Alla kommentarer avKhimaira

Gunda2021-12-02
Sammanfattningsvis kan man väl säga att detta är en film som gör sitt jobb väl som antigrisätarpropaganda. Skådespelaren Joaquin Phoenix var med och producerade.

Prisoners of the Ghostland2021-10-28
Är filmen bara lite allmänt smågalen eller rentav Batshit Nicolas Cage Crazy kanske vän av ordning frågar sig? Svaret är tyvärr att denna gång högg regissören Sion Sono i sten och misslyckades med att skapa en tillräckligt engagerande story att hänga upp fnoskigheterna på. Tveksam, dissonant ton i skådespeleriet från nästan alla inblandade och det låter ofta ansträngt när flera japanska skådespelare ska drista sig till att tala engelska. En besvikelse, detta!

Dune2021-09-22
Rätt mycket bättre än förväntat, faktiskt, men Villeneuve har ju också visat förr att han behärskar sådant här till skillnad från Disney. George Lucas och hans Star Wars-imperium framstår mer och mer som bara en enda utdragen kampanj för leksaksförsäljning. Där Lynch/Laurentiis-versionen mest bara var en förvirrande dikeskörning, lyckas denna version åtminstone hålla kvar intresset ända fram till slutet... vilket dock inte visar sig vara ett slut, utan planar ut i en andra del för publiken att måttligt entusiastiskt se fram emot. Tekniskt är detta ett bländande hantverk och skådespeleriet sviker inte heller. Var det någon mer än jag som satt och tänkte på paralleller till nutidens händelser i Afghanistan under filmens gång? Konstigt nog gagnade det filmen... Powaqqatsi möter Dallas hörde jag mig tänka också ibland.

The Man Who Sold His Skin2021-07-25
Tattoo Fixers möter Ruben Östlunds The Square på arabiska, eller något sådant! Nej, skämt åsido är detta en mycket lyckad svart komedi om det absurda tillståndet i en värld där människor på flykt värderas så lågt att det enda sättet för dem att uppvärderas är att förvandla sig själva till handelsvaror på en marknad för att, så att säga, "friare" kunna förflytta sig över landsgränser. I detta fall handlar det alltså om att en syrier bokstavligen förvandlas till ett konstföremål för utställning på konstmuséer genom en ryggtatuering föreställande ett Schengenvisum. Kritik av konstvärlden, jo visst, men konstnären agerar också "förnuftets röst" här på sina ställen. Mycket sevärd film.

Gunpowder Milkshake2021-07-18
Detta är en riktig jävla skitfilm. En film blir fan inte "progressiv" eller "feministisk" bara för att det är ett homogent tjejgäng som springer omkring och slaktar ett lika homogent, men mer ansiktslöst och ondskefullt, killgäng. Jason Stathams filmer är för fan mer progressiva än den här jävla dyngan. Nåväl, israeliske regissören Papushado har tidigare visat att han kan bättre än så här och hänger man med ända till slutet får man höra den utmärkta Mercury Rev-låten "Goddess on a Hiway" från 1998, men det förlåter ingenting.

Charlatan2021-07-15
Det vore lätt att ironisera över hur mycket det kisas in i provrör innehållande grumligt urin av olika kulör, men ingenting kan förta att denna historia ändå gripande och insiktsfullt skildrar hur totalitära regimer ofta bryter ner den som inte bryr sig om något annat mer än att tjäna regimen. Det handlar också en hel del om homosexualitet, vilket jag inte hade väntat mig, men gjort på ett bra och upplysande sätt om den tidens syn på saken. Far och son Ivan och Josef Trojan spelar huvudrollen i äldre och yngre skepnad med bravur, likaså gör Juraj Loj en bra insats som assistenten Frantisek.

Willy's Wonderland2021-07-12
Fair warning! Om du inte tvunget vill se Nicolas Cage städa toaletter hela dagarna, vill du nog inte heller se denna film. Men visst fan är det bisarrt så det räcker!

Black Widow2021-07-08
Florence Pugh och David Harbour är filmens största tillgångar. Balansen mellan komik och allvar är väl avvägd och actionscenerna gör vad de ska. Filmen pågår heller inte i all evighet och vi drunknar inte denna gång i mängden karaktärer som tvunget ska slåss om utrymmet hela tiden. Godkänd som underhållning, men inte så mycket mer.