Alla kommentarer avMooorgul

Boyhood2014-10-01
274 betyg och nästan fem år har passerat sedan jag senast satte en femma, men äntligen är det dags igen! Jag kan verkligen inte minnas senast jag blev så här golvad av en film. Det mesta är perfekt i vad som definitivt är Linklaters Magnum Opus.

American Hustle2014-02-28
Försöker sig på den svåra balansgången mellan komedi och drama, men lyckas sällan träffa rätt utan fumlar okontrollerat på båda sidor. Jennifer Lawrence övertygar och vi får höra lite schysst musik, men det var väl egentligen allt. Det är många gånger jag haft förhoppningar på Russells filmer och blivit besviken nu, så det är nog bara att inse att han är en höst medelmåttig filmskapare.

The Bling Ring2013-09-11
Ännu en menlös film från Coppola. Förstår inte alls vad hon vill ha sagt här och sättet hon berättar historien på är väldigt underligt. Inkonsekvent stil också. Vad hände egentligen efter Lost in Translation?

Gangster Squad2013-04-23
Riktigt usel i många avseenden och farligt nära en etta, men ljussättningen är ju lite mysig och kostymerna snygga så den klarar sig.

Inferno2013-03-11
Helt vansinnig, och det ofta på ett bra sätt, men lyckas dessvärre inte bygga upp den stämning som den verkar sträva efter. En stor anledning till det är musiken som ofta är fullkomligt malplacerad och opassande. Visuellt väldigt lik sin oerhört överlägsna föregångare, men resten räcker inte riktigt till. Svag trea och faktiskt en stor besvikelse.

Hobbit: En oväntad resa2013-03-04
Oengagerande, långtråkig och rätt bleh på alla plan utom det visuella. Men sen kommer Andy Serkis och stjäl showen fullkomligt i 20 minuter vilket räddar filmen från bottenbetyg.

The Impossible2013-02-27
Verkligen översentimental gråtfilm på amerikanskt vis 1A. Ger ett väldigt oinspirerat intryck, även om någon form av kvalitet glimtar igenom stundtals och räddar den från bottenbetyg.

Casino Royale2013-02-14
Gillar den till stora delar men precis allting efter att pokermatchen är slut känns överflödigt och det hela blir till sist rätt sömnigt. Når inte upp till en trea.

Blade Runner2013-02-07
Jag har börjat tvivla på att jag nånsin kommer se en bättre film.

Dolt hot2013-01-26
Vet inte om jag ska jubla eller känna mig lite lurad. Uppbyggnaden är helt fantastisk men sedan har jag inte riktigt bestämt mig om hur jag ska tolka den avslutande delen och huruvida jag utifrån det tycker den funkar eller inte. Svag, svag fyra tills vidare.

End of Watch2013-01-24
Det finns en del som är bra här men berättandet är för ofokuserat, stilen för inkonsekvent och "the bad guys" för icketrovärdiga för att helheten riktigt ska lira. Helt okej underhållning men inget jag kommer vilja se igen.

Moonrise Kingdom2013-01-11
En oväntat trevlig liten pärla till film. Visst dippar den lite stundtals men på det stora hela är det rätt så jävla bra och klart värt en fyra i betyg!

Taken2013-01-03
Jag känner mig nästan lite smutsig som tycker att det här faktiskt funkar. Egentligen är det ju så klyschigt, ologiskt och over-the-top att det bör klassas som rent skräp, men det finns något här som jag inte lyckas sätta fingret på som får mig att bortse från det och bara hänga med på åkturen. Samtidigt är det faktiskt lite uppfriskande att fortfarande kunna uppskatta en film av det här slaget.

The Expendables 22012-12-29
Man borde definitivt kunna göra något roligare med den här rollistan än vad man lyckats med såväl här som i föregångaren. Blir en B-actionrulle i mängden istället för den extraordinära B-actionrulle det borde vara. I händerna på en kompetent regissör som vet hur man gör saker precis lagom over-the-top skulle detta kunna ha blivit ungefär hur bra som helst. Nu blir det mest bara pannkaka.

Battlestar Galactica2012-11-20
TV-serien hyllas ju här och var som en av decenniets bästa och den allmänna rekommendationen verkar vara att se den här miniserien innan man ger sig på serien. För mig ledde det dock bara till att jag tappade intresset för att se serien nästan helt och hållet, då det här är bland det sömnigaste jag genomlidit på länge. En del läckert kameraarbete i inledningen och habila skådespelarinsatser räddar den från ettan.

Serenity2012-09-26
Saknar den avslappnade charmen från Firefly och är till skillnad från den byggd runt tröttsam action och en sönderkomprimerad plot istället för välskrivna karaktärer. Det är synd och skam att serien inte fick leva längre och den här filmen fyller tyvärr inte tomrummet vidare bra, även om det är skönt att få någon slags slutpunkt på historien.

The Hunger Games2012-08-12
Fan, man vill ju nånstans att det ska funka men filmen är så bedrövligt berättad och innehåller sådana sjuka missar så att betyget inte kan bli annat än en etta.

The Avengers2012-05-10
Säkert helt ok om man är Marvel-fanatiker eller har nån konstig sexuell läggning för action med hjärndöda aliens, men personligen så har jag redan hunnit förtränga filmen trots att jag såg den igår kväll. Hade större behållning av godisklubban som tjejen i biokassan bjussade på.

Charade2012-03-11
En riktigt underhållande spionhistoria med bra dialog och snygga twister men som faller lite på komediinslagen som inte riktigt funkar.

Mord, min älskling!2012-03-05
Det här är verkligen noir hela vägen ut i fingerspetsarna, och den är stundtals vansinnigt snygg. Karaktärerna och intrigen engagerar dock inte till fullo.

Moneyball2012-02-21
Balanserar länge perfekt på gränsen till det överdrivet sentimentala men nånstans efter lite drygt 90 minuter faller den över. Ändå tillräckligt intressant och välregisserad (med undantag för winning streak-partiet) för en trea trots att Baseball är och förblir en dödtrist sport.

Borta med vinden2012-02-12
Episk, teatralisk och storslagen. Allt detta på både gott och ont, men den är så snygg och fantastiskt skriven att man utan problem ser genom fingrarna med saker som överspel, ojämnhet, överdriven användning av intertitles och glorifiering av den gamla södern.

Drive2011-11-23
Ett par timmar efter filmens slut känner jag mig fortfarande lite kluven, på vissa sätt gillar jag filmen samtidigt som jag är besviken på att den ändå var så ordinär. Jag hade (kanske orimligt) höga förväntningar på förhand och efter en inledningsscen som är bland det vassaste jag sett på år och dar var jag nästan beredd att ringa in toppbetyget och börja skriva om mina topplistor omgående. Tyvärr tog filmen ganska snabbt en vändning som jag inte alls gillade och bakom det som till en början såg ut att kunna bli något i stil med en modernare, mörkare variant av Vanishing Point dolde sig ett ganska platt och klichéfyllt manus av standardsnitt. Jag gillar det låga tempot, en stor del av soundtracket (inledande "Nightcall" är helt suverän) och det finns en hel del snygga scener, men allt splatter känns malplacerat och det frekventa användandet av slow-motion är verkligen inget jag gillar. Det finns dock tillräckligt mycket som är bra här för att jag ska hålla den som ett snäpp bättre än genomsnittet. Allt som allt en ganska svag trea.

The Tree of Life2011-10-02
Fängslande och tokigt vacker (som alltid när det gäller Malick) men trots att det snart gått en vecka sedan jag såg den har jag inte lyckats få något grepp om den.

Black Dynamite2011-08-22
En typisk tvåkommafemma. Inleder lysande och håller stilen i dryga halvtimmen innan den spårar ur och blir alldeles för tramsig. Avrundar uppåt mest för att jag vill att den ska vara värd en trea, även om den kanske inte alltid är det.

Barnhemmet2010-02-08
En stor överraskning. Hade inte höga förväntningar alls men fick en stilsäker, kuslig, smart och till sist väldigt fin film som funkar på flera plan. Man hade dock kunnat klippt bort ytterligare några fler scener än man gjorde så hade den blivit ännu tightare, men det är nog det enda jag kan klaga på.

No Direction Home: Bob Dylan2009-07-24
Förstås oerhört intressant för en nyfrälst Dylan-älskare, och man når allt ett par nya insikter, men som film betraktat är den inget att jubla över. Hade förväntat mig mer när Scorsese gav sig på en sådan gigant.

I'm Not There2009-07-07
Gillar man inte Dylan ska man helt enkelt ge fan i att se den här filmen. Är man neutral och helt okunnig i fallet bör man nog också hålla sig på avstånd, om man inte kan ha ett så öppet sinne att man kan gå in i filmen utan några som helst förväntningar, utan bara uppleva den och låta sig fascineras. För Dylanfans är den ett måste.

Blade Runner2009-07-07
Wow. Final Cut var verkligen precis vad den här filmen behövde. Det tog totalt fyra tittar, men nu förstår jag verkligen alla hyllningar. Och instämmer i dem. Ett mästerverk.

Män som hatar kvinnor2009-03-03
Inte speciellt trovärdig.. alls. Stereotypa karaktärer och filmiska klichéer till höger och vänster. Och vad är grejen med att svenska "storfilmer" nästan alltid ska ha en så träig dialog? Måste vara något grundläggande fel på antingen manusförfattare eller kända skådespelare i det här landet, troligtvis både och.

Nästa sida »