Alla kommentarer avPierreLunaire

Blecktrumman2018-08-02
Med det underbara manuset som bygier på Günter Grass roman så lyckas Volker Schölndorff göra en unik film som klarar tidens tand. Fortfarande lika bra som när den kom. Inte riktigt en 5:a men en mycket god 4:a.

Pojken med cykeln2018-07-31
Bröderna Dardenne lyckas med lågmält tonläge berätta en gripande historia. Svårt att inte gilla

Source Code2018-07-31
Nytt försök med en klassisk tanke. Om vi förändrar något i det förflutna händer då något med nutiden? Det blir inte någon häpnadsväckande film men fångar ändå för stunden. Kanske egentligen en bra 2:a, men får bli en 3:a

Battle Royale2018-07-31
Det här känns lite grann som en frustrerad lärares våta dröm. Att få ge igen för allt hån och utsatthet. Ska en sådan fantasi bli skrämmande måste det samtidigt finnas någon sort trovärdighet, även om den är överdriven. Tyvärr blir filmen vare sig riktigt hotfull eller tankeväckande. Trots det en 3:a

Spelets regler2015-09-17
En film som man måste ge tid och inte släppa efter 30 min. Efter halva filmen släpper det och humorn och satiren kryper fram. Till slut riktigt bra.

De omutbara2015-09-16
Alldeles för polerat, vilket gör karaktärerna svåra att tro på. Och Morricone får ursäkta men musiken är en katastrof.

Ivans barndom2014-11-04
Lika fantastisk och gripande varje gång jag ser den.

Gran Torino2014-08-29
Clint är strålande i rollen som "gubbe" med allt vad det innebär av bitterhet och oförsonlighet. Tyvärr är inte manus det mest spännande och det blir till slut bara en bra film. Kanske gott nog ändå.

Apornas planet2014-06-18
Det här är verkligen inte bra. Inte väl regisserat och inte väl spelat. Det enda som gör den värd att se är som en avspegling av den rädsla för mänskligehetens undergång som fanns i slutet av 1960-talet. Inte ens slutet blir drabbande utan det hela blir en matinefilm för sf-intresserade ungdomar. Som sådan en föregångare kanske till Star-wars. Vill ni se en både roligare och mycket starkare bild av denna rädsla för mänsklilghetens dumhet så se Kubricks film Dr Strangelove. Om ni istället vill se en intelligent och fortfarande sevärd sf från denna tid så se samme regissörs 2001. Här kan vi tala om klasskillnad.

År 2001 – ett rymdäventyr2014-06-18
När jag nu efter många år ser om 2001 så måste jag höja betyget till en 5:a. Få har som Kubrick lyckats använda musiken i sina filmer, och detta är nog det starkaste exemplet. Det går inte att undvika att se musiken som ett bärande element i konstverket, snarare än som bakgrund. Tillochmed när eftertexten är slut så fortsätter musken flera minuter till. Sedan är hela filmen så intelligent och vackert gjord. Även om man inte är anhängare av sf, eller vill ta till sig filmens tanke om mänsklighetens ursprung i en kontakt med yttre rymden så låter Kubrick även denna tanke vara så oklar att tolkningen blir upp till var och en. Jag går från mötet med denna film med lika mycket en sinnligt-visuell bild i min hjärna som en tanke. Kubrick har också styrkan att låta saker "ta tid". Det är inte rimligt med tanke på de distanser som en resa i rymder innebär att vi som åskådare skulle uppfta det som en blixt på himlen. Snarare borde det vara en långsam vals, oändligt utdragen. Så blir det också i denna film. All ära åt det.

Winter's Bone2014-06-16
Strålande bra spel rätt igenom och mycket väl filmat. Väl värt sitt höga betyg och femman ligger inte långt borta. Slutet är inte en besvikelse utan egentligen fullständigt rimligt. Istället för att skapa något överdrivet laddat blir slutet sant mot verkligheten. En bitter miljö med Ree (Jennifer Lawrence) som den lysande hoppfulla punkten. Mycket bra

Mademoiselle Chambon2014-06-16
Lågmäld och långsam och en skön kontrast till allt överdramatiserat. Det finns en styrka i att allt inte är genomskinligt, förståeligt och glasklart. Bizes konsekvens hela filmen igenom är styrkan i filmen men tyvärr så blir det också filmens akilleshäl. Jag var lyrisk halvvägs igenom men också lite tom i slutet. En stark 3:a

27 Dresses2014-06-16
Det här är inte en kalkon och den förstör inte en kväll, men den förgyller den inte heller. Förutsägbar från början till slut.

Kvinna utan samvete2014-05-07
Välgjord noir med en dialog tydligt märkt av manusförfattaren Raymond Chandler. Satidigt kan jag sakna djupet bakom den tuffa dialogen. Välfotat men knappast nyskapande. En knapp 4:a

Frukost på Tiffany's2014-03-11
Audrey Hepburn är genomgående trevlig att uppleva på scen men tyvärr så lyfter sällan manuset ovan det ordinära. Det gäller tyvärr också denna film. Trevligt nostalgiskt men inget som gör det värt att se den igen.

Nader och Simin - en separation2014-03-10
Det här är ett drama som verkligen växer under filmens förlopp. Det som till en början kan kännas bundet till den sociala och kulturella kontext i vilket det utspelar sig blir till slut en allmängiltig diskussion om lögn och ansvar. Mycket bra

Kär i Paris2013-12-11
Det är inte skådespelarna det är fel på, det är storyn. När sedan Hepburn ska bli förälskad i Astaire så blir det inte trovärdigt på det planet heller. Sorry

Tokyo-Ga2013-11-12
Detta är en kärleksförklaring till Ouzo men Wenders är inte alltid övertygande som dokumentärfilmare. En del gripande scener men i huvudsak bara godkänd.

Paris, Texas2013-11-12
Det här är en riktigt bra film som också är snyggt fotad. På gränsen till toppbetyg, men jag nöjer mig med en mycket stark 4:a. En berättelse som på ett egensinnigt sätt fångar kärleken och den svåra relationen mellan 2 människor.

Room 6662013-11-12
Det här är ingen spelfilm och knappt heller en dokumentär i egentlig mening. Borde kanske inte poängsättas alls. Lite intressant kopplad till Wenders filmskapande vid tiden eftersom det handlar om filmens vara. En tidsdokument men inte särskilt fångande.

Kärlek på menyn2013-11-12
Visst är det förutsägbart men det är ändå uthärdligt gjort. En 2:a

Farsan2013-11-12
Det är småputtrigt men försöker inte ens ha något djup. Inte usel, bara inte särskilt bra. Går att se. Därför en 2:a, definitivt inte mer.

Dekalogen 5: Du skall icke dräpa2013-11-12
Drabbande och omskakande. Inte bara temat utan även filmspråket är helt kongenialt med sitt tema. En av de viktiga filmskaparna.

Sakernas tillstånd2013-10-30
Jag kommer att återvända till denna film och kanske kan den då få högre betyg. Vad man saknar är en tydlig berättelse, men så är den också en nästan extrem meta-berättelse, där en av de bärande tankarna verkar vara att där berättelsen träder in, försvinner livet ut. Och Wenders lyckas istället fylla denna film med liv. Det är också väldigt snyggt. Han har redan tidigare visat sin förmåga att visa berätta i bilder och här är det väldigt snyggt gjort. Återigen finns den där meta-vinkel: "life is i colour but black and white is more realistic".

Sabrina2013-10-07
Det här är fantastiskt puttrigt och småtrevligt, och Hepburn är riktigt bra. Men berättelsen har egentligen inget djup, så även om det är väl utfört blir det inte bättre än bra. Märk väl, scenerna med dry martinin är riktigt kul

Polis2013-10-07
Riktigt bra och berörande film. Visst är den pratig, franskt pratig, till och med fruktansvärt pratig, Men förutom att spegla ett franskt kynne så speglar det också polisernas arbete med barn och övergrepp. Så fyllt av känslor och det omöjliga att hålla distans tränger det ibland igenom ytan av personliga relationsproblem och blir desto mer gripande. Ett par scenenr blir oerhört gripande och också frustrerande eftersom man vet att verkligeheten är ännu värre. Slutet kanske är melodramatiskt men jag tycker ändå inte det stör. Här finns både hopplösheten och hoppet. Se den

Collateral2013-10-01
Jamie Foxx gör det riktigt bra, men manuset saknar det djup som borde ha funnits. Synd. Cruise är bara halvt godkänd. Något besviken

Miraklet i Milano2013-10-01
Det är svårt att inte falla platt för den första halvan av denna film. En del scener kommer alltid att sitta kvar i mitt minne, som när trashankarna i kylan samlas på den plats där solens strålar tränger igenom molnen. Klockrent. Och huvudpersonen går igenom filmen som oförstörda ängel han är. Tyvärr blir den andra halvan med övermaktens försök att ta över slumområdet i lite för slapstickartad vilken gör att helheten inte blir den 5:a den var på väg att bli. Men detta är en underbar film. Se den

Sommarlek2013-10-01
Det här är en svag 4:a eller stark 3:a. Berättelsen är klart starkare än i filmen Till Glädje som kom lite innan och framförallt i den senare delen av filmen kan man känna att Bergman växer till sig.Gunnar Fischer visar här vilken duktig fotograf han var och man njuter verkligen av den bildmässiga berättelsen. Ett problem är dock att Bergman valt att använda samma skådespelare för att skildra samma person med 20 års mellanrum. Fördelen är naturligtvis att berättelsen håller ihop bättre men problemet blir att det naturligt barnsliga i de tidiga scenerna blir lätt konstlade eftersom de spelar betydligt yngre personer än de i verkligheten är. Men andra halvan är en klar 4:a även berättarmässigt och därför blir det en svag 4:a totalt. Man känner att Bergman var på gång

Till glädje2013-09-05
Bergman är på väg mot något men når ännu inte helt fram. En del starka scener men griper inte alltid. En god 3:a

Nästa sida »