Alla kommentarer avStarkbröl

Hacksaw Ridge2021-01-17
Bra pangpang och bra skådespeleri.

Kodachrome2021-01-15
Jag måste också stämma in i kören som säger "förutsägbar", men å andra sidan var Sagan om Ringen det också om man läst boken. Och detta är en välgjord tolkning av ett välbekant tema. Den är t.ex. lik The Fundamentals of Caring, men är klart bättre. Skådespeleriet är bra och tillbakahållet från alla inblandade. Trevlig Saab också, bara en sån sak.

Hold the Dark2021-01-14
Obegriplig, idiotisk, brutal film. Man blir arg. Allt annat är bra: skådespeleriet, regin, musiken, stämningen. Är det en allegori? Jag googlar efter förklaringar, finner extremt långsökta och/eller uppenbara men patetiska sådana, som på inget sätt gör filmen bättre. Undvik denna pretentiösa blodsörja!

Basic Instinct - iskallt begär2021-01-14
Stone är bra. Bra foto också. I övrigt en ojämn rulle där en hel del känns töntigt men spänningen och osäkerheten hanteras ganska bra. Dock alldeles för många "ska han bli mördad nu"-tillfällen. Svårbedömd, vissa delar är stark fyra och vissa är en tvåa. Det får bli en samlande trea.

Kick-Ass 22021-01-08
Väldigt långt från den första filmens absurdistiska ultravåld, framför allt är det humorn som har fått stryka på foten men det är framför allt tempo som saknas. Förutsägbar också tyvärr. Ändå en stark trea. Carrey är väldigt bra.

The Midnight Sky2020-12-26
Trist, överlång, förutsägbar och ganska poänglös. I övrigt återigen en "netflixproduktion" av billighetstyp, dvs begränsade platser där det utspelas, begränsat persongalleri, extremt lågt tempo, och lite kompensation med maffig CGI (som iofs är bra i denna film). Tvåan sitter som en smäck.

Mad Max: Fury Road2020-12-25
Style over substance to the MAX! Höhö. Otroligt visuellt välgjord, men ingen av Mad Max-filmerna (utom den första) handlar ju om någonting egentligen, och det märks verkligen. Först är det biljakt hit. Sedan är det biljakt dit. Och sen slank filmen ner i diket!

Stinsen brinner...filmen alltså2020-12-25
Det är buskis och det är skrikigt och det är ojämnt och handlingsfattigt som många musikaler men det är ändå väldigt välgjort. Att se denna efter att se den riktigt dåliga "Hajen som visste för mycket" är... ja... en obeskrivlig skillnad. Denna och Leif är nog det bästa Galenskaparna gjorde, med en hel del mycket bra sång- och dansnummer. Också ett historiskt dokument, om än väldigt smalt, över ett Sverige i kraftig förvandling.

19172020-12-25
Jag gillar krigsfilm men det här var en rejäl besvikelse. Enormt förutsägbar och enormt linjär (edit: det finns filmer "i en tagning" som inte känns det minsta linjära, tex Birdman). Redan efter fem minuters film finns det dramaturgiskt sett bara en handfull sätt den kan sluta på, och en handfull saker som "bör" inträffa under vägen, och mycket riktigt blir man inte förvånad. Detta förstärks av att bara ett fåtal personer får ha dialog, och det är inte mycket av värde som sägs. Det finns några relationer som man skulle kunnat bygga något mycket bättre av men det slarvas bort. Synd på en tekniskt och historiskt mycket välgjord film.

Hajen som visste för mycket2020-12-25
Skrikigt trams utan större poäng. Någon enstaka rolig scen. Minns den som trist redan när den kom ut. Inte ens sångtexterna är speciellt roliga eller träffsäkra.

Mannen som slutade röka2020-12-25
Oväntat tråkig, tyvärr... även om Ekman är Ekman.

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn2020-10-13
Margot Robbie är bra, och flera andra gör också bra ifrån sig i denna egentligen ganska sömniga standardactionrulle. Den får lite bonus och blir till en svag trea eftersom förväntningarna var så sjukt låga efter Suicide Squad, som är en av världens sämsta filmer. Ändå inget man minns ens en minut efter.

Knives Out2020-09-13
Småputtrig men inte engagerande alls. Craigs dialekt är verkligen dålig och störande.

Greyhound2020-08-23
Filmen har gått på endast spänningsskapande moment, utan egentlig handling. Ett konstigt val då mer dramatiska skillnader hade gjort filmen gott. Nu är det mycket folk som står och repeterar order och mycket svängar hit och dit. Dessutom har en hel del overkliga dramatiska händelser lagts till, och CGI:n är dessutom ganska dålig. I det stora hela knappast en topprestation ens om man gillar Tom Hanks, men en trea når det upp till om man gillar genren. Gör man det inte är det nog en etta-tvåa.

The Old Guard2020-08-01
Inte så tokig för en Netflixfilm, hyggligt skådespeleri till exempel, tyvärr är manuset töntigt. En hoper stulna tropes och många väldans osannolika/överslätade grejer (även om man accepterar filmens premiss) plus cringigt slut ger trots allt en stunds okej pangpangförströelse. Theron och Ejiofor är alltid bra oavsett film och gör inte bort sig här heller.

Dangerous Men2020-07-31
Supervärdelös hämndfilm, känd för att den är så dålig. Jag minns att vi gjorde film i mellanstadiet, och det var ungefär lika dåligt som det här, men det var i alla fall kort. Eventuellt har regissören egentligen velat göra våldtäktsporr men inte vågat gå fullt ut. Filmen finns att se på Youtube men tyvärr är den inte det minsta underhållande även fast den är så dålig.

The Wrong Missy2020-07-30
Filmen är RIKTIGT usel och man behöver inte ens diskutera den, men Lauren Lapkus är magisk och scenerituggande och filmen är lätt värd att se bara på grund av henne. David Spade är däremot häpnadsväckande trist, även om han ska vara någon slags straight man här.

Event Horizon2020-07-30
Litar mycket på jumpscares men lite mindre gore än man hört. Förlorar på att försöka förklara det övernaturliga. Slutet är ganska töntigt. CGI-effekterna är dåliga förstås men de praktiska effekterna och filmens utseende i det stora hela är bra.

Bumblebee2020-05-27
Kunde ha hetat "Herbie förvandlar sig", för det är en Herbiefilm, som tematiskt liknar Herbie: Fully Loaded faktiskt. Stereotyp, ja, och förutom actionscenerna inte så händelserik eller intressant. Jag tror höga betyg kan bero på att man jämför med de upprörande usla övriga Transformers-filmerna.

I vildaste västern2020-05-27
Den här typen av film (spaghettiwesternpastisch, dessutom i musikalform) har inte direkt åldrats väl, och inte är den rolig heller, men den är ett fascinerande tidsdokument med en supersöt och kaxig Rita Pavone i huvudrollen. Trams, ja, men med viss charm. Finns dubbad till engelska men sångerna är på italienska och därmed obegripliga för mig. Håller med om att ett seriöst, och tightare, manus hade kunnat bli en hygglig film.

Extraction2020-05-03
Snygg, anmärkningsvärt välproducerad och väldigt mycket stabilt pangpang men ändå meningslös. Som ett dataspel där en ensam hjälte (eller ibland med medhjälpare) rör sig genom staden och slaktar allt som rör sig; en av de mer obehagliga delarna är hur många ansiktslösa (bokstavligen) "henchmen" som bara existerar för att skjutas ihjäl. Var de alla korrupta skurkar? Och för att vara maskerade specialstyrkor är de märkligt inkompetenta och lättdödade. Stabila skådespelarinsatser annars. Det som också kunde ha varit filmens verkliga styrka, hur relationen mellan Hemsworth och Jaiswal utvecklas, slarvas tyvärr i stort sett bort i orgien av pangpangslakt av maskerade motståndare. Det finns något mycket bättre här -- i den relationen och i David Harbours karaktär -- som hade varit mer värt att utforska och kunnat göra detta till en höjdarfilm. Trots detta är det totalt sett inte alls tokigt för att vara en Netflixfilm.

Blackfish2020-04-28
Intressant ämne, i en annars ganska rörig dokumentär av det argumenterande, partiska slaget. Skamligt och tragiskt att dessa intelligenta, sociala, kommunicerande djur hålls i fångenskap. Vill gärna ge den högre betyg på grund av ämnet men rent filmiskt/dokumentärt är den inte så bra, även om den innehåller en hel del intressant arkivmaterial.

Parker2020-04-12
Rätt trött och förutsägbar rulle, åtminstone en halvtimme för lång är den också.

The Fast and the Furious: Tokyo Drift2020-04-12
Idiotisk från start till mål.

Four Rooms2020-04-04
En film gjord på några lösryckta idéer som inte riktigt vet vad den vill vara och därför mest blir burlesk och överspelad.

The Chronicles of Riddick2020-04-03
En tveksam produkt, där småskaligheten i Pitch Black ersatts av storbudgeteffektpangboomsmackbröl. Det blir ännu mer generiskt av någon anledning. Jag får också lite vibbar av att Jupiter Ascending sneglat mycket på denna film.

Pitch Black2020-04-03
Inte dåligt, men en blandning av klassiska teman från sci-fi/skräckgenres. Effekterna håller gammalt dataspel-kvalitet. Stark tvåa eller svag trea.

Oss torpeder emellan2020-04-02
Inte så kul, bitvis ganska cringig, och med alltför lågt tempo. Peet är däremot jättebra.

Midnight Run2020-03-22
Ingen vidare action, ingen vidare komedi, och filmen känns snarare sjuttiotal än sent åttiotal men det är ändå en riktigt stark trea. Det beror på skådespeleriet och bra dialog mellan bra skådespelare, med en Robert De Niro som fortfarande är på toppen. En lyckad och mänsklig film.

The Last Thing He Wanted2020-02-25
Det är många recensenter som har kommenterat att den är helt obegriplig, och därför höll jag koncentrationen uppe, men den ÄR faktiskt helt obegriplig.

Nästa sida »