Alla kommentarer avXiaowen

I Live in Fear2009-08-09
Jag förstår att Kurosawa gillade sin invanda ensemble och man kan tycka att Mifune gör det bra. Men varför casta en 35-årig Mifune som tvingas överspela för att övertyga i rollen? Gjordes filmen i första hand för att visa Mifunes register?

Bergens hemlighet2007-06-07
Stiligt foto och snygga actionsekvenser, men att var och varannan textruta skall skriva en på näsan att bilderna är vackra känns lite fånigt. Leni Riefenstahls våldsamma överspel känns närmast parodiskt idag.

Wassup Rockers2007-06-05
Ironiskt Pulp Fiction-våld. Mesiga och tillrättalagda sexscener. Klyschfester och styltig dialog. Och varför pratar ett gäng killar från El Salvador engelska sinsemellan? Vad har hänt, Larry Clark?

Abraham Lincolns liv2007-02-02
Oj vad frånsprungen Griffith var här.

Exodus2007-01-31
Minst sagt fascinerande film med tanke på dess propagandism och dess hyllning till terrorism som politiskt medel.

Biodlaren2006-12-04
Pinsamt försök till roadmovie av Angelopolous som återigen visar att han bara kan regissera gamla gubbar och hålla sig med en hyfsad fotograf. Sorgligt att behöva se en hjälte som Mastroianni i denna soppa kokad på en jävligt tunn spik.

Min onkel2006-07-27
Jag vet inga filmer som känns så hopplöst daterade som Tatis. Det är helt enkelt inte roligt och när humorn är borta försvinner också all udd i samhällskommentaren.

Sömnlös i Seattle2006-03-16
Brådmogna barn förstör alltid de bästa av filmintentioner...

De bästa åren2006-02-19
Filmens enda "skurk" gjorde något så fruktansvärt som att ARBETA och umgås med andra människor medan hennes man knullade horor i Paris. hmm...

Fristen - La Tregua2006-01-13
Primo Levi måste rotera i sin grav.

Ariane2005-12-26
Audrey Hepburn kysser alltid äldre män...men med gubbstrutten Gary Cooper passeras ändå en gräns för vad det går att överse med. Den miscastingen förstör hela filmen.

Ta pengarna och stick!2004-08-01
"Efter en kvart ville jag gifta mig med henne, efter en halvtimme hade jag gett upp alla tankar på att stjäla hennes väska"

Flying Daggers2004-07-28
Fantastiskt vackra fightingscener (lever upp till alla förväntningar!), men ett stort minus är att Zhang Yimou har haft en fantastisk uppfinningsrikedom när det gäller finurliga sätt att slita av Zhang Ziyis kläder. Gubbsjuka eller kommersiell anpassning?

Svärd och siden2004-04-07
Anskrämligt soundtrack, tveksamma skådespelarinsatser, styltig dialog och lite väl klyschigt emellanåt...men klara POGO Pedagog-kvaliteter med intressant tema och ruggigt bra voice overs (!). Dessutom är det en fröjd att se bilder från Hangzhou för 15 år sedan. Staden har "utvecklats" mycket på senare tid...

Mannen med ishackan2004-01-12
Den sysslolöse museiintendenten lyfter filmen. Den svenska titeln är en skandalös spoiler.

Eagle Shooting Heroes2003-09-02
En värdelös film om man inte älskar att se Hong Kongs största skådisar gå runt och fjanta sig. Men det gör man ju...

Home in My Heart2003-08-25
En otroligt tafflig film egentligen, men en bedårande Shu Qi som nunna gör den nästan sevärd

Working Girl2003-08-11
Frisyrerna i den här filmen borde granskas av krigsförbrytartribunalen i Haag. Annars är Kevin Spacey lysande i sin enda scen.

Caravan2003-02-27
Någon har sagt att detta är det närmaste en film någonsin kommit en soffbordsbok. Jag har aldrig varit med om så många "oooh" och "aaah" i en biopublik när landskapen rullas upp på duken.

Den tunna röda linjen2003-02-24
Den vackraste film jag sett. För min del kunde den vara dubbelt så lång och ha hälften av tempot. Makalös på alla sätt.