Alla kommentarer avLawton

Nocturnal Animals2016-11-20
Intressant berättarmässigt, fint foto och snygga miljöer. Spännande dessutom. Dialogen hade kunnat vara lite vassare dock.

Sinister 22015-08-20
Ingen höjdare.

Mad Max: Fury Road2015-05-15
Sisådär med handlingen, som var ganska enfaldig om man ska vara ärlig. Men feta bullar ändå. Actionscenerna var läckra som fan.

A Most Violent Year2015-01-19
Storyn är inte särskilt engagerande. Kan tyvärr säga detsamma om Oscar Isaac. En film som helt enkelt får en att tänka: jaha, var det allt?

Fury2014-11-10
Förargande dåligt manus: platta karaktärer, extremt krystade dialoger och en story som enbart erbjuder påkostade bilder av huvuden som sprängs. En klassisk "de goda" mot "de onda"-berättelse, fullspäckad av klichéer och en primitiv sensmoral. Den dramatiska musiken och de självförhärligande monologerna gjorde att jag inte kunde se det som enkelt underhållning. Tyckte mest det var pinsamt.

Ann och Eve - de erotiska2014-04-14
Intressant att en gruppvåldtäkt ackompanjerades av glad jazzmusik. Hm.

Lone Survivor2014-02-15
Höga doser av patriotism, propaganda och sentimentalitet. Stridsscenerna är inte särskilt trovärdiga heller. Men den har ett visst underhållningsvärde, om man lyckas bortse från det underliggande budskapet.

Mannen från vidderna2013-11-20
niin: jag hade liknande tankar. ungen är den riktiga boven.

Brev från en okänd kvinna2013-11-18
Det tar emot att sätta en två i betyg, men romantiska melodramer av det här slaget är så ofattbart ointressanta. Gäspade mig igenom andra halvan av filmen på en mjuk biostol på Cinemateket. Elegant kameraarbete och allt det där, men om storyn och karaktärerna inte intresserar blir det svårt att ge ett högre betyg.

Prisoners2013-11-18
Överraskande bra. Trodde inte att jag skulle uppskatta en kidnappningsthriller med Hugh Jackman och Jake Gyllenhaal i huvudrollerna, men filmen visade sig vara välgjord, spännande och förvånansvärt komplex. Och Paul Dano är lysande!

The Purge2013-07-30
Rätt intressant idé, eftersom den kan tolkas som en kritik av USAs ojämlika sociala och ekonomiska förhållanden, där de med pengar har möjlighet till stabil trygghet (säkerhetssystem som förhindrar någon att komma in), och där de fattiga och hemlösa får klara sig på egen hand (alltså blottade för våldet vare sig de vill det eller inte, vilket är själva tanken, då det behövs offer.) Synd att de inte la större fokus på karaktärernas ambivalenta inställning till regeringens utilitaristiska lösning på samhällsproblemen, eller de problematiska konsekvenserna av en sådan lösning i ett större helhetsperspektiv. Istället blev det bara en tråkig thriller.

World War Z2013-07-20
I boken berättar individer från hela världen om epidemin i efterhand, vilket hade kunnat bli en intressant film. Men Brad Pitts produktionsbolag köpte rättigheterna, och skrev till sist om manuset så att det blev en zombieversion av Världarnas Krig. Det blev alltså återigen en vit medelklasshjälte med sunda familjevärderingar som ska rädda världen. Lite synd kan man tycka. Men om man bortser från vad den hade kunnat bli, och ser på filmen som sådan, så är det en spännande och välgjord epidemifilm!

Clockers2012-07-04
Har svårt för övertydlig samhällskritik. Finns många scener som är uppenbart konstruerade för att få tittaren att "reflektera". En sorts brist på subtilitet. Stereotypiska karaktärer som följer en viss mall. Men det var väl Spike Lees mål, att göra en film om rasism och samhälleliga orättvisor vars budskap det inte går att ta fel på. I Do the Right Thing är det däremot bättre utfört.

Minnen av lycka2009-04-01
Novellen är en rätt så intressant läsning, då det går mer in på djupet och inte bara dom yttre föreställningarna blir presenterade. Att göra en film av det här är svårt eftersom inre monologer och detaljer blir frånvarande, eller inte lika tydliga rättare sagt, förutom då i slutet som är omtyckt just därför att det förekommer en inre monolog. Men som film blir det rätt så tråkigt och lite intetsägande anser jag.

Death Race2008-09-15
Jag somnade.

Taken2008-07-21
Varför kan jag inte betygsätta..?

Sex and the City2008-07-15
Alldeles för lång.. Jag kan stå ut med 30 minuter av snuskigt, "förbjudet" snack och välriktade puns, men 135 minuter av det?

132008-07-15
Väldigt cool och stämningsfull film med en intressant handling. Förvånad över att den inte blivit mer uppmärksammad.

Millennium Mambo2008-07-15
Jag går helt efter känsla när jag ger detta höga betyg. Scenerna med berättarröst och musik var förtrollande, och jag blev förälskad i huvudpersonen och kände en jobbig känsla efter filmens slut, som om jag hade separerats från någon.

Three Times2008-07-15
Jag blev inte alls lika förtrollad av denna som av Millenium mambo. Första delen är väldigt bra medan den andra är lite tråkig och den tredje lite hm, vet inte, tyckte inte om den tredje så mycket helt enkelt.

WALL-E2008-07-15
Förväntade mig en lite underhållande och medelmåttig barnfilm, men nej, jag fick en trevlig överraskning istället. Vem som helst kan uppskatta denna underbara och tankfulla film!

Be Kind Rewind2008-06-17
Slutet gjorde mig spyfärdig.

In Bruges2008-06-17
Överraskande bra!

Klassen2008-05-18
Som helhet är detta ingen superfilm, men även om den var lite fånig och klyschig lämnade den inte mig oberörd, tvärtom faktiskt. Jag kan inte skriva varför utan att avslöja en del av handligen, men vissa händelser gjorde ett stort intryck.

Factotum2008-05-14
Det är ju svårt att göra en intressant film om ett fyllo. Bukowski lyckas göra det när han skriver om sig själv, men det blir inte lika bra på film. Jag föredrar Barfly, även om Mickey Rourkes prestationer inte är dom bästa så är det mer Bukowskikänsla över filmen.

Snuff Movie2008-03-17
Dum i huvudet, amam? Läs om, läs rätt.

Boa vs. Python2008-03-09
Jävla Linan som insisterade på att hyra den här..

Skuggspel2008-03-07
Jag störde mig otroligt mycket på Jude Law. Michael Caine var som vanligt duktig. Men jag tyckte att det mesta kändes konstlat och det var Jude Laws fel. Jag stör mig inte på honom annars, men han var skit i denna filmen. Jag ska nog se den äldre versionen, den uppskattas säkert.

Tropa de Elite2008-03-04
En aning för rörig, kan bero på den usla textningen. Rätt bra, men inte alls lika bra som Guds stad som den jämförs med.

Rumble Fish2008-02-24
Jag blev positivt överraskad. När jag såg omslaget till filmen och att det var en ung Matt Dillon i huvudrollen blev jag rätt skeptisk. Förväntade mig en lite tråkig, ytlig film om en tuff Dillon och en ännu tuffare Rourke, men det visade sig finnas mycket mer bakom denna nästan magiska film.

Nästa sida »