Alla kommentarer avMfAP

Röjar-Ralf2013-06-21
Precis allt som är lite roligt finns med i trailern.

Skyfall2013-02-19
Kanske den bästa Bond-filmen hittills. Jag var i princip intresserad av hur det skulle gå.

Sherlock Holmes2010-09-08
En hygglig film, om man tänker bort att det ska likna Sherlock Holmes. Inte ens hatten är ju med. Fina scenografier. För mycket tradiga slagsmål.

Bee Movie2010-06-11
Lite rolig ungefär i mitten. I övrigt är den alldeles för dum.

Upp2010-05-23
Helt okej de första 15 och de sista 15. Däremellan är det transportsträcka. Bokstavligt talat.

Star Trek2010-05-13
Lever upp till alla förväntningar man kan ha på en Star Trek-film, tycker jag.

20122010-05-13
Hunden sänker betyget ett helt steg.

Monsters vs. Aliens2010-05-07
Alldeles för förutsägbar.

This Is It2010-03-08
Jag kan tänka mig tusen sätt på vilka man mycket enkelt kunnat göra filmen mycket sämre. Jag är väldigt nöjd.

Benjamin Buttons otroliga liv2010-01-10
Segt som helvete och allting är redan gjort. Att han åldras baklänges tillför absolut ingenting. Ett omåttligt slöseri med resurser och tid, inte minst min egen.

Apocalypse2009-10-18
Det "nya" materialet i Redux-versionen gjorde nog mer skada än nytta. Filmen var lång som den var.

Harmonica – En hämnare2009-07-31
Jag fick stänga av efter drygt en halvtimme. Så förbannat långtråkigt.

Planet Terror2009-07-30
Vad ska man säga? Välgjord in i minsta detalj. Men jag tror inte jag vill se den igen.

Hancock2009-07-30
Tänk att några billiga superhjälteparodipoänger ska få rättfärdiga så mycket smörja.

Hellboy: The Golden Army2009-07-29
Skurken är precis lika platt och tråkig som i första filmen. I övrigt är det hyfsat trevlig underhållning.

Attentatet mot Richard Nixon2009-07-28
Man får intrycket att RIchard Nixon var på tv 24 timmar om dygnet på 70-talet.

The Incredible Hulk2009-07-28
Hulken är stor och grön och alla andra karaktärer är totalt ointressanta. Ang Lees version var, trots sina uppenbara brister, avsevärt bättre.

Expelled: No Intelligence Allowed2009-07-28
Filmen har ett glädjande budskap: att ID och kreationism tämligen effektivt och ofta motas i dörren. Naturligtvis tolkas det som en ond konspiration av ID-förespråkarna själva, men vad ska man göra åt det. Dawkins med flera sköter sig bra och får, tror jag, komma till tals i högre grad än filmskaparna egentligen begriper. Dock inte Christopher Hitchens. Jag kan mycket väl tänka mig varför.

World Trade Center2009-07-27
Det är snudd på ofattbart att Oliver Stone har lyckats göra en film om 9/11 långtråkig.

10,000 BC2009-07-25
Det hade kunnat vara avgångsarbetet från Hollywoods gymnasieklass med inriktning mot svulstig "storfilm": Alla klyschor finns med. Man har trampat i samtliga fällor som finns. Specialeffekterna känns 10 år gamla. Och man har naturligtvis valt att spela alla roller själva. Men så var det tydligen inte.

Indiana Jones och kristalldödskallens rike2009-07-25
Rätt kul. Det skulle inte störa mig överdrivet mycket om de gjorde en till. Eller om de lät bli.

Fjärilen i glaskupan2009-06-28
En fin film på många sätt, om än lite seg. Och så kan man ju störa ihjäl sig på deras idiotiska alfabet. Kan det verkligen vara verklighetsförankrat? På 30 sekunder kan man tänka ut något mycket mer effektivt.

The Prestige2009-05-27
Det är en hyfsat spännande och finurlig film, men den innehåller ett stort och allvarligt fel som sänker betyget minst ett steg. Jag tänker inte säga vad det är.

Ebbe: The Movie2009-04-25
Jag gillar inte hur de har klippt i alla fotografier för att få dem att se "levande" ut. Visst ser det bra ut, men man vet inte vad som är ett fotografi och vad som är ett kollage.

Darling2009-04-03
Bullens brevfilm i långfilmsformat. Tragiskt illa spelad och regisserad. "Avsiktligt stel dialog" kan levereras på ett övertygande sätt om man gör det rätt. Här görs det fel. Läs hellre Johan Klings romandebut, "Människor helt utan betydelse". Ungefär samma sak men utan uselt skådespeleri. Och kortare.

Danton2009-02-22
Jag köpte den efter att ha läst pjäsen av Stanislawa Przybyszewska som filmen bygger på ("The Danton Case" i engelsk översättning). Dålig idé. Depardieu är väl bra, om än inte lika bufflig som jag tänkt mig Danton. Övriga skådespelare är minst sagt mediokra, för att inte nämna - dubbade! Vad är meningen? Resultatet är långtråkigt och skränigt. Verkligen synd på en bra story.

Ett rum med utsikt2009-02-22
En del vacker miljö finns väl med, men utöver det är filmen seg och framför allt illa regisserad. Samtliga skådespelare som jag sett i andra sammanhang har alltid presterat mycket bättre än såhär. Därmed blir också karaktärerna platta och livlösa. Kärlekshistorien är inte trovärdig.

Inland Empire2008-11-04
David Lynch gör ytterligare en film på precis samma tema – först Lost Highway, sedan Mulholland Drive och nu detta. Det är rysligt, ruskigt, svårbegripligt (men inte obegripligt) och välgjort, och visst gillar jag det. Men jag hoppas att nästa film han gör kommer att visa på något nytt.

Spelman på taket2008-08-01
Kul men alldeles för lång.

Katyn2008-08-01
Viktigt ämne, men taffligt genomförd. Full av klichéer, usel dialog och dåligt skådespeleri. Musiken är kanske värst.

Nästa sida »