Alla kommentarer avStureStenhög

Emergency Declaration2024-03-28
Påkostat och tekniskt kompetent, och det blir både spännande och underhållande. Det är trots allt ett raffinerat scenario, och man har en riktig jävel till terrorist. Så det fungerar väl ändå som spektakel, men tyvärr faller den lite för ofta in i scener som mest liknar en usel såpopera, och ju längre filmen går desto mer dumheter öser den på med. Allt utan någon form av självdistans. Men det är kul att koreanerna gör sådant här, det måste jag säga, amerikanarna ska fan inte ha ensamrätt på dumunderhållning

Bodies Bodies Bodies2024-03-27
En ganska underhållande rulle där det dock är lättare att uppskatta vad den försöker göra än vad den faktiskt gör. Lösningen på mysteriet är trots allt riktigt bra och befäster intrycket av att det fanns en bra idé någonstans i botten här. Men det är hafsigt strukturerat, och den vill ju gärna vara en satir över den unga woke-generationen, men blir aldrig speciellt träffsäker eller originell. Karaktärerna är dessutom för underutvecklade, även om skådespelarna överlag sköter sig bra. Det är helt enkelt en film som gärna vill vara smart, men inte lyckas så bra med det. En hyfsat stark tvåa ändå, för ansats och underhållningsvärde

Ghostbusters: Afterlife2024-03-25
En ovanligt välbalanserad uppföljare. Den har starka kopplingar till originalfilmen, samtidigt som den också är något helt annat än den. I känslan påminner den egentligen mer om andra 80-tals-filmer som t.ex. Goonies, Stand by Me, och E.T. Referenser till tidigare Ghostbusters finns det förstås fortfarande gott om, men eftersom det var så länge jag såg dem, så missade jag nog de flesta. För mig fungerade det här som en fristående film snarare än som en nostalgifest. Jag gillar ändå karaktärerna överlag, och jag slogs verkligen av hur ovanligt naturlig jargongen mellan familjemedlemmarna kändes. Sedan är det förstås inget omvälvande på något plan det här, och själva historien skiter jag väl lite i, men en trevlig rulle för stunden

Bookies2024-03-21
En underhållande college-rulle som dock känns lite väl mycket som en löpande-band-produkt. Jag gillar gambling-temat, och det är kul att följa de här killarna som visar upp både driftighet och dumhet om vartannat. Det finns en del finurliga detaljer och idéer, men filmen tar ändå på det stora hela precis den väg man förväntar sig, och det mesta känns lite hafsigt och dåligt utvecklat överlag. Den fungerar hursomhelst bra för stunden, varken mer eller mindre. Stark tvåa

Bänken2024-03-19
Ingen misär är som dansk misär. Liknande historier har setts förut och handlingen tar ungefär den förväntade vägen, men här vågar man gå ovanligt långt med huvudpersonens dåliga sidor samtidigt som man ändå aldrig tappar bort hans mänsklighet. Det är en imponerande balansgång som det antagligen krävs danskar för att klara av. Jag har nog dessutom aldrig sett Jesper Christensen vara bättre. Tyvärr består dock uppbyggnaden av lite väl många stora sammanträffanden och det drar ner den annars höga trovärdighetskänslan

Hamilton2024-03-17
Jag har svårt att se grejen med det här, men det hade nog å andra sidan varit oväntat om jag hade sett grejen med det. Den historiska aspekten gör iaf att jag aldrig helt tappar intresset, och jag har väl sett värre i musikalväg, men det här känns ändå ganska slätstruket. Musiken är monoton och gör inget större intryck, och texterna drar lite för mycket åt det fåniga hållet. Helt enkelt ytterligare ett samtidsfenomen som jag hade klarat mig bra utan

Birdemic 3: Sea Eagle2024-03-15
Han ger sig inte, James Nguyen. Det får man väl beundra honom lite för. Till skillnad från förra uppföljaren som mer kändes som ett försök att göra den sorts dåliga uppföljare som publiken förväntade sig, så får jag den här gången ändå intrycket av att de försöker göra en så bra film de kan. Åtminstone kan jag inte upptäcka några självmedvetna blinkningar. Sedan blir förstås filmen genomusel ändå eftersom att Nguyen är en pissdålig regissör. Han verkar vilja rädda världen, så det är ju ädelt av honom, och de första tre fjärdedelarna av filmen består mest av att olika karaktärer lite apropå ingenting föreläser om klimatförändringar på träigast tänkbara vis, och huvudpersonen reagerar med något entusiasmerande i stil med "Damn, we have to do something about this damned global warming". Först i sista fjärdedelen blir det fågelanfall. Man skulle ju kanske kunna spekulera i om det har med budget att göra, men jag vägrar tro att de här specialeffekterna krävde någon budget överhuvudtaget. Hur man avgör vilka filmer som är allra sämst finns det många sätt att se på, men Birdemic-filmerna är iaf de mest inkompetenta jag har sett. Här kan man exempelvis tydligt se hur ljussättningen är helt annorlunda i olika kameravinklar i en och samma scen, och såväl ljudkvalitet som ljudvolym skiftar ständigt under filmens gång. Skådespeleriet är dessutom osannolikt uselt, och det finns inte ett replikskifte som låter det minsta naturligt. Det finns helt ingenting som tyder på att Nguyen har lärt sig någonting alls av att göra de tidigare filmerna. Men det ska ändå sägas att jag har sett många filmer som har varit betydligt svårare att ta sig igenom, det här är fascinerande dåligt

Zombieland: Double Tap2024-03-13
Första filmen var en uthärdlig men ganska blek historia som till viss del lystes upp av Bill Murrays inhopp. Här får vi en ännu sämre upprepning på den, och det innefattar tyvärr också Bill Murray. Liksom i första kan jag dock ana att det finns en del bra idéer här som hade kunnat fungerat bättre i andra händer, men karaktärerna är helt enkelt för endimensionella och tråkiga för att det ska kunna finnas någon riktig potential i det här. Eisenberg i synnerhet är som vanligt en störig jävel. Denna rullar således förbi med en ännu större axelryckning än den första

Jules2024-03-11
En väldigt harmlös och snäll liten film, som kanske därför också tar fram det snälla i mig i min bedömning. Jag kan väl tycka att karaktärerna drar lite för mycket mot det fåniga, och det mesta är ganska ordinärt. Men Jules själv gillar jag ändå. Mer foglig varelse har man väl sällan skådat. Filmen har också en del små udda detaljer som förhöjer upplevelsen. Så en svag trea kan jag inte låta bli att sätta

Rimini2024-03-09
Skildringar av en dekadent tillvaro verkar vara Seidls grej, och här får vi följa en man som sannerligen har sett sina bästa dagar, men som hankar sig fram bäst han kan. Det är väl inte den mest originella historia man har sett direkt, och huvudpersonen ser t.o.m. ut lite som Mickey Rourke i The Wrestler, och då tyckte jag väl redan att den filmen inte var ett under av originalitet heller. Men Seidl sätter iaf sin prägel på det här, inte minst med de lite speciella miljöerna i en semesterort under lågsäsong, och han undviker också de mest uppenbara fällorna. Så det finns ändå någon slags sjaskig charm över det här. Svag trea

Plane2024-03-06
En actionrökare i sann 90-tals-stil. Det är ett raffinerat och lite lagom långsökt scenario, och man har faktiskt lyckats skapa en imponerande närvarokänsla i kraschsekvensen. Gerard Butler är väl annars ingen favorit direkt, men han fungerar ändå helt okej här, och att en av skurkarna ser ut lite som Ronaldinho har sitt humorvärde. På 90-talet hade man kanske varit för bortskämd för att riktigt uppskatta det här, men nu är det med stor glädje som jag följer hur man med säker hand låter det osannolika händelseförloppet rullas upp

ClearMind2024-03-05
Det här var väl inget underverk av filmskapande kanske. Det blir lite av en mix av olika genrer där den inte lyckas speciellt bra med någon. Science fiction-elementet känns till största delen ganska överflödigt och förändrar egentligen ingenting utom möjligen att sänka insatserna, men mycket känns oklart kring det där. Ville de att vi skulle bry oss, så kanske man skulle ha varit lite noggrannare med spelreglerna. Men jag hade nog inte brytt mig nämnvärt ändå, karaktärerna har för lite trovärdighet för det, och skådespeleriet är knappast på topp heller

Lamm2024-03-04
Egensinnigt och distinkt isländsk. De karaktäristiska miljöerna är snyggt fångade och sätter precis rätt stämning för den här historien. En historia som får ta tid på sig och där all information tilldelas oss på ett naturligt sätt. Jag gillar också verkligen att filmen tar sitt bisarra upplägg på så stort allvar och heller aldrig låter det här urarta. Man ställer helt enkelt som ingångskrav att publiken accepterar premisserna. Lite kan jag dock inte låta bli att skratta åt det absurda i alltihop. Men mest av allt är det här trots allt en film om sorgearbete, och psykologin i karaktärerna är på det planet väldigt trovärdig. Alla delar fungerar kanske inte fullt ut, en del hade gärna fått utvecklas mer, och visst har man dragit ut en något tunn historia till att bli längre än vad den är, men det är en film som jag har uppskattat mer och mer i efterhand

The Hole in the Fence2024-02-28
Det är onekligen lite Lord of the Flies-känsla över det här. Och kanske lite Ondskan och liknande filmer. Men det är också just lösryckta idéer som det aldrig riktigt blir någon sammanhängande helhet av. Karaktärerna förblir en anonym massa och handlingen är spretig. Allt har gjorts bättre i andra filmer, och det är svårt att se att det ger just någonting överhuvudtaget att se den här

Speak No Evil2024-02-27
Jag gillade det här, men känner samtidigt att jag verkligen hade velat att det var en bättre film. Det är en stundtals träffsäker studie i konflikträdsla och ängslan inför att skapa dålig stämning. Det är en skräckfilm där skräcken snarare kommer från offrens beteende än från förövarnas, och det på ett sätt som blir relaterbart. Men det är också en hafsig och dåligt strukturerad film där logiken känns oklar eller direkt brister lite för ofta. Det här blir i synnerhet ett problem framåt slutet. I efterhand såg jag att det var samma regissör här som till En frygtelig kvinde, och det kändes väldigt rimligt. Även det var en film där jag kände att jag gillade vad den försökte göra mer än vad den faktiskt lyckades göra. En lite svagare trea till denna

4th Man Out2024-02-23
Det är någonting som bara känns fel med den här filmen. Jag får känslan att manuset skrevs någonstans runt millennieskiftet och sedan har legat och samlat damm tills man till slut lyckades få ihop finansieringen 15 år senare. Då menar jag inte att den inte är tillräckligt pk, den känns bara inte så relevant. Vår kultur har ju avhandlat allt det här, och det verkar som att den här filmen helt och hållet har missat det. Den framstår som helt kontextlös. Dock finns det något potentiellt intressant i ett gäng fullkomligt välmenande killar som inte vill att dynamiken dem emellan ska behöva förändras för att en av dem kommer ut som gay, men som upptäcker att den trots allt har det. Ett par scener mellan Chris och Adam är ganska bra på det temat, men det blir inte så mycket av det i slutändan. Det är helt enkelt, oavsett tema, en ganska medioker film med trött humor, stereotypa karaktärer och blekt skådespeleri

Jurassic World: Fallen Kingdom2024-02-21
Sämre än föregångaren, men helt okej dumunderhållning ändå. För dumt är det ju, och inte direkt originellt, men det är en film som vet vad den är för någonting och bara försöker ha kul med hela grejen. Slutet är bra dumt exempelvis, men på ett sätt som jag kan uppskatta. I övrigt är det åtminstone tekniskt kompetent, och är man inte trött på härjande dinosaurier och nonchalanta människor, så levererar det här som en stunds förströelse, men knappast mer än så. Svag trea

En dag och en halv2024-02-19
Mina förväntningar på svensk film är väl inte jättehöga generellt numera, så med det i åtanke var det här ändå ganska okej. Framför allt är den lite mer moraliskt komplicerad än vad svensk film brukar våga vara annars och utvecklar sig därför lite oväntat. Jag gillar också att historien framställs så jordnära och blir väldigt lite Hollywood. Fares karaktär är t.ex. en helt vanlig snut utan specialistkompetens för något sådan här, och får därför famla sig fram bäst han kan. Fares sköter sig dock bättre som skådespelare än som regissör, och det här är en ojämn film med lite för många taffliga inslag. Scenen med föräldrarna är t.ex. intressant i teorin, men smått värdelös i praktiken, och i vanlig ordning blir en del replikskiften lite för stolpiga. Tvåan är lite stark, men det hade varit kul att kunna gilla det här mer

Otto; or, Up with Dead People2024-02-15
Nog är det en udda film det här allt. En identitetskrisande zombie är ju en ganska kul premiss, och här finns absolut bra idéer, men också dåliga. Resultatet blir tyvärr en lite småseg och osammanhängande rulle som mest känns som ett halvtaskigt studentprojekt

The Creator2024-02-13
En någorlunda påkostad science fiction-film baserad på originalmanus känns onekligen lite uppfriskande, och det börjar starkt med ett scenario och en framtidsvärld som känns gedigen och hyfsat rimlig och trovärdig. Det blir heller aldrig så svartvitt som det annars gärna kan bli i sådana här filmer, och jag uppskattar att man inte faller in i trött AI-alarmism. Lill-Denzel fungerar dessutom helt okej i huvudrollen, men filmen tappar tyvärr alltmer styrfart i andra halvan och med tiden blir det inte mycket mer än en slentrianmässig actionfilm av det här. Det känns också som att man vill berätta en större historia än vad man riktigt klarar av, och det blir gärna lite osammanhängande samtidigt som den pay off man vill leverera ofta uteblir. Så det blir inte mer än en svag trea i slutändan, synd på den stabila grund man lyckades lägga

The Guilty2024-02-12
Det känns lite svårt att rättvist bedöma en remake som är så här pass lik originalet. Lika engagerande kan det inte gärna bli när jag den här gången visste i stora drag hur det låg till. Men en bra historia och ett bra upplägg är det ju fortfarande, och den här filmen gör inte så mycket fel, men känslan är ändå att det i vanlig ordning rör sig om en blek kopia. I den mån man har ändrat på saker, så känns det dessutom som att det är till det sämre, och på precis det sätt man kan vänta sig av en amerikansk remake. Jake Gyllenhaal sköter sig t.ex. helt okej, men jag föredrar det mer nedtonade skådespeleriet i den danska förlagan. Gyllenhaal är för övrigt lite lik Frank Lampard i vissa vinklar, kan inte säga att jag har noterat det i någon annan film tidigare. Svag trea

They/Them/Us2024-02-09
En ganska harmlös film som dock mest bara blir ett misslyckat hopplock av halvutvecklade sidohistorier. Joey Slotnick står verkligen för en uppvisning i trött humor, och scenerna på skolan är genomgående de sämsta. Amy Hargreaves klarar sig bättre, men filmen känns egentligen lite för pryd för det tema den tar upp. Överhuvudtaget är det lite för ängsligt för att man riktigt ska våga gräva sig ner i någonting, och då blir det gärna lite blaskigt

Thor: Ragnarök2024-02-06
Jag hade nog hoppats att den här skulle skilja ut sig lite mer, den är väl lite mer lättsam kanske, men det känns ändå väldigt mycket som ännu en Marvel-film. Humorn fungerar hyfsat på sina ställen, framför allt när Waititi själv lånar rösten till Korg. Men annars passerar det mesta bara förbi med en axelryckning, och jag har svårt att riktigt bry mig om vad som händer. Jeff Goldblums karaktär fungerar verkligen inget vidare heller

Tack och förlåt2024-02-05
En väldigt typisk dålig svensk film. Det är taffligt, ängsligt och strömlinjeformat. Man kan kanske diskutera om skådespelarna är dåliga, eller om de bara gör vad de blivit tillsagda, och det de blivit tillsagda att göra är skit, men hur man än vrider och vänder på det så står iaf Peshang Rad för lågvattenmärket. Alla karaktärer är dock väldigt ensidiga, och humorn genomtrött. Svag tvåa

On the Count of Three2024-02-03
Jag gillar upplägget, och jag gillar verkligen att man behandlar det helt utan att moralisera, vilket även leder till att man aldrig är helt säker på hur det här kommer att sluta. Stundtals är det dessutom ganska roligt, och dialogen är väldigt bra på sina ställen. Men det är tyvärr också en ojämn film där tonen aldrig riktigt sitter. Karaktärerna känns heller aldrig helt som riktiga människor, och mycket av det som sker med dem känns ganska fantasilöst. Det är ett intressant försök på många vis, men det här materialet skulle nog ha satts i händerna på en bättre regissör. Stark tvåa

Pig Killer2024-02-01
Det var ju en bisarr historia det här förstås, och lite mer sann än vad jag kanske trodde medan jag såg den. Nog har den sina inslag av svar humor och absurditeter, men problemet är att det här är en b-film som vill vara något betydligt seriösare än en b-film. Det finns det dock inte kunnande till, och det här blir därför mest bara tradigt. Och helt orimligt långt. Jake Busey är iaf helt rätt castad, men borde väl ha fått flippa ännu mer. Nu blir det bara långdraget, dramaturgiskt inkompetent och antiklimatiskt

In the Heights2024-01-29
Med tanke på att musikaler inte direkt är någon favoritgenre, så var väl det här ändå någorlunda okej. Framför allt tycker jag att man har lyckats bra med att skapa en genuin och trevlig känsla kring området den utspelar sig i. Annars är det mesta lite slätstruket, men inte på något sätt provocerande dåligt. Det är ett okej persongalleri med lite olika ingångar som man lyckas balansera på ett bra sätt. Musiken är även den hyfsad medan den varar, men för min del helt bortglömd efteråt. Jag har dock svårt för pratsjungandet, och till en början var jag rädd för att de skulle köra konsekvent på det filmen igenom, men riktigt så jävligt var det inte. Speltiden tröttar även ut mig lite, men jag har ändå förståelse för att en sådan här film kan behöva vara lång. Det blir väl en axelryckning av det här i slutändan, och värre än så hade det absolut kunnat bli

When Evil Lurks2024-01-26
En tekniskt kompetent och snygg skräckrulle. Den tappar lite styrfart någon gång under andra halvan, men fram till dess håller den mitt intresse och har flera riktigt bra sekvenser. Inte minst den där huvudpersonen (som för övrigt är lite av en argentinsk Hugh Jackman) ska försöka hämta sin familj, det är väl där någonstans det peakar. Annars är det en del oklarheter kring demonen, men det gör det väl också svårare att bryta mot logiken, även om man dock kan ifrågasätta en del av karaktärernas beslut. Man använder sig också av barn och djur på ett effektivt sätt. En lite svagare trea

Saltburn2024-01-24
En film som absolut har kvaliteter, men inte riktigt någon egen identitet. Den känns väldigt mycket som ett hopkok av andra filmer, och blir därför lite tom. Men den är också underhållande, och det är i slutändan helt och hållet så jag ser den. Den faller förvisso in i rent effektsökeri för ofta, men den nattsvarta humorn sitter stundtals precis där den ska, och det är på många sätt ett snyggt och skickligt iscensatt spektakel. Skådespelarna verkar dessutom veta precis vad det är för film de är med i och lyckas höja upplevelsen med goda insatser. Det känns lite som att Richard E Grant spelar Christopher Walken, men det gör han ju bra, så det är väl inte att betrakta som ett klagomål. Sedan är förstås slutsekvensen högklassig, så jag lämnas med en positiv känsla efteråt. På något sätt har filmen gjort ett avtryck trots sin identitetslöshet, en självmotsägelse kan tyckas

Beautiful Beings2024-01-21
Gudmundsson verkar vara en regissör som vill visa upp Islands allra sämsta sidor. Likheten mellan den här och Hjartasteinn är tydliga, men jag tyckte nog att denna var lite bättre. Vi får följa ett killgäng som lätt hade kunnat vara skurkar i någon annans historia, men som man nu får förståelse och medkänsla för. Misären är ofiltrerat skildrad, men balanseras också upp av en kamratskap som känns trovärdig. Bra skådespeleri från en mestadels ung ensemble dessutom. De övernaturliga inslagen känns helt malplacerade dock, och filmen hade mått bättre utan dem

Nästa sida »