Alla kommentarer avMrLawrence

Giant Little Ones2021-08-23
Skulle nog egentligen blivit en tvåa, men Fucking Åmål-scenen till In Undertow av Alvvays gav mig ändå rysningar!

4 månader, 3 veckor och 2 dagar2018-09-27
Tycker att den handlade om mer än bara abort. Snarare om hur patriarkatet sträcker sig genom hela samhället och hur män på olika nivåer kontrollerar kvinnors kroppar.

Paterson2018-03-01
Föredrar nog ändå "Varför löper Herr R. Amok?"

Sea of Love2017-04-05
Bra erotisk thriller! Håller balansen väl mellan spänning och romans och håller sig mer trovärdig än många andra filmer i samma genre.

Jaktscener från Niederbayern2016-04-21
Kul med Schygulla och Winkler i samma film - två av de absolut största!

De feta åren är förbi2015-08-25
Tappar tyvärr ordentligt i tempo och engagemang under andra hälften.

Rösten från andra sidan2015-06-07
Snygg och stämningsfull!

Whiplash2015-02-25
Miles Teller ser ut som en ung Elvis! Bra film. Har spelat piano i storband. Bandledaren var ungersk triathlonutövare. Känner igen mig en smula ibland.

Cirkeln2015-02-25
Fick lite Donnie Darko-vibbar i den klassiska "en dag i plugget-scenen". Riktigt schysst med Kate Bush och allt!

The Invisible Woman2015-02-03
Fullkomligt intetsägande.

I nattens mörker2014-12-09
Kul syn på kvinnor, transsexuella och psykiskt sjuka...

Svinen2014-11-24
Karaktärerna får inget direkt djup och berättelsen blir lite för fragmentarisk. Trots det skapas stundtals väldigt mycket stämning - inte minst genom det snygga soundtracket. Blir dock i slutändan för ofokuserat för mig, och luften går lite ur den under sista halvtimman.

Lugna ner dig!2014-02-06
Börjar bra, men tappar ordentligt framåt mitten. Karaktärerna får inte riktigt tid att utvecklas - speciellt kvinnorna, som bara blir en rad ganska platta objekt i en ganska tråkig mans jakt efter någon slags lycka. Som i så många filmer.

Out of the Blue2013-11-03
Rock'n'roll

A Friend of Mine2013-11-02
Kändes lite platt. Skådisarna spelar väl, och vissa scener är snygga och bra. Men handling och manus har inga större kvalitéer..

Gigantic2013-10-30
Så oerhört opretentiöst, 90-tal och Hamburg. Helskön rulle på alla sätt och vis.

Den fria viljan2013-10-23
Känner mig helt nedbruten.

Psalmer från köket2013-09-17
Feelgood bromance...

Star Knight2013-07-15
Inte ens Klaus kan rädda denna...

De desperata2013-07-04
Den version jag såg var blott 83 minuter lång, på tyska dock, censurerad? I alla fall ingen direkt höjdare, men Kinski klarar sig i vanlig ordning riktigt bra.

Rio Das Mortes 2013-05-22
Den sämsta Fassbinder jag har sett i alla fall, känns ofokuserad och plottrig, och har inte alls samma skärpa som många av hans andra filmer.

Varning för en helig sköka2013-05-02
Regissören känns som en ohelig korsning av Klaus Kinski och Julian Assange. Dekadent och rolig, Hanna Schygulla är fantastisk som vanligt.

Solino2013-04-29
Tycker att det är en fin film i en ibland lite underskattad genre, familjekrönikan. Här lyckas Akin fånga såväl rumsliga som tidsliga atmosfärer på ett vackert sätt - och sedan tycker jag också det är trevligt med en modern tysk film som faktiskt handlar om de italienska, och inte bara de turkiska arbetskraftsinvandrarna.

Wallace & Gromit – Fel brallor2013-03-10
Åh, såg om denna idag. Nostalgi på högsta nivå - så oerhört charmig och snygg!

The Castle2013-02-23
Det går väl egentligen inte riktigt att göra film av Kafkas romaner, och det tycker jag Haneke på sätt och vis har insett med denna TV-produktion. Ganska märklig, men ändå sevärd tycker jag.

Karlar2013-02-18
Tja, den känns ganska daterad. Doris Dörrie har också skrivit historien som en novell, och jag tycker den står sig bättre idag. Dock lite smålustig här och där, och på sätt och vis ett värdefullt tidsdokument.

The Master2013-02-18
Jag tycker att det var något stundtals nästan hypnotiserande med den. Man kunde inte slita sig från den - mycket beror det säkert på de fenomenala skådespelarinsatserna. Ska se om den snart.

Another Earth2013-01-15
Jag anser att bra sci-fi antingen bör vara trovärdig, dvs. i stil med Asimovs Stiftelsetrilogi som huvudpersonen i denna film har på sitt skrivbord, eller med glimten i ögat - typ Liftarens Guide Till Galaxen. Denna film lyckas tyvärr inte med något utav det, utan bygger upp en helt banal kulisshistoria samtidigt som den huvudsakliga handlingen mest framstår som något Paul Auster skrev när han var 13. Skådespelarna imponerar inte heller något särskilt, och det enda som räddar denna filmen från bottenbetyg är en del lyckade scener, samt att känslan som hänger över den ändå känns ganska konstant och stundtals nästan lyckad.

Boogie Nights2013-01-13
Jag har aldrig sett en så stark skådespelarensemble som i Boogie Nights. Allas insatser är utomordentliga, och Marky Mark gör sitt livs roll. Vidare är scenerna obönhörligt snyggt filmade, och många komplexa tagningar varar i flera minuter utan klipp. Tillkommer gör naturligtvis också en fantastisk historia som tycks fånga en tidsanda perfekt, och soundtracket blir pricken över i:et. Boogie Nights är helt enkelt ett mästerverk.

Barbara2013-01-13
Bra och nyanserad skildring av livet i DDR. Visar kontrasterna mellan öst och väst väl, och berättar samtidigt en spännande och intressant historia.

Nästa sida »