Alla kommentarer avRockbabydoll

American Ultra2016-07-29
Action, oförutsägbara twistar, bra skådespeleri, skönt soundtrack och lagom med råhet för typen av film. Kan absolut hitta ett och annat hål i storyn typ, men jag är mer tillfredsställd än många 4or så den ror precis hem en 5a 😊

Tomorrowland: A World Beyond2015-12-20
Den har det jag söker i en äventyrsfilm - hjärta och hjärna!

Bara en dag2015-08-09
Håller med @simon_19 - hade rott hem en 5a av mig om de hållt i det fantastiska skådespeleriet, och dynamiska upplägget ända till slutet. Men iaf, mycket välgjord, välspelad, orginell, genuin och fängslande, större delen!

In the Land of Women2015-08-08
Fanns lixom inget i dialogerna och reaktionerna som var rimliga/realistiska. Poänglöst.

Whip It2015-06-26
Fantastiska personporträtt, och frigjord från konventionella stereotyper. Bra kemi mellan skådisarna, och skön attityd hos de flesta. Uppfriskande med roller som får vara mångfasetterade. Feelgood med attityd.

The Imitation Game2015-02-24
Välspelad, och viktig berättelse; en krigsfilm med spänning, utan att det hänger på köttiga actionscener. Förmedlar ett perspektiv från den udda personens synvinkel, som säkert kan vara nyttigt att påminnas om. Klarar dock inte Bechdeltestet så det blir ingen full pott denna gång!

Nowhere Boy2014-08-31
Överaskande väl skildrade personporträtt, juste bildspråk och smart del av Lennons liv att lyfta fram. Brilliant i relationsuttrycken.

En gång i Phuket2014-08-30
Nej.... jag har livlig fantasi men kan inte tro på dialogerna, karaktärerna håller inte alls ihop och förutsägbarheten gör mig blasé. Kvinnoporträtten är nog lågvattenmärket no 1 i mina ögon.

Kokvinnorna2014-08-16
Jag tänker mig att den här filmen kan handla om lite olika saker, för olika personer. Man kan se den ur rent tidsdokumentärt perspektiv; hur vi levt med boskap mer basic förr, och vad som händer i skiftet. Man kan se den för det vacka fotot; idylliska stämningar och speciella människoporträtt. Man kan också se den som en filosof; med djupare frågor om livsval, förutsättningar i barndomen och relationer. Är släkten värst eller bäst? Ser samhället alla? Jag fick stor behållning av filken, ur alla perspektiv.

A Bag of Hammers2014-04-12
Håller med : stundtals en 5a

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann2014-01-11
Det var underhållande, men mycket gubbigt, man skulle kunna tro att 2013 borde även män som är regissörer se till att kvinnor inte framstår som hora, madonna, barmhärtig samarit samt hysteriska å inget mer, det borde finnas utrymme för det i en film med så mycket folk och skeenden. Gustavsson överaskar inte. Jag gillade att de gjorde klart tidigt att man inte kan veta vilka ramar filmenchåller sig inom - i bland såg den ut som en klassisk sommarbuskis och så blixtrar nåt brutalt förbi.

Hur många kramar finns det i världen?2013-09-11
Hade blivit varnad angående de etablerade skådisarnas insatser, men det var inte så illa som jag trodde. Det är ett viktigt budskap i filmen och jag fick det jag tänkte jag skulle få; en charmig berättelse, en del skratt, en del sentimentalitet. Eftersom det är en vinkel som inte visas ofta, tycker jag den är värd en 4a. 3a ger jag sådant som jag är nöjd med, men som inte ger mig något nytt.

Joyful Noise2013-07-14
Den levererar det den utger sig för när man ser omslaget; inte mer, inte mindre. Trevlig.

The Butterfly Circus2013-07-14
Vacker scenografi och foto, med ett tydligt tidlöst budskap. För tillrättalagd för att få en femma.

Every Day2013-07-14
Skådisen som spelade den äldre sonen var den enda som gjorde ett trovärdigt intryck och gav någon form av komplexitet till plotten. Därutöver var berättandet torftigt, med uttjatade arketyper och manlig blick.

The Last Circus2013-07-14
börjar smått lovande, bra foto och lämnar möjligheterna öppna för vart historien ska gå. Men efter det går den vilse.

This Must Be the Place2013-05-11
En vacker historia om mänsklighet, intimitet och livsförvirring; utmärkt skådespeleri och fotot är jättesnyggt.

Oblivion2013-04-15
Jag gick inte in med några andra förväntningar än att få se en klassisk sci-fi, och jag kom ut nöjd. Klockren 3a, inga överaskningar, inga besvikelser.

Lymelife2013-04-15
trovärdiga människoporträtt, mycket snygg klippning, välcastad med en storyline som inte skrev en på näsan som annars amerikanska filmer har en tendens att göra. Bästa på länge.

Attack the Block2012-12-03
Stark 3a; charmig dynamik mellan Actionsplatter, humor och personliga infallsvinklar.

Call Girl2012-11-19
.. välcastat, snyggt foto, viktigt ämne, ovanligt perspektiv och tydligen provokativt som ger det lite spets, utan att på något sätt trampa i fällan med möjlighet till porriga scener. Det enda minuset för mig var att jag inte riktigt fick koll på de rättsliga turerna.

Get Low2012-07-11
Starkt porträtt, utsöka skådespelarinsatser, dock för platta kvinnoroller.

Bunraku2012-07-11
Efter en stund var jag tvungen att analysera riktigt varför den kändes så rakt igenom usel. Ljudbilden som ligger på hela tiden är FEL; störande med "billiga" ljud kaka på kaka. Dessutom kunde varken jag eller mitt sällskap ens i slutet av filmen ha nån som helst förståelse vad som drev karaktärerna; och "slutfighten" saknade betydelse för oss. Dialogen saknade glimten i ögat och överdoserade på klyshor utan djup. Stackarns skådisar. De fick inte komma till sin rätt.

Air Guitar Nation2012-06-25
Fint uppbyggd och härliga personporträtt; underhållande rakt igenom.

Dark Shadows2012-05-17
Har man sett ett par tidigare Burton så vet man vad man får i atmosfär och underfundighet. Han har sin egen nish jag gärna besöker då och då. men inget storslaget nyskapande; bara busigt lekfullt med stereotyper i nya mixar.

Stone2012-05-15
Dynamiken mellan skådisarna var lysande; fotot och ljudbilden gav en helt egen karaktär och storyn vävde en komplex väv som ändå var logisk.

The Hunger Games2012-04-01
Intressanta frågeställningar men mediåker i övrigt.

Varning Washington2012-02-19
Oväntat intelligent skildring av maktens korridorer och lite extra intressant att se nu i perspektivet att USA fått sin första afroamerikanska president, vilket var väldigt främmande när den här filmen gjordes.

Saint John of Las Vegas2012-02-19
välcastad, oväntad, skön berättarteknik och snyggt foto.

Gadjo Dilo - främlingen2012-02-19
En favorit för den ger en smak av varje känsla i kraftfullare uttryck än vad vi oftast träffar på i svensk kultur; vackert berättad om mänskliga band och utmärkt skådespeleri.

Nästa sida »