Alla kommentarer avMerwinna

Fyren mellan haven2021-08-17
Fin film, lite översentimental, men det kan också bero på mig - att jag har blivit äldre. Tror jag skulle ha älskat den här filmen när jag var en ung flicka, och mer romantiskt lagd än nu. Det finns mycket som är välgjort här: fotot, naturen, tidsandan med kläder, frisyrer, bilar, inredning o.s.v., åldersmaskeringen på slutet. Och skådespelarna såklart. Kul att vi nu har en svenska ute i världen igen, som får sådana här stora roller!

The Mercy2021-08-04
Det stora problemet med filmen är att den känns onödig efter dokumentären, som berättade historien så mycket bättre. Då känns det meningslöst att göra en urvattnad film med skådespelare senare, om samma berättelse. T.ex. var det mycket mer spännande i dokumentären (trots att jag visste hur det skulle gå redan när jag såg den också), och hans vånda när Donald insåg att han inte kunde gå i mål beskrevs mycket tydligare. I filmen blev det luddigt. Vidare var det för lite tid med Donald på sjön i förhållande till tiden med dem som var kvar på land. På plussidan får man sätta att de fångat tidsandan väl, samt att inget som Colin Firth är med i kan vara helt bortkastat. Dock undrar jag lite varför skådespelerskan som spelar hans fru, måste vara 10 år yngre än han och se 20 år yngre ut, fastän Donald och Clare i verkligheten var precis jämnåriga. Det känns sexistiskt.

The Innkeepers2021-08-01
Det här var riktigt spännande och kusligt, med några good scares också! Det var positivt att spökerierna inte började för tidigt, för gör de det så slutar man att vara rädd för spökena. Här byggdes skräcken upp i lagom takt. Jag hade dock gärna velat ha lite mer förklaring till händelserna på slutet, nu fick man ju inte svar på alla frågor. Den kvinnliga huvudpersonen var jobbig, störig, omogen för sin ålder, och gick inte att identifiera sig med (som jag i alla fall gärna gör, med huvudpersonen av mitt eget kön). Jag gillar inte heller detta, att den kvinnliga huvudpersonen ALLTID ska göra något dumt på slutet, fast folk har sagt åt henne att bara ta sig ut...

I barnkammaren2021-08-01
Det här var en riktigt bra haunted house-film! Börjar som den klassiska plotten "ung barnfamilj flyttar in i stort, gammalt hus", och uppbyggnaden är mycket bra. Alla som har haft en bebis någon gång känner igen sig! Sedan blir det gradvis kusligt. Historien är intelligent och, om inte unik, så i alla fall inte en av de vanligaste. Det är riktigt spännande. Man får TÄNKA lite också!

The Curse of La Llorona2020-08-26
Jag blev besviken, eftersom jag hört så mycket gott om denna. Det positiva är, att det finns en riktig historia med en början och ett slut (vilket är ovanligt nuförtiden), och att det bitvis - en mycket liten del av tiden - blir lite kusligt och stämningsfullt. Men mest är det meningslöst, tråkigt och dumt.

47 Meters Down: Uncaged2020-08-24
Fånigt, dumt och meningslöst. Helt ointressant.

Haunt2020-08-23
Det sämsta jag sett på år och dag. Mycket våld och gore, men ingen egentligen story. Ingen mening, inget budskap, inget mysterium att lösa. Barnsligt och dumt. Blir dock liiite spännande i vissa individuella scener. Skulle kanske funka som "förrätt" på en skräckfilmskväll, för folk (särskilt yngre) som gillar just den här typen av skräck.

You Should Have Left2020-08-23
Börjar mycket bra, fast grundat i verkligheten så att man kan identifiera sig med personerna och situationerna. Spännande, mystiskt och kusligt. Skickliga, övertygande skådespelare - helt rätta för rollerna. Även den lilla flickan spelar mycket bra, vilket är ovanligt med så små barn. Men slutet är både för mycket och för enkelt (för förutsägbart, om man har sett lite sådant här).

Disappearance 2019-05-06
Filmen lyckas bitvis skapa spänning och krypande kuslig stämning i ödestaden. Även en paranoid stämning, och Kafka-liknande handling inne i det riktiga samhället (där det bor folk). Familjerelationerna i styvfamiljen beskrivs trovärdigt. Det blir rejält spännande mot slutet, men jag gillar inte att man inte fick några riktiga svar. Slutscenerna är bara konstiga, och stämmer liksom inte alls med de möjliga förklaringarna på vad som pågår, som man har fått tidigare i filmen.

Flight 1501 har störtat2019-05-05
Intressant både för den tekniska utredningen, i alla dess detaljer, där man även får lära sig litet - och det rent mänskliga intresset. Som kvinna är det lätt att identifiera sig med frun.

Insnöade2019-04-30
Det här kändes svagt, men det är möjligt att det beror på att jag har sett avsnittet om samma händelse i den förstklassiga fakta-TV-serien "I shouldn't be alive" tidigare. Skådespelarna de använde där var mycket mer lika det riktiga paret (som man också fick träffa), både till utseendet och karaktären. Jag kände att jag fick en mycket bättre bild där, både av dem och av hela situationen - bland annat problematiserades alla misstagen de gjorde mycket mera. Den här filmen var mer idealiserande, mer sockersöt. Med detta sagt, så tror jag inte att det här skulle ha varit en så pjåkig film om man sett den bara som fiction, och inte vetat något om den verkliga händelsen innan.

Hotel Mumbai2019-04-29
Nej, det här var inte bra. Dels var det för lågbudget för att skildra en sådan här händelse. Man fick bara se rummen och korridorerna på hotellet, inga exteriörer, inget utanför överhuvudtaget utom på TV-nyheterna som personerna i filmen tittar på. Och dels var filmen för långsam, och det var för mycket filosofiska resonemang och väldigt utdragna scener i "alternativa" vinklar som skulle visa personernas känslouttryck... Nä. Längtade faktiskt efter en Hollywoodversion av händelsen i stället, och det är inget jag brukar säga! Blev dock lite spännande bitvis, och några fina, starka scener var det också - men som sagt: överlag för utdraget och långsamt.

47 Meters Down2019-04-28
Mycket spännande och berörande film, om än med en del logiska brister. Håller uppe intresset ända till slutet. Introduktionen av karaktärerna, psykologin och skådespelarna är också väldigt bra. Nyttigt att få en påminnelse om, att man aldrig ska låta sig övertalas att göra något som magkänslan säger ifrån emot, samt att man aldrig ska göra något som inte känns bra bara för att imponera på någon annan.

Open Water 3: Cage Dive2019-04-27
Det här var nog en film för mycket i "Open Water"-serien. Jag gillar inte heller konceptet med found footage - det var intressant när det var alldeles nytt. Men nu känns det absolut inte värt det, att man får sämre ljud- och bildkvalitet och inte kan uppfatta riktigt vad som händer. Gillar inte heller att de alltid ska göra tjejer så dumma i sådana här filmer. Filmen går dock att se en regnig eftermiddag i brist på bättre...

Flightplan2019-04-20
Filmen var mycket spännande fram tills lösningen avslöjades, c:a en halvtimme före slutet. De lyckades lägga in hintar åt olika håll, och det var osäkert om man skulle tro på mamman eller inte, om hon inbillade sig eller inte, om det var en konspiration - och i så fall vilka som var inblandade i den. Det gick verkligen inte att ana lösningen! (Vilket i och för sig även berodde på att historien var väldigt orealistisk.) Men efter att man fick veta, tyckte jag inte att det var så intressant längre. Då blev det bara den vanliga actionfilmen med spring, förföljelse, våld, skjutande. Men filmen som helhet är ändå bra. Jodie Foster är lysande i rollen som den förtvivlade mamman, och Sean Bean har det perfekta utseendet för en flygkapten: erfarna, mycket maskulina, lite kantiga ansiktsdrag.

48 timmar2018-11-26
Det här lät som en film som jag skulle gilla, men jag gjorde inte det. Det var flera saker som var fel, som att filmen inte verkade kunna bestämma sig för om den skulle rekommendera den tidens unga att gifta sig så här fort, utan att egentligen känna den andra, och utan att informera sina ursprungsfamiljer först... eller om den skulle varna för det? Sedan var det mycket utfyllnad, och scener som förmodligen skulle vara komiska men inte var det. Men det värsta var att det inte var någon riktig kemi mellan huvudpersonerna, och att Judy Garland såg så tonårstrulig ut. Det hade varit roligare med en vackrare och "ljuvare" skådespelerska i den kvinnliga huvudrollen.

Crowhaven Farm2018-11-13
Förutsägbart om man har sett eller läst några sådana här historier förut, men väl utfört med bra och passande skådespelare. Lämnade en läskig, otrygg känsla efter sig. Vem kan man egentligen lita på? Och det kan man ju tyvärr ibland fråga sig överlag, utan att det behöver vara något övernaturligt inblandat.

Nails2018-08-19
Det här var en riktigt bra skräckfilm! Den innehöll allt som en skräckfilm ska innehålla: ett mysterium att lösa - en riktig handling, kuslig stämning - sjukhus nattetid är tacksamt för att skapa skräckatmosfär, många good scares - som funkade lika bra varje gång, jag hoppade baklänges! - och sist men inte minst ett mänskligt intresse. Man tycker så synd om kvinnan där hon ligger, till en början nästan totalförlamad och helt hjälplös, och hon - förutom detta med det eventuellt övernaturliga som hon är rädd för - kan inte göra något alls när mannen börjar prata om en vacker, ung och vältränad kvinna som börjat på hans arbetsplats, och som även börjat vara hemma hos dem och ta ansvar för deras dotter... Just detta senare har ju hänt många, många, människor i verkligheten också, vilket gör det nästan otäckare än skräckfilmselementen.

19222018-08-07
Den här filmen funkar inte som skräckfilm, i alla fall inte om man är van att se mycket skräckfilm. Det blir aldrig skrämmande eller kusligt - dock finns det obehagliga scener. I stället borde filmen ha marknadsförts som ett psykologiskt drama, för som det betraktad är den ganska bra. Den behandlar ett sorgligt och patetiskt människoöde. I verkligheten har många människor slutat på det här sättet, utan att det ens har krävts något mord eller annat svårare brott att ha dåligt samvete för.

Winchester - House of Ghosts2018-08-06
Som skräckfilm betraktad är denna film högst medioker - därav betyget 3. I alla fall lär vana skräckfilmsfantaster inte få sin fix av denna! Men om man i stället ser på filmen som ett drama om en excentrisk dam, så är den riktigt bra. Skådespelarna är utmärkta och perfekta i sina roller, och allt är mycket påkostat. Den edwardianska tiden är fångad i minsta detalj - det gillar jag! Egentligen hade det varit bättre om filmmakarna hade struntat i spökena helt och hållet, och gjort ett renodlat psykiatriskt drama och biogfrafi av den här idéen i stället. Då kunde filmen ha nått upp till 4 eller rentav 5, tror jag! Spökena drar ner och gör det fånigt och barnsligt, samtidigt som de inte levererar skräck...

Dark Mirror2018-08-03
Började bra med ett gammalt hus med mystisk historia, en gåta om en försvunnen familj att lösa, en spegel och en kamera med magiska egenskaper o.s.v.. Men sedan sjabblade de bort allting. Det utartade till det i skräckfilmer så vanliga kaoset, dödandet, blodet och äcklet... och man fick inga riktiga svar på mysteriet...

Skräckens hus2018-08-03
Det här är en enkel, traditionellt uppbygd spökhistoria, som ändå (eller kanske just därför) ger en spännande och avkopplande filmupplevelse - om man är på rätt humör och klarar av att hålla borta tankarna på hur orealistiskt och förutsägbart det är. Jane Seymours extremfeminina, ljuva och klassiska skönhet, passar perfekt i sådana här roller där hon får briljera i romantiska klädedräkter, och mot utsökta romantiska scenerier och rekvisita. Det stora problemet är specialeffekterna, som är mycket enkla - även för tiden. Jag är absolut inte någon vän av filmer som enbart bygger på spekatakulära specialeffekter, men OM det ska vara specialeffekter - och det är svårt att undgå i en film som handlar om det övernaturliga - så måste det vara mycket bättre än så här. Här blev det nästan skrattretande dåligt.

Flight 932018-08-01
Mycket spännande trots att man ju visste slutet - det är ett gott betyg!

Rough Air: Danger on Flight 5342018-07-31
Följer manus 1 A för flygkatastroffilmer, och levererar precis det man förväntar sig av en film i den genren. Varken mer eller mindre. Mycket förutsägbart och stereotypt, men ändå underhållande.

Nightworld: Lost Souls2018-07-30
Av någon anledning tröttnar jag aldrig på det här upplägget, trots att det är så vanligt: familj flyttar in i gammalt, ödsligt beläget hus och konstiga saker börjar hända! Här vet man långt in i filmen inte om det är spöken, fysikaliska fenomen, mänskliga förövare eller alltihopa eller något helt annat... det är bra, det håller spänningen uppe! För spännande var det hela tiden, även om jag kunde gissa mig till slutet rätt tidigt, just beroende på att jag sett så många filmer på temat. Det finns även mycket allmänmänskligt, som alla som lever eller har levt i en barnfamilj kan känna igen sig i.

Mayday2018-07-29
Engagerande, spännande och bra katastroffilm, som blivit konstigt förbisedd. Jag hade aldrig hört talas om den, när jag sprang på den på Youtube. Det är både action, teknologi, ondska och godhet, och fina, mänskliga scener. Skådespelarna är genomgående bra och passande för sina roller.

Shall We Dance?2018-07-28
Mycket fin film! Men jag tror att man kanske måste vara/ha varit i danskretsar själv, för att förstå hur dansen kan ta över allting på det där sättet. Hur den kan bli en hel värld och ett helt livsinnehåll, oavsett vad man har i livet i övrigt. Jag gillar även slutet väldigt mycket; det är oförutsägbart och mycket fint och positivt.

Vem räddar Jessica?2018-07-28
Hyfsat underhållande film. Det är intressant att se vilka nya metoder de olika personerna som är inblandade i räddningsarbetet kommer på, medan alla kämpar mot tiden, och spännande att se om de kommer att lyckas få upp flickan medan hon ännu är i livet. Jag kände inte heller till slutet, trots att det är baserat på en verklig historia, så det gjorde det ännu mer spännande.

Ett annat liv2018-07-28
Hyfsad film, om man gillar överlevnadsfilmer och filmer om personer som utvecklas och förändras. Underhållande, MEN lite väl sockersött och tillrättalagt ibland - samt förutsägbart såklart. Bra skådespelare överlag. Kanske kunde de ha gjort mer av naturen i Alaska...

Trapped: Buried Alive2018-07-27
Följer det vanliga mönstret för en katastroffilm, med de vanliga karaktärerna. Men med detta sagt, så är det inte alls dåligt, utan helt OK som underhållning. Man känner för karaktärerna, och jag gillar speciellt det sätt som de lyfter styvfamiljsproblemen - som många, många människor säkerligen kan känna igen sig i.

Nästa sida »