Alla kommentarer avLarryMendonca

Midsommar2020-01-03
Precis som Hereditary är denna film ruskigt bra, en nästintill perfekt rysare, fram till sista 25 min då den liksom blir för uppfylld av sig själv.

Komedianter2016-04-13
Norénälskaren blir helt klart nöjd. Dock väldigt fult (enkelt) filmad. Själv lät jag den ibland va på medan jag gjorde annat, vilket gav en allright radioteater.

The Swimmer2008-04-12
En lurig film som ibland är nere på underkänt, men som ibland också berikas med bisarrt roliga/tragiska sekvenser.

Inland Empire2008-03-20
Innehåller några av de hittills bästa Lynch-ögonblicken, t ex Jeremy Irons subtilt obehagliga karaktär. Synd bara att för många scener får smak av musikvideoklipp, detta ger filmen en ojämnhet som känns bortkastad. Det som kunde blivit så mycket mer spännande och konsekvent och intressant skämtas lite grann bort av den vanliga Lynch-paranoian.

Om en pojke2008-03-01
Riktigt riktigt bra och träffande ibland. Så synd att det förstörs av den sockesöta berättarrösten och alla dessa onödiga scener som ska få en att "fatta grejen", totalt onödigt och traditionellt. Hugh Grant lysande annars, han är underskattad.

I'm Not There2008-03-01
Lite av en besvikelse för mig. Ordentligt originell, vilket väl är en styrka, men samtidigt som att formen styr över filmen i så hög grad att den förlorar substans. Det är ju annars ett extremt finurligt, och för den delen dylanskt, sätt att framställa en person på, med sex olika skådespelare osv, men någonstans där förloras också filmen och jag berördes inte det minsta. Poänglöst ironisk vid vissa tillfällen.

Hyresgästen2008-01-27
Spänning på högsta nivå.

Elephant2008-01-25
Stilistiskt väldigt lyckad och märkligt spännande, men jag lämnas oberörd vilket väl ändå måste ses som ett litet misslyckande. 4-

Darling2008-01-24
Aningen för överdriven och parodisk ibland, men går ändå i hamn med 4+. Framför allt är Segerströms karaktär helt genial som kontrast mot narcissismen.

Ormens ägg2008-01-18
Ojämn. Men en del scener är obetalbara och av första klassens Bergman-mystik.

Shall We Dance?2007-12-17
den starkaste scenen måste vara när lopez står utanför danslokalen och gråter över fläcken på tröjan.

Con Air2007-11-16
såg bara början men hade alla förutsättningar att få en etta

Miffo2007-10-29
Håller inte alls i trovärdighet vid en del tillfällen. Om filmen nu ens vill det. Åtminstone stapplar den osäkert mellan drama och ordentligt absurd komedi. Eller är det bara så att den innehåller en del billigt publikfrieri? Men ändå finns mycket som värmer. Kan väl sägas handla om ytlighet och ytliga människor och hur man ska klara av att handskas med det, vilket höjer filmen ett betygssnäpp.

Cold Fever2007-10-12
Ganska rejält skruvad och egentligen gillar jag det, men mystiken känns inte alltid helt motiverad.

Återkomsten2007-10-08
arvlun, jag kanske uttryckte mig aningen felaktigt. Med storhetsvansinne menar jag här att filmen har väldigt höga pretantioner. Högre än vad som uppfylls, enligt mig. Filmen gör allt för att kunna få bli tolkad som djupsinnig och mångbottnad, och uttrycket blir därför ofta spänt och känns för mig oäkta och knappast särskilt eget.

The Pianist2007-10-07
Förvånande brist på originalitet, men åtminstone andra halvan är alltför snygg och gripande för lägre betyg.

Den siste mannen2007-10-07
bisarr stämning

Återkomsten2007-10-02
Tja, någon sa det. Tarkovskij light. Snygg och intressant historia. Men känns bitvis överspänd och lider av storhetsvansinne.

Hajen2007-09-26
Fullkomlig vad gäller den dramaturgiska uppbyggnaden. Varenda scen, eller till och med enstaka klipp, äger sin egen lilla nyckel till att låsa upp hela filmen.

28 veckor senare2007-09-11
Högljudd och ett extremt fläskande i hoppa-till-scener. Saknar ettans charm och finstämda relationer. Snygg dock. Och bra musik.

Arvet2007-08-30
Skickligt gjord men lite smått förutsägbar. Berör inte riktigt, nog mest för att den inte tar ut svängarna i ett enda avseende.

Beck - Skarpt läge2007-08-30
Den har nåt den här, det ologiska polisarbetet till trots. Tycker bl a att relationen Gunvalds syrra-make känns riktigt okej.

Den gröna milen2007-08-23

Dolt hot2007-08-15
Tyvärr känns hotet för det mesta ganska "ofarligt" vilket definitivt inte gynnar filmen. 4+ dock för det geniala greppet med videofilmningarna och för den skönt tillbakalutade realismen.

Raskens2007-08-06
Lite trist vad gäller dialogen och psykologin men på det hela taget en mäktig tidsskildring.

A Skin Too Few: The Days of Nick Drake2007-07-18
Får endast tre för att de tagit sig an uppgiften att berätta om Nick Drake. Rätt tråkiga intervjuer och överhuvudtaget inte så överraskande. Fungerar mer som nån sorts hyllning för de som gillar honom eller som en introduktion för de som ännu inte upptäckt honom.

Sweet Sixteen2007-06-25
Rå, hemsk, rolig, absurd. Och fullkomligt trovärdig.

Hårfrisörskans make2007-06-25
Hon tycker inte att hon är värd nåt överhuvudtaget om inte han längre skulle åtrå henne. För sin del så "älskar han kvinnobröst". Konservativt gubbig av sällan skådat slag.

Gosford Park2007-05-30
Typisk Altman film. Mycket mycket snygg men totalt opersonlig.

Me and You and Everyone We Know2007-05-28
finns en hel del givande sekvenser men jag har svårt för filmer som gör allt för att vara lite ungdomligt crazy, blir lätt lite drygt. 3+ dock.

Nästa sida »