Alla kommentarer avNHL

Cop or Hood2008-01-03
Inte helt oäven, och Belmondo är lika kultig som vanligt. Innehåller en del roliga scener och action.

Polisen mot maffian2008-01-03
DD har återigen regisserat en politiskt laddad film. Manuset är förträffligt och filmen blir bara bättre och bättre ju längre den fortskrider. Förvänta dig ingen action eller högt tempo, den här filmen lever enbart högt på en bra story. Passande ledmotiv av Riz Ortolani.

Alvin och gänget2007-12-28
Den följer alla de klassiska manusmallar i den här genren. Dåliga skådisar. Höjdpunkten var den sliskige och skrupelfrie skivbolagsmanagern/producenten "Ian". Plus att han egentligen var den ende normalt funtade personen, eftersom han som ende person insåg att det går att tjäna pengar på tre sjungande ekorrar, snacka om världsnyhet. Nåja, nu är det en barnfilm som har en viss charm. Dock finns det mycket bättre filmer i genren.

Nu eller aldrig2007-12-27
Nicholson & Freeman är otroligt bra. Måste väl ändå bli någon oscarsnominering ?

The Great Debaters2007-12-27
Skådespelet är på topp av alla inblandade. Det är välgjort och snyggt. Men det är klart, med Harvey Weinstein & Oprah Winfrey bakom kulliserna så finns allt till förfogande. Enda lite tråkiga var väl att i princip alla vita i filmen porträtterades som "bad guys". Att det var tufft i södern för de svarta på 30-talet råder det ingen tvekan om, men alla vita var inte "rednecks" i södern. Mycket välskriven dialog. Lär bli ett antal oscarsnomineringar, Hollywood gillar den här typen av filmer.

Villervallavillan2007-12-18
Cary Grant är alltid gemytlig i sina roller, så även här. Dock tycker jag att den är långt ifrån den bästa av hans filmer. Känns som om han har mer att ge. Melvyn Douglas i rollen som den kritiske advokaten är skön med sina kvicka kommentarer. En rätt genomsnittlig Grant-film.

Il Boss2007-12-18
Henry Silva är hård som vanligt. Jag gillar hans gevär i början med den exploderande ammunitionen. Bitvis lite halvsunkig. Mordet med stiletten som fälls ut i munnen är en mycket originell idé, typiskt Di Leo. Helt ok, men kommer inte upp i samma klass som de bästa i genren. Öppet slut...

De professionella2007-12-18
En mycket intressant samling skådisar. Lancaster, Marvin, Strode, Ryan, Palance, Bellamy och Cardinale. Marvin och Lancaster har de bästa rollerna även om Palance blixtrar till en del även han. Cinematografin är av världsklass och filmen hade varit ett snäpp bättre om den hade varit ännu mer spännande. I sin helhet helt ok, men fotot är det som står ut.

En stad i skräck2007-12-18
Belmondo e stenhård som vanligt. Ciggen finns till hands hela tiden. Filmen har ett par höjdarscener. Belmondo jagar buset på tåg, i helikopter och på hustak. Kul och se lite av Paris a la 70-tal. Skickligt regisserat av Verneuil.

Arvtagaren2007-12-14
Belmondo spelar kvinnokarlen/playboyen Bart Cordell som får ärva en drös med företag från sin stenrike pappa som precis dött i en mystisk flygolycka. Inte särskilt mycket action i den här filmen. Mer som en tam deckare. Belmondo är rolig att se, men filmen är inget vidare. Ok manus, men tyvärr lite för tamt för min smak. Stark tvåa i betyg.

Främlingen2007-12-14
Bra skådespelarinsatser av Welles & Robinson. En intressant story där dock spänningen aldrig stegras som man hade hoppats på.

Mannen med kastknivarna2007-11-30
Milian spelar den lite halvdumme men sympatiske "Cuchillo" (kniven) som är en hejare på kastknivar. Ett vapen han tar till som sista utväg. En hel del politiska undertoner i filmen. Huvudlåten som är skriven av Ennio Morricone (officiellt av Bruno Nicolai) blev tydligen en flitigt spelad låt i slutet av 60-talet bland vänsteraktivister runt om i världen. Milian är en grym skådis, men här så tycker jag att hans lättsamma porträttering av Cuchillo inte riktigt passar in alla gånger. Gillar duellen mellan kniv och pistol. Snyggt genomfört.

Trick Baby2007-11-30
En liten bortglömd rulle med en del blaxploitationvibbar. Kiel Martin, som senare spelade i Spanarna på Hill Street har ett bra samspel med Mel Stewart. De spelar ett par småbedragare som till slut tar sig vatten över huvudet. Bra upplägg på filmen och intressanta vyer från ett 70-tals Philadelphia. Filmen tappar en del mot slutet.

Grace Quigley2007-11-30
Kul och se samspelet mellan Hepburn och Nolte som verkligen är ett omaka par. Intressant idé men inte särskilt väl utfört. Ingen film man ser om.

Mark of the Vampire2007-11-30
Njae, ingen av de bättre filmerna i genren. Barrymore var en bra skådis, men får inte tillfälle att briljera här. Eftersom filmen ska utspela sig i Prag och dess utkanter så är det pluspoäng att "byborna" faktiskt pratar riktig tjeckiska. En film endast värd att se för riktiga fans av genren eller Bela Lugosi som har en liten roll.

Tropa de Elite2007-11-20
När brassarna gör filmer med socialrealistiska inslag, då är de riktigt bra. Tropa de Elite (Elite Squad) är en film som växer ju längre den fortgår. Skådisarna är utmärkta och storyn bara växer. Karaktärerna utvecklas på ett bra sätt eftersom man får en bra bakgrund. Jag gillar specialpolisernas förhörsmetoder. Haha...det vore nåt för vår kära insatsstyrka, tänk vad mycket fler brott som skulle lösas och vad mycket beskedligare buset i det här landet skulle vara. Polisen i Brasilien är kända för att inte lägga fingrarna emellan. En mycket sevärd film som landar på en stabil fyra i betyg. Potentiell Oscarskandidat.

World on a Wire2007-11-01
En rätt komplex story att försöka omvandla till film. Är nog lättare att fatta som bok. Fassbinder använder sig mycket av speglar i sina tagningar och känslan är hela tiden lite flummig, drömsk. Löwitsch i huvudrollen som Stiller gör det bra. Det gäller att filmen är översatt på ett bra sätt, annars kommer det definitivt vara svårt att hänga med. Filmen är nästan 3,5 timmar lång, så det gäller att vara helskärpt hela tiden, vilket inte är lätt. När är det verklighet och när är han i den "andra världen" ? tja, inte ens han verkar veta det.

King of California2007-11-01
Douglas gör en av sina bästa rolltolkningar på mycket länge, men även Wood gör en bra insats. Återigen har man bevisat att det går att göra en bra film utan någon större budget. Lite roadmoaviekänsla och mycket värme genomsyrar filmen. Personligen tycker jag slutet kunde ha varit annorlunda, men i sin helhet så "rootar" man lite för att Douglas ska finna det han söker efter. En svag fyra.

American Gangster2007-10-30
Hade stora förhoppningar på filmen. Nu kanske den inte blir en kommande klassiker, men den är gedigen med en solid story. Personligen tycker jag den kunde gått in mer på djupet än vad den gjorde med tanke på filmens längd. Inte så elak som jag hade hoppades att den skulle vara. Helt ok skådisinsatser utan några toppar. Ridley Scott brukar ha bra nerv och foto i sina filmer, här bjuder han inte på något utöver det vanliga. Styrkan i filmen är att den bygger på en sann story. En svag fyra.

3:10 till Yuma2007-10-30
Det görs inte så många bra westernfilmer längre (görs inte så många överhuvudtaget), men nyinspelningen av den gamla klassikern 3:10 to Yuma är faktiskt överraskande bra. Det är ingen skam att den inte kommer upp på samma nivå som originalet. Filmen håller en hög nivå rakt igenom. Slutet tyckte jag drog ner betyget en aning eftersom det var lite väl otroligt att en kille som "Ben Wade" skulle göra nåt sånt. 3,5 i betyg

Trasiga änglar2007-10-30
Stark rollbesättning och en ganska mysig inramning på filmen. Dock är det rätt händelselöst. Tar lite fart när filmens behållning Basil Rathbone kommer in i filmen som den rike och uppblåste farbrorn. Han gör en storartad insats. Svag trea.

Den brutna pilen2007-10-30
Jimmy Stewart är alltid sevärd, här i ett gammalt klassiskt äventyr. En av de tidigaste filmerna som porträtterade indianerna på ett schysst sätt.

Dödslistan2007-10-30
Hade potential men det rann ut i sanden. En stark rollbesättning med ett antal cameo-roller av kända skådisar. Upplägget är onekligen intressant men det blir till slut en light version på en Agatha Christie deckare.

Seven Blood-stained Orchids 2007-09-25
Ett hyggligt dagsverke även om jag av någon anledning hade förväntat mig mer. Den bjuder inte på några toppar varken cinematografiskt eller på något annat sätt. Filmen rivstartar med ett par klassiska gialloaktiga mord för att sedan plana ut och bli en gemytlig liten deckare. Mordet med den elektriska borren är typiskt Lenzi och ganska hårt för att vara från den tiden. Sabato e lite halvkaxig genom hela filmen och man kan inte annat än le lite när han far omkring i sina hemska rutiga kavajer á la typiskt 70-tal.

The Most Beautiful Wife2007-09-24
En återigen laddad och lite kontroversiell (på den tiden) film av DD. Filmen bygger på den sanna storyn om den unga Sicilianska kvinnan Franca Villa som gick emot maffian och polisanmälde en av medlemmarna för våldtäkt, något som ingen annan gjort tidigare i det hårt hållna Sicilien. Ornella Muti (som egentligen heter Francesca Rivelli) gjorde här sin filmdebut som 14-åring. Hon är verkligen otroligt bildskön, och trots sin ringa ålder så kan man förstå att hon var hårt uppvaktad av hela det manliga filmteamet, tydligen med en massa bråk och svartsjuka som följd. Den är fint filmad även om fotografen sa att man hade otur med vädret under filminspelningen. Den har en lite gråtonad look. Filmen kommer inte upp i samma standard som den mycket fina "Day of the Owl", en pärla av DD. Men Francesca gör sig mycket bra i bild, det är faktiskt inte så svårt att förstå att hon senare fick utmärkelsen "världens vackraste kvinna". Men hennes karaktär är mer än bara vacker, hon är framförallt mentalt väldigt stark och står verkligen på sig. Man får en bra bild av hur det såg ut på Sicilien i slutet av 60-talet.

Youth of the Beast2007-09-24
Stilrent och snyggt foto. Shishido passar bra i rollen som den hårde Mizuno. Tycker att filmen växer i takt med att motivet och intrigen avslöjas. Även om det inte är någon film-noir så fanns det en del sådana vibbar i filmen. Tyvärr tyckte jag att den "moderna" jazz musiken förstörde en del av känslan, kändes väldigt opassande. Annars ett gediget och snyggt hantverk av Suzuki som några år senare gjorde den färgsprakande "Tokyo Drifter". Stark trea / svag fyra.

Angst2007-09-23
Ett mycket bra porträtt av en depraverad och sadistisk mördare. Mycket intressanta kameravinklar genom hela filmen, kombinerat med passande musik och huvudpersonens kommentarer i filmen gör den till en mycket verklighetstrogen rulle. Att regissören Kargl aldrig gjorde en film igen är verkligen synd, för att han hade talang. En av de bästa porträtteringarna av en sjuk person. Mycket sevärd, men definitivt ingenting för emotionellt sköra personer.

Öga för öga2007-09-23
Storyn är rätt lovande. Kombinationen Kennedy, Dmytryk, Morricone och att det utseplar sig i Italien är också intressant. Kennedy är helt ok som NATO-killen som får hela sin familj mördad i Neapel och är sedan på jakt efter de skyldiga. Den är rätt återhållsam men slutet är klockrent då Kennedy röjer i bästa Dirty Harry stil. Slutet höjer den till en svag trea.

Mannaja2007-09-22
En sen spaghetti western, och en helt ok sådan. De Angelis brödernas soundtrack är annorlunda men passande. Merli funkar bra här som den yxkastande prisjägaren Blade. Även Steiner & O'Brien är bra. Martino använder sig stundtals av fina vinklar och produktionskvaliteten håller en bra nivå. Helt och hållet filmad i Italien vid den (på den tiden) mycket slitna Elios studio som hade en uppbyggd västernstad (den enda i Italien).

The Northville Cemetery Massacre2007-09-22
En riktig lågbudgetare. Kvalitén är löjligt låg på DVD-utgåvan. Fotot och klippningen är kass, för att inte tala om det obefintliga skådespeleriet. Inte många av de medverkande var skådisar, vilket märks tydligt bland motorcykelgänget (ett lokalt sådant från Detroit). Enbart slutet gör att filmen får en tvåa i betyg, eftersom shootouten mellan motorcykelgänget och poliserna de sista 10-15 minuterna är riktigt underhållande. Man fick sig ett gott skratt. Synd som sagt att det var så sunkig kvalitet. Kult, men ingen höjdare.

« Föregående sidaNästa sida »