Alla kommentarer avKulturgam

Livet é python2014-10-16
Python är bäst när man slipper pålagda skratt. De omgjorda sketcherna är också raffinerade och slipade på. Skum översättning till svenska på titeln dock.

Friends with Benefits2014-10-16
Varm film. Hänger mycket på castingen. Mila Kunis är briljant :)

Jurassic Park 32014-10-11
Saknar helt charmen från den första filmen. För mycket CGI därtill och en trött Grant gör inte filmen särskilt sevärd.

Älska mig igen2014-09-19
Horribel casting, sunkiga skådespelarinsatser, osympatisk kvinnlig huvudroll, klicheer, rushat slut...

Mud2014-09-07
Speciell stämning filmen igenom. Behagligt långsam. Lite Stand by me-vibbar, coming of age-rulle värld att se och Matthew är ju alltid värdigt ögongodis. Något saknas för full pott, förmidligen karaktärsporträtten. Istället blir det missisippi som får agera huvudkaraktär, resten av karaktärerna blir kulisser men nödvändiga kulisser

Bekas2014-09-06
Förutsägbar dynga med en skrikig jävla unge som raderar alla sympatier

Cape Town Cops2014-09-05
Övervåld ersätter djuplodade karaktärsporträtt. Orlando Bloom spelar förutsägbar lovable rouge och Whitaker den plikttrogne polisen med skymtande trauma. På det hela taget en halvskön actionthriller, med allt vad det innebär (det innebär att vi sett det förut) i en skön miljö.

Blodsband2014-09-03
Underbar. Perfekt slut. Skådespeleri i världsklass

Rain Man2014-08-23
Slutet är alldeles för tvärt.

All Is Lost2014-08-17
Fantastisk, rörande, sparsmakad & elegant musiksättning, vackra undervattensbilder, och Robert Redford som håller ett manus drivande (no pun intended) som annars hade kunnat falla pladask (no pun intended here either). Ögonen vattnades. (pun intended)

Morden i Midsomer - The Killings of Copenhagen2014-08-09
Fullt duglig och skönt att slippa den engelska landsbygden för en gångs skull (undrar hur mycket danskarna betalade...?). Men den krystade putslustighegen är extra påtaglig här. Tonen i dessa scener, emellan Barnaby, fru och hund, är malplacerad då resten av filmen inte besitter denna tongivning.

About Time2014-08-09
Som sagt är andra halvan riktigt seg och repetetiv. Humorn är för sparsmakad och återhållen filmen igenom. Humorn, som en tidsrese-romcom borde bygga fullt ut på.

12 Years a Slave2014-08-05
Alltid engagerande och dramatisk. Vissa scener är fantastiska och skådespeleriet är överlag i toppklass. Utan att avslöja något känns slutet för rushat. Det blir mycket vältrande i hur hemskt slaveriet var men jag saknar analyser.

Familjetrippen2014-07-29
Bortsett från pubertalhumorn, sexismen och förutsägbarheten var den rätt ok. Jennifer Aniston gör en trött insats dock.

Dark Water2014-07-22
Gav den en tvåa första gången. Ändrar mig, den har en mycket speciell stämning som blir obehagligare ju fler gånger man ser den.

Eyes Wide Shut2014-07-22
Mjukporr med handling.

Billy Madison2014-07-22
Lämna hjärnan bakom innan ni påbörjar tittning så är den fantastisk.

Carnage2014-07-22
Underbart kammarspel med perfekt casting. Jobbig att se på och det är ett gott betyg.

Cassandra's Dream2014-07-22
Woody Allens filmer har speciella kvalitéer. Man kan se dem om och om igen, trots att (eller tack vare) att intrigen inte är särskilt invecklad. De har bara ett slags magiskt tempo och en alldeles särskild stämning. Svårt att sätta fingret på.

Kikis expressbud2014-07-17
Stämning, miljöer, musik - toppklass. Intrig, handling, överraskningar, svärta, utmanande karaktärsporträtt - nja! Men det gör detsamma. Klassiskt mysig, magisk miyazaki.

Time Bandits2014-07-17
Jobbiga dvärgar, torr humor. Nä.

Maratonmannen2014-07-16
Skön thriller. Tappar mot slutet på ett sätt som får mig att tro att handlingen inte var helt utkristalliserad när de började filma.

Moonrise Kingdom2014-07-16
Oförarglig, trivsam, roande för stunden. Som vanligt då med Wes.

Happy End2014-07-06
Blä vad tung film

Hobbit: Smaugs ödemark2014-07-06
Värelöst urspårad, barnslig CGI-fest för den rastlösa youtube-generationen.

The Grand Budapest Hotel2014-07-06
Inget som fastnade på näthinnan på något sätt, men väldigt underhållande för stunden.

Breakfast Club2014-01-23
Håller med Misslovemovie. Anmärkningsvärt att Judd Nelson var 26 bast. Känns för övrigt som lite av en trend från dessa coming of age-filmer; man valde ofta lite äldre skådisar att spela tonåringar.

Häftigt drag i plugget2014-01-23
Jennifer Jason Leigh... grr. Sean Penns karaktär är skön. Annars känns den mest som ett gäng lösryckta scener och sekvenser. Misstänker att boken är lite mer insiktsfull.

The Ghost Writer2014-01-22
Börjar bra, blir trist.

Battle Royale2014-01-22
Håller med RobinsTaste; Utöya gör sig obehagligt påmint.

« Föregående sidaNästa sida »