Alla kommentarer avSuverän

Creed II2018-11-23
Får Stallone ingen Oscar den här gången heller kan de lika gärna lägga ner sin akademi. Jösses, vad bra han är. Och filmen likaså.

Antropophagus2018-10-17
Höjer från en 1:a till en fyra. Jag vet inte vad jag tänkte när jag satte betyget för sju år sedan, men omtitten i kväll öppnade verkligen upp filmen för mig. Maken till stämningsfull och genomobehaglig (och tämligen originell) slasher/splatter/video nasty får man leta länge efter. Och soundtracket! Wow!

No Resolution2018-10-10
Kasher lyckas överföra sin fingertoppskänsla för mänskliga relationer från skivformatet till vita duken. Karaktärerna andas och blöder desperation, och Kidwell/Manzer briljerar i huvudrollerna. Stundtals är det så pass äkta att det gränsar till dokumentärt och det blir nästan jobbigt att se på - som att man tjuvkikar. Jag hoppas att Kasher håller lågan levande.

Bergman - Ett år, ett liv2018-09-03
Rättelse: stark 3:a.

Bergman - Ett år, ett liv2018-07-26
Svag fyra. Mycket är helt ovärderligt, men ofta känns den skamlöst vinklad för att till varje pris ställa människan Ingmar i så dålig dager som möjligt. En dokumentär ska vara nyanserad, absolut, men denna tenderar att bli onyanserad åt andra hållet, så att säga. Och varför fick nobodies som Benny Haag och Stefan Larsson så mycket utrymme? Sannolikt för att deras illvilja och bitterhet passade Magnussons narrativ. Människor som Bibi Andersson, Harriet Andersson, Max von Sydow, människor som verkligen kände Bergman, lyste med sin frånvaro. Dessa hade sannolikt gett en helt annan bild av Ingmar, vilket de gjort tidigare. Men stundtals är filmen ändå fantastisk och innehåller gott om material med Bergman själv för att motivera en svag 4:a.

Polishämnaren2018-06-07
Intensiv, grymt tät och helt utan dödkött. Stark 4!

Better Watch Out2017-12-04
Långt över förväntan. Originell, tight, fokuserad, obehaglig och rolig.

It Stains the Sands Red2017-08-08
Rejält överraskad av denna. Originell och spännande, men långt ifrån perfekt, såklart.

All Eyez on Me2017-06-16
Värdigt och relativt mångsidigt porträtt av en av de största.

Röda rummet2017-01-29
Sanslöst bra från början till slut. Skådespelet, med glimrande insatser av Edwall, Pavlo, Ahlstedt, Thunberg, Günther och Ragnar för att nämna några, och fantastisk dialog rakt igenom.

Spökfantaster2016-08-18
Rörande!

Ghostbusters2016-08-06
Givetvis inte i närheten av originalets magi, men ändå klart över förväntan. Den första trailern som släpptes var rent beklämmande, men slutresultatet är stundtals riktigt roligt. Och alla referenser till originalet är fina att se (gästspelen likaså). Filmen är gjord med kärlek och respekt för Ghostbusters.

Southpaw2015-09-11
De subtila Rocky-referenserna haglar.

Begotten2015-08-18
Härligt tung, kompromisslös och svart. Men vad handlar den om? Människans inneboende ondska? Gudlös- och ensamhet? Hur satans förlorade vi alla är? Jag vet inte. Och det är anledningen till varför betyget blir en tråk-trea.

Maggie2015-05-18
Oväntat bra. Filmen bärs stadigt fram av den täta stämningen och atmosfären. Att mycket lite händer, att gesterna är blygsamma och att intrigerna så gott som uteblir är saker som filmen endast vinner på.

Wendy och Lucy2015-04-03
"larox" säger vad jag tänker. Mycket fin film.

En duva satt på en gren och funderade på tillvaron2015-01-22
Så himla välskrivet och förbaskat snyggt, filmen igenom. Bättre än Du levande, men inte lika vass som Sånger... Stark 4:a.

Hobbit: Femhäraslaget2014-12-26
2,5 timma stridsscen. Inte speciellt givande.

Lacombe Lucien2014-12-21
En riktig djurhatarfilm. Flera fullständigt vidriga scener. Och något så ovanligt som en fullständigt osympatisk huvudkaraktär.

What Remains2014-11-27
Jättebra. Obehaglig, välspelad och med underhållande vansinniga karaktärer.

Olive Kitteridge2014-11-16
Bästa tv-serien någonsin? Få filmer/serier säger så mycket om livet, så träffsäkert och mänskligt. Och nyanserat. Känner mig helt förstörd nu.

Annabelle2014-10-20
Gav både Rosemarys Baby- och Ghostbusters II-vibbar. Men oväntat otäck var den. Och bra.

Horns2014-10-14
Oj, så förvirrat, spretigt och ojämnt. I synnerhet sista halvan. Synd, då första halvan var originell och framför allt riktigt rolig!

Remake2014-09-17
Överväger högsta betyg... Jävlar vilken slägga till film. Gick rätt in i magen, via hjärtat.

Your Sister's Sister2014-09-05
Manuset och personporträtten är åt helvete.

Only Lovers Left Alive2014-07-19
Stark fyra. Så vacker, så atmosfärisk. Stillsamheten. Ingenting händer egentligen.

Mistaken for Strangers2014-07-06
Att inse storheten med The National är väldigt lätt, och nu vet man också att Matt har en ganska så underbar bror. Den här filmen var inte vad jag hade väntat mig. Jag hade väntat mig en mer typisk rock-dokumentär, men man fick så mycket mer. Något allmänmänskligt. Så mycket värme och kärlek.

Faust2014-04-11
Galningar! Det här var ju en strålande uppvisning av dialog, skådespel och stämning!

The Grand Budapest Hotel2014-03-24
Inget innehåll? Vilket struntprat. Maken till välskriven, välspelad (bl.a. Ralph Fiennes och Tony Revolori gör sanslöst bra insatser) och visuellt hänförande film har jag inte stött på på Gud vet hur länge. Att kunna skriva så här! Jag hade hakan i golvet från första bildruta och replik till sista. Jisses, vad bra.

Frances Ha2014-03-06
Välskriven och vällevererad dialog. Ibland häpnar jag. Varm, mänsklig film. Men jag vet inte om jag skulle orka med Frances längre stunder. Stark 4:a!

Nästa sida »