Alla kommentarer avNiniel

Bad Habits2008-10-23
Alltså gud, vilken tung film. Det var svårt att resa sig ur biostolen under eftertexterna, det kändes i bröstet liksom, som en tung börda. Nu när jag kommit hem från filmvisningen känner jag mig fortfarande helt påverkad av filmen, känner fortfarande den där tyngden i bröstet. Jag ska äta nu, men det känns på nåt vis inte så lockande efter filmens behandling av ämnet mat och matvanor. Ämnet berörde verkligen, och filmens karaktärer, den var väldigt engagerande. Riktigt bra film helt klart. Sen var den snygg också.

The White Dawn2008-03-07
Philip Kaufman har gjort det igen: ytterligare en film som jag älskar (de andra är Quills och Rätta virket). Men så är jag också svag som tusan för inuiter och arktiska miljöer. Och wow, vilken fin rulle detta var! Magnifikt foto. Man fick en så bra inblick i eskimåernas liv och kultur. Riktigt coola jaktscener, särskilt då en liten inuitgubbe dödar en isbjörn, tuffa scener då shamanen utför sina riter, fina och fascinerande partajscener då inuiterna festar på sitt sätt och roliga men samtidigt deprimerande partajscener då de festar under påverkan av de strandsatta valjägarnas alkohol. Filmen var bitvis riktigt rörande också. Jag föredrar nog fortfarande filmen Atanarjuat, kanske för att den är gjord av inuiter och baserad på en gammal inuitlegend och därmed känns snäppet mer fascinerande, men den här är ändå i nästan samma liga.

Guds tänder2007-12-22
Råkade komma över denna kortfilm när jag zappade på teven, och glad är jag för det, för det var en höjdare. Att på film se tänder komma till skada på mer eller mindre brutala vis (som i Oldboy t.ex) är av någon anledning extremt plågsamt för mig och jag tenderar att verkligen lida med karaktären som utsätts för skadan och vrida mig i plågor och jämra mig. Dock har jag svårt att vända bort blicken när sådana scener kommer, kanske för att det trots allt är ganska skönt när en film ger en så pass fysiska reaktioner. Den här filmen fann jag således mycket obehaglig. Smårolig jovisst, för att den kändes lite härligt bisarr, men ändock obehaglig och…beklämmande, ja, som Zipper säger. Jag uppfattade det som att huvudpersonen Juha var inspirerad av regissörens morfar eller farfar som upplevt detta och som var den ende från sin by som - efter de lätt sadistiska tandläkarnas härjande - hade sina egna tänder i behåll, men att regissören gjort historien avsevärt mer skruvad än den verkligen var. Det där erito141 nämner om att konfirmanderna fick löständer som var för stora för dem var ju säkert bara något som regissören lagt till som ett tokigt element för att liksom ytterligare understryka det galna med hela situationen. Att dra ut friska tänder och ersätta med löständer för att slippa allt bök med tandvård vore ju helgalet även om löständerna passade, tycker jag åtminstone. Hoppas på att få se den här igen någon dag.

My Louisiana Sky2007-08-12
Fastnade framför denna när jag åt frukost framför TV:n idag, och kom efter ett tag på att jag sett den innan och att jag tyckte mycket om den då. Kanske än mer nu. Jag tycker det är en jättefin och hjärtevärmande film. Så fin vänskap mellan Jesse Wade och Tiger. Och hembiträdet Magnolia var härlig. Jag vill verkligen åka till Louisiana, och gärna då bakåt i tiden. 50-talet vore inte helt fel. På den punkten bjöd filmen på en angenäm verklighetsflykt :-)

The Dog's Fiddles2007-07-15
Haha, jag läste någonstans att den här kortfilmsserien är kultförklarad bland cannabisrökare i Tjeckien, och det skulle inte förvåna mig om så är fallet, för den känns rätt "knarkad". Helknasig. Riktigt härlig och skojig :D

That Great Fog2007-07-15
Den svagaste av Pojars filmer som jag har sett så här långt. Med det inte sagt att den är dålig, nej, jag tyckte om den och den är charmig och smårolig, men den imponerade mig inte såsom de andra Pojar-filmerna jag har sett.

The Animal Lover2007-07-15
Ännu en supercharmig kortfilm av animationsmästaren Pojar. En riktigt söt och lite hjärtevärmande historia. Härligt småknasig också. Och fint animerad.

You Don't Sniff Round Princesses!2007-07-13
Härlig, kreativ animation som imponerar än i dag och känns mycket originell. Historien om björnarna är rolig, knasig och fyndig och Rudolf Deyl gjorde ett superbt jobb då han skapade björnarnas röster.

The Little Umbrella2007-07-13
Oj, så fantastiskt! Pojar är verkligen en sann animationsmästare. Det här är något som SVT borde visa. Alla hade älskat det, både barn och vuxna. En synnerligen uppfinningsrik liten film. Höjdpunkten var nog sekvensen med en clown som tycks vara gjord av gummi och som balanserar på lina och varje gång han hoppar får ett antal klossar att omgruppera sig och bilda olika former. Eller kanske de kinesiska pappersdrakarna som virvlar runt och snurrar omkring och ändrar färg och form. Mycket fina gamla leksaker allihopa, sådana som knappt finns längre.

The Apple Tree Maiden2007-07-13
Härlig sagostämning och trevlig, originell design på dockorna, men storyn är lite för klichéartad och förutsägbar för att bli riktigt intressant. Fin liten film dock, med njutbart soundtrack i medeltidsstuk.

On a Cat's Word2007-07-10
Något av det absolut charmigaste jag någonsin sett! En så otroligt uppfinningsrik, söt och rolig liten film. Och himla fint animerad och härligt berättad, med en underbar berättarröst. En ren och skär glädje att titta på. En av de absoluta höjdpunkterna på Karlovy Vary International Film Festival 2007.

Ten Canoes2007-05-22
En mycket fin film om ett av jordens många fascinerande ursprungsfolk, berättad på ett udda, lustigt och synnerligen underhållande vis. Riktigt charmig överlag, med många kul repliker. Jag satt och smålog mest hela tiden. Den honungstokige Birrinbirrin var verkligen störtskön! Och dödscenen med didgeridoomusik i bakgrunden var något alldeles extra. Någonting saknades dock. Kanske lite mer allvar i berättelsen. Den var nog lite väl mysig. Jag hade hoppats på att bli långt mer fascinerad, såsom jag blev när jag såg "eskimåfilmen" Atanarjuat: The Fast Runner. Men men, en finfin skildring av aboriginerna var det hursomhelst!

Black Hawk Down2007-03-15
Den här filmen har inte gjort sig förtjänt av sitt fina soundtrack. Den bretonska låten "Gortoz a ran" är helt överjordiskt vacker och borde ha fått ingå i en bra mycket bättre film.

The Squid and the Whale2007-02-25
Åh men herrejisses, vad mycket 5:or den här filmen har fått! Jag satt mest filmen igenom som ett frågetecken och undrade över hur den kunde ha blivit så hyllad. Direkt dålig var den väl inte, men det känns som att man har sett allt ett antal gånger förut, bl.a i Wonder Boys och Thumbsucker. Idéfattig och inte det minsta nyskapande. Folk jag känner brukar tipsa mig om filmer "om vanliga människor i vardaglig miljö med vardagliga bekymmer", för sådana brukar tilltala mig, men så var inte fallet med den här. Jag fann ingen glädje i att få en inblick i de här karaktärernas tillvaro, som kändes tämligen ointressant och meningslös att skildra på film. Filmen gav mig ingenting whatsoever.

Carmen2006-07-13
Jag är svag för opera och tycker att xhosa med sina klickljud är ett av världens absolut häftigaste språk, så den här filmen kändes som ett måste. Och jo minsann, språket i filmen var som väntat coolt som attan. I öppningsscenen, som jag gillade skarpt, blev jag så tagen av det härliga språket att jag kände för att resa mig upp i biosalongen och vråla ”fan vilket coolt språk!!!” (men jag är på tok för reserverad för att göra sådant). Musiken var för det mesta mycket bra. Att höra det välkända stycket "Habanera" på xhosa - det var grejer det! Men mest uppskattade jag nog ändå det fåtal afrikanska klanger som hördes i filmen. Det var som Kirikou här nedan skriver skönt med afrikanskt på duken, för ovanlighetens skull. Filmen led dock av vissa brister. Emellanåt kändes den lite seg och ibland kändes det som att den gick för fort fram då vissa karaktärer fick plötsliga, stormande känsloutspel som jag inte riktigt förstod mig på…men sådant är väl iofs vanligt i operor. Jag har aldrig sett någon uppsättning av denna Bizet-opera och hade ingen koll på dess handling då jag såg filmen, så jag har inte något att jämföra med, men jag känner mig ändå övertygad om att det finns bättre utförda och mer gripande versioner av Carmen. Den här versionen är ju dock mycket speciell och ett beundransvärt projekt. Jag lär säkert se den igen och skaffa mig soundtracket. Jag rekommenderar den helhjärtat till personer som liksom jag gillar opera och/eller tycker att xhosa är ett häftigt språk, men är man inte svag för någotdera så lär man inte gilla den här filmen. Jag är lite frestad att ha överseende med dess brister och ge den en 4:a bara för att jag fann språket så himla njutbart och för den stundtals sköna skildringen av afrikansk kåkstadsromantik och –dramatik, men det känns fel att basera ett betyg endast på det, så njäe, en 3:a får det bli.

Mannen från havet2006-04-30
jag måste medge att jag gillade filmen, men utöver mysfarbrorn Ian McKellen och hans härliga röst, Rachel Weisz skönhet, samt vackra vyer över den cornwallska kusten, så har den inte direkt något som gör den sevärd.

Körkarlen2006-02-06
Ojoj, så bra den var! Telefonen ringde två gånger under filmens gång, men jag kunde inte slita mig från tv:n - jag satt som paralyserad. Vilka människor som medverkade! Alla var helt gjutna i sina roller, i synnerhet Hilda Borgström som Fru Holm. Och vilket foto! Särskilt dubbelexponeringen med körkarlen imponerade, det var fanimej häftigare än många datoranimeringar som man kan se nuförtiden och levererade verkligen en kuslig stämning. Jag hade väntat mig att filmen skulle kännas seg och tråkig, men icke så nicke - det var en gripande berättelse som håller än idag. Den suveräna musiken av Matti Bye, som visst blivit ditlagd 1998, gjorde såklart sitt dock. Utan den hade nog inte filmen gjort fullt så stort intryck på mig.

Returner2005-12-01
Alltså, en del scener och repliker i filmen var skrattretande dåliga men den hade stor charm och bibehöll mitt intresse hela tiden...vilket tveklöst beror på den sanslöst vackra, coola, urgulliga Takeshi Kaneshiro, *dregelvarning* ;P. Men det är ju inte bara utseendet som talar för honom, utan han är en allmänt bra skådis. Och hans röst...ååh...jag mjuknar totalt då jag hör den :D.

Karate Kid - Sanningens ögonblick2005-11-30
Vila i frid Pat Morita

Phone2005-07-12
den lilla ungen som var besatt var förresten väldigt välspelad. Hon var så underbart söt ena stunden, och riktigt läskig nästa. Hon lyckades se så jäkla ondskefull ut, men också väldigt rar och gullig. Hon lyfte filmen, som var rätt långdragen och seg, från en 2:a till en 3:a

Phone2005-07-12
hehe, i slutet när telefonen ringde i filmen (förlåt för den lilla spoilern) så blev det sådana där störningar i datorn här hemma, eftersom min kompis fick ett sms exakt samtidigt. Fan vad skraja vi blev! De borde faktiskt ha lagt in sådana störningar i själva filmen, för då hade nog alla som sett den blivit lika uppjagade där på slutet :D

Yeah! Yeah! Yeah!2005-05-09
Haha, det här var en helskön rulle :D. Scenen med Lennon i skumbadet var underbar, och George Harrison bara för härlig. Fotomontaget i slutet var riktigt läckert också. De kunde dock ha skippat konsertsnuttarna och de hysteriskt skrikande tjejerna. Vill man se det finns det en massa beatlesdokumentärer att tillgå. Men musiken gjorde ju sitt förvisso, så jag ska väl inte klaga.

Innocence2005-04-04
Jösses, vilken stämning! Jag satt helt hänförd, åtminstone en bra bit in i filmen. Den var så vacker och mystisk och samtidigt lite kuslig. Jag kan förstå om folk upplever den som meningslös, men jag kände ändå att den hade något att säga. Den talade till mig iallafall. Och visst dök det upp mycket frågor och funderingar när man såg den, men det var ju det som gjorde filmen intressant - att den var mystisk. Oh, jag är helt begeistrad över filmen faktiskt :). Den tilltalade mig verkligen.

Devdas2005-03-28
Jag satt som hänförd genom hela filmen i princip, även om den kändes utdragen mot slutet. Han som spelade Devdas var en rätt dålig skådis tycker jag. Avsnitten som visade hans elände var lite sega också. Men ändå, jisses vilken film! Efter att ha sett den här ska jag definitivt besöka Bollywood-diskoteteket här i Malmö. Bollywood-musik är ju underbar! :D

Som i en saga - en sann historia2005-03-23
Mm, jag tyckte väl att jag såg Mel Gibson skymta fram där på slutet! Skumt att han hade en så liten roll. Aja, han hade nog ändå inte tillfört något till filmen. Den är så bra som den är. Jag överskattar den måhända, men jag njöt från början till slut då jag såg den. Helt underbar var den! Jag hade väntat mig att den skulle vara b:ig, men den var raka motsatsen :)

Stjärnornas krig2005-03-19
R2D2 är såååå söt :-)

Zorro - Den maskerade hämnaren2005-02-12
Hopkins är fantastiskt bra som Zorro, och lyfter nästan filmen till en 4:a, medan Banderas är kass (liksom vissa partier av filmen) och nästan sänker den till en 2:a. Så det får bli ett mellanting.

Sommaren i La Goulette2005-02-09
Den här filmen gav upphov till en väldig känsla av välbefinnande. Jag satt och smålog mest hela tiden :)

En vandring bland molnen2005-01-10
Åh jisses, vilken klyschig rulle!

Sången om Södern2004-12-21
Åååh...nostalgi! Jag minns knappt filmen, men jag tyckte såå mycket om den när jag var liten. Jag såg den på TV3 kring juletid en gång för längesedan. Låten "zip-a-dee-doo-dah" har alltid funnits i mitt minne sedan dess. Jag blev överlycklig då jag lyckades hitta den låten på nätet för några år sedan :). Jag vet inte vad jag hade tyckt om filmen om jag såg om den, men jag ger den en 5:a tillsvidare :)

Nästa sida »