Alla kommentarer avNeidi

50/502014-01-15
Ok historia, ok skådespelarinsatser. Filmen drabbar dock aldrig riktigt. Karaktärerna är ganska ytligt skisserade och den är inte trovärdig. Särskilt svårt har jag för sidohistorien med terapeuten som dessutom rymmer en etisk problematik som knappt antyds.

The Magic of Belle Isle2014-01-15
Feelgood med fina skådespelarinsatser, inget oväntat, den dramaturgiska kurvan är låg. Det blir aldrig riktigt spännande, men skratt och välbehag räcker för en lördagskväll i soffan med popcorn.

Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café2012-02-15
Kamp, gemenskap, vänskap, solidaritet. Den är lika fin varje gång jag ser den. Jag önskar jag var bra på poker, och hade ett trevligt sunkit hak dit jag visste att jag alltid kunde gå och möta vänner. Vi skulle hålla appeller för varandra, dansa på borden, och sen gå ut och göra revolution. Så känner jag när jag sett den!

Play2012-02-15
I fall Östlund vill få oss att känna ångest så lyckas han. I skumpande spårvagnar, med långa sekvenser utan klipp där skådespelarna går in och ut ur bild ger mig en känsla av klaustrofobi. Jag förstår att det är ett medvetet grepp och ungarna presterar super. En eloge till regin, men en film som bara ger en känsla av outhärlighet kan inte få högre betyg. Kanske hade den varit mer uthärdlig i soffan än i biosalongen. Det politiska motivet blir jag också tveksam inför. Lyckas han kritisera, eller återskapar han bara fördomar?

Antichrist2012-02-15
En fruktansvärd film, men inte desto mindre sevärd. Filmens budskap kan man ha dubier om och den var obehaglig, men foto, skådespelarinsatser och musiken är fantastiska.

Amadeus2011-12-27
Jag har nu sett "directors cut" som är 20 minuter i längre. I den får personporträttet av Mozart en större plats och filmen ges ett därmed större djup.

Dogtooth2011-12-20
hm - intressant idé, men långsam. Jag hade velat att se lite mer dramatik och att vändningen kom tidigare i filmen. Nu blev en lång startsträcka till en tvärbromsning.

Melancholia2011-12-18
Kanske hade jag för höga förväntningar och trodde att detta var årtiondets film. Det är en mycket fin saga, med goda skådespelarinsatser och vackert foto. Dramaturgin var dock inte optimal för berättelsen. De två avsnitten var episkt för separerade enligt min åsikt. Därför blir det en välförtjänt fyra, men inte mer.

Ägget är löst!2011-08-08
En snillrik surrealistisk resa, som stannar i ett vattenbryn för att sedan köra på i 250 km/h de sista 20 minuterna. Detta gör att sensmoralen skyms av en långdragen passus av humoristisk existentialism. Historien är bitvis genial, men spretar åt alla håll och hänger inte mer samman än en smulkaka med för lite smör. Jag gillar dock den härligt ohämmade kreativiteten.

The Fighter2011-08-08
Intressant, men har ett lite för sävligt tempo för historien, som inte är tillräckligt komplex för för den långsamma upptrappning som präglar filmen. Slutet är för sockersött för den skitiga och i övrigt autentiska känsla som historien förmedlar. Dick Eklund är väldigt trovärdig i sin rollprestation.

Blade2011-07-26
En huvudperson med den blankaste personlighet jag sett på film, dåliga animationer, seg och med en ointressant historia.

Harry Potter och dödsrelikerna - Del II2011-07-26
Jag skulle kategorisera filmen som action snarare än drama. Det är ett högt tempo och bra effekter.

Bridget Jones dagbok2011-07-26
Efter att ha sett filmen i gen ändrar jag betyg från två till fyra om än svag. Den var riktigt bra för sin genre, roligare än jag minns den, och med ett fint budskap; att vi duger som vi är.

Shutter Island2011-06-19
En fängslande samhällskritisk psykologisk thriller med en stark insats av Di Caprio i huvudrollen. Filmen har ett högt tempo vilket engagerar men samtidigt bidrar till att karaktärsskildringarna får begränsat utrymme. Ett större fokus på bakgrunds historien, mer nyanserade personporträtt och intressantare scenografi hade gett ännu högre poäng.

Love and Other Drugs2011-06-19
Detta hade kunnat vara ytterligare en i raden av filmer som anspelar på eller direkt spelar upp klichéer om kärlek, men trots att den spelar på stereotyp kärlek. konventionell och sockersöt, är den ändå inte ytterligare en mängden. Anne Hathaway och Jake Gyllenhaal är strålande i sina skådespelarinsatser och underbara att se i interaktion. Trots sin dussin-historia så blir därför filmen gripande. Dessutom har den en hel del humoristiska inslag som balanserar pekoralen ända till de sista femton miuterna då det blir allför sockersött även för dessa skickliga skådespelare. Hade det inte varit för slutet hade jag gett en fyra, och med ett annat manus men med samma hudrollsinehavare, med den inlevelsen och intensiteten så hade det blivit en femma.

The Social Network2011-06-19
Filmens styrka är i det lilla, i dialogen i vissa scener, i skildignen av Marks personlighet, och de små inplanterade kryddorna av igenkänningsfaktor så vi alla ska känna i gen oss i dessa 20-åriga multimiljardärer. Tyvärr förmår inte historien engagera. Möjliga intressanta vinklar så som en samhällskritik av den liberara ” alla kan lyckas idén” för att skapa en politisk relevant film eller en djupdykning i fler än en karatär för att skapa ett intressant psykologisk drama finns inte. Historien drivs fram av intrigernadet som stam i en oengagerande hitoria om unga osympatiska killar som tjänar för mycket pengar.

P.S. I Love You2010-05-21
Manuset vad gäller dialogen var under all kritik. Breven som skrevs var pekorala, och i övrigt bjöd filmen på stereotypa mans- och kvinnoroller. en bra idé som blev platt fall. Pinsamt dåligt.

Vem ska trösta Knyttet?2010-05-16
En finstämd tolkning av Tove Janssons raka men ändå poetiska text. Bildspråket taget ur boken är underbart. Tyvärr var sången bitvis falsk vilket drog ner helhetsintrycket.

American Beauty2010-04-10
Jag tycker att det är en sevärd film, väldigt fint foto, men bitvis onyanserat skådespeleri och historierna förmår inte riktigt engagera. Har nu sett den två gånger och gör samma bedömning vid båda tillfällena. En klar trea.

Jag har älskat dig så länge2010-03-25
En fin avskalad film där tystnad, ögonkast, mimik och antydningar bygger upp både stämningen och berättelsen. Den här filmen är inte som krämig söt paj med grädde, matig chokladkaka, eller gott och blandat. Den är som ett äpple, frisk, ren, och utan massa extra allt.

Tre män och en baby2010-03-22
kalkon....så jävla dålig.....men just därför....

Alice i Underlandet2010-03-17
En fin upptakt med tillbakablickar på Alice barndom, och en humoristisk varm skildring av en tjej som är egen och inte klassiskt lagom och behaglig utvecklas till en rörlig barnfilm där den största behållningen är Alice klänningar och dess föränderlighet. En platt saga där de goda är vackert och det onda fult och utgången given. De tredimensionella effekterna är dessutom undermåliga.

The Ring2010-03-07
Jag och min dåvarande pojkvän låg och kallsvettades, krampaktigt hållande om varandra i fullbeslysning, en hel natt efter att ha sett den här filmen. Vi var båda över 20 år då. Fruktansvärt obehaglig, och psykiskt plågsam. Efter att ha sett den den har jag inte tittat på några skräckfilmer av denna typ. Varning för er som upplever obehag av psykolgiska trillers! Ni som är riktigt luttade i genren - detta är en bra film.

Lust, Caution2010-02-26
Stark trea för scenografin och skådespeleriet.

Mamma Mia!2010-02-10
underhållande för stunden...

Den enfaldige mördaren2010-02-10
Stellan Skarsgård gör en fenomenal insats i huvudrollen och hela upp lägget och budskapet i filmen tilltalar mig så till den grad att jag vill ge den en femma, trots att en del skådespelarprestationer inte är lysande ( ex. fabrikören). Jag gillar tonen i filmen, scenografin och de filmiska greppen. Det är ingen påkostad dyr historia med drillade skådespelare och mest träffsäkra repliker. Inget som imponerar i sin professionalitet. Det är en liten pärla och även sådana ska kunna få fina betyg om de berör ända in i märgen.

Den nakna pistolen2010-01-16
Minns att jag såg den på bio, så det måste varit när den var ny. Väldigt länge sedan med andra ord. Då tyckte jag att den fruktansvärt dålig, och har inte sett om den så än så länge får den en etta.

Che - Argentinaren2010-01-11
Filmen hade förutsättningar att bli mycket bra! Tyvärr består den mest i att olika händelser staplas efter varandra och kräver mycket förkunskaper för att ge god insikt i förloppet. Jag hade gärna sett att filmen var mer helgjuten och gav den bakgrund och politiska analyser som krävdes för en god helhetsbild. Strålande insats från Del Toro!

Shadow of the Vampire2010-01-11
En mycket välspelad film, men historien saknade nerv och intresserade mig inte så mycket.

Lars and the Real Girl2010-01-11
En fantastiskt fin film med mycket att analysera för alla psykologer eller psykologiintresserade. En vacker skildring av processen ur psykisk sjukdom när den inre värden respekteras. Fina skådespelarinsatser!

Nästa sida »