Alla kommentarer avSantaClaus

Faust2014-01-04
Var tvungen att stänga av efter en kvart. Kan man endast tolka Faust på nytt genom att vulgarisera berättelsen? Pretentiöst effektsökeri.

På mina läppar2014-01-04
I sig är jag inte särskilt såld på storyn. Efter filmens första halvtimme uppenbarar sgi filmen som en rätt klassisk kuppfilm med visserligen oklassiska huvudpersoner. Och det var väl det som lyckades hålla mig greppad.

Mamma Roma2014-01-04
Briljant spelad och skriven. En kvinna försöker fly trasproletariatet men hennes förflutna söker ständigt upp henne. Hennes främsta projektionsyta är hennes son, som dock saknar intresse för ett borgerligt liv. Låter rätt trist, tills man hör dialogerna som är vassa och fyllda med humor. Det rör sig inte om en paternalistisk beskrivning av det subalterna - dem som inte har någon röst för att tala för sig själva - utan snarare om ett komplext och poetiskt porträtt av en miljö.

Rust and Bone2014-01-04
Rätt många av filmens betygsättare beklagar filmens spretighet. Förutom att fråga mig av vilken grund spretig ska vara dåligt, frågar jag mig också hur man kan kalla denna filmen för spretig. Filmen följer en rätt osympatisk typ (egoistisk, våldsam, emotionellt blockerad) och en kärlekshistoria som uppstår mot alla oddsen. Men är det verkligen kärlek? I nyckelscenen där han äntligen uttalar sitt "je t'aime" hade han ju lika gott kunnat säga "je te necissitè". Inte särskilt emanciperat. Men filmer behöver inte vara det. Den är välfilmad, välspelad, välklippt. Karaktärerna är enkla, på gränsen till stupida.

Possession2014-01-02
ett otroligt madonna-hora komplex ligger bakom filmen. pretentiös, katolsk, kvinnofientlig.

Tre2014-01-02
Sophie Rois spelar riktigt bra och karismatiskt även om karaktärerna känns rätt ensidiga. Som andra redan kommenterat, så är manuset inte filmens styrka. Däremot är det skönt att se ett så otvunget umgångssätt med sexualitet, som lyckas hålla sig borta från pekpinnar och moralkakor.

Only God Forgives2014-01-01
pretentiös exotism

Minority Report2013-12-26
man vet vad man får i en spielbergfilm: specialeffekter, check; spänning, check; en massa kitsch, check.

Jakten2013-12-26
välgjord moralkaka.

Pojken med cykeln2013-11-19
En mycket välspelad film som berör trots att filmens tema är allt annat än originellt: en söt pojke som ska få publiken att känna tyngden av hur det är att vara fattig. Inget berättas som man inte redan visste. Tidvis är filmen nästan övertydlig; det röd-blåa temat i bilderna och i kostymerna som symboliserar pojkens utveckling på ett rätt platt sätt: blått-kallt, rött-varmt. Även om jag njöt av filmen, lämnar den mig till en viss del kritisk. Vad är poängen med att göra socialkritiska dramer när de är så slätstrukna att man kan konsumera dem? Trots det tyckte jag om filmens tempo och skådespeleriet sög mig in i filmen. Den lämnar mig rätt kluven.

En annans ansikte2013-10-28
ett par snygga scener, men delar av filmen var existensiella pa ett nästan skrattretande forcerat vis. men introt var snyggt. riktigt snyggt. man hade kunnat skippa resten av filmen imo.

Once2013-03-28
kitsch.

Tag mitt liv2013-03-01
Jag fann filmen delvis ganska gripande, framförallt fokuset pa sma banala alltägliga handlingar: rakandet, promenerandet. Malle har ett öga för detaljer. Karaktären fann jag välspelad, dock var filmen delvis pa gränsen till klyschig, särskilt de "existensiella" ögonblicken.

Love Songs2013-01-09
en ganska borgerlig musikal.

Colombianos2012-12-22
Gripande film, fast ocksa extremt konventionell. Det är ganska kritiskt när dokumentärfilmer antar den här klassiska hollywood berättarstrukturen, när allt är sa slickt att man inte känner igen huruvida det rör sig om dokumentärfilm eller spelfilm. Jag vill inte verka dogmatisk, gränsöverskridningar är alltid intressanta, men da ska det ocksa överskrida gränser... colombianos är tyvärr endast rätt och slätt konventionell... en gripande, drivande story, men eftersmaken är ngt seg

Kokpunkten2012-12-22
Bläcksvart humor, vackert filmad. Varje frame är som om den vore fran lars tunbjörk.

The Empty Center2012-08-24
Finns att se här: http://www.ubu.com/film/steyerl_empty.html

November2012-08-24
En riktigt spännande essäfilm. Finns att se här: http://www.ubu.com/film/steyerl_november.html

Lovely Andrea2012-08-24
Filmen finns att se här: http://www.ubu.com/film/steyerl_andrea.html En bra essayfilm!

Att vara eller icke vara2012-08-19
roliga dialoger även om vissa delar av handlingen hade stora logiska gapp i sig.

A Dangerous Method2012-08-19
Jag finner nog Cronenbergs partitagande för Jung mot Freud ngt suspekt: vad betyder det egentligen att Freud bara ville "öppna dörren" för sina patienter, medan Jung ville "visa dem vem de verkligen skulle kunna vara."? Personligen har jag alltid haft svart för Jungs mysticism, hans tro pa en absolut determinism finner jag gränsar till paranoia. Hursomhelst, filmen är till stora delen relativt välspelad (med undantag för Knightley, som tyvärr givits en av huvudrollerna) och välberättad. En visserligen partisk film, jag menar, den slutar med den lilla informationen att Jung ska ha varit "sin tids viktigaste psykolog"... vilket ju inte stämmer. Freud har alltid och kommer, tror jag, förbli viktigare än Jung.

Tinker Tailor Soldier Spy2012-08-17
nostalgiskt och överkontrollerat sömnpiller

Sjunde himlen2012-08-17
Jag fann slutet bra: den visar konsekvenserna av hennes frigörande. Ett komplicerat slut för en komplicerad situation.

Shame2012-05-02
Jag är en stor fan av Steve McQueen... gillar hans videokonst och gillade ocksa hans första spelfilm.... framförallt uppskattar jag att han vet att arbeta med det outalade, det dolda. I hans filmer spelar allting mellan raderna, eller mellan klippen. En slags grundläggande respekt för publiken.

The Avengers2012-05-02
Känns som att sitta och titta pa en sci-fi version av 9/11: ett anslag pa New York utförd av onda, hjärndöda aliens, som man inte kan prata reson med, nej, det enda som hjälper är ett par karatekicks i kulorna. Trots den inte särskilt dolda propagandan som filmen drar med: är det inte t.ex - vem annars? - Captain America som räddar en man som talar ut för sin frihet gentemot den onda Loki? Och är inte spö det enda som kan fa falken att snäppa ut ur sin hjärntvättning? Här hjälper inga rationella argument, ingen välmenad diskurs, utan endast rent vald. Och ända är filmen sa underhallande. För mig, en person som förmodligen ser mer videokonst än blockbusters, var det definitivt sevärt.

Mannen från Le Havre2012-05-01
En söt film som är delvis charmig, men ocksa delvis lite langtrakig. Jag delar kaurismäkis mening att flyktingar borde behandlas langt bättre och finner det toppen att en film görs till detta tema, men jag finner den dock ngt didaktisk. Le Havre är definitivt sevärd, ett mästerverk är den inte.

Camille Claudel2012-04-11
ja, här drar man verkligen igenom hela registret av konstnärsklichéer och pa toppen av det drar man in isabelle adjani aka "hysterikan" in i rollen som rodins "musa". En ganska svar film för genderkänsliga

The Arbor 2011-12-11
ett par intressanta stilgrepp, men tyvärr trycker regissören pa det melodramatiska/överdrivet sentimentala lite väl ofta

District 92010-12-30
en underhallande actionfilm med ett politiskt budskap. Varken mer eller mindre.

Skyline2010-12-30
Jag kissade nastan pa mig av skratt vid den dramatiska scen dar Jarrett borjar sla pa utomjordingarna med en tegelsten. Och replikerna! Det krävs ganska mycket talang att dra igenom sa omedvetet naiva och smatt korkade repliker en efter annan, konsekvent genom hela filmen, typ "you really made it", "i couldn´t have done it without you", " but i should be the one giving you presents". Det här är en av de där filmerna som är sa daliga att de blir bra igen.

Nästa sida »