Alla kommentarer avSlowdive2

Budbäraren2015-06-18
Den här filmen trodde jag min kompis hade som favorit, men nu när jag sett om den och ska sätta betyget fem så upptäcker jag att jag själv redan satt betyget fem. Han däremot hade ingen speciell åsikt om filmen. Det är andra gången jag förväxlar mig med någon annan. Suck. Jäkla bra film i varje fall. Kommer nog se den många gånger i mitt liv. Får andra filmer att verka som om de gjordes ett århundrade tidigare.

Fjärran från vimlets yra2015-06-18
Personligen tänker jag att det är filmer som den här som Simpsons gör versioner på - fast det var å andra sidan länge sedan jag såg simpsons. Jag undrar i vilken ålder jag hade varit för att fortfarande tro att filmen har något att säga. Roligt att någon nämner ordet mustaschmän - jag brukade själv använda det begreppet. För mig var det såna som läste kvällstidningar och intresserade sig för stryktipset.

Kod okänd2014-12-30
Tacksam för de ytterst få här som bemödat sig med att försöka förklara hur den här filmen kan förstås - snarare än att försöka vinna billiga poäng på att göra sig förknippad med ett namn. Själv kände jag mig förvirrad efter att ha sett filmen, men med lite hjälp så känns det som att jag börjar förstå enstaka aspekter av den.

Solaris2014-11-03
Nej, de flesta här har nog ingen aning om vad den här filmen handlar om. Istället handlar det nog om att profilera sig som intellektuell. Så var det i varje fall för mig en gång. Filmen verkar ta avstamp i en rejäl dos religiös mystik - och då i första hand inte bara kristen. Kolla genusaspekterna också - tror inte de flesta skulle skriva under på dem idag - inte ni som anstränger er att se den här filmen i varje fall. Jag såg den själv som tonåring på 80-talet och blev mycket imponerad, utan att egentligen förstå någonting, mer än att det kändes väldigt annorlunda. Önskar jag haft redskapen från början att förstå filmer som denna. Det har tagit lång tid att komma i kontakt med relevanta tolkningar.

År 2001 – ett rymdäventyr2014-11-03
Att se den här filmen 'under the influence' var för mig makalöst. Genom årtioendena har det blivit att jag sett den i olika sammanhang. I år njuter jag mest av att se glidningen mellan verktyget (för dödande) och rymdfarkosten, som sedermera triumferar med den amerikanska flaggan. I framtiden är vi alla under kapitalistisk ledning. Du som intresserar dig för filmen har mycket som väntar dig när du kommer i kontakt med analyser så småningom - håll utkik.

Hyreskontrakt med döden2014-07-31
Passar på att istället betygsätta den fina kortfilmen 'Aron och Nora' som går att se på svt:s öppet arkiv. Jag skulle nog kunna lära mig lägga upp nya filmposter, men det får bli en annan gång. Om Burnt offerings kan jag säga att det också är en låt från Christian Deaths första skiva. Filmen är ännu en i raden av amerikansk smörja, där det alltid är mammans fel...

Lära för livet2014-07-03
En film som får mig att fundera över vad jag egentligen värdesatt i alla andra filmer jag recenserat på filmtipset. Vad som hindrar mig från att sätta femma är att skådespelarinsatserna ibland haltar, men samtidigt börjar jag fundera över vad sånt egentligen spelar för roll. Vad spelar det för roll om det tekniska klaffar i alla andra filmer - när de ändå inte lyckas beröra så avgörande ämnen. 360 minuter att se fram emot att se om!

Heimat2014-06-20
924 minuter av mitt liv bortkastade. Uppskattade soundtracket som soundtrack dock. Jag minns att pappa hade en skiva som hette typ 50 billion elvis fans can't be wrong. Tja, hur många är det som hyllat den här tv-serien. Hur många är det inte som tycker att VM-fotboll är viktigt. Dags att börja vara noggrannare med just vem det är man lyssnar till. Från och med nu ska jag lita på mitt omdöme långt innan 924 minuter har passerat.

Benny's Bathtub2014-06-07
Vissa drag av Benny Hill - som jag i och för sig skrattade åt som barn - och som feminism lärde mig tänka annorlunda kring. I övrigt en härlig film.

En dag kom en katt2014-06-07
Kul att många tycker om filmen. Ibland har den ett skimmer som jag tycker mycket om. Ibland känns det just som en familjefilm - vilket inte är så konstigt eftersom det verkar vara en familjefilm. Vissa genusaspekter känns lite mossiga - typ Himmel över Berlin. I sina bästa stunder så känns filmen mindblowing - i positiv bemärkelse.

Jag har även mött lyckliga zigenare2014-06-02
kul att se tillsammans med nån kompis, gärna nån som kan förklara lite om regionen

Mig äger ingen2014-05-15
Som drama tycker jag den här filmen var gripande. Mycket skildras ur ett barns perspektiv. Faderns snävare värld skildras fint av Persbrand. Kanske är det inte en slump att jag som tittare blir nyfiken på moderns vidare liv.

Kådisbellan2014-05-15
Välgjort om vårt auktoritära arv.

Likbrännaren2014-05-09
Personligen tyckte jag det här var en rätt ointressant historia. Möjligen skulle den kunna intressera i form av metafor eller liknelse. Själv är jag mer intresserad av historia - och på det planet tycker inte jag den var så givande. Filmtekniskt och konstnärligt har den som czechflash skriver sina kvalitéer - men sånt vet jag för lite om. Jag tycker som någon annan skrev att filmen skulle ha mått bra av att låta tittaren andas mer. Själva temat fick jag känslan av att det mest användes för effektsökeri.

Pennies from Heaven2014-05-09
En sån där film som gav mig känslan av 'felande länk' - exempelvis i relation till monty python, brecht, och borgerlig hegemoni.

Kamrater förvisade till Australien2014-05-04
Välgjord film. Även om man ryggar inför dess längd, så överraskade filmen med att hela tiden hålla intresset vid liv. Jag snuddade vid tanken att karaktärer kunde kännas lite schablonaktiga sista timmen - men detta blev på något sätt uppvägt av andra omständigheter. Tankeväckande, och vacker.

Fullständigt förtroende2014-05-01
Även om inramningen verkade intressant, så kändes könsrollsdramatiken som utspelades däri, unken och mossig.

The Third Part of the Night2014-04-25
Upplevde att filmen var svårtillgänglig i dess många för mig okända referenser. Människorna i Lviv verkar ju ha nog med sin egen historia bortsett från att handlingen dessutom tycks insvept i nån slags töcken. Uppskattar dock den flummiga musiken på slutet - men är ännu mer nyfiken på historien som här har uttryckts mer konstnärligt. Kanske dags att börja läsa historia istället för att se på film.

Villervalle i Söderhavet2013-12-03
Har just sett hela serien tror jag - det var flera timmar. Tycker det är en bra beskrivning som filmtipset har när jag skriver detta. För mig innebar filmen dels att bekanta mig med den tidens allmänna sätt att resonera i Sverige. En kommentar som 'Om vi dricker fiskblod så behöver vi inte dricka vatten' i en gladlynt familjefilm tycks tyda på att det inte var så länge sedan hungersnöd även rådde i Sverige. Återkommande glada referenser till en nazistsympatisör som Sven Hedin kan tjäna som exempel på en annan underton i filmen. När gräl uppstår mellan invånare på olika öar så försöker våra ditresta lösa dispyten genom att ordna en fotbollsmatch. Så filmen har inte så mycket till övers för historiska perspektiv, utom när det gäller att skämtsamt referera till kolonialism. Vänskapen som utvecklas mellan en svensk pojke och en 'inföding' känns mer som den mellan Micke och Moje - på så vis att de troligen ska växa upp och bli olika ställda i nationernas hierarki. Det här kan ju låta väldigt negativt. Å andra sidan satt jag och tittade koncentrerat genom hela filmserien. Inte minst var det spännande att för mig som lever på existensminimum få uppleva en långresa. För mig som är 43 år så var det otäckt att se den antydda jakten på sköldpaddor med käppar med krok. Jag tycker att det var lärorikt att få se, men den scenen gör nog att jag gör bedömningen att filmen helst ses i vuxens sällskap. En scen som jag med glädje uppskattade var när de två 'grabbarna' paddlade kanot och sjöng - den scenen tyckte jag var helt fantastisk, kanske för att jag själv nog hade älskat att få uppleva det som barn. Blandade känslor på det hela alltså.

Timmarna med Rita2013-07-07
Tycker det var ett snyggt och spännande soundtrack - och man får nog kalla mig mycket musikintresserad. En amerikansk kritiker hade visst skrivit 'en film om litteratur för människor som aldrig skulle läsa en bok'. Ok underhållning.

Jag är nyfiken - blå2013-06-28
Härligt med vakenhet på samhällsfrågor. Obehaglig scen i slutet.

Holy Motors2013-06-18
Gissar att det går att säga krångliga abstrakta saker om den här filmen. Att man avverkar blickfång till kvinnor på löpande band är kanske bara för att gestalta att man i masskulturen avverkar just blickfång till kvinnor på löpande band. Och så mumlar vi nåt om skönheten och odjuret som kan förklara varför killen är ful och tjejerna snygga. Själv brukade jag skratta åt diskoteksscenen i ett päron till farsa i europa.

Snigeln2013-06-14
Snyggt montage av själva filmen och soundtracket.

Med mitt mått mätt ? en ökenvandring2013-06-14
Tradition.

92,8 MHz - drömmar i söder2013-06-14
Väldigt viktigt innehåll för alla som intresserar sig för samhällsfrågor. Det är lätt att komma med pekpinnar över hur fascism breder ut sig. Troell lyckas dock ge djup i perspektivet och flera trådar att tänka kring.

Svinalängorna2013-06-12
Fin berättelse.

Vaxdockan2013-06-09
Jättefin film.

Stride, Soviet!2013-06-06
Intressant att få se början till överflödssamhället ställd så nära det armod som föregick det. Jag reagerade på den vördnad som visades att bröd och soppa fanns på bordet - det verkade långt ifrån någon självklarhet.

Melancholia2013-06-03
När Trier höll presskonferens efter att filmen gjorts så hävdade han att detta är en komedi. Personligen tyckte jag att det var mer givande att se presskonferensen än den här filmen. Du kan själv kolla presskonferensen på youtube.

Germinal2013-05-31
Utan tvekan ... Kanske hade intrycket blivit annorlunda om jag var mer van vid franskspråkighet. Jag blev förvånad när jag läste att det här då var den mest påkostade filmen som gjorts i Frankrike. Personligen så var det här inget för mig, även om ämnet intresserar. Det hade varit skönt om någon förklarat skeendet i filmen när jag inte hängde med.

Nästa sida »