Alla kommentarer avLVX156

Martyrs2017-02-18
Den sämsta remake som någonsin gjorts.

Under solen2017-02-17
Helena Bergström är Sveriges sämsta "skådespelare". Tur för henne att hon kan knulla till sig roller.

Man vs Snake: The Long and Twisted Tale of Nibbler2017-01-31
pungsnigel borde se hela filmen innan han pratar strunt.

The Visit2016-10-25
Som många redan har sagt är barnen filmens största behållning, filmen i sig är inte lika bra, men ändå det klart bästa Shyamalan gjort sedan The Village (väldigt underskattad om ni frågar mig).

Gitarrmongot2015-02-25
Sveriges egen Harmony Korine-imitatör misslyckas kapitalt med det som Harmony Korine IBLAND (väldigt sällan) lyckas med. En av de sämsta, mest ointressanta och minst engagerande filmer jag sett.

Moebius2015-02-25
Grekisk tragedi i koreansk tappning, utan dialog. Funkar inte hela vägen, men är visuellt fantastisk.

Interstellar2015-02-25
Filmen lyckas med konststycket att dels vara alldeles för lång, dels helt och hållet sakna ett mellanparti som skapar kontext. Dessutom övertydlig - slutet gick att lista ut ganska tidigt, eftersom en dialog om ett visst ämne är så övertydlig. Matt Damon har aldrig varit sämre.

Gå och se...2015-02-25
Kunde ha blivit bra, men filmen är alldeles för lång. En scen blir inte per definition mer känslosam för att man gör den dubbelt så lång som den behöver vara.

12 edsvurna män2015-02-25
En av de de bästa filmer som någonsin gjorts, alla kategorier. Tidlös.

Happiness2015-02-25
Även den minst ångestfyllda Solondz-filmen bjuder på ångest så det räcker och blir över. Blivande filmmakare: det är så här man gör en svart komedi.

Burst City2015-02-24
Skulle vinna på att vara kortare, då skulle det inte spela någon roll att den är osammanhängande.

Gasland2015-02-24
"Dokumentär" med alldeles för mycket fejk (det brinnande vattnet fanns t.ex. där LÅNGT innan de började utvinna naturgas) för att ge annat betyg än 1.

Nightcrawler2015-02-24
Snyggaste filmen 2014, men tråkig. Utan karaktärsutveckling blir det lätt tråkigt.

The King of Kong2014-06-18
Flonk: Gordon har sagt att han tvärtom klippte bort en massa material ur filmen för att göra Mitchell mer mänsklig. Han sade att om han tagit med allt sjukt som Mitchell sade och gjorde så skulle ingen ha trott att filmen var på riktigt.

American Movie2014-06-18
När jag såg filmern så var jag helt övertygad om att det var en mockumentär, så bisarra är personerna som medverkar.

I Spit on Your Grave 22013-09-07
Sämre än remaken från 2010, men väl värd att se. Manuset är sämre, nu när det inte fanns någon förlaga att gå efter, men inte så dåligt att det stör. Det som däremot stör är att Jemma Dallender inte klarar av att övertyga när det är dags för hämnd, inte på samma sätt som Sarah Butler gjorde. Däremot är hon perfekt när hon spelar offer. Plus för det smarta sättet att få oss att vänta på jumpscares som inte kommer.

Tron Legacy2013-09-06
Tycker man som jag att Daft Punk är något av det värsta som drabbat världen så finns det inget som kan rädda den här filmen. En etta känns som ett alldeles för högt betyg.

Sodomites2013-09-04
Vargmask? Nu var det några år sedan jag såg den, men jag vill minnas att det var en minotaur?

Destricted2013-09-04
Larry Clarks film får en stark trea, resten betydligt lägre, så det landar på en tvåa.

American Ninja 22013-09-02
Överlägset bäst i serien - men som komedi, inte actionfilm. Hela filmen är så full av idiotiska scener att man garvar konstant. "Actionscenerna" är fulare än någonsin, och Dudikoff verkar bli sämre skådis för varje film, men det gör bara filmen bättre.

Sex Is Zero2013-09-02
Kändes märklig första gången jag såg den, med en vansinning blandning mellan slapstick-humor och totalt seriösa scener om abort.

Abraham Lincoln vs. Zombies 2013-09-02
Med bred marginal den bästa Asylum-filmen.

Apan2013-09-01
Fantastisk film som borde passa alla som gillar Michael Hanekes mörkaste filmer. Kameraarbetet påminner om Haneke med långa, statiska tagningar där saker ofta sker utanför bild. Även sättet att skildra människors inre liv genom kroppsspråk istället för med ord känns som en influens från Haneke.

Järnladyn2013-08-27
Den här filmen hade blivit bra mycket bättre om den varit en timme längre och till minst 75% handlat om Thatchers uppväxt, politiska karriär och arv, istället för att fokusera på en gammal och senil tant.

Black Metal Satanica2013-08-27
It's lajk to hävv Pol Pot lajk Sänta Clås. It's...I don't knåw what thej think about. Do jo vånt Pol Pot lajk Sänta Clås to jår children? Stor humor när Mordichrist ska försöka prata engelska.

Metal: A Headbangers Journey2013-08-27
................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Satan.

Så jävla metal2013-08-27
Alldeles för mycket 70- och 80-tal, och den korta notisen om black metal - en genre där Sverige tidigt var världsledande - är skamligt kort, men på det stora hela ändå en väldigt underhållande dokumentär.

Fräls oss ifrån ondo2013-08-21
ami86 - svenska småstäder är ju fyllda med alkoholiserat, rasistiskt white trash. Jag vet, jag är själv uppvuxen i sådan håla, där de flesta hade som största nöje att supa varje fredag och lördag, och där ingen tyckte det var något konstigt att folk hade Ku Klux Klan-tshirts på skolfotot eller Bevara Sverige Svenskt-klistermärken på bilen.

Soraya M.2013-08-15
Av någon anledning så har det blivit mycket iransk film (eller film som utspelas i Iran) den här månaden. Den här gången en film baserad på en sann historia om en kvinna som av sin man blir falskt anklagad för att ha varit otrogen. Mannen vill bli av med henne för att gifta sig med en 14-årig flicka, men han vill inte betala för skilsmässan, så han gör upp en plan för att få henne stenad istället. Att man vet hur filmen slutar gör absolut ingenting, för det är berättelsen som är det viktiga. Som alltid när det gäller filmer på persiska så är det synd att textningen inte kan fånga upp alla nyanser. Man hör folk prata en massa men det enda man får översatt är ett par korta meningar. Det vore trevligt om man hade möjlighet att välja mellan två olika textspår, där ett tar upp betydligt mer av vad som sägs - många av oss kan ju ändå läsa betydligt fortare än vad som behövs för att hänga med i undertexterna. Genomgående bra skådespelare, särskilt Shohreh Aghdashloo som Sorayas modiga moster (jag kände igen henne direkt på den unika och alldeles fantastiska rösten, den går inte att ta miste på; många av er känner säkert igen henne som Dina Araz i fjärde säsongen av 24). I filmer som A Serbian Film eller August Underground så blir våldet i sitt barnsliga effektsökeri bara löjligt och skrattretande. Här är det tvärtom; avrättningsscenen är fullkomligt outhärdlig i sin nakna brutalitet, och det enda jag kan jämföra den med är våldtäktsscenen i Irréversible. Ännu en fantastisk film med koppling till Iran, rekommenderas varmt till alla som tycker att en gripande historia är viktigare än action.

Nader och Simin - en separation2013-08-14
Nader och Simin är gifta och har en dotter, Termeh, som går i sjätte klass. Simin vill flytta utomlands för att ge Termeh en chans till en annan uppväxt. Nader går inte med på att flytta, då hans alzheimersjuka far bor hos honom och behöver vård. Nader och Simin separerar och en kvinna anställs för att ta hand om Naders far på dagarna. När det uppdagas att hon vanvårdat honom så blir det den utlösande faktorn som orsakar en händelse som i sin tur leder till en härva av anklagelser och lögner. Ja, vad kan man säga egentligen? Den här filmen vann i princip allt som gick att vinna 2012 - Oscar, Guldbjörn (plus Silverbjörn och tre priser till på Berlins filmfestival), Guldbagge, Golden Globe, tre Asian Film Awards, British Independent Film Awards, Independent Spirit Award och listan kan göras mycket längre än så. Det här är något av det bästa jag sett på väldigt länge. Den är dramatisk och gripande samtidigt som den är spännande som en thriller och tar upp viktiga frågor om ärlighet och stolthet. Asghar Farhadi har både skrivit och regisserat, så nu ska jag leta upp alla andra filmer han skrivit och regisserat för att se om de håller samma klass. Gör de det så har jag hittat en ny favoritregissör som väl kan mäta sig med gamla favoriter som Roman Polanski, Zhang Yimou och Michael Haneke. Ett betyg har sällan varit lättare att dela ut.

Nästa sida »