Alla kommentarer avStarkbröl

The Old Guard2020-08-01
Inte så tokig för en Netflixfilm, hyggligt skådespeleri till exempel, tyvärr är manuset töntigt. En hoper stulna tropes och många väldans osannolika/överslätade grejer (även om man accepterar filmens premiss) plus cringigt slut ger trots allt en stunds okej pangpangförströelse. Theron och Ejiofor är alltid bra oavsett film och gör inte bort sig här heller.

Dangerous Men2020-07-31
Supervärdelös hämndfilm, känd för att den är så dålig. Jag minns att vi gjorde film i mellanstadiet, och det var ungefär lika dåligt som det här, men det var i alla fall kort. Eventuellt har regissören egentligen velat göra våldtäktsporr men inte vågat gå fullt ut. Filmen finns att se på Youtube men tyvärr är den inte det minsta underhållande även fast den är så dålig.

The Wrong Missy2020-07-30
Filmen är RIKTIGT usel och man behöver inte ens diskutera den, men Lauren Lapkus är magisk och scenerituggande och filmen är lätt värd att se bara på grund av henne. David Spade är däremot häpnadsväckande trist, även om han ska vara någon slags straight man här.

Event Horizon2020-07-30
Litar mycket på jumpscares men lite mindre gore än man hört. Förlorar på att försöka förklara det övernaturliga. Slutet är ganska töntigt. CGI-effekterna är dåliga förstås men de praktiska effekterna och filmens utseende i det stora hela är bra.

Bumblebee2020-05-27
Kunde ha hetat "Herbie förvandlar sig", för det är en Herbiefilm, som tematiskt liknar Herbie: Fully Loaded faktiskt. Stereotyp, ja, och förutom actionscenerna inte så händelserik eller intressant. Jag tror höga betyg kan bero på att man jämför med de upprörande usla övriga Transformers-filmerna.

I vildaste västern2020-05-27
Den här typen av film (spaghettiwesternpastisch, dessutom i musikalform) har inte direkt åldrats väl, och inte är den rolig heller, men den är ett fascinerande tidsdokument med en supersöt och kaxig Rita Pavone i huvudrollen. Trams, ja, men med viss charm. Finns dubbad till engelska men sångerna är på italienska och därmed obegripliga för mig. Håller med om att ett seriöst, och tightare, manus hade kunnat bli en hygglig film.

19172020-05-10
Jag gillar krigsfilm men det här var en rejäl besvikelse. Enormt förutsägbar och enormt linjär. Redan efter fem minuters film finns det dramaturgiskt sett bara en handfull sätt den kan sluta på, och en handfull saker som "bör" inträffa under vägen, och mycket riktigt blir man inte förvånad. Detta förstärks av att bara ett fåtal personer får ha dialog, och det är inte mycket av värde som sägs. Det finns några relationer som man skulle kunnat bygga något mycket bättre av men det slarvas bort. Synd på en tekniskt och historiskt mycket välgjord film.

Extraction2020-05-03
Snygg, anmärkningsvärt välproducerad och väldigt mycket stabilt pangpang men ändå meningslös. Som ett dataspel där en ensam hjälte (eller ibland med medhjälpare) rör sig genom staden och slaktar allt som rör sig; en av de mer obehagliga delarna är hur många ansiktslösa (bokstavligen) "henchmen" som bara existerar för att skjutas ihjäl. Var de alla korrupta skurkar? Och för att vara maskerade specialstyrkor är de märkligt inkompetenta och lättdödade. Stabila skådespelarinsatser annars. Det som också kunde ha varit filmens verkliga styrka, hur relationen mellan Hemsworth och Jaiswal utvecklas, slarvas tyvärr i stort sett bort i orgien av pangpangslakt av maskerade motståndare. Det finns något mycket bättre här -- i den relationen och i David Harbours karaktär -- som hade varit mer värt att utforska och kunnat göra detta till en höjdarfilm. Trots detta är det totalt sett inte alls tokigt för att vara en Netflixfilm.

Blackfish2020-04-28
Intressant ämne, i en annars ganska rörig dokumentär av det argumenterande, partiska slaget. Skamligt och tragiskt att dessa intelligenta, sociala, kommunicerande djur hålls i fångenskap. Vill gärna ge den högre betyg på grund av ämnet men rent filmiskt/dokumentärt är den inte så bra, även om den innehåller en hel del intressant arkivmaterial.

Parker2020-04-12
Rätt trött och förutsägbar rulle, åtminstone en halvtimme för lång är den också.

The Fast and the Furious: Tokyo Drift2020-04-12
Idiotisk från start till mål.

Four Rooms2020-04-04
En film gjord på några lösryckta idéer som inte riktigt vet vad den vill vara och därför mest blir burlesk och överspelad.

The Chronicles of Riddick2020-04-03
En tveksam produkt, där småskaligheten i Pitch Black ersatts av storbudgeteffektpangboomsmackbröl. Det blir ännu mer generiskt av någon anledning. Jag får också lite vibbar av att Jupiter Ascending sneglat mycket på denna film.

Pitch Black2020-04-03
Inte dåligt, men en blandning av klassiska teman från sci-fi/skräckgenres. Effekterna håller gammalt dataspel-kvalitet. Stark tvåa eller svag trea.

Oss torpeder emellan2020-04-02
Inte så kul, bitvis ganska cringig, och med alltför lågt tempo. Peet är däremot jättebra.

Midnight Run2020-03-22
Ingen vidare action, ingen vidare komedi, och filmen känns snarare sjuttiotal än sent åttiotal men det är ändå en riktigt stark trea. Det beror på skådespeleriet och bra dialog mellan bra skådespelare, med en Robert De Niro som fortfarande är på toppen. En lyckad och mänsklig film.

The Last Thing He Wanted2020-02-25
Det är många recensenter som har kommenterat att den är helt obegriplig, och därför höll jag koncentrationen uppe, men den ÄR faktiskt helt obegriplig.

The Commuter2020-02-15
Man får inte börja fundera på logiken i storyn här men bortsett från det är det kompetent tåg-action. Neeson är trovärdig i ologiken. Egentligen vill jag ge den en fyra för tight action men den idiotiska och överkomplicerade backstoryn drar ner betyget. Dessutom ett riktigt ostigt slut.

Shaft2020-02-14
Trist, trist, trist.

Bittra druvor2020-02-14
Intressant om en värld de flesta nog inte har så mycket insyn i.

Och han älskade dem alla2020-02-13
Mycket lättglömd.

Tau2020-02-13
Ytterligare en av de Netflixproduktioner som avhjälper avsaknaden av budget genom att ha ett extremt begränsat antal skådespelare och ett begränsat område som filmen utspelar sig på och låta filmkursen på någon gymnasieskola sköta CGIn. Sånt kan bli bra, men då måste man ha ett riktigt bra manus, och det hade de inte heller råd med. Resultatet? Lite av Ex Machina, lite av Cube, men totalt sett helt meningslös. Uselt slut också.

Will Hunting2020-02-13
Manipulativ, banal och sentimental historia som lyfts av riktigt bra skådespelarinsatser. Väldigt överskattad.

300: Rise of an Empire2020-02-13
Inte så dålig som man skulle kunna tro. Den har att leva upp till den episka och nyskapande ettan, då allt föll på plats; hade ettan inte funnits hade denna film uppfattats som bättre. Gerard Butlers glödande blick kan heller inte ersättas.

Green Zone2020-02-13
Bra film om ett alltför bortglömt ämne. Tyvärr leder försöken till att kombinera krigsaction med konspirationsthriller till lite för lite fokus på händelserna och lite för mycket på springa-skjuta-springa.

The Talented Mr. Ripley2020-02-13
Obehaglig med mycket nerv. Mycket välspelad.

Jurassic World: Fallen Kingdom2020-02-03
Skräp. Den förra hade en viss charm och faktiskt hyfsat skådespel. Detta är bara ännu en trött upprepning.

What did Jack do?2020-02-03
Jag kan inte identifiera mig med vare sig apan, Lynch eller någon annan (inga spoilers). Trots detta, en vacker sång till friheten och kärleken.

I spindelns nät2020-02-02
Helt okej. Vissa väldigt förutsägbara element, vissa helt random. Försöker verka smartare och mer avancerad än den är. En del viktiga plot points/relationer förklaras aldrig utan det är rena McGuffins.

212020-01-21
Väldigt förutsägbar i minsta detalj. Inte dålig.

Nästa sida »