Alla kommentarer avSussan

Puss2010-08-26
Pinsamt.

Gran Torino2009-03-09
In i det sista väntade jag på vändningen, eller händelsen eller NÅGONTING, som skulle få mig att fatta vad det är för typ av film. "den måste vara ironisk". Allt känns otroligt dåligt - skådespeleriet, manuset och regin. Helt galet uselt.

Bonjour Sagan2008-10-20
Filmen påminner en hel del om La vie en rose - om Edith Piaf, både i disposition och innehåll. Bonjour Sagan är dock inte lika överdramatisk. Testud är riktigt bra som Francoise Sagan. Fotot tycker jag däremot inte alls om. Det är omotiverat blekt och rörigt.

Expired2008-10-20
Fantastiska karaktärer och bra skådespel, men handlingen brister lite. I längden funkar det inte att förlita sig på intressanta personer.

The Baader Meinhof Complex2008-10-18
Filmen hade mått bra av mer objektivitet och en uppdelning i två delar med olika perspektiv. Jag hade velat se en skildring av å ena sidan revolutionärerna som kämpar för sin sak, å andra sidan regeringens och polisens svåra arbete att få fast dem - och framförallt varför det behövdes.

Bang och världshistorien2008-03-20
Jag tycker inte att Wechselmann förvaltar materialet eller berättelsen. Det är segt och jag bara vill hem och läsa om allt i stället. Bang var fantastisk. Filmen om henne: inte.

There Will Be Blood2008-02-24
Väldigt bra skådespel. Snyggt foto och bra musik. Trots dessa komponenter är det nåt som saknas. Det är något med handlingen: Varför vill man berätta det här?

Juno2008-02-11
Fantastiskt fin film med underbara skådespelarprestationer. Passar både ung som gammal. Väldigt bra musik också.

Vid himlens utkant2007-11-07
Väldigt snyggt fotografi och ett trevligt ihoppusslande berättande.

Timmarna2007-08-24
Den här filmen har allt; fantastiskt skådespel, vackert foto och underbar musik - bland många andra saker. Jag kan inte låta bli att dras in och försvinna i den värld som skapas.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind2007-08-24
Historien om Joe och Clementine berör på ett helt annat plan än vad filmberättelser om relationer brukar göra. Det känns väldigt verkligt och relaterbart trots den fantasifulla ramen. Trots cynismen och all problematik är det en oerhört vacker och hoppingivande bild av kärlek som målas upp.

Ett anständigt liv2007-08-24
En knytnäve i magen - liksom Stefan Jarl hoppades åstadkomma. Ett anständigt liv är oerhört mörk och sann. Ulf Dagebys musik passar som handen i handsken.

Linas kvällsbok2007-08-24
En film som tar tonåringar på allvar och berättar om dem utifrån deras synsätt på problem, kärlek och hur man hanterar dem. Den blir aldrig löjlig - trots de humoristiska inslagen eller trots de stereotypa karaktärerna.

Farväl Falkenberg2007-08-24
Enkelt, naturligt och vackert. Farväl Falkenberg överraskade mig verkligen och berörde mig mer än någon svensk film har gjort på väldigt länge.

Manhattan2007-08-03
det är imponerande hur naturligt dialogerna flyter på. och hur vardaglig, små ting kan få så stor plats. det är som en väl avvägd, ständigt intressant och nedtonad komediserie - fast en film.

Tjenare kungen2007-07-24
Den här filmen skulle behöva något slags gudomligt ingripande - som tar tag i handlingen någonstans mitt i och drar upp tempot igen. Det är galet vad allt bara rinner ut i sanden. För att underhålla mer än en halvtimme krävs mer än nostalgi genom musik och kläder.

Pingvinresan2007-07-24
en väldigt vacker film som kan få vem som helst att snöa in på pingviner. fotot är fantastiskt och djurens levnad fascinerande.

Nacho Libre2007-07-24
det händer inte mycket. black har knappt några scener där han håller långa monologer, eller sjunger "roliga" sånger, och helt tar över för några minuter. skönt i och för sig, men då händer det som sagt ingenting.

Cocaine Cowboys2007-07-24
tempot är enormt högt - pratar du med ditt sällskap i en endaste sekund kan du ha missat någonting vitalt, som någon mumlar fram (överröstad av musik). historierna är ofantligt intressanta. själva dokumentären hade kunnat vara mycket, mycket bättre.

The Squid and the Whale2007-05-20
mycket bra skådespel, speciellt av jeff daniels vars rollfigur går mig på nerverna något otroligt. relationen mellan honom och den äldste sonen är påfrestande men väldigt fascinerande.

La Vie En Rose: Berättelsen Om Edith Piaf2007-05-19
en väldigt berörande film. men det är lite mycket ibland. övertydlig stämningsmusik, många scener och på sina håll en aning "överskådespel". inte för att det inte är en bra film, det är det absolut. med grundhistorien, piafs levnadsöde, är det svårt att misslyckas.

Pianisten2007-04-19
pianisten är en upprörande och ansträngande filmupplevelse som stundom väcker starkt fysiskt illamående. men den är också en verklig njutning med tanke på den oerhörda kvaliteten.

Half Nelson2007-02-26
en oerhört mörk film med mycket bra skådespeleri men kanske lite tunn berättelse.

The Science of Sleep2007-02-25
charmig och faktiskt otroligt rolig film som lämnar en i ett drömskt tillstånd av lycka.

Me and You and Everyone We Know2007-02-15
Väldigt enhetlig stämning och väldigt bra.

Little Miss Sunshine2007-01-21
En trevlig liten film med underbara karaktärer.

Marie Antoinette2006-12-19
Coppola satsar mycket på utseende och stil för att väcka häpnad. Jag tycker inte det genomförs klockrent - snygg kostym och massvis färgglada tårtor räcker inte. Därför kräver jag mer av berättelsen, som vidare känns något osammanhängande; vissa delar omotiverade och snudd på ointressanta. Jag har dock inga problem med valet av modern musik och lite annorlunda vinkel på personporträttet. Och trots att jag som vanligt inte är helt nöjd med Dunsts skådespeleri är filmen helt okej.

Face Addict2006-12-17
Fascinerande litet guldkorn jag spontant såg på Göteborgs Filmfestival 2006.

Unga kvinnor2006-12-11
En barndomsfavorit.

Fear and Loathing in Las Vegas2006-12-11
Helt galen film. Jag vet inte riktigt hur jag ska betygsätta den och jag byter från trea till oerhört stark fyra lite titt som tätt.

Nästa sida »