Alla kommentarer avStureStenhög

Starfish2020-11-26
En film som inte alls saknar kvaliteter, men som jag tröttnade på alltmer efterhand. Visuellt ser den bra ut med tanke på att budgeten verkar ha varit ganska låg. Inledningen när huvudpersonen går runt och sörjer i sin avlidna väns lägenhet är också bra, men den tar sig aldrig vidare från där. Filmens science fiction-del blir tyvärr aldrig det minsta intressant. Den är så uppenbart symboliskt menad att man inte kan ta den på allvar på det konkreta planet, samtidigt som den på det symboliska planet känns alldeles för repetitiv och tom. Då är ändå Virginia Gardner bra i huvudrollen, och det finns nog god potential för henne att få en lyckad karriär. Regissören är inte utan potential han heller, men han kanske ska låta någon annan skriva manuset nästa gång. Någon som faktiskt har något att säga. Det här blev ganska trist till slut

The Wolves2020-11-25
En osentimental skildring av en antagligen inte speciellt ovanlig vardag. Att berätta historien ur barnens perspektiv är ett lyckat drag och ger en slags självklarhet till det som skildras. Utan att ett utomstående skyddsnät måste saker och ting bara lösas så gott det går, samtidigt som barnen fortfarande bara är barn med allt som det innebär. Jag stör mig lite på en grej som sker framåt slutet som jag tycker ringer lite falskt eftersom filmen i övrigt känns så genuin, men annars det ett fint samtidsdokument

Grease 22020-11-23
Jag var inte jätteimponerad av den första filmen, och den här har ungefär samma brister, men utan den charm som trots allt fanns i föregångaren. Allt från musiken till den osammanhängande handlingen känns väldigt hafsigt och framstressat, och kärleksparet skiter jag ganska mycket i även denna gång. Onödigt lång är den också, och det underhållningsvärde som i någon mån fanns här sipprar undan alltmer framåt slutet

Mysterious Skin2020-11-22
Den här filmen förtjänar cred för att den har modet att skildra det här temat på ett så pass ingående sätt, men bra är den tyvärr inte alls. Den är ungefär lika subtil som en atombomb i sitt berättande och allt den vill ha sagt låter den bara karaktärerna säga rakt ut. Handlingen känns så oerhört konstruerad och dialogen låter otroligt skriven. Inget känns naturligt. JGL är störande som vanligt, men jag lägger inte så mycket skuld på honom denna gång, problemet ligger snarare i att karaktärerna är så endimensionella. Alla tycks ha tilldelats en egenskap och fått tydliga instruktioner från regissören om att aldrig någonsin avvika från den. Ett tungt ämne ger inte automatiskt en bra film

Ága2020-11-20
En genuin inblick i två inuiters vardagsliv, och jag kan hitta ett visst värde i det, men om man ville göra en så här minimalistisk film, hade det inte då varit bättre att göra en dokumentär? Den lilla handling som finns här är trots allt ganska simpel och har inte så mycket att erbjuda. Nu uppskattar jag det bitvis, men det blir överlag för långdraget, och det känns som att det här hade haft mer existensberättigande om det hade varit riktiga människor istället för att skapa fiktiva karaktärer som man ändå inte gör så mycket med

Alpha2020-11-19
Det görs inte speciellt många urtidsfilmer, av förklarliga skäl då det medför sina begränsningar i vad man kan göra, åtminstone ifall man vill hålla sig någorlunda seriös. Men därför känns det också lite kul när det väl kommer en sådan här film. Att storyn och dramaturgin är ganska simpla kan jag då ha överseende med, det är bara kul att få befinna sig i den här världen ett tag. Lite väl plastigt kan det kännas emellanåt, men det är ändå landskapet som är filmens behållning. Men de gör även ett bra jobb med att hålla spänningen uppe, och vänskapen som växer fram mellan människa och varg är lite fin. Kul att Jens Hultén dyker upp annars, men han framstår mer som en gangster än en stenåldersmänniska måste jag nog säga. Svag trea

Free Fire2020-11-17
Jag störde mig lite på den ansträngda dialogen redan från början, men annars tycker jag att filmen lyckades ganska bra med att etablera och bygga upp sitt scenario. Ett scenario med potential dessutom. Men tyvärr tog idéerna slut där, och resten av filmen består bara av att folk skjuter på varandra och emellanåt slänger ur sig en trött one liner. Karaktärerna saknar personlighet, och det finns ingen kreativitet alls i hur händelseförloppet utvecklar sig. Inte heller får man något riktigt grepp om var karaktärerna befinner sig rent fysiskt i förhållande till varandra, och då blir det svårt att engagera sig i skottlossningarna. Det blir därför bara tråkigare och tråkigare ju längre tiden går

Endzeit - Ever After2020-11-16
En någorlunda okej zombierulle till en början. Främst känns det uppfriskande med de tyska landsbygdsmiljöerna i den här genren. Mer spännande än så blir det dock aldrig, och halvvägs in börjar det gå alltmer nedåt när det ska flummas runt lite kring mänskligheten. Det blir en väldigt banal film av det här till slut. Lite är väl det här motsvarigheten till att twittra ut att det är vi som är viruset under den pågående pandemin. Skillnaden är förstås att en banal tweet bara tar någon sekund av din tid i anspråk

Vägvisaren2020-11-15
En ganska basic film på de flesta plan kan jag tycka, men den har ändå något behagligt över sig. Dersu Uzala är ändå en ganska härlig figur, hans visdomar och naturvurmade skulle lätt kunna bli irriterande, men det känns äkta, och han får ju verkligen visa upp att han inte bara är ett gäng tomma floskler också. Den här killen vet vad han snackar om. Det är en fin vänskap som uppstår mellan de två huvudpersonerna dessutom, egentligen vet jag inte om de faktiskt lägger så mycket krut på att bygga upp den, men den känns genuin ändå. Lite tradigt kan det väl fortfarande bli i vissa partier, men det ligger något tilltalande i utforskandet av vildmarken som bär den här filmen hela vägen

The Irishman2020-11-13
Det är väl Scorsese på tomgång det här, men även det kan trots allt vara ganska bra. Det är en kompetent film rakt igenom, och visst är det kul att se de gamla gubbarna framför kameran, även om deras insatser inte direkt är i nivå med deras glansdagar. Jag blir inte helt övertygad av föryngringstekniken dock, de framstår mest som gamla och unga på samma gång, och det skapar viss förvirring kring hur gamla de egentligen är menade att vara. Annars tycker jag att filmen blir som intressantast framåt slutet, att skildra en gangsters ålderdom känns ändå lite nytt. Känslan av att tiden har sprungit förbi blir lite extra påtaglig. I övrigt finns det en del bra dialog här, och jag gillar framför allt fiskkonversationen

Den onda cirkeln2020-11-11
Sannerligen väldigt mycket en 90-tals-rulle. Stilen, high school-miljöerna med tillhörande klyschor, och 90-tals-skådisarna. Allt det där är så härligt att jag kan ha överseende med att filmen egentligen inte är skitbra. Det är framför allt framåt slutet som den faller samman när de börjar ta i lite för mycket. Dessutom kan jag tycka att en fas i karaktärernas utveckling hastas förbi lite för snabbt för att det ska kännas övertygande. Men annars är det ju väldigt underhållande med ett gäng stereotypt utstötta som försöker ta ut sin hämnd på stereotypa mobbartyper

Bickford Shmeckler's Cool Ideas2020-11-10
Slätstruket från början till slut. Grundproblemet ligger nog i att man försöker bygga upp huvudpersonen till något som man sedan inte kan leverera. Han blir en ganska trist figur och Patrick Fugit står för en väldigt blek insats. Illusionen att det här är en kille med coola idéer förverkligas helt enkelt aldrig. Olivia Wilde är väl egentligen den enda som funkar här, i övrigt är det inget vidare persongalleri samtidigt som storyn bara känns ansträngd

Shoplifters2020-11-08
Jag har samma känsla varje gång jag ser en film av Koreeda, hans filmer är alltid bra, men de är aldrig mer än så. Han är bra på att skildra människor, och det känns alltid som att man får en autentisk inblick i en japansk vardag. Här får vi en udda sammansättning av karaktärer, och det är lätt att ta till sig av deras gemenskap. De är sympatiskt skildrade, men Koreeda glamouriserar dem aldrig, och han vill inte göra något statement av dem. De får bara existera, och det uppskattar jag. Så omdömet är enbart positivt, men i vanlig ordning lämnar den inget större avtryck efter sig hos mig

Escape2020-11-06
Kul med norsk medeltid, och det är också miljöerna och tidsperioden som är den här filmens behållning. Annars lite underligt att filmen stundtals är brutal samtidigt som den i det stora hela känns lite barnslig, det är svårt att förstå vem den då vänder sig till. De pajasaktiga skurkarna är lite svåra att ta på allvar, och samtliga karaktärer beter sig väldigt korkat, men de är möjligt att folk var stendumma på medeltiden. Men visst, den funkade helt okej som förströelse

Frånskilda barn2020-11-05
Det finns en del intressant här, som ofta med pre code-filmer, men det blir aldrig något annat än en lättviktig bagatell av det ändå. Speltiden är kort och inget utvecklas mer än nödvändigt, och det hela mynnar ut i ett ganska trist slut. Karaktärerna är inte direkt sympatiska heller, deras handlingar kan man kanske förstå, men sättet de utför dem på är ofta inte speciellt omtänksamt. Just den delen är dock inte nödvändigtvis en nackdel för filmen. Annars står Norma Shearer för en karismatisk insats, och hon är väl antagligen den rimligaste anledningen till att se den här idag

En kolibris liv2020-11-04
En väldigt jordnära coming-of-age-film med en huvudperson som känns realistisk. Det mesta i hennes liv är ganska jävligt, men filmen överdramatiserar inte problemen. I grunden är hon bara en vanlig tonåring med tillhörande motgångar som desperat försöker leta efter ljusglimtar i tillvaron. Där ligger filmens styrka, men den andra sidan av myntet är att det kan kännas lite väl avslaget i partier, och det hade nog inte varit fel att kapa den onödigt långa speltiden lite

Crank 2: High Voltage2020-11-02
Den här uppföljaren vann över mig till slut efter viss tvekan. Det finns en hel del som är ganska dåligt, men det är så uppfinningsrikt samtidigt som de helt saknar spärrar, och då blir det lätt att förlåta att mycket inte funkar. Man hittar också en bra balans för en uppföljare där man kan göra något liknande igen utan att upprepa exakt samma scenario en gång till. De tar inte heller sig själva på det minsta allvar, och som publik får man helt enkelt ställa upp på den premissen, och då blir allt motstånd meningslöst. Man kan ha många invändningar, men samtliga kan enkelt bemötas med ett "vem fan bryr sig?"

I Do Not Care if We Go Down in History as Barbarians2020-10-31
Rumänerna fortsätter att göra intressanta filmer där det mesta som kan tänkas vara fel med landet utforskas och kritiseras. Det tyder på ett sunt filmklimat. Jag kan dock tycka att den här är lite onödigt lång, och att regissören kanske skulle må bra av att någon påpekade att inte varenda av hans idéer är genialiska. Med det sagt är de flesta är fortfarande bra och på det stora hela gillar jag stilen. Men det är ändå filmens tema som fångar mig mest, här finns t.ex. några långa och riktigt bra dialogscener, och jag slås av känslan av att man släpps ner mitt i en diskussion som antagligen pågår i Rumänien. Den är både specifik för dem, men också till stor del lik den som förs överallt i världen. Jag får dock intrycket av att filmen i första hand är gjord för en inhemsk publik, så en del missar man nog som oinsatt. Nu väntar vi bara på en svensk film som gör upp med vårt agerande under andra världskriget, men den blir väl stoppad av beredskapsmuseet förstås

Lake Placid: Legacy2020-10-29
Den sämsta i serien. Man har förvisso sett sämre effekter i tidigare filmer (här har man åtminstone självinsikt nog att inte visa upp sin fula cgi-krokodil mer än nödvändigt), men det här är den minst underhållande, och det är i slutändan det enda relevanta måttet för en sådan här film. Tonen är för seriös för en film som inte är förmögen till att leverera något intressant, och karaktärerna kan man inte gärna bry sig om. Noterbart dock att Joe Pantolianos karriär har hamnat här, men han behövde nog iaf inte infinna sig många timmar på inspelningsplats

While We Live2020-10-27
Det här är väl den sortens historia som Susanne Bier brukar kunna göra något bra av, men den här regissören saknar tyvärr hennes handlag. Till en början är det förvisso inte helt oävet, men det känns som att de är mer intresserade av att bygga upp ett mysterium kring vad som har skett än vad de är av att bygga upp karaktärerna. När vi sedan får reda på vad som döljer sig bakom mysteriet, så går luften också ur filmen. Så långt var jag trots allt fortfarande intresserad, men efter det så blir det bara en halvtaskig såpopera av det här. Den ena fabricerat känslosamma scenen avlöser den andra, och det blir närmast parodiskt till slut

The Academy of Muses2020-10-25
Mycket snack blir det, och en del är onekligen intressant också, men mycket till film är det ändå inte. Halvtaskigt filmat, bristande kontext, och ingen riktig struktur. Allt det där är nog förvisso i hög eller någon grad medvetet, och jag kanske missar vad de försökte göra, men det tilltalade mig iaf inte. Det känns som att det hade varit bättre att klippa ihop de intressantaste konversationerna till en podcast istället. Inte för att jag hade förstått något av den eftersom jag inte kan spanska, men ni fattar poängen

One Cut of the Dead2020-10-25
En film som det är bäst att veta så lite om som möjligt innan man ser den, samtidigt som den är som bäst i slutet. Det gör det onekligen lite svårt att skriva om den. Men i slutändan är det verkligen kul, originellt och kreativt det här, och allt faller så snyggt på plats. Lite av en kärleksförklaring till lågbudgetfilm

The Wind2020-10-23
Det finns förutsättningar för en bra film här, men tyvärr blir det aldrig så mycket av det. Scenariot är fascinerande, och ensamheten och ödsligheten på prärien skildras på ett stundtals väldigt stämningsfullt sätt. Men allt känns ändå lite idéfattigt, hade man inte kunnat baka in vardagslivet lite mer i filmens teman exempelvis? Man tar sig också vatten över huvudet med det ickelinjära berättandet, jag förespråkar inte nödvändigtvis en helt linjär struktur, men här hoppas det runt så mycket att det ofta blir förvirrande, och filmen tappar bort sin egen historia länga vägen. Intressant försök till genrehybrid annars, men försöka duger inte

Troll 22020-10-22
Det här är på sätt och vis den bästa sortens dålig film. Här finns någon slags grundläggande förståelse för hur man strukturerar upp en film (många lågbudgetfilmer dras t.ex. ner av ett slött tempo, det sker inte här), medan allt utöver det är fruktansvärt inkompetent och ologiskt, och i den kombinationen uppstår ofta underhållning. Nog hade det varit intressant att få vara med när det här manuset skrevs allt. Scenariot är jättekonstigt, och alla karaktärer beter sig jättekonstigt hela tiden. Här finns också en del godbitar längs vägen, med den förstörda middagen som den allra största höjdpunkten. Men jag hade kanske velat ha lite mer sådant för att det här skulle kännas riktigt minnesvärt. Betyget blir en stark tvåa, men jag är inte helt säker på vad det betyder för en sådan här film

A Fever in the Blood2020-10-21
En småkul liten bagatell. Att den är baserad på en historia skriven av Ethan Coen märks onekligen. Här finns en del typiska finurliga detaljer, och det är väl det den lever på. Jag vet aldrig riktigt hur man betygsätter sådant här, men den var väl värd att lägga 12 minuter på, så en svag trea

Seventeen2020-10-20
Inte mycket till handling, och det blir gärna lite osammanhängande. Det är nog medvetet, syftet tycks vara att skildra en tonårings flackande tillvaro. Resultatet blir dock fortfarande lite för rörigt och rumphugget, men jag kan inte förneka att det finns något autentiskt över karaktärerna och deras interaktioner. Risken när man ska skildra meningslöshet är alltid att filmen blir meningslös i sig, och den här faller lite i den fällan. Men som samtidsillustration fungerar den hyfsat. Svag trea

Da 5 Bloods2020-10-19
En frustrerande filmupplevelse. Det hade ju lätt kunnat bli bättre än så här. Jag gillar upplägget med ett gäng gamla gubbar som återvänder till det land där de krigade i sin ungdoms dagar. Det är en intressant situation som väcker liv i gamla trauman och någon absurd form av nostalgi. Äventyrskänslan finns där också med ett fint foto som verkligen fångar miljöerna. Men varje gång jag börjar känna att det här kan vara en riktigt bra film, så ska Spike stanna upp och slänga in något skitnödigt och övertydligt i form av exempelvis en arkivbild eller en karaktär som pratar rakt in i kameran. Lite för ofta blir det rent ut sagt fånigt. Det känns som att Spike inte har något förtroende alls för sin publik och därför måste bryta in då och då och skrika ut "ni fattar väl att jag försöker säga någonting också!?". Tyvärr är den allmänna känslan att han har gått igenom en omvänd mognadsprocess där han har blivit en mer omogen regissör med åren. Annars finns det ju en del intressant i de här karaktärerna och de konflikter de hamnar i längs vägen, ibland förvisso uttryckt genom väl osmidig dialog, men försöket att säga någonting om både då och nu är ambitiöst och bitvis lyckat. Det får bli en svag trea

The Debt Collector 22020-10-17
En trött uppföljare till en film som inte direkt var något under av kreativitet från början. Men det måste sannerligen vara lätt att massproducera manus till de här filmerna ifall de känner att de vill göra det. Två tuffingar åker runt och spöar upp folk och munhuggs lite mellan varven. Mycket simplare upplägg är svårt att tänka sig. Men det fungerar någorlunda ifall man anpassar kraven till vad man kan förvänta sig

The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot2020-10-16
En uppfriskande egensinnig film som jag gärna hade velat kunna gilla mer. Jag uppskattar trots allt vad den försöker göra, men jag tycker inte att den gör det så bra. Sam Elliott är tveklöst filmens behållning, och det är en fröjd att bara se honom gå runt och fundera på livet. Det är väl också det som, titeln till trots, det här handlar om. Men det där finns det andra filmer som har gjort bättre, och det känns väl lite som att man slänger in Hitler och Bigfoot i det här för att försöka dölja att den inte riktigt har något intressant att säga om livet och åldrandet. Man kan förvisso se filmen på lite olika sätt, vissa mer bokstavliga än andra, och det finns en del intressanta tolkningar därute, men i slutändan tycker jag inte att det här är kompetent nog för att det ska fungera, oavsett vilken tolkning man föredrar

Gonjiam: Haunted Asylum2020-10-15
En ljummen skräckis som inte direkt tillför någonting till genren. Jag tycker ändå att uppbyggnaden är ganska bra och där byggdes det upp en viss förväntan, men sedan blir det inte så mycket. Man lyckas aldrig skapa någon riktigt otäck stämning, och det mesta som sker är ganska random. En tydligare röd tråd hade varit önskvärd

Nästa sida »