Alla kommentarer avTasnuArakun

Behemoth2016-11-05
En kinesisk Koyaanisqatsi. Långsam, stillsam och otroligt vacker i allt sitt elände. På sätt och vis både avkopplande och skrämmande på samma gång. Personligen hade jag gärna sett att den skippade berättarrösten och öste på med mer av den mongoliska strupsången (vilket trailern antydde) men det är samtidigt kul att se filmen försöka hitta sitt eget grepp. Jag undrar för övrigt hur länge Kina har råd att låta dammlungsepidemin pågå och att se sina medborgare som förbrukningsbara.

Senn2016-08-26
Vacker, stillsam, behaglig, om än lite händelselös. En film att se när man verkligen vill slappna av. Själv blev jag dock helt klarvaken när jag insåg att eftertexterna bjöd på en chans att dechiffrera filmens besynnerliga skriftsystem.

Miami Connection2016-05-08
Intressant som tidsdokument men i övrigt helt bedrövlig. En film för folk som vill uppleva en rejäl dos 80-talsnostalgi; alla andra gör bäst i att hålla sig borta. Det usla skådespelet och koreografin gör att ens uppmärksamhet snart börjar dras åt andra håll. På något sätt lyckas de dra ut filmens minimala handling till nära 90 minuter. Det verkar ha åstadkommits med hjälp av en massa montage till typisk 80-talsmusik med folk som tränar, slåss eller bara gör vardagliga 80-talsgrejor. Musiken är faktiskt inte så pjåkig, även om en av låtarna låter som något direkt från My Little Pony. "Friends through eternity, loyalty, honesty. We'll stay together through thick or thin."

Five Venoms2016-04-17
Intressant handling men tyvärr lite svår att hänga med i. Jag klarade inte riktigt av att hålla reda på vem som är vem, deras roller och relationer till varandra och att sedan hänga med i alla svängar. Synd, för det hade kunnat bli riktigt bra.

The Martian2016-02-13
Verkligen en fröjd att få se en så välgjord hård scifi-film. Det är ett av få tillfällen då jag kan säga att filmen var lika bra som boken. Den var trogen källmaterialet och de ändringar som gjorts var främst för att få den att bättre passa filmmediet. Jag var lite orolig över hur väl Matt Damon skulle lyckas i rollen som Mark Watney men den oron var obefogad.

Jupiter Ascending2016-02-13
Hade stora förhoppningar på den här filmen men den visade sig vara en tämligen simpel och dåligt berättad specialeffektssmörja.

The Kids' Guide to the Internet2015-12-19
Så mycket cringe. Jag tror jag dör.

The Thing2015-12-11
Man har plockat så pass mycket från Carpenters film att det kändes mer som en remake än en prequel. Trots det (eller kanske på grund av det) var det en högst medioker film. Manuset var kasst och rollfigurerna platta och ointressanta. Den kvinnliga huvudpersonen står och rabblar självklarheter för att hjälpa publiken att hänga med i den förutsägbara handlingen och övriga personer beter sig som idioter eller skitstövlar. Det känns som att regissören och manusförfattarna helt missat vad det var som gjorde Carpenters film så bra. Plus dock för att man faktiskt valde att göra en prequel istället för en remake och att man använde sig av norska skådespelare (även om det slank med en dansk i högen).

Psycho-Pass: The Movie2015-11-09
Första säsongen av teveserien var fantastisk, andra säsongen skaplig, men filmen var mest seg och tråkig. Handlingen var simpel och oengagerande och tempot allmänt lågt. Engelskan, eller vad man nu ska kalla det, var bland det värsta jag har hört. Animationen var dock välgjord och många av miljöerna riktigt läckra. Det räcker dock inte för att väga upp alla brister.

Scorched Heat2015-11-08
äntligen! har velat se den här filmen sen jag först hörde talas om den i slutet av 90-talet. jag ska dock medge att jag är väldigt svag för b-skräckfilmer från 80-talet och i mina ögon är det nästan omöjligt att misslyckas med en sån här film. det stela skådespelet, den stolpiga engelskan, den påträngande synthmusiken och den banala handlingen bidrar alla paradoxalt nog med att förhöja upplevelsen. det är den typ av film som skulle kräva en helt separat axel i betygsystemet för att kunna betygsättas rättvist. så häll upp en öl, svep in dig i en filt och sätt dig ner och bara mys!

Berg- och dalbanan2015-07-20
Skaplig thriller, men lite seg. Den hade mått bra av att vara en smula kortare. Å andra sidan slutade det med såg jag den i ett sträck trots att jag bestämt mig för att dela upp den på två tillfällen.

Valhalla Rising2015-03-01
Jag hade uppskattat filmens sävliga tempo mer om man hade varit bättre på att utnyttja miljöernas naturliga skönhet. Istället bjöds jag på skakig kamera, plågsamt skarpa kontraster och halvtaskiga digitala effekter. Efter att i 90 minuter ha sett smutsiga män stå i motljus och plira lurigt mot fjärran så undrar jag stilla vad tusan det är jag just tittade på. Men jag kommer snabbt till slutsatsen att filmen är så tunn och substanslös att det inte finns något att analysera.

Koyaanisqatsi2015-02-11
Några scener var bedövande vackra men resten var bedövande tråkigt.

World Without End2015-02-05
Banal handling, stelt skådespel och skrattretande specialeffekter. Kläderna såg ut som något från Eurovision. Allt man kan önska sig av en film.

Nightfall2015-01-15
Dålig på gränsen till skrattretande.

Svidd Neger2015-01-05
På många sätt ganska tråkig – men ändå inte. Det blir i slutänden en trea eftersom jag vad jag kan minnas aldrig sett något liknande tidigare.

Hobbit: Femhäraslaget2014-12-27
Yéni únótimë – oräkneliga sekel. Så lång kändes den här filmen. Den var åtminstone en timme längre än nödvändigt. Det var inte bara de evighetslånga striderna som stod mig upp i halsen utan även alla misslyckade försök till "dramatiska" klipp med folk som mest står och ser luriga ut. Synd, för andra filmen höjde mina förväntningar rejält inför den tredje. Tyvärr är det nog att hoppas på för mycket att special edition blir en kraftigt nerklippt version den här gången.

Chasing Ice2014-12-19
Vacker dokumentärfilm som till stor del låter bilderna tala sitt eget språk.

My Little Pony: Equestria Girls - Rainbow Rocks2014-11-30
En klar förbättring jämfört med den första filmen. Animationen är mjukare, handlingen intressantare och musiken klämmigare. Jag kan mycket väl tänka mig att slå på soundtracket nån gång då och då, något jag verkligen inte kunde med den första filmen. Synd bara att man får höra så pass lite av "Tricks up my sleeve", den är inte fullt så enformig som den ger intryck av. Vidare så märks det att man ansträngt sig för att göra Sunset Shimmer till en nyanserad och trovärdig rollfigur. Jag hoppas att hon kan få en fortsatt mer framträdande roll i framtiden.

Apornas planet: Uppgörelsen2014-11-21
Överlag gillar jag de nya Apornas planet-filmerna skarpt. Man kan dock tycka att på 130 minuter så skulle det finnas utrymme att göra filmens antagonister lite mer nyanserade och mindre osympatiska.

The Monkey King2014-10-25
Bland det mest bedrövliga jag sett på länge. Strykfula specialeffekter och en massa tramsande.

Hobbit: Smaugs ödemark2014-09-23
Betydligt bättre och inte fullt så tramsig som den första. Jag tror att jag är lite kär i Smaug.

Riddick2014-08-09
sunkrulle

The Last Days on Mars2014-05-30
Ren smörja, och tyvärr inte av den bra sorten. En bra rymdskräckis kombinerar känslor av storslagenhet och klaustrofobi; den här lyckas med ingetdera. Hela filmen bygger på en vid det här laget trött och uttjatad idé och man lyckas inte heller tillföra något nytt. Frågan är om någon ens brydde sig. Skådespelarna är så livlösa att jag först trodde att de var datoranimerade. Fanns det ingen vettig människa på plats som hade modet att dra i bromsen och sätta stopp för eländet? Extra minus för allt epilepsi-flimmer. Om ni vill se samma film fast bra så ska ni se John Carpenters The Thing istället.

Foodfight!2014-05-24
Möjligen det sämsta jag nånsin sett.

Source Code2014-04-11
Konceptet är knappast nytt. Handlingen känns som klippt och klistrad ur De 12 apornas armé. Resultatet blir dock en charmig och lättsmält film som faktiskt inte är helt fel att titta på en slapp fredagkväll.

Clans of Intrigue2014-02-22
Det är möjligt att textningen var dålig eller jag bara är allmänt trög men jag fann handlingen rätt rörig och med en väldans massa rollfigurer som bara introduceras som allra hastigast. Samtidigt var den dock både underhållande och lagom bisarr.

High Score2013-07-10
En av tjusningarna med den här typen av dokumentärer är just allt oförutsett som kan ske. Jag önskar dock att filmen hade kunnat berätta lite mer om själva spelet.

My Little Pony: Equestria Girls2013-06-30
Mina första spontana tankar när den här filmen utlystes: dåligt koncept och ful design. Därför kände jag mig endast måttligt besviken efter att ha sett filmen. På plussidan har vi det faktum att det är samma team som gjort teveserien som också ligger bakom filmen samt de många referenser de har smugit in för uppmärksamma fans. De ha lyckats förr med att vända dåliga idéer till något bra. På minussidan har vi dels designen som inte är alls lika tilltalande och som känns stelare, mindre uttrycksfull och mindre levande än sin ponnyförlaga. Vidare upplevde jag handlingen som tunn och tam. Den kändes simpel och filmen blev aldrig särskilt spännande. Det kan tyckas som att handlingen borde rymmas gott och väl på 72 min men jag upplevde ändå att filmen stressade förbi flera viktiga delar lite väl snabbt.

Zardoz2013-06-15
Helt genial film - i alla fall om man är berusad.

Nästa sida »