Alla kommentarer avTuxie

Berätta inte för någon2010-11-22
Den var ganska bra men det var så många karaktärer att hålla reda på och i nästan alla dialoger pratade man om karaktärer i tredje person. Neuville gjorde det och det, Alexandre sa det och det, Philippe gjorde ditt, Anne gjorde datt. Inte blev det lättare av att några använde förnamn, några efternamn, några titel och några släktskap för att referera till en och samma person. Det tog ett bra tag innan jag hade lärt mig vem som var vem och då var filmen nästan slut. Förmodligen funkar den bättre i bokform.

Love Exposure2010-10-09
Oj oj, vilken film... Det är verkligen ingen tvekan om att det är Shion Sono som står bakom den. Den är 4 timmar lång och har samma upplägg som Noriko's Dinner Table, bara ännu mer skruvad och urartad. Den pendlar konstant mellan djupt allvar och urflippad, sjuk humor, mellan misär och lycka. Ibland är det ett sött och queert romantiskt drama, ibland är det action, ibland är det splatter, ibland är det bara ren komedi. Storyn är väldigt oförutsägbar, det kommer ständigt HELT oväntade vändningar som får ens hjärta att slå volter eller får en att brista ut i ett gapskratt. Den blir aldrig tråkig trots sin längd men den urartar lite väl mycket den sista tredjedelen för att nå upp till samma klass som Noriko's Dinner Table, som är en seriösare och mer sansad film. Det blir nog ändå en femma, om än en ganska svag sådan...

Exte: Hair Extensions2010-10-09
Den här filmen är faktiskt väldigt bra, förutom när den handlar om hår-extensions. Problemet är att den handlar om just hår-extensions större delen av filmen... Den pendlar mellan att vara fantastisk och riktigt, riktigt dålig. Hade blandade förväntningar eftersom Shion Sono brukar göra bra filmer samtidigt som hela temat är som upplagt för att det ska bli B. Det slutgiltiga intrycket är att det blev väldigt B men tyvärr inte på det bra sättet.

Jakten på den försvunna skatten2010-08-23
Jag har lite svårt att förstå hur den här kan ligga på plats 22 på IMDB:s topp-250-lista. Det är ju en barnfilm med tunn story, stereotypiska och övertydliga karaktärer (det finns aldrig någon som helst tvekan om vilka som ska föreställa "onda" eller "goda"), billiga kulisser och stenar av frigolit. Dessutom är det tveksamt hur "djurskådespelarna" mådde efter inspelningen...

Tron2010-08-16
Ett konstverk rakt igenom. <3

Westler2010-08-10
Att det är en romantisk, homosexuell berättelse som delvis är (olagligt) inspelad i Östberlin och Tjeckoslovakien i mitten av 80-talet och både regissör och skådespelare riskerade livet (eller iallafall att hamna i Östtyskt fängelse) under inspelningen höjer betyget en aning. Det är en unik film och även om den rent filmtekniskt sett inte håller särskilt hög klass så är det en historisk film som måste ses, inte bara av de som är intresserade av HBT-filmer.

Brüno2010-08-09
Den hade varit otroligt mycket bättre om de hade skippat de fejkade situationerna och bara haft med intet ont anande offer. Jag gillar heller inte när han bara är otrevlig utan finess och river ner saker och förstör för andra (samma sak med Borat) men han är otroligt rolig när han driver med homofober. Älskar Brüno-sketcherna från The Ali G Show (speciellt brottarna på stranden) men filmen var mest dålig.

19002010-08-02
En etta på grund av det icke fejkade djurplågeriet. Jag kan aldrig acceptera att man torterar en katt och gör en hatt av levande grodor genom att trä en ståltråd genom dem. Det är en sak om det vore dokumentärt men i en spelfilm är det alltid regisserad, medveten sadism. Regissören och de skådespelare som ställde upp på detta är äckliga människor och jag mår illa bara jag tänker på dem. De borde ha trickfilmat de scenerna eller inte haft med dem alls. De tillförde inget annat än sorg. BTW, jag älskar sadistisk splatter och gore så länge det inte är på riktigt.

Hjälp!2010-06-28
Blev positivt överraskad då jag tyckte att Hard Day's Night var mest fånig och inte hade varit i närheten av lika kul om det inte hade varit för att det var just The Beatles i huvudrollen. Help! är dock kul på riktigt! Fick många goda skratt! Nästan en fyra.

Yeah! Yeah! Yeah!2010-06-26
Den är kul för att det är The Beatles, annars hade den mest varit fånig.

Pestens tid2010-06-26
M-O-O-N, that spells crap. Man måste antagligen vara religiös (kristen) för att uppskatta den här filmen... Storyn hänger inte ihop alls och precis som de flesta Stephen King-filmer så är den spännande i början men urartar rejält mot slutet.

Noriko's Dinner Table2010-06-12
Åh, vilken fantastisk film! Jag älskade Suicide Club och Noriko's Dinner Table bygger vidare på den filmen men den känns ändå inte som en "Suicide Club 2" på något sätt. Suicide Club är huvudsakligen en komedi. Noriko's Dinner Table är inte alls en komedi (förutom ett fåtal hysteriskt roliga scener) utan ett gravallvarligt drama med få actionscener. 95% av tiden är skådespelarna i bild tysta. Istället agerar de berättarröst som berättar deras tankar ungefär som någon läser i en bok. Det fungerar förvånansvärt bra och ger en extra dimension till filmen. Trots att den är nästan 3 timmar lång och tempot är långsamt så blev jag aldrig uttråkad.

Uninvited2010-06-09
Jag såg den här redan 2003 men jag kom knappt ihåg något av den så jag såg den igen igår. Det är en ganska bra rysare men inte alls i samma klass som de bästa. Visst, tempot är lågt men inte på värsta viset. Det är en ganska bra drama-film mellan de spännande delarna.

Strange Circus2010-06-07
Jag såg den nyss och vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är otroooligt långsam filmatisering av en blodig, sadistisk och pervers mardrömsliknande psykos med skådespeleri som liknar mer teater än film och (medvetet) totalt malplacerad musik. Det är svårt att förstå vem som är vem och vem som gör vad så man måste vara helkoncentrerad för att hänga med, speciellt mot slutet. Den är full av symbolism som man antagligen måste vara insatt i Japansk folklore för förstå helt. Trots detta är jag ändå fascinerad av den på något sätt och den berörde mig utan att jag riktigt förstår varför.

Son of Rambow2010-06-07
Bonuspoäng för Didier Revol.

Män som hatar kvinnor2010-06-04
Den hade fått toppbetyg om det inte vore för alla (mest gamlingar) som skådespelar som om det vore en Dramaten-pjäs. :P

Alice i underlandet2010-06-04
Den hade varit bättre om den inte hade varit så hysteriskt skrikig hela tiden. Det är ett konstant flaxande och skrikande från början till slut. En film med DAMP.

De andras liv2010-03-01
Ett mästerverk!

Prinsessan Mononoke2010-01-29
Filmtipset trodde att jag skulle sätta en femma på den här så jag måste säga att jag blev ganska besviken. Nu är jag visserligen inget anime-fan direkt men jag uppskattar ändå tecknade filmer ibland. Den var bra men den berörde mig inte SÅ mycket.

Tideland2010-01-26
Oj, jag kan inte bestämma mig för om den här filmen är helt fantastisk eller bara medioker men hur som helst så är den fullständigt skruvad, på ett bra sätt. Den har dessutom en av de bästa skådespelarinsatserna jag någonsin har sett hos ett barn!

De tappra 6002010-01-26
Över 200 hästar mördades vid inspelningen av den här filmen. "För konsten". De ansvariga borde också ha mördats.

Cannibal Holocaust2010-01-26
Det var många år sedan jag såg den här men jag skulle nog ha gillat den om det inte vore för det extremt sadistiska (och tyvärr äkta) djurplågeriet. Det är ALDRIG OK att tortera djur, inte ens för "konsten".

Food, Inc.2010-01-26
Se den. Visa den för alla du känner.

Det gyllene fältet2010-01-25
Skönt skruvad film men inte speciellt fängslande. Gillade ängeln!

The Shonen Merikensack2010-01-13
Jag älskade den här filmen! En japansk hardcore-punk-version av Spinal Tap. Den är överdriven och fånig och alla spelar över hela tiden men det är meningen och det görs på rätt sätt så det bara blir kul. Rekommenderas starkt till alla med anknytning till punkscenen som har en stor dos självdistans. :)

Conspiracy.com2009-11-02
OMFG! Jag saknar ord. 108 minuter non-stop slumpmässiga tekniska termer utan logik och klichéerna duggar så tätt att man skruvar på sig filmen igenom. Jag gillar filmidén men den är så dåligt genomförd och manuset är så uruselt att filmen blir en komedi trots att den inte vill vara det. Jag tycker synd om skådespelarna. De gjorde så gott de kunde.

Star Trek2009-10-14
Som en stor fan av Star Trek TOS från 60-talet hade jag inte speciellt höga förväntningar på den här. Förutom att för många personer är snygga och att det vid några tillfällen blir lite väl Hollywood-cheesy så måste jag säga att de ändå har lyckats få till en ganska värdig prequel. I de flesta fall förstår man nästan direkt vem som ska föreställa vilken ST-TOS-karaktär och man accepterar det. Man har lyckats bra med att fånga och återskapa original-rollernas små egenheter. Synd bara på deras inte helt lyckade försök att göra Spock mer känslosam och mänsklig än han är i TOS. Rent logiskt borde han ha varit mer mänsklig i TOS eftersom han hade umgåtts nästan uteslutande med hel-människor under lång tid då. Den får ändå en stark fyra, vilket är bra med tanke på att jag trodde innan jag såg den att det skulle bli en tvåa.

Death Proof2009-09-16
Inte i närheten av mästerverket Planet Terror men ändå rätt underhållande.

Antwone Fisher2009-09-16
Den hade fått en femma om den inte hade varit så cheesy stundvis.

Planet Terror2009-04-30
Jag hade inga som helst förväntningar på den här filmen och till en början tyckte jag mest att den var arty och ganska B, men innan det var färdigt så satt jag bara och log över hur fantastisk och genialisk den var! Den växte från en tvåa till en trea till en fyra och nu känns det bara fel att ge den något mindre än en femma!

Nästa sida »