Alla kommentarer avOrvar_Säfström

Tomten - en vintersaga2004-08-20
Underbart nostalgisk, imo lika nödvändig som "Karl-Bertil" på julafton.

Apocalypse2004-08-16
?

12 edsvurna män2004-08-13
Fruktansvärt välcastad, inga döda sekunder.

År 2001 – ett rymdäventyr2004-08-13
Det är ju långsamheten som gör den så bra, men samtidigt så stjälper den lite, framförallt i vissa scener ombord på skeppet som verkligen inte tillför något. Maken till så fina bildkompositioner har jag aldrig sett och vilken användning av klassisk musik! Antagligen kommer jag uppskatta den mer efter en andra titt.

Den andalusiska hunden2004-08-12
Det känns som Dali fick för mycket frihet att bara ösa på med surrealistiska bilder, hade det endast varit ett element i kortfilmen hade jag antagligen uppskattat den mer.

Ungdomsfängelset2004-08-12
De Sicas bästa, som alltid bra hantverk och en kompetent skara av barnskådisar. Inte lika melodramatisk som Miraklet i Milano, men jag tyckte endå att han kunde skildrat fängelsemiljöerna på ett "hårdare" sätt. Nära femma, 4+/5

Det hände en natt2004-08-11
Småkul, bra kemi mellan GAble och colbert som sagt

Bowling for Columbine2004-08-10
Hm, minns inte själv det uttalandet. Det låter ju dock lite konstigt med tanke på att Heston var delaktig Civil Rights-grejerna på 60-talet och gick sida vid sida med Luther King.

Bowling for Columbine2004-08-10
börja med att läsa detta snosk: http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html Förresten trodde jag det var allmänt kännt att Moore mixtrar lite med sanningen.

Bowling for Columbine2004-08-10
Jag kan helt enkelt inte ge den ett högre betyg efter att ha läst alla osanningar om den och hur den vilseleder publiken. Sedan gillar jag inte heller hur den har svartfläckat Charlton Heston. Visst, jag är inte benägen att hålla med Heston om hans vapenåsikter, men i Columbine framställs han som en despot. Döm inte Heston efter det ni sett i Columbine, det är inte världens pålitligaste källa. Att det inte blir ett ännu lägre betyg beror på att jag delar en del av herr Moores åsikter, men jag förstår inte varför han var tvungen att missleda publiken så.

Hannah och hennes systrar2004-08-10
Woody-a sig?

Monty Pythons Life of Brian - ett herrans liv2004-08-09
Pythons bästa och minst ojämna, men det säger inte så mycket i detta fall.

Monty Pythons galna värld2004-08-09
Jag läser mycket hellre Don Quijote än att behöva utstå deras minst sagt säregna humor en gång till.

Cykeltjuven2004-08-09
Något bättre än Umberto D, men ett lika bra hantverk vad gäller fotot och stämningar. Det filmen främst lyckas med är att alla moraliska betänkligheter får sig en stöt i kanten när kampen för överlevnad är större. Slutet visar dessutom att mannens sitution på inget sätt är unikt. Stark fyra preliminärt

Den sjungande detektiven2004-08-06
Det som serien verkligen lyckas med är hur väldigt smidigt rör sig mellan fantasier och verklighet. Dialogen är underbar, en orgie i one-liners och en skön parodi på de gamla 40-talsdeckarna. Gambon är lysande, kunde inte tänka mig att någon annan skådis hade kunnat presterat bättre. Slutet kändes dock lite lamt på något sätt och den har sina stunder av svackor. En fyra känns för snålt, men en femma känns för generöst. Kan dock tänka mig att en ev femma kommer efter en andra omtitt. 4+/5

Aguirre – Guds vrede2004-08-04
Stämningen, fotot, musiken, den dokumentära känslan, känslan av instängdhet i djungeln och att vara dödsdömda. Kinski ger storhetsvansinnet ett ansikte och man få vibbar av Don Quijote eller andra mer eller mindre osunda makthavare. Man förstår att den hade en stor influens över Apocalypse now.

The Enchanted Drawing2004-08-03
Småkul och en härlig lekfullhet till "det nya mediet."

Soluppgång2004-08-01
Murnau var långt före sin tid, det är åtminstone klart. Framförallt fotot glänser, om man bortser från bristen av ljud och den föråldrande kameratekniken, hade detta likagärna kunnat vara en modern film. Framförallt har han utvecklat "cross and disolve-redigeringen" (vad heter det egentligen?) till en riktig konst. Han hade verkligen förmågan att berätta med bilder. Trots det kan det inte dölja att det är en ganska simpel historia. Svag fyra

Den sjungande detektiven2004-08-01
Har precis beställt från discshop, väntar med spänning.

Umberto D.2004-08-01
Snyggt foto och en fantastisk rollprestatuon av Battisti; apatin, uppgivenheten och framförallt blicken -klockren insats. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men endå känns det inte som en självklar femma. Det kanske mest sorgliga är att det finns så många äldre i Umbertos situation.

Bringing Out the Dead2004-07-31
Ojämn som satan, pendlar mellan riktigt gripande, nattsvart drama á la Taxi Driver, men mestadels är det bara lite halvbuskis över det hela. Det händer aldrig något som riktigt tar historien bortom alla ambulansfärder. Scorcese som brukar lyckas så bra med sina fina soundtrack, gör det inte här. Den har trots det en del fina NY skildringar, men den överträffas på alla plan av TAxi Driver. Stark tvåa

Rädda menige Ryan2004-07-31
Usch, jag såg den en andra gång med tron att jag kanske skulle kunna omvärdera den, den tron försvann ganska snabbt.

Gimme Shelter2004-07-30
Sannerligen en av de märkligaste musikonserterna. En bra dokumentär som på ett exellent sätt fångar 60-talseran, med allt vad det innebär av hippies och droger. Det är självklart ett plus om man gillar Stones, men dokumentären är så fascinerande att det definitivt inte blir något krav. Att anlita Hells Angels som säkerhetsvakter, säger det mesta om den naivitet som fanns. Både Stones och publiken fick en rejäl baksmälla efter detta. Ruggigt att se när Jagger försöker mäkla mellan Angels och publiken. Förövrigt är det givetvis bra musik och mycket kul att se ett sådant ungt Stones, framförallt Charlie Watts, som här är är så långt ifrån nuvarande snobbstil man kan komma.

Fahrenheit 9/112004-07-26
stark trea tillsvidare

Fahrenheit 9/112004-07-26
Nja, mycket av det Moore presenterar har jag redan läst i "Korkade, Vita Män," och det var inte Saudiarabieaffärerna eller Moores konstansta förlöjligande av Bush som gjorde intryck på mig. Istället var det berättelserna om soldaterna och mamman som förlorade sin son som var det bästa med Fahrenheit. Trots att det kunde bli lite tillrättalagt, lite "Oprah Winfrey" över det var det endå jävligt gripande. Som han påpekar är det också nästan alltid de mest fattiga, de mest utsatta som blir skåpmat i krig. Förövrigt tycker jag att filmen skulle slutat med Geoge Orwelles-citatet och med "lugnare" musik, istället för att avsluta med en punchline kunde han låtit filmen få ha ett stilla, mer eftertänktsamt slut.

Apocalypse2004-07-26
Håller också med. Admin; se detta som en uppmaning!

Mörkrets hjärta2004-07-26
Den saknar Apocalypse suggestiva kraft, framförallt i fotot och framförallt finns inte den där mystiken kring Kurtz, som är så påtaglig i Apocalypse. Fotot känns verkligen oinspirerat, det gör sitt jobb, men den lyfter inte filmen. Tvärtom känns det som en dålig budgetproduktion med dåliga dekorer och scenografi. Apocalypse gör slarvsylta av denna film kort sagt.

Salvador2004-07-24
Stone levererar ännu en gång en käftsmäll mot amerikansk utrikespolitik. Stark dokumentär känsla, mycket tack vare den lite skakiga handkameran. Gripande men även rolig, lysande dialog mellan Woods och Belushi.

Little Big Man2004-07-23
Att indianerna pratar perfekt engelska hade kunnat och är först något störande, men efter ett tag är det glömt och man fokuserar på berättelsen. Jag har dock känslan att den hade kunnat gå ännu längre i sin "parodi" på Custer och hatet mot indianerna. Historien har dock en jämn rytm och blir sällan långdragen.

A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies2004-07-16
224 min när Scorcese sittar i en stol och berättar om gamla filmer som inspirerat och påverkat honom. Låter det tråkigt? Inte för en stund.

Nästa sida »