Alla kommentarer avSznax

Djungelboken2017-01-13
Hur in i helvete kan de sabbat det här materialet så här totalt. En film gjord helt utan charm (vilket var originalets stora styrka), sångerna är totalt malplacerade (och fruktansvärt dåligt sjungna), killen som spelar Mowgli totalt värdelös, effekterna brutalt dåliga (sällan har en film sett mer fejk ut), de amerikanska röstskådespelarna har inte ens försökt, Bagheera har gjorts om till skurk (hur tänkte dem), Baloo är dödstrist, Shere Khan är blek som tusan, filmens ton är helt fel konstant (visste de ens vad de försökte göra), manuset så svagt att de var tvugna att stjäla rakt från Lejonkungen. Rudyard Kipling vänder sig i graven.

Spotlight2017-01-13
"Helheten är större än summan av delarna" har sällan passat in så bra som på Spotlight.

Woman of Tokyo2016-02-09
Tänk att den vassaste sågningen av journalist-världen skulle komma från Ozu.

Längtan till havet2016-01-18
Var det här en svensk eller fransk film?

Shara2015-02-27
Kawase gör tydligen små filmer med begränsad handling som emellanåt har vackra scener, men ett extremt påfrestande handkameraarbete och inget innehåll alls. Filmens två höjdpunkter är dansen och födelsen. De scenerna står ut men annars inget som man minns nästa vecka. Betyg 6.0

What Is Cinema?2015-02-27
Det är ju inte direkt något revolutionerande verk det här. Intressant att höra åsikter från ganska varierande filmskapare. Trevligt med alla filmklipp (det är ruskigt många) och Workman vet verkligen hur man sätter ihop collage. Men vad meningen med det hela är vet jag faktiskt inte. Betyg 5.1

En narrkrönika2015-02-27
Har sina stunder. En del av animationerna är riktigt kul och delar av resten är underhållande. Men allting tyngs ner lite för mycket av storyn (och de faktum att filmens huvudskämt känns uttröttat efter en tredjedel, men fortsätter att mjölkas). Betyg 5.3

Jazzdrottningen2015-02-27
Helt klart underhållande med et högt tempo och mycket "glada" 20-talet känsla. Men en bagatell. Betyg 5.9

Markisinnan von O2015-02-27
Ultrateatraliskt från Rohmer. Riktigt snygg inledning som sedan utvecklas till någonting där Ganz går runt från plats till plats och karaktärer beter sig märkligt. Mycket av det är säkert meningen (boken är ju dessutom gammal som satan) men det faller inte mig i smaken helt. Betyg 6.1

Nanayo2015-02-27
Trevligt att återse Colin (var ett tag sen nu) och filmen är en liten trevlig bit. Samtidigt är den extremt konventionell arthouse. Kameraarbetet är extremt påfrestande. Betyg 5.2

Den gröna strålen2015-02-27
Mycket Rohmer, men ändå inte riktigt i sett essä ändå. Manuset lyckas inte kräma ut all potential och huvudkaraktären är bara för jobbig. Annars stiligt och naturligt, precis som man vill ha det hos Rohmer. Betyg 6.7

Jag är en kamera2015-01-30
Harris är magisk och tempot starkt. Mycket brittiskt 50-tal över filmen. Betyg 5.5

Sjusovaren2015-01-30
Tänka sig, Woody Allen har gjort en rolig film. Betyg 7.3

Europa Europa2015-01-26
Extremt konventionellt gjord och berättad och en story som ibland verkligen känns för otrolig för att vara helt sann. Dock aldrig tråkig och filmens tempo gör att man är fast i historien. Betyg 5.6

Bara en mor2015-01-26
Snyggt foto och bra skådespeleri men det saknas riktigt drag i filmen. Betyg 6.0

Gösta Berlings saga2015-01-26
En positiv överraskning. Ibland må den vara lite väl episk i en del scener (och överspelande) men storyn flyter på riktigt bra, och skådespelarna är en njutning. Precis som fotot. Betyg 7.2

Bananas2015-01-21
Nej, du var inte kul den här gången heller Woody. Betyg 4.4

Helsinki, Forever2015-01-21
Fantastisk inledning som sedan inte lyckas hållas uppe. Vill haft mer av kontextualiseringen kring klippen från filmerna (som det är i början). Betyg 6.9

Kuhle Wampe eller Vem tillhör världen?2015-01-21
Har sina stunder men tuggar alldeles för mycket under vägen. Betyg 5.7

Hanoi, martes 132015-01-21
Santiago gillar sin Lyndon. Betyg 6.1

Nya Babylon2015-01-21
Några av montagescenerna är oerhört snygga, resten är okej, inte mer. Betyg 6.7

Sodankylä Forever2015-01-21
Med lite mer konstnärlighet hade filmen nog kunnat bli vacker. Nu finns det dock tillräckligt mycket intresse i regissörernas berättelser för att man skall vara intresserad. Betyg 6.3

Johnny Eager2015-01-21
Skådespeleriet (speciellt från Heflin) gör filmen sevärd. Annars standard rakt igenom. Betyg 6.8

I skuggan av ett tecken2014-12-31
Väldigt habil 40-talare. Langs effektfulla regi skänker mycket attraktionskraft till filmen, men själva storyn (och speciellt manuset) var urvattnat å det grövsta. Betyg 5.9

Frances Ha2014-12-31
Baumbach imponerar med snyggt foto och många stiligt klippta scener, till bra musik. Några diskussioner fastnar i "har redan gjorts" sörjan men speciellt sista delen av filmen är en riktig njutning att se på. Betyg 7.3

Kung-Fu Soccer2014-12-31
Stephen Chow är inget för mig. Betyg 3.3

Prisoners2014-12-31
Riktigt bra rollista ger extra tyngd åt filmen. Manuset är fascinerande och oerhört bra. Filmens längd ifrågasatte jag inför men tempot försvinner aldrig så det blir inga svaga delar. Mycket välgjord spänning, dock är fotot lite väl mycket tråkigt 2010-tal. Betyg 7.1

Frost2014-12-26
Allting faller på plats när Disney återvänder till rötterna och plockar fram allt som gjorde deras filmer fantastiska. Magin är där, karaktärerna fantastiska, humorn på rätt nivå och animeringen förstklassig. Storyn håller hela vägen och sångerna är riktigt bra. Hade gärna sätt att filmen var längre och att några passager hade fyllts ut. Betyg 7.3

The Unknown Known2014-12-26
Errol vet hur man gör en effektiv film och han använder alla knep här. Dock lyfter filmen aldrig, mycket eftersom Runsfeldt sitter och manövrerar ut Errol lite väl mycket. Betyg 6.4

Marley2014-12-26
Det kommer bli svårt att göra en mer övergripande film om Bob Marley. Man kan absolut kritisera filmen för att den inte gör några mer ingående svängar, allting behandlas ganska ytligt, men för mig gör det inte så mycket. Intervjuerna och arkivmaterialet är fantastiskt och musiken gör det till en verklig njutning. Betyg 7.8

Nästa sida »