Alla kommentarer avMtotheN

Ant-Man2015-08-20
Blir en svag trea då den var hyfsat rolig stundtals och generellt underhållande. Dock var actionscenerna rätt tröttsamma och någon riktig nerv fanns inte, så den orkar inte upp på nån högre nivå.

Dallas Buyers Club2014-02-28
Skådespel på topp men det är McConaughey som imponerar mest. Leto är också strålande men hade nog förväntat att han skulle få lite mer utrymme med tanke på snacket om hans prestation.

This Is the End2014-02-27
Börjar rätt kul men sen dalar den och jag tröttnade ganska snabbt på gnatandet. Även om gänget drev med sig själva är jag lite trött på deras jargong nu. Vissa höjdpunkter drar upp filmen ur marken så den inte sugs ner helt där.

Olympus Has Fallen2014-02-27
Ganska tät action om man bortser från en hel del och bara hänger med på resan.

Escape Plan2014-02-27
Var väl lite småkul ändå, men när det hela var slut kändes det som det fanns det inte mycket som motiverade ett högre betyg än 2. Ibland lite jobbigt att se herrarna Arnold o Sly stå o ordväxla fyndigheter med varandra, blev ofta så fel bara.

Captain Phillips2014-02-27
En liten överraskning. När jag såg trailern kändes den som en film som med lite god vilja kunde räcka som tidsfördriv till middagen, men det skulle visa sig vara en gedigen och tät rulle som höll mig ganska klistrad hela vägen.

12 Years a Slave2014-02-27
Ungefär så som förväntat. Ibland lite väl "långa scener för att sätta atmosfär" som ändå inte riktigt går hem, men överlag är det ändå en gripande och sevärd film med bra skådespel.

Gangster Squad2014-02-27
Svag 3a. Det mesta kändes förutsägbart och ganska dumt, och de bitar som var bra har vi sett förr många gånger och i bättre filmer. Dock var den ändå underhållande för stunden så jag kan inte riktigt sätta en 2a på den trots allt.

Spring Breakers2013-07-14
Intressant film som är snygg och ganska annorlunda, men den föll mig inte i smaken utan blev efter ett tag mest en transportsträcka utan direkt spännande inslag.

Fire with Fire2013-07-14
Jag är något generös här då filmen kanske förtjänar en 2a för story, manus, skådespel osv, men den underhöll ändå gott i sin enkelhet så en trea får det bli, om än mycket svag.

Collision Earth2013-07-14
Vet inte varför jag såg klart denna dynga då det efter 10 min var klart att det var C-nivå på alla plan, speciellt storyn, manuset, skådespelarna och specialeffekterna (värsta jag sett på mycket länge)..och det är väl nästan alla ingredienser de..

World War Z2013-07-14
Stabil action där dock bristen på karaktärsdjup på huvudkaraktärerna och en ganska seg första halva gör att filmen inte orkar upp till några högre höjder. Jag blev inte involverad, men inte uttråkad heller.

The Gathering2013-07-14
Börjar lovande men filmskaparna valde en annan, inte lika tillfredsställande, vinkel för fortsättningen av filmen. Blir sällan något direkt ryslig stämning, eller någon vidare stämning överhuvudtaget. Fanns en del potential men utnyttjades ej. Själva ploten är egentligen ganska trist och orimlig (även om det är fiktion..), men den underhöll hyfsat för stunden.

Safe House2013-05-18
Stabilt men utan några direkta ögonbrynshöjare. Några intensiva scener blandade med långsamma utfyllnadsscener där vissa kändes lite malplacerade. Relativt svag trea men likväl en trea.

Oblivion2013-05-12
Underhållande men ingen film som lär gå till historieböckerna. Snygg film som gör sig bäst på bio. Något utdragen samt ett par logiska luckor, men klart bra film i genren.

Argo2013-04-13
Tämligen välregisserad film! Den lite tröga starten kändes ändå nödvändig och ledde fram till ett rafflande och intensivt slutparti. Sen att det infaller lite klyschiga scener mot slutet får man ta. Dessutom är den ju såklart ganska ensidigt skildrad, men hur som; intressant och spännande. Kul att gamla hatobjektet Ben Affleck visat sig vara en så pass skicklig regissör och hans skådespelarprestationer inte längre är pinsamma, utan klarar sig oftast med minst godkänt betyg numera.

Berättelsen om Pi2013-03-29
En aning överskattad. Såg den inte i 3D vilket kanske skulle kunnat vara häftigt, men som film betraktad är den bra men inget speciellt. Något utdragen och den berörde inte direkt, men helt ok överlag.

Chak De! India2013-01-01
Riktigt bra film i genren. Hade filmen inte grundats på verkliga händelser så hade den givetvis inte varit lika intressant dock, men då allt har hänt får det mer tyngd. Bra och viktig film om kvinnors orättvisa tillvara i sportsfären i Indien. Bra agerat av framförallt Shahrukh Khan, men till och med av några av spelarna (vilka aldrig har skådespelat tidigare).

Sinister2013-01-01
Lyckades skrämma stundtals och var ganska skickligt uppbyggd även om ramen är densamma som vanligt i genren. Blev lite mer ljummet mot slutet.

The Expendables 22012-11-13
Jisses vilken trött rulle. Satt mest och gäspade filmen igenom. Nog för att det är klyschigt, det är det verkligen på alla håll och kanter, men det hade de kunnat komma undan med om de drev mer med sig själva och sina olika karaktärer genom åren. Precis som i första filmen känns inget speciellt kul utan det är bara en vanlig actionfilm med betydligt fler kändisar än vanligt.

Skyfall2012-10-29
Den klart bästa filmen av de tre Craig-rullarna. Bra som action, men inget speciellt egentligen. Är inget fan av Bond i stort så bryr mig väl inte så mycket om att filmerna numer inte "är så mycket Bond" längre men det känns nästan ansträngt hur de ibland försöker påminna om att det rör sig om Bond trots att den är så annorlunda i stil och tempo. En del logiska luckor, klyschiga repliker och regin kunde varit tightare, men den slår ändå de flesta Bondrullarna i underhållning. Bardem var bra som vanligt.

Prometheus2012-10-14
Tekniskt välgjord och stundtals underhållande, men överlag blev jag inte berörd och den rätta atmosfären fanns inte där. Händer lite för lite dessutom.

Gangs of Wasseypur2012-10-02
Var lite knepigt att hänga med i alla svängar då det är en ganska komplex sann historia som ligger till grund. Bra intensitet och mestadels bra skådespel dock så en trea förtjänar den. Om jag hade varit mer insatt i bakgrunderna hade nog betyget blivit högre.

Welcome to the Rileys2012-09-18
Filmen lyckas, trots en relativt ooriginell historia, beröra. Vi vet ungefär hur det kommer sluta, men vägen dit tycker jag är väldigt bra. Det blir inga överdrivet klyschiga scener eller fåniga replikväxlingar utan filmen håller sig på mattan och blir inte smörig eller överdrivet pretentiös. Skådespelet är på topp vilket gör sitt också. Rekommenderas.

The Skin I Live In2012-09-09
Tämligen dramatisk med små medel. Ovanlig och intressant tematik där man sitter som klistrad av den makabra historien som utspelar sig. Banderas är riktigt bra, kul att han får visa att han kan agera istället för att bara vara rolig eller ofrivilligt rolig.

The Cabin in the Woods2012-09-02
En riktigt underhållande rulle, där det drivs med mycket i genren och andra vilket jag gillar. Sista delen är fruktansvärt utflippad men vissa delar av upplösningen föll mig inte i smaken, men som helhet kommer jag lätt se om denna inom en relativt snart framtid!

Snabba cash II2012-09-02
Väl uppbyggd film, där dock uppbyggnaden inte ledde till något direkt klimax, vilket jag förvisso inte hade något större problem med då skildringen var påträngande och relativt realistisk, men kanske att det hade krävts något mer för att nå till de högre höjderna. 4an är dock ganska nära ändå.

Battleship2012-09-02
Otroligt smörig film. Tänkte först ge den en 2a för jag har sett betydligt värre, t.ex. sett till det tekniska, men jag var tvungen att ta en etta iaf. Extremt förutsägbar smörja.

The Clearing2012-08-19
Nja. Den började hyfsat och trean låg ganska nära men den tappade mot slutet. När eftertexterna rullades kände jag mig besviken. Var det allt? Jag tänkte att Redford brukar väl alltid studera manusen minutiöst innan han tackar ja, så lite förvånad blev jag att han valde något så platt som detta. Bra skådisinsatser iaf.

Brooklyn's Finest2012-08-12
Väldigt standard. Kändes inte som att den ledde någonstans utan trodde att den kunde komma undan med att vara en "skildring av den tuffa och sorgliga vardagen" för några utvalda poliser (originellt...). Då den inte hade något mer än det att komma med så kändes även speltiden på 2h och 12m alldeles för lång.

Nästa sida »