Alla kommentarer avUFO_lars

Aliens – Återkomsten2019-12-07
Jag såg om denna film igår och jag måstre ändra mig. Från att ge denna film en stark 4. Det håller inte längre. Att den gjordes 1986 är svårt att förstå. Den är snygg och effekterna håller än idag. Aliens - Återkomsten är så häftig och så bra att den måste ges 5/5. Jag har sett den otaliga gånger och jag tröttnar aldrig, den är alltid lika bra! Bäst av allt kan nog vara Sigourney Weavers insats, men många andra element är också mycket bra i filmen. Och har du inte sett director´s cut så sätt dig i soffan och se den på en gång. Den har precis det där extra som det något kortare originalet saknar.

All Inclusive2019-03-28
All inclusive är en underhållande film som också är ganska rolig i vissa stunder. Men filmen är också överspelad, känns överdriven och följer ett ganska mallarna upplägg för en svensk komedi vilket gör att betyget 2 känns helt rättvist. Sevärd men ingen storfilm jag kommer att komma ihåg efter att lite tid har gått.

If Beale Street Could Talk2019-02-23
En välgjord och bitvis ganska spännande blandning av drama, romantik och kriminalare. Tar upp ett viktigt ämne. Men ganska seg och delvis ganska ointressant med långsamma stilbilder av kärleksfulla blickar som inte bidrar till något annat än det du som tittare reddan förstått. Helheten är att film går att sig igenom utan at lessna helt, men jag tycker ändå inte att den är speciellt underhållande även om den i vissa delar ändå är lite nyskapande.

First Reformed2019-02-23
Spännande och intressant. Mörk och djup. Påminner bitvis till stora delar om Ingmar Bergmans Nattvardsgästerna där Gunnar Björnstrand spelar en präst som har en sviktande tro som möter Max von Sydow med svår ångest över livet. Intressant att en film kan göras 60 år senare på samma tema och vara lika relevant och givande. Klart sevärd och en fyra.

Green Book2019-02-16
Karaktärsutvecklingen mellan Tony Lip och Dr. Don Shirley är inget annat än helt fantastisk och ger verkligen en riktigt härlig känsla. Deras vänskap känns också genuin och trovärdig. I lite samt stil med lite samma vibbar som "En oväntad vänskap". Med en hel del allvar och frågor som ställs på sin spets. Rolig, mysig och helt klart sevärd.

Green Book2019-02-16

Gräns2019-02-16
Väldigt bra smink. Spännande och otäck stämning som blandar utanförskap med klassisk thriller som skapar en spänning som gör det svårt att slita sig från filmen. En skruvad story som inte håller för en stark trea.

Cold War2019-02-15
En komplicerad men vacker historia om en mycket svår kärleksrelation. Snyggt och mycket stilrent foto. Handlingen känns dock spretig och flera saker lämnas därhän. Det är tex. svårt att förstå varför de flyttar mellan flera olika länder och varför de skiljs åt under långa perioder. Det kan uppfattas som en svårtillgänglig mystik mellan de båda, men det kan också uppfattas som korkat och ogenomtänkt. Ungefär som en kärleksrelation kan vara. Filmen blir också aningens seg bitvis trots att den är så kort. Men den är helt klart sevärd.

Madadayo2018-10-23
Börjar bra men blir långtråkig och ganska ointressant mot slutet.

Yojimbo - livvakten2018-10-17
Toshirô Mifune kan ju vara filmhistoriens bästa actionskådespelare. Hans sätt att med mycket små medel och lite dialog framhäva en känsla och förstå ett sammanhang är inget annat än helt genialt. Det är de små enkla medlen och den sparsmakade dialogen som gör denna film så bra - Less is more har aldrig passat bättre. Att Yojimbo inte heller blir så överdriven som många av dagens actionfilmer är också en styrka och bidrar till att filmen blir intressant och trovärdig. Detta är inget annat än ett riktigt mästerverk!

Akira Kurosawas drömmar2018-10-17
Varierande kvalité på de olika episoderna men genomsnittet är ändå väldigt högt och filmens helhet är gripande och intressant. Det är fascinerande att sätta sig in i de olika episoderna och fantisera sig bort och tänka att det är dina egna drömmar. Tunnel är helt klart den bästa av de 8 drömmarna. Den är otäck, tänkvärd och ledsam på samt gång.

It Follows2018-02-21
Härligt obehaglig med bra musik och väldigt snyggt foto. Lite tröttsamt med skräckisar som lämnar öppet för en oändlighet av uppföljare.

Nick och Norahs oändliga låtlista2018-01-14
En genuint mysig och trevlig film om ungdomlig kärlek och dess komplikationer.

Jackie2017-04-22
Väl genomförd, bra skådespeleris, snyggt foto men väldigt tråkig att se på. Kanske är det exakt det som Pablo Larrain vill uppnå och det är enbedrift iofs men det är fortfarande ingen stor njutning att se Jackie.

Sing Street2016-10-15
Den här filmen får mig att längta tillbaks till tonåren och det säger inte lite. 80-talskänslan är så bra att det är svårt att tro att den är inspelad 2016. Vilken filmupplevelse.

Uppvaknanden2016-10-15
Gripande och vacker!

Pojktanten2016-09-24
Trots bra tema och trots alla lovord. Bara platt. Ger mig ingen känsla. Jag vill bara slå av och tvingar mig igenom.

The Double2016-09-24
Detta är en väldigt mörk och kuslig kärlekshistoria med en fängslande inramning som får mig att sitta klistrad vid skärmen. Känslan av att inte nå fram, att inte få ut de rätta orden, att vara för rädd för att låta bli med samtidigt inte våga håller på att ta kål på mig. Och inramningen ja - den är både snygg och dystopisk och komponerad av passande musik som ibland träffar stämningen till fullo och ibland tar filmen helt ur sitt perspektiv. På ett bra sätt. Och just det, mycket bra och passande skådespel av Wasikowska och Eisenberg. Jag bara måste se den igen!

The Invitation2016-09-24
Snygg film med bara stämning. En inte helt finslipad vändning som dessutom är väldigt förväntad tar bort lite av udden.

Beck - Gunvald2016-03-27
Urvattnat

Ett småkryps liv2016-03-24
Fin animerad berättelse som har förmågan att engagera hela familjen.

Brooklyn2016-03-24
Vacker normrytande kärleksskildring med välspelande Saoirse Ronan.

Jag är Ingrid2016-03-24
Intressant skildring om en av våra stora skådespelare. Det som är så briljant med denna film är att vår nästa riktigt stora skådespelare är berättarröst och dagen efter att jag såg den så vann Alicia Vikander en Oscar - Förmodligen inte den sista. Filmen blandar personligt och porträtterat. Hennes egen och andras syn på henne och på hennes karriär. Filmen berättar en fascinerande berättelse om om en stark kvinna med många järn i elden.

The Martian2016-03-24
Bara för att rymden är oändlig behöver inte alla filmer som görs om rymden vara det. Särskilt inte då det inte finns så mycket att berätta under hela filmens gång.

Carol2016-03-24
Intressant men bitvis ganska tråkig och tyvärr inte särskilt engagerande.

Room2016-03-24
Gripande familjeskildring visat ur ett på många sätt högst annorlunda perspektiv. Klaustrofobisk och högst överraskande. Överraskande både med tanke på skildring och en avslutning som jag aldrig sett förut. I början är klaustrofobin så närvarande att du knappt kan andas för att sakta men säkert lätta då filmens har sin gång. Många scener är så briljanta och så gripande att de saknar motstycke. Skådespeleriet och karaktärsutvecklingen är helt fantastiskt och som några nämner borde både Brie Larson och Jacob Tremblay vunnit en Oscar för sina insatser, båda är lysande och deras samspel unikt bra. Det här är verkligen en film som sätter ljuset på flera perspektiv som ofta för att inte säga alltid missas. Jag nämner slutet (berättar inget om det för att inte spoila) som en del som belyser viktiga frågor som en sällan ställer och som du lätt missar samt vänder på historiens perspektivet. Hur kunde Oscarsjuryn välja Spotlight framför denna?

The Revenant2016-03-24
Konstnärligt och snyggt på så många olika plan. Bra skådespeleri och stämningsfull musik i härliga miljöer. Tyvärr fyller inte filmen ut sina över 2,5 timmar med intressant handling och då jag inte längre drunknar i det vackert visuella så slås jag till och från av en gnutta tristess varför filmen inte får mer än en trea. Sen till frågan om detta är Dicaprios bästa film och hans bästa insats - Omöjligt att svara på. Känns som juryn gjort en samlad bedömning och känt att nu var det dags.

Elser2016-03-24
Det är ingen ny Undergången men det är en helt klart intressant skildring från ett annorlunda perspektiv på andra världskriget.

Toy Story 32016-03-24
Jag är så innerligt trött på 2:or och 3:or som görs enbart i "money talks-syfte". Därför har jag dragit mig under många år för att se denna. Särskilt eftersom jag gillade 1:an men inte 2:an. Men efter bara några minuters tittande så känner jag att detta förmodligen kommer bli en stor överraskning. Handlingen, karaktärerna och den visuella grafiken som lycktas balansera på en snygg och lagom nivå utan att bli för vräkig - allt är snyggt och bidrar till en hållbar helhet som tillsammans bjuder på en lika underhållande som gripande film och jag undrar om inte detta är en av de bästa tredje uppföljare som jag någonsin sett.

The Big Short2016-03-24
Bankkrisen 2008 porträtterad på ett sätt som jag inte tänkt mig - pedagogisk, underhållande och köttig - på en samma gång. Där jag trodde att detta skulle kunna bli tråkigt håller filmen mig underhållen och intresserad genom hela sin fulla längd.

Nästa sida »