Alla kommentarer avJupiter

I rymden finns inga känslor2010-09-03
Strålande film. En frisk fläkt i filmsverige.

Inglourious Basterds2009-09-04
Det här är en film som är uselt klippt och alldeles för lång. Brad Pitt gör sin sämsta prestation på många år. Långa scener som ska mala på och upprepa det publiken redan vet. Spekulativt våld. Platta karaktärer. Det som gör mig mest förbannad är att jag vet att Tarantino kan så mycket bättre. Men han har blivit lat och slänger ihop något med vänsterhanden. WW2 verkade väl vara en spännande scen, men vem fan orkar läsa historia? Bättre att dikta ihop något. Och egentligen, vad spelar det för roll? Filmen hyllas ju oavsett. Kom igen nu, våga ställa lite högre krav på honom, annars fortsätter han att slänga ur sig sånt här skräp.

Frost/Nixon2009-02-21
På många sätt en usel film, men tillräckligt bra i sina delar och stunder för att stanna på en 3:a. Langella är enorm men Howard väljer att förenkla för mycket, och stereotypiserar i princip alla utom Nixon och möjligen Frozt. Jag har sett djupare personporträtt i Thundercats. Även handlingen och drivkrafterna förenklas på ett sätt som nästan blir parodiskt när Howard samtidigt försöker föra en diskussion om förenklingen i nyhetsmediet. Howard får en 1:a, övriga filmen en 4:a.

Eagle Eye2008-10-12
Sämsta jävla skit jag sett. Fyfan.

Into the Wild2008-08-27
En strålande film om en makalöst osympatisk och korkad person.

There Will Be Blood2008-06-24
Det skulle varit tre filmer, alternativt en sex timmar lång. Men ändå, helt fantastiskt.

A Guide to Recognizing Your Saints2007-09-11
LeBouf och Downey Jr känns väldigt malplacerade. I övrigt bra.

Land of the Dead2007-06-01
Nej, det här dög inte. Synd. Det började bra: tanken om de mänskliga relationerna och ett nytt samhälle med det ständiga hotet av zombies känns som en naturlig fortsättning på historien. Men sen släpps de trådarna helt och så blir det bara en rätt dålig actionfilm.

Spider-Man 32007-05-10
Njae. Maguire och Dunst känns trötta. Maguire rent dålig i stora delar. Filmen är bra från och med Venoms intåg men helheten håller inte hela vägen.

Fearless2007-04-11
är det bara jag som misstänker att trailerns påstående om "Jet Li's sista kampsportsfilm" bara är en felöversättning och egentligen skulle varit "Jet Li's senaste kampsportsfilm"? eller ska han sluta på riktigt? messa gärna om ni vet.

Patton2007-02-22
Om man inte tycker att Pattons djup framgår i den här filmen är man ju antingen autist eller fransman. Håller med om att det kunde varit nån timma längre.

Walk the Line2006-09-10
tycker gott att den kunde få varit längre. nu kändes det hackigt och snabbt igenomsprunget. ändå väldigt bra. imponerande att phoenix och witherspoon sjunger allt själva.

München2006-02-21
Balanserad, vacker. Kunde gått lite djupare, men ändå väldigt bra.

Gamla män i nya bilar2005-12-26
snudd på fem. danskarna kan verkligen göra film.

Manderlay2005-10-01
i klass med dogville, mer komplext budskap men lika klockren i utförandet.

Why We Fight2005-08-01
borde heta "why we fight and why it's bad". filmen verkar inte alls vara intresserad av att svara på sin grundläggande fråga. vill jag se bush-trashande kan jag väl se michael moore.

Sin City2005-07-26
synd att alla kvinnor i filmen antingen var horor eller våp. kanske beror på mytologin, iochförsig. fantastisk film.

Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café2005-07-26
jösses så mycket outtalad lesbo-erotik. sentimental till bristningsgränsen. har sin charm.

Dagbok från en motorcykel2005-07-21
Väntar med spänning på Luftwaffe diaries, där man får följa Hitlers road trip i unga år. Märkligt att man inte alls reflekterar över att man gör film om en mördare.

Pokerspelaren2005-07-21
Bland det sämsta skit jag sett. Den enda behållning man hade var fotot som ibland var riktigt snyggt. Pinsamt dålig poker.

Skuggor och dimma2005-05-31
intressant dramaturgi. många fina skådespelare, stor humor som alltid.

The Forgotten2005-01-11
tyckte inte att den spårade ur, snarare höll den sig på banan med de givna förutsättningarna. början gav ett ganska dåligt intryck och jag trodde att den höll på att utvecklas till ännu en dussinkonspirationsfilm, men den överraskade. kanske inte riktigt värd en fyra, men bra i sin genre.

19842005-01-09
med tveksamhet en fyra. jag hade rätt stor behållning av den, men har man inte läst boken är den nog inte att rekommendera. kändes mer som ett komplement till boken.

Dawn of the Dead2005-01-08
mycket bra! men remaken är bättre. låg budget har inget egenvärde.

Jorden runt på 80 dagar2004-12-10
Jag har inga problem med att böcker filmatiseras. Det jag har problem med är att de filmatiseras utan respekt för originaltappningen, vilket är fallet här. Det är som om de inte tycker att boken är spännande nog - de var tvungna att slänga in lite kampsport också.

Fullt hus2004-11-06
jag såg den på flyget hem från azorerna.

Pianisten2004-10-07
Författarinnan till boken som filmen är baserad på vann nobelpriset idag.

The Royal Tenenbaums2004-08-18
hade den på en fyra förut, men såg om den och blev bortblåst. lysande.

The Million Dollar Hotel2004-06-27
Lyckas inte riktigt i sin ambition att vara både mordgåta och konstfilm. Karaktärerna känns inte genuina, men stämningen är bra. Kunde på hela taget varit mycket bättre.

For Love of the Game2004-06-27
Baseball på nostalgispråk. Väl mycket stråkar ibland, men snygg och melankolisk.

Nästa sida »