Alla kommentarer avKyLLo

Spegeln2020-08-10
hsimpson: Nä, snittbetyg kan det inte ha varit (ingen film på Filmtipset hade över 4,5 i snitt). Däremot kan det ha varit det dåvarande FT-betyget.

Paper Towns2020-08-06
Jag hade förväntat mig en ungdomsfilm i mängden, men blev något överraskad. Den börjar som en halvkass dramakomedi med lite väl grabbig humor. Sedan slår den om och utvecklar sig till ett mysterium. Då höjs kvalitén rent generellt. Det är mysigt, småcharmigt och musiken gör sig bra. Slutet är över förväntan. Nackdelarna är att manuset inte är helt trovärdigt, och det är något tunt för en vuxen publik. Om Cara Delevingne är snygg eller inte går att diskutera. Hon har maskulina drag som jag ofrivilligt stör mig på i filmen. Blir lite som med tjejen i Apoliva-reklamen.

Take Me to the River2020-08-01
Allvar och humor blandas i en sommarfilm som inte är så lättsmält som man först kan tro.

All Inclusive2020-07-31
Otroligt svensk? Ändå är är det en nyinspelning av en dansk film med samma titel, och den danska är mycket bättre.

The Taking of Deborah Logan2020-07-31
Sådär. I grunden som Paranormal Activity-filmer, men mer händelserik och spretigare. En annan skillnad är att det är en människa med en sjukdom istället för ett okänt väsen. Det finns definitivt något otäckt i människor som beter sig skumt åt i mörkret. Sen att medvetet få till det på film är en annan sak. Jag tycker inte att den känns det minsta verklig egentligen. Även knepig att försöka hänga med i när bilden rör sig hela tiden, allt händer på samma gång, klippningen är märklig, dialoger flyter ihop och folk pratar i mun på varandra. Å andra sidan behöver man knappast hänga med i allt som händer och sägs.

Robbery2020-05-02
En sevärd tragikomisk kriminalhistoria som inte är utstakad.

Hereditary2020-05-02
För att uttala titeln på engelska krävs en vältränad tunga. Undrar hur många svenskar som uttalar den på svengelska istället: Herre Dittary.

Tredje mordet2020-04-26
Jag gillar verkligen hur den är filmad. Visuellt väldigt mysig och behaglig. Annars tycker jag särskilt om vardagskänslan och den lågmälda humorn. Belyser svårigheterna vid förhör och beslut om straff (den svenska miniserien Bevisbördan är ett annat exempel på det). Tänkvärt hur hårfina marginalerna kan vara mellan att dömas till döden och att klara sig undan. Det som gör att betyget stannar på tre är att det blir för mycket förhör och juridik, att den utdragna processen egentligen inte ger mycket för mig och att det brister något i trovärdighet. Jag hade velat vara mer ute på fältet än i förhörsrummet.

Jimmie2020-04-26
Handlar väl egentligen mest om faderskap. En typ av film som jag tror att nyblivna pappor kan skriva när de har mycket tid att samla sina tankar.

Jack Reacher: Never Go Back2020-04-26
Jag var inte så förtjust i den första heller. I det korta loppet tycker jag att den funkar okej, men den håller absolut inte för två timmar.

Dolda tillgångar2020-04-26
Viktig och välspelad, möjligt. Men jag tycker att det är en misslyckad filmatisering. Över två timmar lång, men fångade inte mitt intresse och kändes allmänt blek. Det märks att det inte är några stora namn bakom den.

Toppen av ingenting2020-04-18
Jag tycker om att den är egen. Det höjer intresset. Den är småskruvad på ett alldagligt plan, likt Framtidens melodi (det närmaste jag kan komma att tänka på). Det är underhållande när någon gör något besynnerligt och samtidigt beter sig som att det vore hur naturligt som helst. Huvudrollsinnehavarna är skickliga. Även om filmen som helhet spretar en aning finns det många intressanta idéer. Klart sevärd och lätt beroendeframkallande. Stort plus för initiativet!

Markisinnan de Sade2020-04-18
Skådespelarna levererar, men det är en pjäs och blir mest dialog. Handlingen och miljön kommer inte fram särskilt väl.

Hustruskolan2020-04-18
Riktigt dålig teaterfars. Övertydligt utan motstycke, någon som stirrar in i kameran och en vuxen som är utklädd till barn. Nej, nej, nej. Övertar platsen som det hittills sämsta Bergmanverket jag har sett.

Bildmakarna2020-04-18
Körkarlen är ju så mycket bättre.

Under pyramiden2020-04-18
En kalkon. Det är så här det brukar bli när någon förhållandevis orutinerad svensk ska försöka sig på långfilmsspänning i stil med storfilmer. Dramaturgin är hopplös. Nästan helt ointressant.

Lavforsen - by i Norrland2020-04-18
Bra skådisar, men den är gjord som en upplysningsfilm för arbetsförmedlingen och skolorna, vilket förstör mycket.

Approaching the Unknown2020-04-18
Hade verkligen behövt lite spänning och överraskningar. Vill jag se en rymdfilm föredrar jag någon annan.

Behöriga äga ej tillträde2019-08-19
Viktig händelse för kvinnorätten och flera bra skådisar, men tyvärr känns filmen är platt, tråkig och konstruerad. Som något man lika gärna hade kunnat läsa sig till.

2019-08-19
För att vara producerad för barn tycker jag att den känns väldigt mogen och stark. Det är bra vuxenskådisar och en välgjord 1930-talsskildring om att vara ung, försöka förstå vuxnas problem och att våga vara självständig. Jag älskar att den ålderdomliga traktorn fungerar. Det ser ut som att den ska falla i bitar vilken sekund som helst. Klar trea.

Maskeraden2019-08-19
Många kända namn och småunderhållande. Hur mycket som är sanning och hur mycket som är spex får man själv avgöra. En trea.

Rosenbaum - Det sista vittnet2019-08-19
Den sista delen i trilogin. Även denna är bättre än Bländverk. Precis som med Målbrott är det periodvis intressant, men här förekommer också klyschiga spänningsscener och för långdragna rättegångsscener.

Rosenbaum - Målbrott2019-08-19
Mer dramatik och mer underhållande än Bländverk. Samtidigt många klyschor i genren och mycket rättssal. Men upplösningen är bra.

Rosenbaum - Bländverk2019-08-19
Den första filmen i trilogin och den sämsta. Produktionen är bristfällig. Gång på gång är det svårt att höra vad som sägs. Sedan är det tämligen ointressant. Mest småprat och ingen spänning att tala om. 1+

Röda husets hemlighet2019-08-16
Spänningen är bra och klassisk, ändå utstickande i jämförelse med filmer jag har sett. Älskar storyn, mystiken och inramningen. Att Edward G. Robinson har en stark karaktär är bara ett plus. Jag kände igen filmen och måste ha sett den tidigare (troligtvis i maj 2018 när den gick på tv), för jag har inte kunnat hitta någon jag kan ha förväxlat den med. 4-

Freeheld2019-08-16
Bra spelat, särskilt av Julianne Moore. Positivt också att den uppmärksammar jämställdhet mellan könen och kvinnors rättigheter i USA och resten av världen. Börjar rätt okej. Även om den var i tunnaste laget var det ändå lite humor och smådramatik i inledningen. Men ju längre filmen lider, desto mer förutsägbar, klyschig och tråkig blir den. Spontant känns personerna som den är baserad på väldigt sympatiska. Tycker om att man fick se bild på dem tillsammans. Ellen Page är för övrigt väldigt porträttlik sin rollperson. Däremot tycker jag att filmen är som vilken som helst i sin skildring. Man vet ganska snabbt hur den ska utveckla sig och den sticker inte ut. Sedan är sjukdomstema något jag ogillar.

Lion2019-08-16
Berörde mig inte alls. Det är övertydligt som i en familjefilm och filmen följer en standardmall. Ingenting som underhåller, överraskar eller väcker intresse. Det mest positiva var nog vissa naturbilder.

Vilsen2019-08-12
Lågmäld och småcharmig.

The Axiom2019-08-11
Intressanta miljöer och rekvisita samt stundtals bra mystik. Helt okej upptakt, men sedan för överarbetad. Svag tvåa.

Avengers: Endgame2019-08-10
Ligger för närvarande högt på IMDb topp 250.

Nästa sida »