Alla kommentarer avScriptures

Kick-Ass 22013-09-08
Rätt vidrig faktiskt. Synd då jag verkligen tycker om flera av skådespelarna. Jag förstår varför Jim Carrey tog avstånd till det här.

Jakten2013-08-29
Jag kan inte minnas att jag gråtit så mycket av en film förut. Jag bölade, högt - tur att jag inte såg den på bio. En fantastiskt gripande och hemsk film... alltså jag gråter fortfarande.

Iron Man 32013-04-29
Respektlös. Det är underligt då Marvel under så många år lyckats bygga upp sitt universe i serietidningsform med en så imponerande kontinuitet, trots hundratals olika författare, titlar, karaktärer, plotter osv - visst har det skett misstag - men här handlar det om att skriva en fjärde del i en serie (inräknat avengers), eller då del 7 i deras filmadaption och så har man kontinuitetsfel på många ställen. Black gör här med Iron Man som Ratner gjorde med X-Men. Men vems fel är det? Någon borde reagera, det är för mig oförståeligt hur ett sådant här manus kan gå i produktion utan att någon reagerar på alla dumheter - men detta har börjat bli en normalhet i blockbustersfären - dumhet, alltså. Och inte nog med att man misslyckas så med att behålla sin egen kontinuitet så tar man konstant besluten att våldta källmaterialet och vara respektlösa mot marvelfansen.. varför? De borde väl vara snälla mot oss som sponsrat deras företag i alla dessa år, som köpt deras tidningar. Istället tar man beslut som garanterat kommer att göra varje marvelfan djupt besviken under filmens gång. Jag kan tänka mig att för de som inte vet något om marvels universe, som inte bryr sig värst om de tidigare filmerna, och som gillar explosioner, cheesy humor, lite cgi-scifi, OTT skurkar, och tool sidekicks - ändå kommer ha kul under den här filmen. Ur det perspektivet är den värd att se, underhållande med karismatiska skådespelare. Men jag satt mest och blev ledsen och besviken.. Trots att jag borde ha lärt mig vad som gäller vid det här laget.. Fast Avengers var ju awesome.. varför kunde de inte bara.. äsch..

Jeff, Who Lives at Home2013-04-04
Förvånade faktiskt, trots det till en början irriterande fotot.

Hara-Kiri: Death of a Samurai2013-03-26
Jag hade säkert fallit mer för Miikes Harakiri om det inte vore för att det är en remake på kanske den bästa samuraifilmen som gjorts. Den här filmen är vacker, och storyn är tung - men orginalet berättas på ett annat sätt. Vi såg ju vad som hände när mästerliga Gus van Sant gjorde en näst intill frame by frame remake på Psycho - det föll ju pladask. Van Sant sa att han lärde sig där att man förlorar det själsliga i filmskapandet genom att göra så. Jag skulle verkligen inte vilja se Miike här göra en sådan remake på Harakiri. Det han gör med kompositionen här är strålande. Men, genom att ändra hur storyn berättas, ta bort scener och lägga tyngd på andra saker, och direkt förändra hur det hela utspelas - så missas det otroligt mycket. Jag har svårt att förstå hur man kan tänka sig göra en remake och faktiskt utelämna de flesta av de mest klassiska och briljanta delarna helt. Så på grund av att det inte går att låta bli, så sänks den här en hel del i jämförelsen. Synd, jag skulle verkligen vilja se Miikes version av de scenerna..

Les Misérables2013-03-09
Något av ett experiment som stundtals är helt magiskt, och då och då inte lyckas. Men de magiska stunderna kommer att leva kvar hos mig länge, längre än mycket annat som jag upplevt genom film de senaste åren. Hjärtskärande, själsinspirerande och underbart. Anne Hathaways scen är så bra att den näst intill dräper resten av filmen, och flera scener efteråt förtjänar inte att vara i samma film - men den alldeles magiska stunden behöver upplevas av alla som älskar mediet.

Den oundvikliga våren2013-01-30

Den oundvikliga våren2013-01-08
Det blir en solklar femma direkt. Jag kan vara en aning partisk. :)

Lawless2012-12-14
En film som vandrar lugnt och mycket tungt, det är mörkt och brutalt och det finns knappt några godhjärtade individer att hitta någonstans. Det är snyggt och välspelat, men i slutändan så fattas det någonting, och jag skulle tro att det är det oslipade, det oförsiktiga, det nära, själen och hjärtat - ibland så glimtar det till men det räcker inte.

Call Girl2012-11-28
Filmen är snygg, och lyckas leverera bra i 70-talstilen, påminner lite i scenografin om Tinker, Tailor, Soldier, Spy - som dock är mycket snyggare. Men det hela ger ändå hopp för kommande svensk film. Men, klippningen och del av filmningen är för hastig och det blir lite snurrigt. Och storyn faller på att det inte finns någon ordentlig karaktärsutveckling hos huvudrollerna, och avsaknad av motiv i många stunder där det skulle behövas. Sedan påverkas även jag negativt av att män ska målas upp som så vidriga, det skulle behövas lite mer balans där.

Breaking Dawn - Part 12012-11-17
Finns inte så mycket mer att säga än att den var plågsam. Det fanns en sak i storyn som gav mig en liten känsla av "coolt", men herre vad det inte räckte för att rädda denna faktiskt rätt äckliga och usla film.

The Bourne Legacy2012-09-23
Jag tycker att den hade ett par intressanta tag, att de vågade ta sin tid till vissa scener, och ett par av dem var faktiskt riktigt, riktigt bra - kanske till och med så att de gör filmen sevärd. Annars så har de stressat manusarbetet och fyllt det med grymma skådespelare som förvånansvärt ofta faktiskt klarar att lösa ut. Jag har aldrig förstått idén med att filma actionscener så nära och skakigt att man knappt ser något. Filmare borde titta tillbaka på 70- och 90-talets actionrullar eller på vassa Fast Five och våga satsa på att faktiskt visa vad som händer och koreografera det ordentligt istället för att dölja det i skakande.

Mupparna2012-08-13
Härliga mupparna. Älskar alla figurer och McKenzie hörs genom hans texter - och hur kan man inte älska Bret från Flight of the Conchords? Men storyn känns svag för en vuxen publik - lite trist faktiskt i det stora hela. Tyvärr.

Hard Eight2012-08-05
En sån diamant! Paul Thomas Anderson är bossen.

The Tempest2012-08-05
Isch, det här är ännu en film där det blir liksom tragiskt att så bra skådespelare slösat bort sin tid och svärtat sitt rykte med. Sämst är helt klart musiken. Även tragiskt är ju att The Tempest hade kunnat bli en så grym film om det bara gjordes rätt.

Lockout2012-08-05
Patetiskt manus och på det är filmen klippt på ett amatörmässigt sätt med löjligt foto och riktigt, riktigt usla specialeffekter.. Det är för mig ofattbart tragiskt att grymma skådisar som Guy Pierce, Peter Stormare och Joe Gilgun hamnat i den här smörjan. De skäms sannerligen i efterhand.

Why Stop Now2012-08-01
Gullig på sina ställen, men mestadels bara en film i strömmen som kommer glömmas snabbt. Jesse är karismatisk som vanligt, men dock så gör han inte mer än sitt typiska skådespel.

Like Crazy2012-07-31
Jag faller lätt för den här stilen av film, fotot och musiken skapar en fin produktion tillsammans med karismatiska skådespelare. Dock så känner jag att karaktärernas motivation och beteendemönster är för främmande för mig så att jag får det svårt att relatera - då skapar det irritation hos mig istället för sympati. Men Like Crazy fick mig att fälla några tårar i alla fall.. så.

The Dark Knight Rises2012-07-27
Jag är splittrad då jag känner någonstans att jag skulle vilja att dialogen fick lite mer utrymme istället för att tvingas bli stel och lustig på sina ställen. Och det finns så klart några brister i storyn, misstag som de hade kunnat undvika. Men det är är en tung och exploderande mastodont till film som bara pressar på från start till slut. Det är imponerande hur mycket kraft som läggs i produktionen, här sparas ingenting. Det finns mycket att skriva om TDKR, men jag behöver se den fler gånger den saken är klar. Vilket som, så älskade jag Bane - vilket monster till skurk.

This Must Be the Place2012-07-14
Härligt udda, men slår en knut på sig själv en aning för mycket. Sean Penn är ju underbar i huvudrollen och även de andra skådespelarna löser ut. McDormand är alltid bra och det går aldrig att få tillräckligt av Stanton, snälla låt honom göra 100 filmer till. Det räcker dock så långt som man skulle vilja.

The Amazing Spider-Man2012-07-11
Storyns upplägg hade en hel del svagheter särskilt kring Lizard. Specialeffekter var weak rakt igenom, och det blir cheap då man ser 3Dgimmicken - som att det var huvudorsak till en remake. En del grejer var löjliga och actionmomenten var ofta rätt meh. Men runt detta fanns en fin story som blev utomordentligt väl buren av skådisarna särskilt då Garfield och Stone som imponerade - de hade en jävla kemi faktiskt, och det lyfter filmen rejält trots allt. Webb kan det där med relationer that's for sure.

Mystery Team2012-06-25
Svårt att inte bli charmad av gänget, men deras sketcher är mycket roligare. Det här blir aldrig bra, trots Donald Glover.

Vansinnigt förälskad2012-06-25
Helst ska man se den här utan att veta någonting, det gjorde jag. Jag är inte helt förtjust i bildspråkets helhet, men det är en speciell film helt klart.

Moonrise Kingdom2012-06-22
Älskade den rakt igenom och jag är säker på att den kommer att växa för varje titt. Underbart detaljrik, där varje foto är uppbyggd som en tavla. En mycket fin och underhållande story där Wes Anderson går fullt ut med sin fantastiska berättarteknik som kanske inte fungerar för alla men som totalt klingar rätt hos mig. Skådespelarna lyckades gestalta dessa skruvade karaktärer, särskilt då Edward Norton som gör en av sina bästa roller.

Mystery Train2012-06-09
Riktigt skön film. Jag föll för stämningen helt och hållet, men storyn kunde varit mer givande och flera av skådespelarna klarade inte av att leverera i den här sortens film, vilket jag kan tänka mig är svårt. Vilket som är Mystery Train absolut sevärd, särkilt den första delen av filmen.

The Cabin in the Woods2012-06-08
Helt underbar, jag är lite chockad faktiskt. Väldigt underhållande!

Återkomsten2012-06-05
Vacker och tung. Otroligt fint foto och skådespel. Ett långsamt men engagerande drama om två pojkar som tvingas växa upp och bli starkare. Dock känns det som att något fattas för att det ska slå mig fullt ut. En film som tål att reflektera över.

No Direction Home: Bob Dylan2012-06-05
En grymt bra dokumentär om en mycket intressant person! Väl värd att se!

Farväl Falkenberg2012-06-05
Helt underbar. För mig är det precis så här naken och ärlig en film om människor och livet ska vara. Fotot är mestadels helt underbart och påminner om Mallicks filmer. Jag grät, jag skrattade. Farväl Falkenberg är en poetisk gåva. Tack.

De ofrivilliga2012-06-04
Jag såg Sånger Från Andra Våningen innan denna - bildspråkets likheter är träffande - en stillbild för varje scen. Skillnad dock där Roy Andersson oftast visar allt och där Östlund kan lämna individer utanför bild. Jag gillar det ovanliga här och tycker att det ger en kraftfull effekt. Visst är de olika skildringarna av olika kvalite, men tillsammans uttrycker de ett tungt budskap - och titeln är klockren. En mycket bra film som helt klart är ett måste.

Nästa sida »