Alla kommentarer avTharashar

Min pappa Toni Erdmann2016-10-05
Stark fyra. I sina bästa stunder är filmen krypande absurd och galet rolig. Genomgående stark.

The Revenant2016-02-01
En golgatavandring genom en vidunderlig natur av närapå andliga dimensioner och samtidigt en djupdykning i de innersta, basala känslorna; grymhet, hunger, kärlek, girighet och lojalitet som tillsammans utgör överlevnadsinstinkten i mänsklighetens råa botten. Allt åskådliggjort i en plågsam – i egentlig mening förlorad – verklighet där smärtan inte bara är ihållande utan nästan konstant hela vägen fram till slutet.

Den ryska arken2015-02-24
Det här var nog den mest "högkulturella" - i ordets egentliga betydelse - film som jag någonsin har sett. En trevlig bekantskap.

Gone Girl2014-12-25
Svag tvåa. Kan vara sämsta filmen jag sett i år. Med rollpersoner som agerar som om de hade ett iq på 13, samt en totalt verklighetsfrånvänd händelseutveckling som gjorde mig mer och mer frustrerad genom hela filmen, kom jag slutligen till slutsatsen att den här filmen SUGER.

Nyckeln till framgång2014-12-08
Kan vara den mest absurda film jag någonsin sett.

I huvudet på John Malkovich2014-12-02
Svag fyra för en underhållande och fantasifull film, som dock inte gör några anspråk på att följa sina egna spelregler. Om det nu ens var möjligt från första början?

Faust2014-10-17
Texttrogen uppsättning som dock åldrats sämre än förväntat. Gründgens dock som väntat imponerande bra.

Faust2014-10-05
Höjd från trea till stark fyra efter omtitt. Sokurov är till andemeningen trogen originaltextens innebörd, men gör sin egen filmiska tolkning av verket. Och som han gör det.

Turist2014-09-20
Stark fyra till Ruben Östlunds bästa film hittills!

Excalibur2014-08-16
Trots vissa brister framstår ändå Excalibur från 1981 som en helgjuten berättelse och den främsta filmtolkningen av Arthursagan av de jag har sett. Musiken, fotot, känslan når höga toppar när filmen är som bäst!

Turist2014-05-18
Låter intressant som fan: http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/han-vill-visa-festivalen-lognen-inom-karnfamiljen/

M2013-11-16
1931 hade denna film varit en solklar femma. Idag, utifrån sin tillkomsttid hamnar den på en stark fyra, väldigt nära gränsande till en femma. Som en av de tidigare filmerna med tal märker man att den lider av vissa barnsjukdomar, som t.e.x. att vissa partier är helt tysta. Likväl är det en fantastiskt bra film som upprätthåller ett starkt intresse hela vägen genom, en film som är så följsam att man verkligen känner att man är ledd av en mästare längs hela vägen och ända fram till slutet.

This Is England2013-11-07
Svag fyra, underhållande och välgjord, men ger intryck av att vara avklippt i slutet. Med det i huvudet känns hela filmen väldigt asymmetrisk.

Parkland2013-09-02
Artikel om filmen: http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/kennedymordet-ur-ny-synvinkel/

Varför löper Herr R. Amok?2013-07-14
Ett litet mästerverk, hög igenkänningsfaktor som gör att man nästan kan känna Raabs av igenhållen spänning pulserande tinningar genom hela filmen.

Turinhästen2013-04-27
En film som i princip är omöjlig att betygsätta. Måste vara min intensivaste bioupplevelse hittills, så ofattbart nära skildrat. Det får bli en fyra trots allt, även om jag har svårt att placera Turinhästen inom de konventionella filmramarna. Svårt att säga vad som hade kunnat bli bättre i och för sig. Filmen är gjuten i ett enda stycke.

Patriotism2013-03-07
En vacker film, även om den har en bismak av banalitet. Svag 3:a.

My Week with Marilyn2013-01-23
Svag 3a

Hobbit: En oväntad resa2013-01-06
RIktigt underhållande, även om den är något för lång och oklippt för att generera ett högre betyg än en stark trea.

Barbara2012-11-27
Svag fyra till en avskalad berättelse som ändå lyckas med att hålla intresset uppe hela vägen fram till slutet.

Budet laskovyj dozhd2012-10-25
En i grunden bra och tänkvärd historia som kändes lite överdriven framåt slutet.

Chinatown2012-10-05
Tät film, i princip fulländad i utförandet. Lämnar en med tankar och beundran.

Det sjunde inseglet2012-09-30
Ojämn, i sina bästa stunder fullkomlig, i sina sämsta dras den dock ner av ett överdrivet löje som illa går ihop med huvudspåret. Den svarta humorn gör sig mycket bra till vanitas-tematiken, men ibland tar gyckelspelen lite väl mycket plats.

Dekalogen 7: Du skall icke stjäla2012-05-10
En av de svagare delarna, vilket egentligen säger mer om övriga delar, än att den här delen egentligen är dålig. Svag 4:a.

Dekalogen 5: Du skall icke dräpa2012-05-01
En briljant enkelhet i hela filmen, som nästan tangerar det banala, och däri ligger hela dess mästerlighet. Som hämtad ur livet.

Falskmyntarna2012-04-29
Extremt välgjord och tankeväckande med ett utförande som aldrig tappar i intensitet.

Det vita bandet2012-04-03
Bländande foto och komplext innehåll som tål att tänkas på. Stark 4:a.

Persona2012-03-26
Överväldigande bra. Ändå hade jag väldigt höga förväntningar.

Studie i brott2012-02-04
En i princip fulländad thriller.

Waltz with Bashir2012-02-01
En svag fyra