Alla kommentarer avNtoNW

Braindead2017-06-10
Tråkig! Höll på att somna.

A Weird Mob2017-05-12
En film som växer hela tiden. Kul och omåttligt trevlig.

När löven faller2017-04-05
Och varför har jag inte hört talas om denna förut? Fullt i klass med den tjeckiska 60-talsvågen. Finns på Youtube. 4+

Twister2016-10-22
Faktiskt riktigt kul att se och med bra specialeffekter. Dock en ganska tafflig historia. Ett extra plus att Philip Seymour Hoffman är med.

Det sjunde inseglet2016-10-22
Den har allt - utom överflödiga scener. En av de bästa filmer jag nånsin sett.

Container2016-10-14
Intressant och fascinerande - men jag fattar den inte riktigt.

Spectre2015-11-29
Blev sådär övertygad - hoppas Sam Mendes slutar Bond-racet med denna och övergår till andra filmer. Han är ju en makalös regissör, egentligen. Lite för stökig kamera - verkar som man vill överskugga bristerna och att actionscenerna tar överhand över berättelsen i sig är ett klart minus. Men, som sagt, helt ok. har sett sämre Bond-filmer.

The Daughter of Dawn2015-11-15
Hittade denna helt överraskande på Netflix. Enbart spelad av indianer så är detta en unik stumfilm. Tyvärr är varken berättelsen eller skådespelarna nåt att hänga i julgranen. Därav det låga betyget.

Grodorna2015-07-28
Jag är ledsen, alla monsterdiggare. Detta var inte det minsta skrämmande. Och inte var den rolig heller - utan här har vi 90 minuters tråkslag.

Une histoire d'eau2015-07-14
Betydligt mer Godard än Truffaut.

Fahrenheit 4512015-07-13
När jag läste kommentarerna om filmen, så trodde jag att den skulle vara sämre än den egentligen var. Jovisst är filmspråket 60-talsaktigt och konstigt vore det annars. Men detta tillsammans med storyn och känslan i filmspråket gav mig en fin filmupplevelse.

Hjärter Knekt2015-07-07
Betydligt bättre än vad jag hade väntat mig. Snyggt fotograferat och skådespelat och med ett fränt språk som måste ha varit mycket ovanligt i film på den tiden.

I skuggan av ett tecken2015-03-21
Väldigt mycket Hitchcock för att inte vara Hitchcock. Jag borde egentligen gilla detta skarpt, men det är något som gör att den inte griper tag i mig. Det känns som om skådespelarna spelar utan ingivelse eller energi.

Allt hämnar sig2015-02-18
Tämligen enkel - men välgjord 1910-talsfilm. Kul att se svenska filmer från den tiden som inte är gjorda av Sjöström, Stiller eller af Klercker.

Moonrise Kingdom2015-02-15
Wes Anderson gör alltid snygga rullar. Men för mig måste något mer finnas för att jag ska gilla filmen. Den måste gripa tag i mig, fylla mig med känslor som lever kvar ett bra tag efter att jag har sett filmen. Detta händer nästan aldrig med Andersons filmer. Alltså blir de liksom ett tomt skal. Får en trea för fototekniken.

Blad ur Satans bok2014-11-08
Håller med precineadd, kändes som om allt redan var gjort förut, flera gånger. Dessutom blev det väldigt tråkigt, eftersom allt som hände redan var förutbestämt. Inga överraskningar, alltså. Det som ger medelpoängen är hantverket - mycket välgjort, framförallt fotot och scenografin.

Braveheart2014-08-04
Sällan har jag sett en långtråkigare film.

India Song2014-06-22
Blev väldigt mycket bättre när jag såg den en andra gång. Fantastisk film med en berättelse och en stämning som växte hela tiden. Jag uppmärksammade också hur Duras använde ljuset och färgerna på ett strålande sätt.

Rocco och hans bröder2014-03-10
Det blev lite för mycket såpa och överspel i viktiga scener, så trean är klockren.

I sista minuten2014-03-04
Grillo: Vill bara meddela att Cary Grant var engelsman.

Svart narcissus2014-02-08
Om man jämför den här filmen med motsvarande tids Hollywoodfilmer, så slår Svart narcissus dem med hästlängder. Fantastiskt foto, mycket bra skådespeleri och omgivningen - andlös vacker. Filmen känns mycket modern för sin tid. Fast skulle nån mer än jag helst undvika att stå på bergskanten och ringa i klockan?

The King's Speech2014-01-18
Väldigt bra skådespeleri, och väldigt konventionellt. Känslosamt, fast på ett väl beprövat sätt. Som gjord för att vinna Oscar (och det gjorde den). M a o - tråkig!

Storhertigens finanser2014-01-06
Kanske inte en av Murnaus intressantaste filmer, men lättsam och trevlig. Lite svårt att hänga med i historien och slutet blev lite väl lättköpt. Därför får den ett medelbetyg från min sida. Kul att se att Alfred Abel kunde spela annat än menlös.

Fantom2014-01-03
Trots att berättelsen inte är mycket att hänga i julgranen, så gillade jag den här. Delvis för de nyskapande fototekniska lösningarna som leder fram till mästerverket Sista skrattet, men allra mest för det fantastiska klipparbetet. Han använder cross-cutting till scenövergångar, bakåtblickar och drömmar. Detta måste varit väldigt unikt på den tiden. Och strålande gjort också - DW Griffith kan slänga sig i väggen, två gånger.

Schloss Vogelöd2013-12-30
Här har Murnau tydligen inte hittat sin egen stil än. Ett ganska tråkigt kriminaldrama utan direkt spänning.

Goldfinger2013-12-28
För varje gång jag ser en av de äldre Bond-filmerna får den allt lägre betyg. Det är svårt att inte reagera på en sexism som egentligen inte borde få uttryckas på detta sätt. Tycker annars att humorn är den bästa biten i filmen.

Jag har älskat dig så länge2013-12-23
Kristin Scott Thomas är förstås fantastisk och de övriga skådisarna också. Men storyn kommer aldrig riktigt igång. Det är platt och konventionellt berättat, så det kan inte bli mer än en trea.

Fatherland2013-12-22
En film som är riktigt bra. Det behövs verkligen någon som står på folkets sida i alla tider. Maktens människor är lika, vare sig de härskar inom kommunism eller kapitalism. Att själva filmen känns lite grov och amatörmässig gör den bara mer trovärdig. Och musiken är ju riktigt bra. Tack, Ken Loach, för att du har gjort och fortsätter göra engagerade och viktiga filmer.

Lawrence av Arabien2013-12-21
Kommer ihåg den här som en stor upplevelse i min ungdom. Vad grymt besviken jag blev. Tänk om Lean hade utvecklat sin stil från Brief Encounter och Dickensfilmatiseringarna. Nej, sådana här storslagna spektakel med en massa män som letar efter någon typ av krigsära tröttar bara ut mig numer.

Dune2013-12-16
Jag har försökt att bortse från bristerna - kanske har David Lynch en tanke om att man inte bör se den som en film med förväntad form och handling. Tyvärr ser jag inte storheten i filmen ändå, det är dåligt spelat, dåliga specialeffekter (varför inte strunta i dom helt istället), ett jobbigt sätt att personernas tankar. Nä, det var inte mycket som var bra. Men änå, eftersom jag fascinerat satt kvar och såg hela filmen, så får den ändå en tvåa.

Nästa sida »