Alla kommentarer avPumpUpTheVolym

Rounders - sista spelet2005-06-20
Rätt okej romantisering kring poker. Filmen är någorlunda spännande, karaktärerna fungerar okej. Dock finns som vanligt den där pojkaktigheten hos Damon som verkar göra att han aldrig smälter in riktigt. Även folk som inte begriper sig på poker borde uppskatta den här.

Måndag hela veckan2005-05-31
Helt okej komedipryl.

Cubic2005-05-19
Håller med, okej actionpryl men blandningen av andras filmidéer är inget vidare.

Irreversible2005-04-28
Urk, se denna ensam.

Garden State2005-04-27
Det här blev bara pannkaka. Braff försöker enligt gammalt recept blanda trovärdiga miljöer med halvgalna karaktärer plus droger som humorinslag vilket känns lite tafatt. Kärlekshistorien är kass, handlingen är seg och kass, och slutet, som man hoppades kunde rädda filmen är kasst.

Så nära får ingen gå - ett år med Kent2005-04-23
Okej dokumentär om ett halvokej band.

En kvinnas martyrium2005-04-16
Hiskeligt bra. Filmen är gripande och mycket intressantare än vad man kan förvänta sig av en stumfilm. Fotot och kameraarbetet måste ha lirat kallingarna av de samtida filmer som fanns då. Alla skådespelare gör ett mycket gott arbete, men Maria Falconetti krossar dom i en av de bästa skådespelarinsatserna på hela 1900-talet.

12 edsvurna män2005-04-13
Underbara karaktärer, tokhett manus, och genaliskt att bara låta ett rum utgöra arena för hela filmen. Mycket genomsyrande moral och trevlig trivial spänning.

Eat2005-04-09
Ja, hur ska man betyg sätta det här? Mannen verkar vara tankfull och deprimerad till en början, men blir sedan gladare efter en händelse. Sen blir han deprimerad och tankfull igen. Warhol är ett jävla geni som gjorde denna. Använde han den som masturbationsmaterial?

Matrix Revolutions2005-04-09
Jaha, jag vet inte vad jag irriterar mig på mest; Den utdragna långsamma dialogen som på något sätt ska verka häftig, karaktärernas slowmotion-kropssreaktioner, eller det faktum att bära solglasögon inomhus känns jävligt 1999, Fishburne och Carrie-Anne Moss känns inte tiondelen så balla som i första filmen. Bortsett från allt detta är det en okej action/äventyr-sak. Specialeffekterna får man väl ge godkänt eftersom de verkar ha tagit sina modiga timmar att göra. Miljöerna känns ganska mysiga, och lite alieninspirerade på sina ställen. Actionscenerna är lite tuffa här och där även om man blir lite trött på dessa också. På det hela taget tycker jag man borde gett blanka fan i att göra uppföljare, då både bra kritik, och intäkter från den första filmen borde varit tillfredsställande.

The Bourne Supremacy2005-04-08
Helt okej actionrulle. Matt Damon verkar ha vuxit lite sen sina tidigare filmer. Tempot är bra och det är någorlunda spännande. Man blir lite förvirrad om man inte sett ettan.

The Amputee2005-04-07
Okej kortfilm. Längden är bra i förhållande till scenerna. Lite mysigt bisarr.

The Cowboy and the Frenchman2005-04-07
Här verkar Lynch ha gett sig in på svartkomedi. En del intressanta vinklingar av klichéer, lite halvseg. Men helt okej.

Den andalusiska hunden2005-04-07
Mycket bra för att vara stumfilm. De dramatiska händelserna är helt okej skildrade. Det jag inte vet om man kan kalla "specialeffekter" på vissa ställen är godkända. Underbart bisarr.

Meshes of the Afternoon2005-04-04
Ahhh, så enkelt gjord och så spännande. Bra kortfilm som utnyttjar varenda sekund. Här behövs inga repliker, allt är väldigt trollbindande och vackert. Också tokbra stämningsmusik som ger ett bra helhetsintryck av en mardröm, jag har själv haft en som påminde om den från filmen.

Sånger från andra våningen2005-04-04
Ojojoj, vad ska man säga? Detta var nått av det mest intressanta jag sett inom svensk film på länge. Den här måste ha varit en ren pina får många att se, och jag själv gillade den inte i början, men filmen har en förmåga att växa framför åskådaren. Genialiska kameravyer, snygg ljussättning, fina miljöer. Den här är nog skitkass och slöseri med tid om man inte gillar sån här typ av film. Jag tyckte dialogen var så konstig först så jag övervägde stänga av, men sen inser man att den inte är så konstig utan en anledning. För mig var filmen en gåta som skulle lösas.

Den röda filmen2005-04-04
Minst lika bra som de övriga i triologin. Blir bara en gnutta seg vid något tillfälle. Mycket intressanta karaktärer. Varmt slut.

Beck - Hämndens pris2005-04-04
En del irriterande dåliga skådespelarinsatser. Manuset är väl okej, men Persbrandt lyfter hela filmen ensam.

Den vita filmen2005-04-02
Genialisk. Kieslowski är som vanligt tokbra med kameran. Storyn är gripande, vacker och betänklig. Zamachowski's karaktär är otroligt färgstark, han spelar ut alla känslor och gör det bra.

Phone Booth2005-03-31
Rätt lyckat till sist. Mycket ojämna skådespelarinsatser och för mycket flytig dialog. Filmidén är bra och med mer puts hade den kunnat få hur bra betyg som helst.

The Grandmother2005-03-31
En av Lynch bättre kortfilmer. Fotot, ljudet är utmärkt och miljön välgjord i kombination med animeringarna. Galet obehaglig.

Saw2005-03-30
Jag måste hålla med kanzi. Hur kan man slarva bort ett manus på det här sättet? Filmidén är helt i min smak och mycket i filmen är välgjort. Tyvärr upphör man aldrig att irritera sig på det toksugande skådespeleriet och en del detaljer som tär på stämningen.

Generalens dotter2005-03-29
Små-äckel-amerikansk-militär. Ganska förutsägbar, dialogen och skådespeleriet haltar.

Den nakna lunchen2005-03-28
Mycket välgjord, skådespelarna sköter sig och smälter samman med filmens dunkla stämning.

Monty Pythons galna värld2005-03-28
Mycket trevlig film, som jag såg för första gången för inte så länge sen. Humorn håller än, sketcherna är roliga, och karaktärerna är galet komiska.

Blod, Svett & Bajs2005-03-25
Helt okej. Vissa scener som skall föreställa övning ser lite väl regisserade ut. Det mesta ger en någorlunda korrekt bild av millitärutbildning. De värnpliktiga överdramatiserar helt underbart när de blir intervjuade.

Sorting Out Sorting2005-03-25
Otroligt nintendo. Och vilken skön knäpp på näsan man får .

Virgin Suicides2005-03-23
Sofia Coppola arbetar fint med kameran, fotot är bra och miljön ganska okej. Hela den förväntade känslan av seghet infinner sig tyvärr alldeles för tidigt. Tycker inte skådespelarna får in någon riktigt trovärdighet i deras arbete.

The Ring2005-03-20
Är inte speciellt insatt i skräckgenren men bättre än så här får man nog önska sig. En del mysteriemoment some är intressanta, annars är det mest transportsträcka. Slutet är okej.

Förebudet2005-03-19
Jaha vad ska man säga? 1987 fungerade den säkert som medel för att få folk att inse faran med fiktiva eller ickeficktiva utländska sabotageförband. Många rekonstruktioner av tänkta sabotage, som väl får godkänt. Men att se den idag kittlar lite på skrattreflexerna. En del scenarion känns minst sagt överdrivna, exempelvis att alla inbrott i telestationer kan sättas i samband med rekognocering av dessa förband, samt att utländska lastbilar har mycket fuffens för sig eftersom de stannar då och då när de kör genom Sverige. Hur mycket befog försvarsmakten hade för sina teorier när de gjorde den här filmen kan jag inte bedöma. Ni som läst Jan Guillous böcker om Hamilton kan säkert känna igen vissa delar av storyn.

Nästa sida »