Alla kommentarer avMalleureuse
Thelma & Louise | 2017-11-06 |
Underhållande, gripande och totalt hjärtskärande symboliskt drama om kvinnlig frigörelse under rått manligt förtryck. Klart toppbetyg. | |
Lust, Caution | 2008-04-15 |
Instämmer i slitenskitens kommentar om spionfilmsreferenser (Notorious, någon?). I övrigt måste jag säga att sex-scenerna är ren filmmagi. En sådan naturalism har jag inte sett maken på på länge. Här väjs inte för det kroppsliga, för det fysiska. Om de sedan är sensuella eller erotiska, ja det må de lärde tvista om.
Hur som helst, jag blev positivt överraskad. Återigen väjer inte Lee för tabun, och undviker snillrikt att fastna i feel-good-träsket, dit dessa 'spion-filmer' ofta beger sig.
En stark fyra. | |
Ice Storm | 2008-04-15 |
Det är inte ironi att pappan blir fly förbannad, fastän han själv är otrogen. Det ställer däremot normer och hyckleri, kanske inte på sin spets, men i alla fall lite på kant. Det är sant att den liknar American Beauty och Little Children, fast tvärtom då den kom innan båda.
Framförallt tilltalas jag av filmen för att den är så avskalad, men ändå kan innehålla poesi och dramatik. För det är inte sant att den är händelselös, tvärtom. Det gäller bara att avgöra vad som är en händelse. Det sker mycket, men kanske inte i form av konkreta dialoger eller fysiska händelser, men i relationen mellan filmens karaktärer där mycket krackelerar, sammanfogas och cirkulerar.
En positiv överraskning, och en intressant film. En av Lees bästa, tillsammans med Brokeback Mountain och Lust, Caution. | |
Du levande | 2008-03-31 |
En bra och speciell film, jämfört med de flesta [filmer]. Inte i samma klass som Sånger, men jag kan tänka mig att betyget höjs efter en omtitt. | |
Det perfekte menneske | 2008-01-22 |
klart den är pretentiös. den är ju från 67. skulle aldrig kunna göras nu, i "vår tids rädsla för allvar".. | |
Michael Moore - provokatören | 2007-11-26 |
Den är intressant just för att den är som en Moore-film - ensidig till viss del, tendentiös retorik, etc. Vilken av filmarna ska du lita på? Kanske ingen, utan tro på en medelväg? Detta är däremot ingenting som filmen i sig förtjänar beröm för, liksom Moores filmer i sig inte bör berömmas för sin retorik utan för sitt budskap. Manufacturing Dissents budskap är desto tafattare, nämligen att Michael Moore är megalomanisk, manipulativ och tendentiös. Problemet är att han nästan behöver vara det för att nå fram, eftersom amerikansk politik och media i stor del är just megalomanisk, manipulativ och tendentiös. Detta lyckas Caine och Melnyk inte riktigt nyansera, utan framstår i Moores skugga mer som avundsjuka kollegor än som kritiskt granskande filmare. | |
Sicko | 2007-11-12 |
Oavsett Michel Moores tvivelaktiga dokumentära metoder är detta en mkt bra film. Frågan är viktig, och för en gångs skull känns det som om den tillrättalagda historien och förenklingarna inte kan stå ivägen för ett problem som är så mycket större att det inte kan ignoreras. Håller med föregående inlägg, det ÄR angeläget för oss, vad man än tror. Stora företag blir anonyma, det är lätt att gömma sig och man är långt ifrån verkligheten. Gå och se! Det är som att påstå att förintelsen inte är relevant. Man lär sig av historien, eller som i det här fallet, av sin samtid. | |
This Is England | 2007-11-12 |
Riktigt bra, lite kort, men man önskar verkligen inte att man var där. Lysande skådespeleri, bra dialog, grymt foto men kanske lite för litet perspektiv. | |
Children of Men | 2007-08-02 |
Framförallt verkligt estetiskt tilltalande, samt en idé som tilltalar på samma sätt som Vargens tid; ett krigstillstånd iscensatt i vår västvärld ger perspektiv. | |
Om Gud vill | 2007-07-11 |
Svensk film är svår att bedöma, och jag vet inte om jag bedömer för snällt eller inte, men den får en trea. Fotot är apsnyggt, och klippningen är även den ibland ganska begåvad. Framförallt har filmen en enkel idé, en kärleksaffär (à la In the mood for love), utan en massa PK-historier om kvinnomisshandel, systemets ondska eller glesbygd versus stad som annars är så förtvivlat överanvända. Tyvärr förlorar filmen i tempo och den känns ibland väldigt oengegerande. Men, som sagt, en trea. (Nina pratar engelska för att det är enklare än att prata svenska. Speciellt som hon inte är en riktig skådespelerska; språket försätter henne utanför sig själv, något som hon annars kanske inte hade kunnat göra själv.) | |
Nakna pistolen 33 1/3 - Den slutgiltiga förolämpningen | 2007-07-08 |
Sett i fel ordning är den här i alla fall klart bättre som film än tvåan. Når också knappt upp till en tvåa. | |
Faces | 2007-07-01 |
En mycket stark fyra, otroliga skådespelarinsatser. Som vanligt är det tortyr att se på filmen, det är som att se på två timmars neurotiska fyllegräl, men samtidigt är det omöjligt att inte titta. En överjävligt vacker sista scen, det är allt jag säger. | |
The Libertine | 2007-06-27 |
Klyschig och tempofattig i den första halvan, och lite till. Sen lyckas den ibland få till någonting som känns lite angeläget, och det är ju oftast sluten man minns, eller hur? Det får bli en trea, fast den egentligen är både en tvåa och en fyra. | |
Min onkel | 2007-06-13 |
En svag fyra, mycket på grund av att den är lite för seg, den är lite för tråkig helt enkelt. Med det sagt är den också emellanåt helt lysande, och driften med moderniteten är, om än naiv, väldigt rolig. Inte så lite "Moderna Tider" här inte. | |
Semestersabotören | 2007-06-13 |
En trevlig komedi med det komiska i periferin, som så ofta med Tati. Den är ibland lite väl långsam, men ibland blir man så överraskad av humorn att man tappar andan. En halvsvag fyra. | |
När mörkret faller | 2007-06-13 |
Ovanligt bra svensk film. Den lyckades nästan hela vägen, dock var partiet med Lia Boysen som den misshandlade journalisten ganska en ganska typisk "det onda etablissemanget"-psykologin som körs i vareviga polisfilm. Inte en stark trea, men inte heller en svag. | |
Sin City | 2007-06-03 |
Ful tanke, och överföringen håller inte alls måttet. Filmen lever bara att vara cool, och ibland blir det endast paroiskt. Jävla Tarantino-hommage-dravel. Ska bli intressant att se om Grindhouse-paketet är lika intetsägande. | |
Don't Come Knocking | 2007-06-03 |
Håller inte alls med Zoey. Jag tycker att filmen höll hela vägen, och att det fanns något i den som faktiskt kändes alldeles rätt. | |
Wedding Crashers | 2007-06-03 |
Ovanigt underhållande, men ideologiskt genomrutten. | |
Cube | 2007-05-28 |
Jag hatar i regel genren, men den här var över förväntan. Som föregående talare säger är idén bra, utförandet kanske lite överflödigt. | |
Lord of War | 2007-05-28 |
Tanken bakom är inte illa, om än lite väl genomskinlig, men tyvärr är det konstnärliga utförandet trist utfört. Positiv överraskning dock, hade låga förväntningar. | |
Zoolander | 2007-05-27 |
Den är fånig, men lyckas ändå komma runt det i vissa passager som går så långt att det blir hysteriskt! Stiller själv gör den sämsta insatsen, hans karaktär är en aning för statisk och repetitiv. | |
Bonnie och Clyde | 2007-05-19 |
Efter en omtitt får jag faktiskt höja betyget till en femma. En mytologiserad klassiker, ultracool och samtidigt oerhört modern. Regin ter sig mycket bättre nu, liksom det underskattade fotot som är oerhört bra. Kontrasten mellan naiv saga och det brutala, explicita våldet är perfekt! | |
Dreamers | 2007-05-15 |
Efter en andra titt måste jag ge filmen en fyra, trots att ämnet är lite väl lättfångat och pretentiöst. Under den fernissade kulturhistoriska ytan döljer sig dock utmärkt skådespeleri, ett slags utdraget kammarspel som skruvas hårdare och hårdare. Samtidigt är den explicita nakenheten faktiskt väldigt uppfriskande. | |
Räven | 2007-05-11 |
En otroligt tragikomisk liten saga. Tekniskt usel, och det är ju där komiken ligger. Plus musiken såklart, perfekt tajmad. | |
2046 | 2007-05-07 |
Sett ensamstående (dvs utan att ha sett In the mood) är filmen lite tunn, och den når inte lika högt som sin "föregångare". Som en tematisk efterföljd är den däremot en mycket vacker meditation på minnets varande, och även om handlingen i sig inte gör någon producent glad, fyller den sin funktion som brottstycken ur en kärlekshistoria. | |
Sherrybaby | 2007-05-04 |
Som Hangaraound säger, roligt med amerikansk tokrealism. Ibland blir det nästan på gränsen till Cassaveteskt (alltså briljant), men förklaringsmodellerna är för enkla och som helhet är filmen alldeles för platt. | |
Separationen | 2007-05-03 |
En svag fyra. Lite segt tempo, men samtidigt alldeles briljant skådespeleri. Smärtsamt, äkta, utan melodramatiska inslag. Ett kallt, kanske lite för kallt, porträtt av en kärlek som bryts samman. | |
25th Hour | 2007-05-02 |
För segt tempo under vissa bitar, Lee har svårt att knyta ihop säcken. Slutet lyfter filmen lite, och plus för en inte helt banal eller enkelspårig patriotism. | |
Wedlock | 2007-04-26 |
Får en tvåa, såg den som liten och den har skapat en och annan existentiell kris som är värd att berömma den för. |
Nästa sida »