Alla kommentarer avSID6581

Agnès stränder2022-01-06
Såg denna dumt nog efter jag sett Agnes av Varda. Filmen kändes lite kaka på kaka då, men i sin helthet är den mycket bättre sammansatt än den senare och har en mycket mer personlig prägel. I Stränder blir inte heller tillbakablicken lika foserad då den vävs samman väldigt snyggt med beskriverlser av känslotillstånd och en allehanda massa smart scenografi.

Supermarket Woman2019-12-17
Charmig liten film, med viss udd, fast långt ifrån lika skarp som Masumura Giants and Toys. Mycket känns också som skåpmat från Tampopo.

Midsommar2019-10-26
The Wicker Man är en bättre film...

Att leva2019-06-29
Det är när jag ser filmer som denna som jag förstår varför Ozu och Shimizu håller så mycket bättre idag, och varför Kurosawa missar målet.

Robin Hood2019-04-13
fett rulle. inte en död stund all sheriffs are bastards

Robin Hood2019-04-13
fett rulle. inte en död stund all sheriffs are bastard

Draktränaren 32019-04-07
En okej avslutning för serien, men känns mer som ett avsnitt i en serie än en storfilm - lösningar och motstånd levereras helt enkelt för snabbt och för lätt.

Woman of the Lake2019-03-17
Jajaja, den är vacker och fotot göttans, men story är ju så tråkig och karaktärerna så platta, samt musiken lite väl repetativ och sövande. Höjs lite tack vara det tragiska tonläget och sunkiga miljön på strandorten, men finns många andra filmer som fångar sådant bättre.

Unfriended: Dark Web2018-12-29
Storymässigt mer fungerande än föregångaren. Helt klart sevärd.

Minbo2018-09-16
Svårt att ta denna melodram på allvar, men skådespelet och framförallt Nobuko Miyamotos karaktär, räddar filmen.

Introspection Tower2017-12-24
Onekligen en produktion som fått fogas efter dåtidens propagandamaskineri i Japan. Trots detta så har Shimizu ett otroligt finurligt sätt att både använda dokumentära inslag såväl som sin sedvanliga, sylvassa socialrealism i filmen. Han verkligen sågar i varje fog av ramen som vill ge sken av metaforen om nationens styrka och enhet. Att skolklockan i filmen fått en så märklig ljudpåläggning lämnar mig också grubblandes. I en av filmens pampiga slutscener är det nästan som om klockan känns hånfullt klämtande. Känns iallafall svårt att avfärda ljudet som ett tekniskt fel.

The Living Skeleton2017-09-12
Härligt tempo, fina fladdermöss, ett knasigt ihopkok till story och många fina rock-riff.

Beware the Slenderman2017-08-17
I sin helhet väldigt bra om än lite spretig. Hade den haft ett större grep, kanske om frågan kring unga mördare och liknande fall inom amerikansk rättshistoria hade det nog kunnat bli en klassiker. Nu stannar det tyvärr mest vid en reflektion om schizofreni, skärmkultur och ett udda fall.

Nina Frisk2017-08-03
Vet inte varför folk ogillar denna så mycket. Saknar visserligen samma dramaturgiska edge och slipning av manus som andra Blom-filmer uppvisar, men överlag fungerar det mesta och i mycket känns det som en kanske inte oväntad nertrappning efter den mer polerade Masjävlar, en mellanfilm efter den större filmen liksom.

Al Medina2017-06-27
vilsen melodram till film. Shargawis närbilden blir dessutom tämligen tunna efter ett tag.

The Beyond2017-05-29
Oh nej, fler zombies, bäst att pröva skjuta i magen igen.

Haram2017-05-08
Finns att hyra för en tjuga på Vimeo: https://vimeo.com/ondemand/haramfilm

Flykten från framtiden2017-04-18
Vackra små modelljärnvägar och najsig dekor, i stora delar helt okej film, men sen känns det lite som finalen blir ihoptryckt och för många trådar ligger lösa. Vem var det liksom som omformade hela det sluta samhället och varför börjar saker explodera utan anledning, var det Logans frisyr som var too epic.

Enter the Ninja2017-02-14
Klassiskt sunk men många random ninjatricks.

Canadian Bacon2016-12-06
kass, men småkul

Sleepy Eyes of Death 14: Flyfot Swordplay2016-11-09
sunk, bara sunk.

Sleepy Eyes of Death 13: Full Moon Swordsman2016-11-08
kul de återvände till matinétemat, men räddar inte trist och stelt manus.

Sleepy Eyes of Death 11: In the Spider's Lair2016-11-05
stilistiskt snyggare än andra men tunt manus och mest gammal skåpmat.

Den tyste hämnaren2016-08-24
gritty och snöig, men manuset är väldigt tunt och karaktärerna likaså. En del inslag känns som dassiga rester från Django. En svag trea, mycket tack vare slutet som också är lite krystat när allt kommer omkring.

Islam och jäm­ställd­he­ten2016-08-09
Egentligen mer av en serie reportage än en hel film, men som sådan funkar den helt okej.

Expulsion from Paradise2016-06-04
Inramningen känns lite för lost för att det riktigt ska funka. Eventuella tankeställare om realityserier eller skiljelinjen dokumentärt-fiktion känns svårfångade eller svårtydda... Kanske hade filmen funkat något bättre om man sett den 2001... Eller så är det bara en väldigt tunn filmidé ihopblandad med diverse "Chytilova-ikonografi" (typ "Fruit of Paradise").

Zatoichi: The Last2016-05-10
episk! (mycket mer intressant och bättre tolkning än Kitanos, som mest känns som en halvdan remix)

Ichi2016-05-10
episk!

Zatoichi 26: Darkness Is His Ally2016-05-06
Essential Zatoichi...

Zatoichi 24: Zatoichi in Desperation2016-05-01
Mizoguchi regisserar Zatoichi, sort of.

Nästa sida »