Alla kommentarer avKyLLo

Behöriga äga ej tillträde2019-08-19
Viktig händelse för kvinnorätten och flera bra skådisar, men tyvärr känns filmen är platt, tråkig och konstruerad. Som något man lika gärna hade kunnat läsa sig till.

2019-08-19
För att vara producerad för barn tycker jag att den känns väldigt mogen och stark. Det är bra vuxenskådisar och en välgjord 1930-talsskildring om att vara ung, försöka förstå vuxnas problem och att våga vara självständig. Jag älskar att den ålderdomliga traktorn fungerar. Det ser ut som att den ska falla i bitar vilken sekund som helst. Klar trea.

Maskeraden2019-08-19
Många kända namn och småunderhållande. Hur mycket som är sanning och hur mycket som är spex får man själv avgöra. En trea.

Rosenbaum - Det sista vittnet2019-08-19
Den sista delen i trilogin. Även denna är bättre än Bländverk. Precis som med Målbrott är det periodvis intressant, men här förekommer också klyschiga spänningsscener och för långdragna rättegångsscener.

Rosenbaum - Målbrott2019-08-19
Mer dramatik och mer underhållande än Bländverk. Samtidigt många klyschor i genren och mycket rättssal. Men upplösningen är bra.

Rosenbaum - Bländverk2019-08-19
Den första filmen i trilogin och den sämsta. Produktionen är bristfällig. Gång på gång är det svårt att höra vad som sägs. Sedan är det tämligen ointressant. Mest småprat och ingen spänning att tala om. 1+

Röda husets hemlighet2019-08-16
Spänningen är bra och klassisk, ändå utstickande i jämförelse med filmer jag har sett. Älskar storyn, mystiken och inramningen. Att Edward G. Robinson har en stark karaktär är bara ett plus. Jag kände igen filmen och måste ha sett den tidigare (troligtvis i maj 2018 när den gick på tv), för jag har inte kunnat hitta någon jag kan ha förväxlat den med. 4-

Freeheld2019-08-16
Bra spelat, särskilt av Julianne Moore. Positivt också att den uppmärksammar jämställdhet mellan könen och kvinnors rättigheter i USA och resten av världen. Börjar rätt okej. Även om den var i tunnaste laget var det ändå lite humor och smådramatik i inledningen. Men ju längre filmen lider, desto mer förutsägbar, klyschig och tråkig blir den. Spontant känns personerna som den är baserad på väldigt sympatiska. Tycker om att man fick se bild på dem tillsammans. Ellen Page är för övrigt väldigt porträttlik sin rollperson. Däremot tycker jag att filmen är som vilken som helst i sin skildring. Man vet ganska snabbt hur den ska utveckla sig och den sticker inte ut. Sedan är sjukdomstema något jag ogillar.

Lion2019-08-16
Berörde mig inte alls. Det är övertydligt som i en familjefilm och filmen följer en standardmall. Ingenting som underhåller, överraskar eller väcker intresse. Det mest positiva var nog vissa naturbilder.

Vilsen2019-08-12
Lågmäld och småcharmig.

The Axiom2019-08-11
Intressanta miljöer och rekvisita samt stundtals bra mystik. Helt okej upptakt, men sedan för överarbetad. Svag tvåa.

Avengers: Endgame2019-08-10
Ligger för närvarande högt på IMDb topp 250.

Kvinnor bakom taggtråd2019-07-27
Spretig och har stundtals svårt att engagera. Svag trea. FT-betyget är inget snittbetyg, utan ett viktat betyg baserat på medlemmarnas betyg. När en film har så få betyg behövs det inte många femmor och fyror för att FT-betyget ska hamna högt.

Julia och Nattpappan2019-07-27
Jag gillar även de idylliska skånska miljöerna i serien. Som en reklamfilm för turister.

Polaroid2019-07-26
En variant på The Ring, men med en polaroidkamera istället för ett videoband. Inget nyskapande här, utan typisk man-vet-vad-man-får-skräck. Den går att se med lite möda och effekterna är ganska bra, men den är inte underhållande i längden. Att göra skräck med en polaroidkamera är inte dumt, men den skulle kunna bli så mycket bättre om den inte vore övernaturlig. Svag tvåa.

Lucky2019-07-26
En lågmäld dramakomedi med torrt sydstatsklimat och en egen äldre man i centrum. Han verkar vara något av en hedersmedborgare som lokalbefolkningen har en relation till, trots att han gärna drar sig undan och håller sig på sin kant. Harry Dean Stanton är så pricksäker, fastän han gick bort innan den här filmen hade premiär i Sverige. David Lynch är också med. Jag gillar verkligen de udda detaljerna och särskilt upptakten. Skön humor som glimrar till här och där. En väldigt stark trea. Det jag skulle önska är någon överraskning som bryter kontrasterna och mer utomhusmiljöer.

I Kill Giants2019-07-25
Ungdomsfantasy som sticker ut. Jag har nog aldrig tidigare sett något jämförbart. Välproducerad, fina detaljer, bra styling och budskap. Tycker om att den tar upp psykiska problem seriöst och att det inte bara är fantasy, utan i grunden verklighetsnära.

Morran & Tobias - Som en skänk från ovan2019-07-25
Det här är en uppföljare till tv-serien, som i sin tur är baserad på sketcher i humorprogrammet Svensk humor. Filmen är mer sammanhållen än tv-serien. Har man sett serien vet man också att det är provocerande och överdrivet. Jag tycker att Morran & Tobias är överskattat, oavsett i vilket sammanhang det är. Tanken bakom det tycker jag om, att spinna vidare på vilka som kan tänkas bo i en fallfärdig villa med skrot på tomten. Problemet är att huvudpersonerna är extremt osympatiska och att det bara går ut på att vandalisera hemmet, bada i äckel och bete sig som svin mot människor och djur. Jag tror att filmen var småkul vid två eller möjligen tre tillfällen. Kan dock tänka mig att det här går hem hos småkids.

Les Grandes personnes - De vuxna2019-07-25
Den här dramakomedin påminner om tv-serien Saltön. Till och med gubbarna på bänken vid hamnen finns här. :) Men det är med franska huvudrollsskådisar och annat fokus. Franska är faktiskt huvudspråk, även om den är inspelad i Sverige och de flesta skådisarna är svenska.

Captive2019-07-25
Verklighetsbaserad och småspännande. Jag tycker om att gisslan inte lever som hon lär.

Isabelle2019-07-25
En av Ozons allra bästa filmer. Temat känner man igen från andra filmer, men han har satt sin prägel och har något eget att förmedla, vilket ändå gör den speciell. Han har funnit ett mellanting mellan det gamla och strikta, och det moderna och frigjorda. Detaljerna är riktigt intressanta med värderingarna, relationerna och de enskilda handlingarna. Jag skulle inte säga att det finns spänning, men en viss mystik. Tänkvärd, men inte provokativ eller förskönande. Bra skådespelare. Sedan älskar jag filmningen som jag tycker för tankarna till snygga 1960- och -70-talsfilmer eller Ozons tidiga filmer.

Deep Red2019-07-25
Som helhet en besvikelse. Det finns ändå en hel del som jag tycker om. Musiken och ljudeffekterna tillför mycket, även om det emellanåt tar över föreställningen istället för att bara förstärka. Vissa skräckelement, som dockan på omslaget, är riktigt bra. Stundtals Hitchcock-creepy. Men det är som att Argento och Zapponi har blandat alla idéer på en gång, vilket gör det mycket spretigare än i vanliga fall. Dramaturgin är dåligt avvägd. Långa stunder extremt trögt och händelsefattigt och sedan väldigt snabb spänning. Jag skulle föredra bättre uppbyggnad och att den drar ut på spänningen. Att se blixtsnabba mord från ingenstans ger mig ingenting. Första djuprosa tvåan på en film av Argento.

It Comes at Night2019-07-25
Jag tror att jag förstår vad funkisvilla menar med "oinspirerat". Dramaturgin var inte bra och den kändes amatörmässig. Miljöerna var skapliga. Jag försökte se den två gånger och tappade intresset båda gångerna. Till viss del kan värmen ha spelat in, så jag ska nog försöka ge den ett tredje försök någon gång. Men tills vidare får den en svag tvåa.

The Dark2019-07-22
En österrikisk skräckfilm som fångade mitt intresse från första stund. Tydligt inspirerad av Låt den rätte komma in, men utan att vara en kopia. Apokalyptisk stämning och berättas som vissa ungdomsdramer, där mycket är okänt och mystiskt i inledningen men där man får veta mer i takt med att handlingen långsamt går framåt. Visserligen är handlingen något enkel, men samtidigt kärnfull. Det märks att de haft en tydlig plan och hållit fast vid den, så den är mycket jämnare än många andra filmer. Och det är inget onödigt effektsökeri eller slisk. Möjligen lite onödigt mycket smink i mitt tycke. Tjejen i huvudrollen har verkligen en mordisk blick när hon spärrar upp ögonen. På gränsen mellan stark trea och svag fyra. Mer sånt här, tack!

En ettas dagbok2019-07-21
Det finns även en 80-talsserie som heter Mimmi och är baserad på samma bokserie av Viveca. Kan nog förväxlas om man inte har det färskt i minne.

Reine & Mimmi i fjällen!2019-07-21
Sanna Ekman var väl inte så intressant i såpan heller, men jag har för mig att det fanns ett par som var ännu tristare där. Det gällde även andra såpor. Kul ändå att de hade med många från såpan. Jag tvivlar på att man, när det begav sig, hade accepterat exempelvis en annan Reine. Hans Rosenfeldt skrev även manus till 8 avsnitt av Tre kronor och regissören Magnus Skogsberg (Ica-Sebastian) regisserade 12 avsnitt av såpan, enligt IMDb.

Maria Wern - Må Döden Sova2019-07-21
En annorlunda inledning som praktiskt taget avfärdar många teorier. Lite anti-klimax där, men poliserna gick in för det lika hårt som vanligt och började spåna i såväl fullt möjliga orsaker som väldigt långsökta. Ändå lyckades filmmakarna få ihop en ganska sevärd film. Allan Svensson är dock irriterande i det här avsnittet. Men rent generellt gillar jag Wern-filmerna mer än Fjällbacka och Sandhamn. Skådisarna är skönare också.

The Taking of Deborah Logan2019-07-21
Sådär. I grunden som Paranormal Activity-filmer, men mer händelserik och spretigare. En annan skillnad är att det en människa med en sjukdom istället för ett okänt väsen. Det finns definitivt något otäckt i människor som beter sig skumt åt i mörkret. Sen att medvetet få till det på film är en annan sak. Jag tycker inte att den känns det minsta verklig egentligen. Även knepig att försöka hänga med i när bilden rör sig hela tiden, allt händer på samma gång, klippningen är märklig, dialoger flyter ihop och folk pratar i mun på varandra. Å andra sidan behöver man knappast hänga med i allt som händer och sägs.

We Are Your Friends2019-07-18
Att titta på egocentriska och hormonstinna killar som ska pinka in sina revir är ingen höjdare i längden.

You're Ugly Too2019-07-15
Inte speciellt originell eller överraskande, förutom enstaka scener. Men den är välgjord, finstämd och skådisarna är härliga. Snarare ett lågmält drama än en komedi. Och inte feel-good precis. Många knackiga relationer och problem för huvudpersonerna att hantera. Det finns även en dysterhet som genomsyrar filmen (är väl naturligt efter en tragedi). Det förekommer viss humor här och där, men stämningen är helt klart dämpad och instabil. En klar trea.

Nästa sida »