på bra länge. Mel är dock snygg som få.

The Dark Knight Rises2014-06-15
Titeln säger allt. Filmen är precis lika fantasilös som idén att lägga till ett ord på föregående filmtitel i serien. Trodde det var ett skämt första gången jag läste vad den hette. Som en sämre blandning av The Dark Knight och Inception. Skådisarna tar i från tårna med Tom Hardy som töntig skurk med märkligt stel dialekt, det hjälper inte heller att hans röst är mixad högre än allt annat på ljudspåret. Så många aspekter gör den låtsas-tuff och längden hjälper inte till. Måste även känga till Princess Hathaway som skrattretande Catwoman. Tacka vet jag Michelle Pfeiffer. Klart sämst i en filmserie som förhoppningsvis (men troligen inte) bör avslutas NU, innan Nolan gör en till billig kopia på sina tidigare filmer.

Dr Yogami från London2014-06-15
Förutom en snygg inledning och delvis schyssta effekter en riktigt trött och tråkig skräckfilm som inte åldrats med värdighet.

The Girl with the Dragon Tattoo2014-06-15
Haha, vart fan ska man börja? Maken till luftslott får man leta efter. Då jag (tyvärr) sett filmoriginalet blir en jämförelse ofrånkomlig. Men faktum är att den här amerikanska, "tufft mörka" versionen av den mest uttjatade Svensson-hypen på länge är sämre än det svenska usla originalet. Kalkonfesten sparkar igång redan i de horribla förtexterna med en våldtäkt på 'Immigrant Song' och lökigt dataanimerad cybersex. Sedan drar den nästan tre timmar långa svengelska jakten, på vem som kan leverera en replik mest krystat, igång. Är det bara jag som ser och hör hur otroligt töntigt det här är? Hur stora (men absolut inte bra) skådisar gör bort sig totalt och byter dialekt och uttal både en och två gånger? Det finns inte en enda karaktär som har någon som helst tyngd eller trovärdighet och med klappträt Craig i spetsen blir filmen omedvetet komisk på gränsen till absurd. Dock räddar detta filmen och gör den genomlidlig och underhållande på klassisk kalkonfilmsmanér. När Enya spelas i tortyrscenen flinar jag av lycka. Rekommenderas om man vill skratta åt en död filmindustri.

Metallica: Through the Never2014-06-15
Suck. Att Metallica skulle ge sig på att göra (3D)film var väl bara en tidsfråga med tanke på vilka snedsteg de tagit de senaste åren. Att den skulle bli dålig var ju lika väntat, men man hade hoppats på lite mer utsvävningar och en pretentiösare story. Framförallt efter vad bandet själva i förhand sagt om filmen. Istället får vi en helt vanlig konsertfilm med en något mer närgående och fysisk kamera. Ibland glänser det till rent musikaliskt men Lars spelar låtarna lite för fort vilket gör att svänget helt och hållet försvinner på vissa spår. Dessutom får vi ett märkligt val av låtar där man sorgligt nog (som vanligt) väljer att ha med båda monsterhittarna från den självbetitlade skivan. Att publiken (som får mycket skärmtid) består av sportkillar och brudar med partylinne är knappast förvånande men likväl patetiskt. Storyn är oerhört banal och kan sammanfattas med en estetik hämtad från en tuff "bandtröja" från valfri herrklädsbutik, passar väl ihop med filmens korthåriga känsla. Man får ingen som helst fördjupning i bandmedlemmarnas personlighet eller karaktär vilket var den största förhoppningen med filmen. Dags att lägga ner. Nu får det fan räcka.

Jason Becker: Not Dead Yet2014-05-23
Något kortfattad men fin dokumentär om denna gitarrguru. Hade varit intressant med mer fokus på den del av hans karriär som han var fysiskt aktiv musiker, Cacophony-åren osv, men väldigt fascinerande ändå.

Kraftwerk and the Electronic Revolution2014-05-09
Extremt ingående och detaljerad dokumentär om musikhistoriens mest intressanta era och land. Förutom en nördig genomgång av Kraftwerks karriär och diskografi får även andra tyska artister och krautrockband utrymme och allt hålls samman i en underbar kronologi.

Punksångaren Kathleen Hanna2014-05-09
Äntligen en musikdokumentär som handlar om nånting annat än bredbenta killar med gitarrer. Viktig historieskildring av ett 90-tal som sällan får utrymme i musikhistorien. Grym kvinna och en fascinerande karriär även om musiken inte riktigt är min grej.

Transformers 32014-04-28
Precis som de första delarna underhållande, hjärndöd och väldigt behaglig action som passar perfekt för en bakfylla. Tillbaka till ettans något seriösare (?!) ton och skippar åtminstone lite av den buskisliknande humor tvåan lider av. Uppskattar den mer påtagliga sci-fistilen och den något mörkare tonen. Men samtidigt är det bland det plastigaste och dummaste som har gjorts, men i den kontrasten ligger charmen med Transformers för mig.

Guldörat2014-04-24
Förutom att den gärna hade fått vara tre timmar lång är det här bland det bästa jag någonsin sett. SE! Här: http://m.youtube.com/watch?v=Q_lWpDYgj4o

Tron Legacy2014-04-22
Dataanimerad Jeff Bridges, det säger ALLT.

World War Z2014-04-18
Älskade zombiegenren i ännu en variant, all in, all out. Underhållande bakisfilm men ack så tunnt det är, och dumt. Men framförallt irriterar det oerhörda flyt Snygg-Pitt har hela tiden, detta blir ett stort problem då filmen samtidigt vill vara realistisk och trovärdig, det är den inte. Bitvis spännande men spänningen förtas av att man hela tiden vet att allt kommer lösa sig och att familjen kommer kramas i slutet.

Pacific Rim2014-04-18
Gillar Transformers någorlunda och är ett fan av monsterfilm men när man varken kan ta robotar eller monster på allvar pga den oerhört plastiga animationen och filmen i övrigt är glättigt fånig tröttnar jag direkt. Visst är detta ett självmedvetet drag, men jag blir inte charmad utan snarare irriterad. Alla karaktärer undantaget Idris Elba är både uselt spelade och töntigt skrivna med klichéerna uppskruvade på max. Den skrikiga visuella stilen går inte alls hem hos mig utan bidrar enbart till filmens enfaldighet, stor besvikelse.

Elysium2014-04-12
'District 9' i Los Angeles. Att se denna direkt efter 'Oblivion' kan ha påverkat mitt omdöme något men de blev i slutändan en fin kombo. Visuellt imponerande och realistiskt skitig och analog (nåväl) sci-fi som bitvis är riktigt bra men oftare riktigt dålig. Köns- och rasfördomarna är obehagligt vidriga och klichéerna (som dessutom är bortom överskådespelade) vet inga gränser. Detta gör att filmen blir väldigt ihålig och korkad eftersom den samtidigt försöker vara politisk och anti-imperialistisk. Dessutom innehåller den en av filmhistoriens mest skrattretande bad-guys i Sharlto Copley's 'Kruger': Att i samma mening ändra brytning mellan australiensiska, skandinaviska, franska och gud-vet-vad och därtill spela över till parodiska nivåer för önskningarna till en utebliven South Parkhåning. Jodie Foster har exakt samma problem med sitt patetiska försök att spela ond. Hollywoodstilen och det överlag usla skådespeleriet drar ner en i övrigt underhållande och snygg sci-fi. Svag trea.

Nästa sida »