Alla kommentarer avMat1az

Den skrattande polisen2017-02-03
Beck i San Fransisco? Tja. Den börjar riktigt jäkla bra i alla fall. Men sen går den vilse någonstans i Bruce Derns mustasch. Matthau som Martin Beck? Nja. Att han drog några snytingar på den där bruden kändes jävligt märkligt. Många lösa trådar det flummas runt med. Brukar gilla Dern (som här ser ut som Gösta Ekman i Mannen på Taket), men inte ens han lyckas riktigt göra något av den här soppan. Där i parkeringshuset tänder det till lite, men inte ens då känns det helt hundra. Slutet var ju bara ett totalt antiklimax.

Eraserhead2017-01-27
Jag vet inte vad som är läskigast i den här, mutant "bäbisen" eller det faktum att Jack Nance aldrig blinkar med ögonen.

Omoraliska historier2017-01-27
Fransk mjukporr som är snyggt filmad och stundvis stämningsfull. Den tredje delen, med Paloma Picasso (dotter till Pablo Picasso) som grevinna Elisabet Báthory, var klart bäst, om än även den rätt utdragen. De andra tre delarna har jag inte mycket till övers för. Den femte delen, som aldrig kom med i filmen, blev istället långfilmen La bête (1975).

Jakten på Alfredo Garcias huvud2017-01-18
Warren Oates är jävligt cool, han gör hela filmen. Den är annars lite för trögflytande i min smak. Den lyckas aldrig riktigt fånga in mig. Och storyn är rätt tunn faktiskt. Men det är snygg film med flera scener som stannar kvar hos en. Kanske faktiskt skulle gilla den mer om jag såg om den. Strak trea/svag fyra

Flykten från helvetet2017-01-18
Färgsprakande italiensk skräck med soundtrack av Goblin. Har sett fram emot att se denna länge. Blev dock aningen besviken. Första halvan är riktigt bra. Men det blir för utdraget, och slutet är bara en massa jävla flum. Men visst, det är snyggt och morden är vackert iscensatta. Jag tyckte det dock det blev lite tröttsamt i längden. Udo Kier var en roligt överraskning. Svag trea.

Panik i Needle Park2017-01-18
Lågmält och dystert. Hemskt, men ändå vackert på något vis. Bärs upp av Pacino och Kitty Winn. Vad hände med Winn egentligen? Hon gjorde typ bara Exorcisten 1 & 2 efter den här, och en massa TV trams. Enligt IMDB lade hon ner i början på 80-talet. Synd. Tycker hon va riktigt bra i denna. Tung film. Gillar den.

Killer Elite - Mördargänget2017-01-17
Vilket långt, utdraget, tråkigt, meningslöst, dåligt spelat, händelselöst skit. Hur tänkte Peckinpah här? Burt Yong som slåss mot ninjas? Visst kan jag se humorn i det. Men blir filmen bättre för det? Nej. Pluss för Bo Hopkins som drar lite klass till filmen, och öppningsscenen. Men that's about it.

Tora! Tora! Tora!2017-01-17
Storslagen krigsfilm som bitvis känns som en rekonstruktion från en History Chanel dokumentär. På så sätt saknar den påtvingade intriger eller tramsiga kärleksscener, som i Bays version av det hela från 2001. Det här är en ren skildring av händelseförloppet fram till Japans attack mot Pearl Harbor den 7 december 1941, och det fyrverkeri som följde. Här snackar vi mäktiga explosioner. Om det ser ut som att stuntmännen springer för sina liv, så är det för att det också gör det - på riktigt alltså. De här pjäserna som användes var livsfarliga! Att ingen dog är ett under. Visst finns här en subtil släng av krigsglorifiering, men i det stora hela tyker jag att den på ett bras sätt uppvisar hur meningslöst krig är. Att humöret på några kostymklädda herrär får avgöra livsödet för tusentals människor.

Inte en chans2017-01-16
Hoffman är helt klart 70-talets största skådespelare. Under denna 10 års period medverkande han i 12 filmer (!), varav majoriteten är Oscar nominerade. Den här börjar rätt lågt, men den går stadigt uppåt och bygger upp stänning och spänning i jämn takt. Gillar man Hoffman och långsamma 70-tals thrillers är detta en film man inte vill missa. Birollerna med Busey och Dean Stanton var trevliga.

Straw Dogs2017-01-16
Tar god tid på sig att bygga upp karaktärerna. Stämningen är alltid lite smått obehaglig. Den kan kanske kännas lite utdragen innan den sista akten, då det tar hus i helvetet. Men det psykologiska spelet i den första akten är var jag tyckte var intressant. Och så är Hoffman otroligt bra försås. Susan George, även om hon ser bra ut, så tycker jag hon var en rätt jobbig, tjatig och barsnlig karaktär. Fförstår inte varför Hoffmans karaktär ens är tillsammans med henne. Själv hade jag inte stått ut med en sådan person. Sista akten är förstås vad filmen lever på. Och här tycker jag filmen slår många av den här tidens skräckfilmer gällande obehag och spänning. Och några rätt schyst och brutala scener a lá Peckinpah har den så klart också! Rapp i käften är han den där prästen också, gav några goda skratt.

Dödspolarna2017-01-11
Tight och välspelat av Keitel och De Niro som är ritkigt jävla bra. Skönt Scorsese "realism flum". Stark fyra.

Ducka, skitstövel!2016-12-16
Visst märker man att det är Leone som är bakom kameran. Men det här är inte alls av samma klass som Once Upon A Time in the West eller The Good, the Bad and the Ugly. James Coburn är cool i huvudrollen, men kommer så klart inte närheten av Clintan' eller Bronson. Filmens egentliga stjärna är Rod Steiger, som levererar flera riktigt bra scener. Här finns också några riktigt schyst explosioner. Första delen av filmen är klart bäst. Andra halvan har sina stunder, men det blir aningen oengagerande.

Telefon2016-12-15
Den här premissen skulle ju ha fungerat otroligt mycket bättre som en komedi eller spionparodi. Mycket i filmen känns ju redan som något Leslie Nielsen kunde ha varit huvudperson i. Skrattade gott åt scenen där Bronson går in på WC i hotellrummet, men sen helt plötsligt kommer ut ur hallen. Skådespelet är minst sagt mediokert. Lee Remicks karaktär är otroligt jävla jobbig. Rätt snygg som sjuksköterska dock. Men varför Bronsons karaktär skulle vara så beroende av henne förstår jag inte, hon tycks bara vara i vägen och ifrågasätta allt Bronson gör. Därför också som slutet känns otroligt fel. Explosionerna i denna är riktigt schyst och påkostade. Det bjuds också på rätt trevlig bilsightseeing, bland annat en Saab Sonett III (väldigt få filmer denna finns med i). Tyckte scenerna i Ryssland såg ut som Finland - och såg flera kända finska skådespelare, och tydligen var de också filmade i Helsingfors. Tydligen ska Renny Harlin ha stått och kikat under inspelningen, och då bestämt sig för att börja göra egna filmer (på gott och ont). Allt som allt en väldigt medioker film med en väldigt medioker Bronson. Den har sina stunder. Och rösten i telefonen är klart mysig. Och Donald Pleasence är alltid Donald Pleasence. Men skulle jag se den igen? Nä.

Breakfast at the Manchester Morgue2016-12-15
Småkul och rätt så typiskt Italienskt zombieslafs - inspelat i England. Klart mycket bättre en mycket annat i genren. Den lär ska ha 16 olika titlar, som Zombi 3, Don't Open the Window... Den jag såg hette "The Living Dead at the Manchester Morgue". Ett klart måste för zombiefantasten.

Stilla natt, blodiga natt2016-12-09
För lite slashande för att vara en slasher i min mening. Vissa av karaktärerna är rätt roliga, humorn blir ju i bland på gränsen till renodlad komedi. Tror jag faktiskt skulle ha gillat denna bättre som en vass svart komedi. Skräckelementen är jävligt vaga, även om telefonsamtalen är jävligt psycho. En små kul film med en hel del bra delar. Men någon speciellt bra slasher eller skäckis är det inte.

Alla helgons blodiga natt2016-12-08
Tänk att jag inte sett denna tidigare alltså. Har ju sett några av uppföljarna, bland annat den fristående tredje filmen (Season of the Witch). Tycker detta är en mästerligt utförd slasher som håller måttet ännu idag, och theme-låten är en av de mest ikoniska som någonsin skapats. Den är rakt på sak och det fjantas inte runt med onödigheter. 91 minuter, tight och koncist.

Bandet2016-12-07
Kul "heistfilm" som kan beskrivas som rätt lagom, inget jätte märkvärdigt, men heller inget dåligt. Starkast är skådespelarna. Och denna är mest sevärd för Connery, och även Walken som här gjorde filmdebut. Martin Balsam är även mitt i prick som antikförsäljaren, intressant att se att dagens bögskämten inte ändrat mycket från 70-talet. Det här var också sista filmen som Margaret Hamilton (häxan i Wizard of Oz) medverkade i. Självklart har Brett Ratner, Ben Stiller & Co kollat på denna för inspiration till Tower Heist (2011). En helt trevlig lite film som tom. är rätt spännande från stund till stund.

Female Convict Scorpion: Jailhouse 412016-12-07
Klara Kurosawa vibbar. Och självklart har Tarantino kollat på denna och tagit inspiration till Kill Bill, tillsammans med hundratals andra filmer. Det är en klart intressant film med starkt bildspråk, den gjorde mig illa till mods flera gånger. Det jag har svårt för är den här typen av överemotionellt teaterskådespel. Men det är en händelserik film som håller intresset uppe med flera uppseendeväckande scener och snyggt foto. Ska försöka få tag på den första filmen också.

Sista vittnet2016-12-07
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna. Gillar starkt början. Och överlag tycker jag om filmer där man inte ska hålla tittarens hand och överförklara saker. Problemet är att fingertoppskänslan, som finns i Alan J Pakulas "All the Presidents Men" (som kom två år efter denna), helt saknas i denna film. Här har vi en toppklass story med massa trådar och konspirationer, som slarvas bort som om det vore en billig b-film det handlar om! Det finns ändå för mycket bra för att det ska sjunka under en trea i betyg. Men jag är besviken, detta kunde varit i klass med All the Presidents Men. Svag trea.

Styrka 10 från Navarone2016-12-02
Häftig och fartfylld gammal pärla som nästan glömts bort. Här har vi storslagna explosioner (kolla flygattacken alltså) och snyggt utförda specialeffekter - varav vissa med splattervarning (dekapiteringen av tyska pansarvagnsgeneralen). Till på det har vi Robert Shaw och Edward Fox i sitt esse. och HARRISON FORD! och Richard Kiel (Jaws från James Bond). och Franco Nero! Och... ja the list goes fucking on alltså. Skön blandning av smålarvig humor (som ändå funkar) och rätt brutala scener (som ovanämnda flygplansbombningen och dekapiteringen). Även om det i grunden är aningen enkelt och väldigt "by the book" så är underhållningen ständigt på topp!

Svart söndag2016-12-02
En relativt lång thriller. Men den lyckas hålla spänning uppe från första till sista minut. Mycket tack vare Robert Shaw och Bruce Dern. Fan vad jag gillar dessa två alltså - "Blink for yes, die for no". Det blir inte hårdare än så alltså. Och antagonisterna är brutala och totalt hänsynslösa! Svag fyra.

Pelham 1-2-3 kapat2016-11-29
Schyst och brutal action thriller som har ett bra tempo med spänning från början till slut. Den har banat väg för filmer som Die Hard, Speed och till och med Tarantinos Reservoir Dogs. Filmens största svaghet är att man gått lite överstyr med med humorn. Den fungerar ibland, som när Matthaus karaktär tappar ansiktet framför de japanska styrelsemedlemmarna. Jag tyckte faktiskt det var lite roligt. Men det blir alldeles för mycket när t.ex. borgmästaren ligger i sängen och får en spruta i röven. Annars är det riktigt riktigt bra. Alla kidnapparna är strålande, Robert Shaw helt fantastisk.

Avlyssningen2016-11-28
Snygg, välspelad, stämningsfull och fint jäkla soundtrack. Kul med Ford i en av birollerna. Jag tycker den börjar jäkligt bra och bygger upp spänningen mer och mer med ett jämt tempo. Dock planar det ut 3/4 in i filmen. Men det tar sig uppåt igen i den sista delen. Jag gillar långsamma thrillers, men något tightare kunde detta varit för att det skulle ha fallit mig mer i smaken. Svag fyra.

Bay of Blood2016-11-21
Början är ju riktigt bra. Snyggt. Men sen blir det bara soppa av alltihopa. Här finns ju i princip ingen handling över huvudtaget. Filmen följer bara olika personer som blir mördade på ett eller annat sätt av andra personer, och sen blir de andra personerna mördade av någon annan. Ja. Slutet gav ju i alla fall ett gott skratt, som en liten "treat" för att man tagit sig igenom filmen. Svag tvåa.

The Hills Have Eyes2016-11-20
Småkul kultklassiker som egentligen inte är så mycket att hänga i granen. Men även om Suze Lanier-Bramlett är på tok för gapig, så lyckas filmen att bygga upp karaktärerna och få en att sympatisera med dem. Det här är filmens största styrka.

Schakalen2016-11-20
Helvete vad bra! Ligger på topp nästan konstant från början till slut. Det jag dock har svårt med är visiten i kvinnans hotellrum, och hur obemärkt kvinnan är över det. Eller antydde hon på någon form av invit tidigare i lobbyn? Tycker det här är det ända dåliga i en annars perfekt film. Love it!

Tre dagar för Condor2016-11-19
Spännande och brutal spionthriller med otroligt bra Redford, och von Sydow! Som många poängterar så är romansen väldigt krystad och helt onödig. Den förstör mest. Svag fyra.

Network2016-11-18
Älskar satiren, dialogen och skådespelet. Men filmen i sig blir aningen utdragen och det blir väldigt "gubbigt". Även om filmen fyller 40 i år så är temat lika, eller faktiskt ännu mer, viktigt idag. Stark trea.

Death Wish - Våldets fiende nr 12016-11-17
Mycket snack om den här rullen. Men den är ju inte speciellt bra. Intressant att den fick så många uppföljare. Förstår att det är del tre man ska se om man vill ha lite action.

Alla presidentens män2016-11-17
Otroligt tight och spännande slowburn thriller om grävande journalistik när den är som allra bäst. Redford och Hoffman är i absolut toppklass! Och det är snyggt som bara fan. Kolla sexminuterstagningen med Redford i telefonen! Alla som gillade 2016 års Oscarvinnare Spotligt ska absolut ta och plocka den här gamla klassikern.

Nästa sida »