Alla kommentarer avVanadis

Kokvinnorna2011-12-28
Fin film om olika vägval i livet.

Eyes Wide Shut2011-12-28
Kidmans roll känns släpig och kunde varit mer sting i för att liva upp filmen. Den har sina fina scener men inte mer än så.

Human Trafficking2010-12-18
Berör ett oerhört viktigt ämne, men polisscenerna känns bara pretto amerikanska och drar ner betyget, som någon nämnde nedan så påminner det om ett avsnitt av csi eller liknande serie.

Peter & the Wolf2010-11-07
Filmen var fint synkad med Prokofievs truddelutt, och mysigt rysk rakt igenom.

Cabin Boy2010-10-26
Nej det här var inget vidare, såg mysig ut i förtexterna men det stannade tyvärr där.

Fröken Märkvärdig & Kärriären2010-09-13
Animeringen va mycket tilltalande. Tyckte slutet kom lite abrupt? Pang på liksom.

Barnvagnen2010-09-02
Som tidigare nämt, diskbänskrealism. Bra kamera arbete med tjusiga panoreringar.

Söder om landsvägen2010-08-30
Mysig och får en att dra på smilbanden

Micmacs2010-08-27
Når inte lika högt som Amelie eller Delicatessen i storyn, men bildspråket är lika ljuvligt som alltid. Fint med kängan till vapenindustrin

Att döda ett barn2010-07-28
novellen är väldigt gripande, och jag upplevde den bäst då jag fick föreställa mig den själv. men kortfilmen följer berättelsen oerhört bra.

Lolita2010-07-19
Betydligt mer intressant än nyproduktionen.

The Shining2010-07-19
Grymt snygga och intressanta kameravinklar.

Clockwork Orange2010-07-19
Otroligt verbal och härlig släng av samhällskritik.

Mifune2010-07-03
Satt inte hela vägen fram som de två tidigare dogmafilmerna, men inte illa för det.

Svart katt, vit katt2010-07-03
Mysig och full fart genom hela filmen. Orkestern samlar många plus på min sida.

Festen2010-07-03
Härliga nytänkande kameravinklar

Tillsammans är man mindre ensam2010-06-26
Mysig men något platt story. Audrey lika ljuvlig som alltid.

Riket2010-06-10
Såg Kingdom Hospital i mitten på tonåren, och fick berättat för mig att den var baserad på Riget och har nu för första gången fått tummen ur att se den. Sett klart ettan och överväger att köra maraton med tvåan redan ikväll/natt. Innehåller lagom mycket av allt, skräck som humor.

Kvinnor utan män2010-06-08
Fantastiska karaktärer. Upplever trädgården snarlikt Eden i Triers Antichrist, på ytan vackert och rofylld men med ett obehag ruvandes under ytan.

Leva sitt liv2010-04-14
Poetisk och vacker. Blev aningen förskräckt och beklämd av handling, då jag hade förväntat mig något muntert och lättsamt av att se otextade youtubeklipp från filmen.

Idioterna2010-04-14
Mycket stark film av Trier som verkligen drar igång grubblet inom en. Hyfsat munter och lättsam, med inslag av lite svart humor tills någon gång i mitten på filmen då man plötsligt sätter skrattet i halsen och det Trierska obehaget sätter in. Intressant att få se en Dogma film, första för min del. "Åksjukan" över den handhållna kameran lade sig relativt snart :)

Breaking the Waves2010-04-06
Såg den via cinemateket för drygt en vecka sen. Gripande film där man får hålla näsdukarna inom räckhåll.