Alla kommentarer avThomasEngstrom

Kvinnan på tåget2023-07-08
Bra film, lågmäld i berättelsen på ett sätt som passar bra. Många tillbakablickar som på ett bra sätt får handlingen att gå framåt och låta oss tittare få mer och mer information om händelser och personer. En bra, spännande lågtempotriller. Genomgående bra skådespeleri, där huvudpersonen sticker ut lite extra

The Father2023-01-22
Olivia Colman och framför allt Anthony Hopkins i sitt esse! Bara deras skådespel gör filmen jättesevärd. Att sedan berättelsen är viktig, och att upplägget är så bra gör att jag verkligen kan rekommendera filmen. Lugnt tempo i berättelsen som verkligen fångar upp känslan

En dag2023-01-22
Spännande upplägg som jag gillar, där man följer huvudpersonernas möte en dag varje år. Väldigt bra och trivsam film. Kommer att se om den om något år. Rekomenderas varmt

Warcraft: The Beginning2016-07-26
I och för sig inte min typ av film, men går en del på fantasyfilmer tillsammans med mer intresserade vänner. Den innehåller ungefär allt som ingår i genren (stora slag, kombinerat med klipp på hjälten som slåss mot antihjälten etc., ) men känns som en blek kopia i de flesta fall. Men är man fantasy-fan så kan den vara sevärd, om än inte fantastisk.

River2016-07-26
Väldigt bra serie. Inte action direkt men ändå tät och svårt att inte längta till nästa avsnitt. Stellan Skarsgård grymt bra, hans bästa roll? Karaktär så det ryker om det!

This Must Be the Place2012-12-18
Kan rekommenderas. En feelgoodfilm fast på ett annorlunda sätt. Originell story, underbart foto, och Sean Penn i sitt esse (som vanligt).

Hets2012-12-09
Sevärd och ryslig film som visat sig stå emot tidens tand väldigt väl, och därmed kan räknas som en verklig klassiker. Och till skillnad från en del andra s.k. klassiker är den värd att se även av andra anledningar än att det är något som "man ska ha sett"

Rain2012-12-09
Ganska förutsägbar och med ett manus utan någon som helst orginalitet. Filmens längd, 90 minuter, räddar den från att bli för långrandig. Men helt ok som familjefilm en söndagseftermiddag, och som sådan kan den tom ha ett värde utöver bara att fördriva en eftermiddag.

Kvinnodröm2012-11-19
Trevlig bagatell med bra skådespelarinsatser. Härligt foto! Och skönt Bergmansk dialog:-)

Vägen2010-03-05
Stark känsla rakt igenom filmen, där det starkaste minnet är pappans vilja att göra allt för att skydda sitt barn, och att han i detta får en sådan destruktiv rädsla att det samtidigt förgör. Otroliga skådespelarprestationer av Pappan (Viggo Mortensen, Aragon i sagan om ringen) och sonen (Kodi Smit-McPhee).

Bröllopsfotografen2010-03-04
Sådär film. Den enformiga berättarrösten är ett spännande grepp, men funkar inte riktigt, den förtar själva det som händer i filmen. Kjell Bergkvist är bra liksom Johannes Brost som Djursholmssprätt.

Farväl Falkenberg2010-03-04
En dokumentär och lite amatörmässig känsla över filmen som man måste komma in i, men som sedan bär den genom andra halvan, där allt knyts samman på ett bra sätt.

Sherlock Holmes2010-02-09
Varje generation har väl sin Sherlock Holmes, och min är väl Jeremy Brett från 80- och 90-talet. Lite för mycket actionfilm, och för lite kokainstinnt "elementärt min käre Watson" i tobaks(?)-ångerna och fiolspelandet från Baker Street. Intedestumindre en välspelad film att se med sina tonårsbarn. Troligen kommer det att bli deras Sherlock. Om de inte nördar tillbaks till den riktige Holmes förstås...

Rallybrudar2009-12-15
Halvtaskig slitochsläng-film att se med barn. Bra för sin genre om man lägger den i Göta kanal-genren. Tänkte en del på Black Jack-filmen (Helena Bergström) eftersom handlingen också kretsar en del kring dansbands-miljön, och "Stockholmstjej kommer till byn"-temat och den i den jämförelsen blir Rallybrudar rejält utklassad. Svag svag tvåa.

Fyra bröllop och en begravning2009-06-07
Rolig och soft samtidigt. Mysfilm med två bra huvudrollsinnehabare