Alla kommentarer avManko

The Tragedy of Macbeth2022-02-12
Helt makalös film. Den är så visuellt slående. Scenerna med Kathryn Hunter är passande nog fullkomligt besvärjande.

The Father2021-03-28
Vilken makalös prestation. Alla skådisar, klippning, manus, foto, musik – allt är riktigt bra. Bravo!

Last Christmas2020-11-29
Aj aj, det här var inte en bra start på årets julfilmstittande. Det var som en av de där taffliga Hallmark-filmerna men utan huvudingrediensen – den där smetiga charmen som får en att alls stå ut med dem. Det här var liksom bara en dåligt berättad historia utan nån form av existensberättigande. Hade det inte varit för Emma Thompson och Michelle Yeoh hade jag nog fått stänga av.

Silence2020-09-13
Riktigt jäkla bra. Känns som Kurosawa fast med ett västerländskt perspektiv.

The Dead Don't Die2020-09-05
Riktigt härlig. Skulle nästan kunnat tro att Wes Anderson varit med på ett hörn. Nedtonat, men samtidigt vansinnigt.

The Lighthouse2020-02-07
Knappt godkänd. Som kortfilm, vilket den lätt kunnat vara, hade den säkert kunnat nå högsta betyg. Dess största problem i min mening är att karaktärerna är redan så pass excentriska från första början att man aldrig ser någon nämnvärd förändring i deras beteende. Det hade varit mera effektfullt om man efter slutet kunnat se tillbaka och tänka hur kunde dessa resonabla människor spåra ut så pass mycket. Istället är det som någon höjde lite extra på volymen på stereon mitt under en redan högljudd fest.

A Quiet Passion2019-07-12
Det är ett manus man kanske skulle kunna komma undan med på teatern, men på film så framstår det så otroligt onaturligt. Det lämnas nästan inget utrymme att se något som skulle kunna klassas som mänskligt beteende. Allt framstår istället som fiffigt skrivna paragrafer eller, i värsta fall, som en parodi på Jane Austen filmer. Det hade nästan gått att ursäkta om filmen inte var så pretentiös och självbelåten.

Roma2019-01-28
Det är precis att man vill ge den godkänt. En intressant plats, en intressant tid, men tyvärr inte några intressanta personer att följa.

First Man2019-01-26
Det är ett rätt plågsamt tittande. Filmen lider av en överväldigande melankoli som verkligen suger all glädje från den här fantastiska historien. Det är möjligt att Armstrong inte var den gladaste personen i världen, men kom igen. Det handlar om månlandningen. Det är som upplagt att bli en spännande, gripande och inspirerande film. Istället får vi en tjurig Gosling i närbild i två timmar.

The Other Side of the Wind2018-12-03
Häftigt att den blev så pass bra ändå med tanke på dess bisarra produktion, och de har verkligen lyckats bevara 70-tals andan. I och med hur den kom till känns det även som ett unikum som vi inte lär se igen.

How It Ends2018-11-04
Katastrofen i sig är tyvärr så temalös. Det är bara allmänt oförklarat kaos (anything goes), vilket gör att det är svårt att ens bry sig och inte ens försöker de förklara vad som händer. Effekten blir, vilket kan verka konstigt i en katastroffilm, att det känns overkligt. Men inget klår hur pass snabbt vi ska tro att hela samhället faller och alla dessa människor förvandlas till psykopatiska mördare så fort elen försvinner ett par dagar. Det hade nog verkligen hjälpt om de hade haft en mera definierad katastrof så att filmskaparna själva, lite naturligare kunde rama in den här road-movien i en trovärdig kontext.

Solo: A Star Wars Story2018-09-26
Jag är mest förvånad över att detta är det bästa de kunde komma på. Hur lyckas man få ett rymdäventyr att kännas så slätstruket.

Remember2018-09-22
När den är som bäst är det nästan som en Hitchcock-film. Helt klart sevärd.

Tomb Raider2018-07-16
Alicia passar bra som Lara, men filmen i det stora hela känns så oinspirerad och själlös.

Aftermath2018-06-16
Med tanke på att Arnold knappast är känd för drama, så tycker jag allt det var godkänt. Tror inte den förändrar några liv, men känner man för nåt lite lagom tyngande så passar den bra.

Leva sitt liv2018-04-25
På sin höjd, en okej film. Kameraarbetet måste dock vara det mest obstinata jag sett. Snäva närbilder helt utan innehåll och förgrundsaktiveter som medvetet skymmer scenerna. Jag förstår att det är medvetet och det ska vara "nyskapande", men det gör det fan inte bra för det.

Terrassen2018-04-20
Riktigt häftigt premiss. Även kul att upptäcka att Twelve Monkeys var baserad på den. De båda filmerna kompletterar varandra bra.

Nunnan2018-04-14
Det är absolut en sevärd film, men det märks att manuset lider av att den försöker vara trogen förlagan och täcka allt för mycket från boken. Vilket gör att mycket känns som transportsträckor och tyvärr med rätt få stationer.

Het sol2018-04-05
Riktigt bra. Häftigt hur berättelsens perspektiv får en att heja på en ganska ful filur.

En kvinna är en kvinna2018-04-04
Förutom det utmattande ljudschemat, med plötsliga attacker av musik och märkliga tystnader, så är det ganska charmigt. Om något andefattigt.

Cloud Atlas2018-03-22
Lite småkul. Men hade nog gjort sig bättre som en serie. Allt är så hastigt upphackat att man inte får chans att riktigt uppskatta någon av karaktärerna eller deras öden.

Loving Vincent2018-03-02
Förvånansvärt mysig och engagerande utredning av Vincents död. Känslan är nästan som ett avsnitt av Poirot eller Columbo.

Wonder Woman2018-02-14
Började bra, men tappade ångan halvvägs igenom. Slutet var en axelryckning, men hela premissen med en superhjälte under första världskriget kändes kul.

Molly's Game2018-02-13
Stabil film. Sorkin kan verkligen sina grejer. Hade grundmaterialet varit mera intressant hade den garanterat fått högre betyg.

Mordet på Orientexpressen2018-02-12
Kul att någon fortfarande är villig att göra sådana här filmer, som inte är direkt för TV. Tyvärr är den inte så underhållande. Trots det vackra tåget och duktiga skådespelare så känns det rätt platt. Dessutom hjälper det inte att upplösningen är en av Agatha Christies mest krystade. Även i de bättre filmatiseringarna så har det alltid varit ordentligt minus. Hoppas dock på att fler vågar satsa på den här sorters filmer i framtiden.

Skönheten och odjuret2018-02-11
En pinsam kopia av ett fantastiskt original. Verkligen sämre på alla tänkbara sätt.

Kong: Skull Island2018-02-05
För att vara ytterligare en film från en redan trött franchise, så får jag säga att den var förvånansvärt sevärd. Sjysst action-äventyr.

The Shape of Water2018-01-11
Nog första gången jag önskat att en film vore mera barnvänlig. Det "vuxna" tillför liksom ingenting, utan tar bara bort charmen ur en annars ganska fin saga.

The Witch2017-10-14
Klockren presentation av häxmyten.

Midnight Special2017-09-19
En bra film som nästan helt hänger på ton. Det hade så väldigt lätt kunnat bli en glassig action eller emo thriller, men den kommer snyggt undan med sina fantastiska inslag på grund av en solid ton av realism. Det är inget gravallvar direkt, men den känns jordad, vilket leder till ett smakfullt resultat.

Nästa sida »