Alla kommentarer avSardukar

World War Z2017-08-30
Den här filmen har ungefär lika mycket gemensamt med boken som Avatar har med serierna om smurfarna. Den är fullständigt värdelös på alla sätt. Om de följt upplägget från boken hade de fått något som liknat "En vampyrs bekännelse", även den med Brad Pitt. Skillnaden är att Brad inte kunnat vara med i varje scen då det är meningen att man ska följa olika människoöden på olika platser.

ParaNorman2012-10-06
Riktigt trevlig stop motion film men stor variation på humorn.

Pianisten2012-09-22
Underbar berättelse.

Bad Ass2012-07-17
Jag kan inte låta bli att tycka om den här filmen. Jag vet inte vad det är, men Danny Trejos överdrivet hövliga antihjälte som krökar ena stunden för att sen spöa skiten ur några riktiga arslen. Humor! Tom frugan stod ut med den :)

Big Trouble in Little China2011-07-03
Såg precis den här filmen igen för första gången på 20 år, något som resulterade i ett sänkt betyg. Filmen har dock en del sköna inslag som gör att man blir glad när man ser den. Kurt Russel gör rollen som självgod lastbilschaffis riktigt bra även om det hade räckt med att begränsa de komiska inslagen till dialogen. Fightingscenerna varierar i kvalité beroende på vilka statister de använder sig av för stunden. Det finns ett par superskurkar som inledningsvis är ostoppbara, men efter en timme är de klenare än statisterna. Något som förstör filmen är ljussättningen. Av okänd anledning har de valt att dekorera ett kinesiskt tempel med neonljus, något som får det att se riktigt billigt ut. Effekterna är typiska för 80-talets mitt vilket gör det svårt att tracka ner på dem 25 år efter premiären.

Sucker Punch2011-06-24
Det kan vara att jag hade druckit en flaska vin innan jag såg den eller att jag såg Bitchslap i går och därför anser att allt är mästerverk i jämförelse, men jag gillade den. Allt beror på hur man väljer att se på den. Musiken var alldeles underbar, likaså miljöerna. Kläderna kan diskuteras, men jag kommer inte klaga på någon som blandar första världskrigets skyttegravar med zombies och snygga tjejer i porriga kläder. Stridsrobotar, drakar och zeppelinare ger mer poäng det också ;) Vad gäller storyn så får man se det som två filmen. Den första, mörkare filmen, är uppdelad mellan de första tio minutrarna samt de sista 20 medan den andra flummigare och mer actionladdade utspelas därimellan. Musiken är dock det som höjer betyget från en trea till en fyra. Det är svårt att ge ett lägre betyg till en film som har fightscen till Björks låt "Army of Me".

Kunskapens pris - balladen om den vilsne vandraren2011-06-21
En underbar kortfilm trots sin enkelhet.

World Invasion: Battle Los Angeles2011-06-20
Jag gillar den här filmen även om jag inte kan sträcka mig så långt som att säga att den är bra. Utomjordingarna ser annorlunda ut vilket i sig är en prestation, och inledningsvis när osäkerheten om den nya fienden är stor finns det hopp om intensiv action. Tyvärr visar sig fienden bli klenare, dummare, fegare och klumpigare allt eftersom tiden går trots att de får tillgång till bättre och tyngre vapen. Dialogen är dum och karaktärerna dummare, men förödelsen är spektakulär. Om de klippt bort den sista halvtimmen samt tonat ner soldaternas personligheter och bakgrund hade det kunnat bli en trea, men nu blir det en svag tvåa istället.

Skyline2010-12-10
Svår film att betygsätta då det är så pass mycket att ta hänsyn till. Ljuset och kameraföringen är riktigt bra. Öppningsscenen när man flyger fram över Los Angeles fick mig att känna att det här kan nog vara riktigt bra. Tyvärr är skådespelarinsatserna i underkant vilket snabbt drar betyget. För att göra saken värre är intrigerna skådespelarna emellan många, oklara och helt överflödiga. Rymdvarelserna resulterade dock i en rejäl upphämtning. De var snygga, läskiga och förde tankarna till Matrix och spelet Mass Effect. Tyvärr har de endast en biroll i filmen då man valt att fokusera på de eländiga människorna som är inlåsta i en lägenhet. I Cloverfield fungerade det att fokusera på människorna och lämna förödelsen till bakgrunden, men inte här. De få bra scener som utspelar sig i mitten av filmen förstörs av sättet som de visas på. Det känns dock som att de i slutet filmen har valt att göra en sista försök att höja betyget en aning, och de lyckas nästan. Tyvärr har de inte vett nog att avsluta filmen i det läget utan låter den istället fortsätta i ytterligare 10 minuter, något som gör att betyget inte kan bli något annat än en etta.

Hollow Man2010-10-08
En riktigt dålig film som dock innehåller ett par bra scener, t ex när Kevin Bacon skrämmer barn på stan :)

Wall Street: Money Never Sleeps2010-10-08
Ett familjedrama där två av huvudrollsinnehavarna råkar ha en koppling till Wall Street. Det är kul att se några av birollsinnehavarna från första filmen. De politiska budskapen är inte lika många eller tydliga som i originalet utan har mestadels bytts ut mot en klagokör om att det redan är för sent.

Monsters vs. Aliens2010-10-08
Jag vet inte vad det var som gjorde att gillade filmen så pass mycket, men jag skrattade och var glad större delen av de 94 minuterna.

Hämndens ögonblick2007-11-09
"We need bigger guns" ;D

Harmonica – En hämnare2007-11-09
Jag älskar filmmusiken! Enkel men gripande. Man hamnar i rätt stämning på en gång

Dawn of the Dead2007-11-09
Jag föredrar den nya versionen då det är för mycket dötid i den här. Första 30 minuterna är klockrena, speciellt debattpanelen på Tv där de sitter och diskuterar vad det är som händer och varför

Return of the Living Dead2007-11-09
Favoriten bland b-filmerna i min skräcksamling :)

Starship Troopers 22007-11-09
En blandning mellan det sämsta från Species och Aliens.

Hot Fuzz2007-10-22
Underhållande film med ett par internskämt kopplade till Shaun of the Dead :)

Frailty2005-11-06
Underbar film som låter tittaren tänka till både en och två gånger.

Doom2005-11-04
En blandning av Aliens, Predator 2, Blair Witch Project och Universal Soldier. Värd att se men inget att se fram emot

Det levande slottet2005-11-04
De som har läst boken som filmen bygger på kommer bli besvikna. De som inte läst någon bok om ett vandrande slott har dock inget att frukta

Anna in Kungfu-Land2005-07-28
Svår film om man känner till Hong Kong-kulturen men annars helt ok :)

Spankworld - The Movie2005-06-29
SKum absurd, helt sjuk och alldeles... alldeles underbar :)

Undergången – Hitler och Tredje rikets fall2005-03-21
En intensiv film som visar hur stor självförnekelsens kraft kan vara

Closer2005-03-04
Kärlek är smärta och alla älskar att lida. En mycket bra film

Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv2005-02-21
En blanding av Big Fish och Cable Guy. En mörk komedi

Saw2005-01-25
Vad i h-lvete.... erikemen, man kan ju inte skriva så där i en recension!