Alla kommentarer avMortiis

Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga2020-08-18
Bra musik! Men inte mycket till manus.

Domino2020-07-04
Skräp. Helt sjukt att Brian de Palma regisserar. Får känslan av en riktigt kass giallo-film, typ Argento i sina sämsta stunder, fast utan någon som helst charm.

Alien: Covenant2017-08-24
Visst finns det vissa manusbeslut och andra saker som kan sticka lite i ögat och kanske är det bara att jag är barnsligt förtjust i Alienuniversumet men fan, jag gillade denna! Egentligen kanske det snarare är en stark trea istället för en svag fyra men den goa känslan jag hade i kroppen efteråt gör ändå att det väger över till det högre betyget. Snygg, spännande, intressant och i huvudsak bra skådespelare. För min del får Scott gärna göra ett gäng filmer till (även om jag hemskt gärna hade sett Blomkamps film, får se om den någonsin görs)

Äppelkriget2017-08-19
Höjning till fyra efter omtitt. Härlig satir och ett mycket vackert filmhantverk

Spider-Man: Homecoming2017-07-25
Äntligen en riktigt bra Spidermanfilm! Visst finns det vissa irritationsmoment (t.ex. produktplaceringen från Audi) men på det stora hela är detta en riktigt fin behandling av min barndoms favorithjälte, Tom Holland är verkligen klockren i rollen. Fenomenal insats av Keaton också, och jag vet inte exakt hur men på något symboliskt vis är det intressant att han spelade Birdman och sedan Vulture. Jag är mycket mer taggad för filmerna om Sinister Six och Venom nu.

Premium Rush2017-07-17
Luras inte av att att det är två toppenskådespelare (Levitt och Shannon) som bär filmen, detta är en tröttsam B-film vars skapare kanske försökt inbilla sig annat.

Tillsammans2017-07-05
Höjning från fyra till femma efter omtitt. En av de bäst castade filmerna jag sett tror jag, varenda roll är fullständigt klockren.

Kollektivet2017-06-30
Jag tror nog till och med att jag tyckte bättre om nya Ett päron till farsa än detta, det är inte långt bort att jag sätter en etta här. Enorm besvikelse från Vinterberg, utan poäng och utan riktiga karaktärer som man bryr sig om. Som en mycket sämre Tillsammans.

Zoolander 22016-11-15
Ett fåtal roliga skämt kan inte kompensera för en tsunami av usel humor och ett trött manus. Det här var fanimig dåligt.

She's Funny That Way2016-08-04
Känns som en av de dåliga Woody Allen-filmerna.

Knight of Cups2016-02-09
Vilken obeskrivlig jävla skit. Fint foto, men i övrigt har jag verkligen inget positivt att säga om det här pretentiösa dravlet - och då gillade jag ändå den svulstiga och högtravande The Tree of Life.

Sinister 22016-01-19
Vilken skit. Tramsiga jump-scares och en ointressant handling med taffliga karaktärer (grädden på moset är ju den extremt ondskefulla maken/pappan som blir i det närmaste parodisk) och styltiga skådespelare. Hela tiden tänkte jag att "Okej, men under sista halvtimmen kommer saker verkligen börja gå åt helvete och åtminstone bli lite spännande" men icke. Värdelöst rakt igenom.

Brooklyn2016-01-18
Stark trea - sista halvtimmen höjer filmen, innan dess är det lite väl mycket myspys och feelgood.

Spionernas bro2016-01-15
En Steven Spielberg-film med Tom Hanks i huvudrollen kändes rätt trist på förhand. Tji fick jag, för Bridge of Spies är en mycket bra film med ett alldeles utsökt manus signerat bl.a. bröderna Coen. Jag tycker absolut inte att amerikanerna framställs som de goda och Sovjet som de onda - tvärtom är det ju Jim Donovan som framställs som den "goda" idealisten som ständigt motarbetas av sitt eget land.

The Revenant2016-01-15
González Iñárritu gör det igen - ojojoj vilken filmupplevelse! Regin, klippningen, ljudet och skådespelarinsatserna är helt superba. All kyla och all smärta går rakt igenom rutan. Scenen med björnen är något av det häftigaste jag sett i filmväg tror jag och efter den här insatsen känner jag mig nästan helt säker på att Leo kommer få sin statyett. Även Tom Hardy är makalöst bra. Det blir högsta betyg här.

Creed - The Legacy of Rocky2016-01-08
Mycket publikfriande, ja, och det tas inte ut särskilt många svängar men nog fasen är detta riktigt bra. Gillade särskilt första (?) ronden i första "riktiga" matchen (mot den tatuerade Justin Bieber-lookaliken, ni vet vem jag pratar om) som var gjord i en enda lång tagning. Även bra kemi mellan Stallone och Jordan, samt finfin regi (se för övrigt den svinbra Fruitvale Station av samma regissör, även den med Michael B Jordan i huvudrollen) och trevlig återkoppling till tidigare filmer.

Suffragette2016-01-08
Får inte Mulligan en Oscarnominering för den här rollen äter jag upp mina skor. Svinbra film som skildrar kampen för kvinnans rösträtt och framförallt livet vid sidan av kampen på ett exemplariskt vis.

Straight Outta Compton2016-01-08
Grymt bra film på i princip alla vis. Ice Cube (producent för filmen) framställs kanske lite väl mycket som den smartaste och bästa personen med starkast integritet men ifall det är en glorifiering eller inte reserverar jag mig för då jag inte var insatt i denna historia sidan tidigare. Enormt bra skådespelarinsatser från Jackson, Hawkins, Mitchell och Giamatti.

Minioner2016-01-06
Stökig och jobbig.

Ip Man2015-12-28
Stort underhållningsvärde och makalös koreografi, det höjer betyget till en svag fyra.

Star Wars: Episod III - Mörkrets hämnd2015-12-28
Fyran överlevde en omtitt. Överlägset bäst av episod I-III (såklart) och stundtals jävligt bra, särskilt under filmens klimax.

Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller2015-12-28
Trean står sig faktiskt efter omtitt, men det är en mycket svag trea. En del bra partier men en olidlig kärlekshistoria med världens sämsta manus (och en urusel Hayden Christensen), och många ointressanta actionscener. Det verkar överlag som att George Lucas inte alls hade en klar bild av vad för film han ville göra och förutom brister i manus känns det som att det är dålig regi som är det stora problemet. Christopher Lee är filmens stora behållning och lyfter varje scen han är med i.

Rymdimperiet slår tillbaka2015-12-28
Jag höjer såklart till en femma här efter att nu ha sett om denna för första gången på minst tio år. Bästa filmen i serien.

Stjärnornas krig2015-12-28
Toppbetyget står sig förstås efter omtitt. Enormt bra, men irriterande med George Lucas jävla historierevisionism #hanshotfirst

Skyfall2015-12-14
Höjer till fyra efter omtitt. En bättre film än Quantum men sämre än Casino Royale och Spectre - jag hade önskat ett ännu mer slipat och balanserat manus. Toppbetyg till Bardem, förstås.

Insidan ut2015-12-11
I mina ögon är detta det bästa Pixar har gjort. Otroligt genomtänkt, väldesignat och smart.

Fantastic Four2015-11-24
Riktigt tråkig och oinspirerad, särskilt tredje akten. Skådespelarna är inte överhuvudtaget trovärdiga eller bekväma i sina roller men jag tror snarare det beror på hur kasst manuset är än att de är dåliga. Svag tvåa.

Främlingar på tåg2015-11-23
Riktigt bra men inte bland toppskiktet av Hitchcocks filmer. Ett briljant koncept som hade tjänat på ett ytterligare slipat manus, framförallt upplösningen känns inte helt hundra.

Big Night2015-11-23
Maten går verkligen rakt genom rutan - jag känner att jag hade kunnat mörda för att vara med på den middagen! På pappret inget märkvärdigt filmkoncept men det är utfört exceptionellt väl och det hela lyfts framförallt av den otroliga kemin mellan Tucci och Shalhoub - strålande insatser av Ian Holm, Minnie Driver och Isabella Rossellini dessutom. Som andra påpekat är slutscenen enastående.

Om jag vänder mig om2015-11-23
En svensk pärla som jag helt har missat, tills nu. Å ena sidan väldigt tungt och ångestladdat, å andra sidan med små, små strimmor av hopp som lyfter upp det hela från det mest kompakta mörkret. Jakob Eklund är i vanlig ordning lika karismatisk som ett vedträ men det funkar i den här rollen.

Nästa sida »