Alla kommentarer avKulturgam

Rädda Willy 22015-04-13
Oregons fantastiska natur väger upp usel regi på en ovärdig och givetvis helt onödig uppföljare.

Blue Velvet2015-04-13
Erotisk, suggestiv, mörk, obehaglig, humoristisk och givetvis helt sjuk i huvudet. Fotot är fantastiskt.

Die Hard2015-04-13
Usel. Ni som ger femmor - ta av nostalgiglasögonen, se om den. Fantastiskt föråldrad. Bara Rickman väger upp en aning.

Take Shelter2015-04-13
Ett smärre mästerverk.

Dog Pound2015-04-13
Stark! Påminner om R i sin råhet. Fängelsefilmer med äkta interner som skådisar lyckas alltid fånga mig. Våldet bara fortsätter, översittarna ersätter varann i den nedåtgående spiralen bakom murarna.

The Way2015-04-13
Gåtdags: Vad går och går men kommer aldrig fram? Martin Sheen på pilgrimsfärd. Den här filmen känns nästan medvetet enbart riktad till 65+:are

The Culture High2015-04-13
Sanslöst vinklad.

Motstånd2015-04-13
Yuck. Uselt skådespel, speciellt från Craig. Blek, trist klichefilm med urvattnade "idealist vs realist"-karaktärer

Detachment2015-04-13
Osympatisk, färglös huvudkaraktär, alla lärare är svin och jag förstår att filmen genom denna porträttering vill säga något, men oklart vad. Överdriven, stereotyp, pretentiös.

Everest2015-04-13
Kasst. Kändes som nåt man hade sett i skolan som liten. Produktionen känns mer 80-tal än 90-tal.

Lone Survivor2015-04-13
Bortsett från de övermänskliga superhjältar till soldater som klarar av att bli skjutna lite överallt, överleva rpg som smäller nån meter ifrån dem upprepade gånger och landa med både rygg och huvud rakt på träd och vassa stenar så är titeln missvisande. Endast sista halvtimmen behandlar "ensam överlevande"-delen - och då egentligen bara i några få minuter. Standard krigsfilm av idag, men stridsscenerna är jäkligt fräcka.

Limitless2015-04-13
Full av logiska luckor men roande för stunden.

Tusen bitar - en film om Björn Afzelius2015-04-10
Som die hard fan hade jag hoppats på mer. Denna dokumentär vadar i samma vatten som dokumentären från tidigt tvåtusental - den lånar till och med samma foto. Det förmildrande i dokumentären var att få höra mer om Björns familjeliv, hans galna mamma

Donnie Brasco2015-04-09
En rak resa genom maffiamedlemmar lika otäcka som bumbibjörnarna, ledd av en osympatisk och otrovärdig pretty boy; johnny depp, som infiltratör. Filmens minnesvärda ögonblick kan räknas på en hand, och då är jag generös. Se goodfellas istället.

Clue - Mordet är fritt2015-04-09
Charmig som tusan, och Tim Curry briljerar som alltid.

10 000 timmar2015-04-09
Så överspelad och torr att man nästan undrar om det är ett skämt.

Captain Phillips2015-04-08
Obehaglig och ständigt spännande.

Birdman2015-04-08
Fantastisk på alla sätt.

Sjöfartsnytt2015-04-08
Fruktansvärt spretig. Huvudkaraktären är färglös och otroligt osympatisk. Man vet att en film inte vet vad den vill säga när dess förmodade budskap levereras i en ostig oneliner i filmens slut.

Tracks2015-04-08
Substanslös. Det är en svårbemästrad konst att göra filmer som rör sig kring i princip en enda karaktär. Här faller det platt. Ingen intrig, ingen bakgrund till huvudkaraktären, ingen dynamik, ingen spänning, trista miljöer, repetetivt soundtrack och en skitjobbig efterhägsen fotograf. Se istället into the wild för filmer om frihetssökande nomader i modern tid

Revolution2015-04-08
Frihetstiden med hockeyfrillor och demoniserade britter. Kostymerna och rekvisitan väger upp ostigheten

Ärans män2015-04-08
Brodericks karaktär är otroligt färglös men vägs upp an Denzels skådespel och mäktiga krigsscener

Juryn – A Time to Kill2014-11-22
Viktig film, många starka scener.

Hämnden2014-11-08
Svag fyra. Många starka scener och bra skådespelarinsatser, men jag förstår inte riktigt vad den försöker säga

Taken 22014-10-16
Biljakter... Och så några biljakter... Nämnde jag biljakter? För att inte förglömma biljakter.

Dudley Do-Right2014-10-16
Smörja. Går inte ens att ironi-glo på en bakissöndag.

Du levande2014-10-16
Går rakt på känsloregistret. Scenografins mästare, Roy Andersson.

Trollkarlen - en film om Jan Johansson2014-10-16
Kusligt. Mycket fint, konstnärligt porträtt av ett arketypiskt outgrundligt geni.

Hallonbåtsflyktingen2014-10-16
När ska Josefin Bornebusch sluta spela sig själv i alla roller?

There Will Be Blood2014-10-16
Sett om den, gillar den fortfarande. Men jag får känslan av att den försöker säga något viktigt, men jag begriper då inte vad det kan vara.

Nästa sida »