Alla kommentarer avandybrando

Det sjunde inseglet2020-03-11
Ett filmiskt mästerverk, asketiskt skön och mångtydbar. Här finns oförglömliga scener fyllda av såväl dödsångest och humor. Poppe är utomordentlig som gycklaren Jof. Valörrikt foto. En av de bästa svenska filmer jag har sett.

True Romance2020-03-03
Mycket droger, stiliserat - men ändå otäckt - våld, och imponerande namn i färgstarka biroller. Oldman är en oförglömlig syn som langare i dreadlocks. Bara så att ni vet vad ni ger er in på: i den här filmen är Hopper mest normal! Skriven av Quentin Tarantino.

Ed Wood2020-03-03
Kärleksfullt porträtt av en gränslöst entusiastisk och totalt talanglös person som gjorde några av alla tiders sämsta filmer. Perfekt rollbesättning med Depp idealisk i titelrollen och Landau imponerande som den gamle och utfattige Bela Lugosi, som Wood blev god vän med. Handlingen är ganska svag, men tid och rum har återskapats på ett mycket livfullt sätt. Ett måste för alla som gillar gamla filmer.

Sista tangon i Paris2020-02-22
En av de mest kontroversiella filmer som jag har sett och även om effekten dämpats med åren framstår en del scener fortfarande som ovanligt frispråkiga. Ett lysande exempel på Bertoluccis mästerliga kameraarbete. Brandos insats en av de bästa i hans karriär.

Fifflaren2020-02-14
Newman är enastående som Fast Eddie. Den rökiga, instängda biljardsalongmiljön är fångad på kornet i denna skarpsynta film. Vasst manus av Sidney Carroll och regissören. Fantastiskt foto!

Sleepy Hollow2020-02-14
Tillkrånglat och oklart manus sätter krokben för en vacker nyinspelning av Washington Irvings klassiska berättelse. Depp är rolig som tafatt polis. Burton måste ha haft roligt när han funderade ut på hur många olika sätt han kunde visa halshuggningar, men filmen är mer grotesk än skrämmande. Scenografin är ett plus.

Superman the Movie2019-08-19
Påkostat och riktigt lyckat om vår käre superhjälte. Med glimten i ögat och ändå ibland rätt spännande.

The Talented Mr. Ripley2019-05-21
Till två tredjedelar en riktigt bra film, men Minghellas fria version av Patricia Highsmiths roman råkar mot slutet på drift. Tilltalande skådespelare och underbara vyer av Italien kompenserar.

Network2019-05-21
En hejdlös drift med TV-mediet som kommer närmare verkligheten för varje år som går. Utmärkta skådespelare i alla roller.

Larry Flynt - skandalernas man2019-05-19
Rafflande berättelse. Harrelson är perfekt som den nyckfulla utgivaren, Love är absolut rätt som hans okonventionella hustru och Norton utmärkt som hans hårt prövade advokat. Den slutliga uppgörelsen i högsta domstolen är superdramatisk.

Clockers2019-02-27
Genomträngande, mångbottnad skildring av livet på gatan och dessutom, i typisk Spike Lee-stil, en predikan om vikten att ta personligt ansvar. Kan vara svårt att hänga med i början, men sedan blir det fängslande.

Tess2019-02-05
Vacker och stämningsfull film. Lång men fängslande. Mycket bra.

Jungle Fever2019-01-31
Fascinerande skildring av en kärleksaffär mellan svart och vit som korsar fler gränser än den rasmässiga. Inte helt perfekt, en sidohistoria om knark vattnar ur istället för att lägga till, men ändå fängslande. Fantastiska sångnummer av Stevie Wonder och musik av Terence Blanchard, även om det irriterar när musiken nästan dränker vissa scener.

Mo' Better Blues2019-01-30
Färgstark och musikaliskt levande, med en del goda insatser från Lees samtrimmade skådespelartrupp, men filmen är alltför lång för att kunna hålla intresset vid liv för den tunna handlingen.

Diligensen2019-01-29
En av de stora amerikanska filmerna och en milstolpe i västernfilmens historia. Balanserar karaktärsskildringen mot lysande actionscener.

Schindler's List2019-01-27
Fantastisk film. Denna korniga svartvita film, nästan helt inspelad i Polen, har ett tempo som matchar Spielbergs äventyrsfilmer och liknar ingenting annat som Hollywood någonsin har gjort. Lysande rollprestationer av de tre huvudpersonerna: Neeson, Kingsley och Fiennes. Utsökt manus och foto. Spielbergs mest intensiva och personliga film hittills.

Malcolm X2019-01-21
Vittfamnande biografi. Fängslande från början till slut, med superbt spel av Denzel och säker regi av Spike Lee. Överraskande måttfullt porträtt av en fortfarande kontroversiell person.

Förspillda dagar2019-01-12
Frank och djärv skildring av alkoholism. En seriös, icke förskönande film. Oscar till Milland, och fina birollsinsatser från da Silva som bartender och Faylen som vårdare. Det lättvindiga slutet är en eftergift åt Hollywoodcensuren.

Cat People2019-01-09
Sexig, blodig och tekniskt välgjord, men ojämn och i det långa loppet misslyckad. Regissören verkar mer intresserad av kameravinklar och nakenhet än en sammanhängande historia.

Labyrint2019-01-08
Underhållande variation på "Alice i Underlandet". Fantasifull regi som blandar levande skådespelare med Muppliknande varelser. Underhållande för barn och för dem med barnasinnet i behåll. Enda svagheten: den blir ibland lite långsam.

Mannen utan ansikte2019-01-08
Originell och lysande fotograferad filmatisering av Walter Tevis roman. Första två tredjedelarna är spännande. I den tredje håller det inte längre. Trots detta ett måste för SF-fans.

Het puls2018-12-20
Börjar nästan som ett plagiat på en 40-talsthriller men blir sedan mer originell och till sist riktigt bra. Kanske det mest lyckade av 80-talets många försök att återanvända film noir-stilen.

Midnight Express2018-12-20
Fängslande och våldsamt. Utmärkt film som dock inte är så sanningsenlig som filmmakarna vill få oss att tro.

Papillon2018-12-20
Spännande verklighetsbaserad äventyrshistoria, men alltför lång och brutalt realistisk för att vara helt lyckad.

Solens rike2018-10-29
En lång och ambitiös film fylld av skakande scener men med ett problem: man kommer aldrig nära pojken, och den känslan förstärks ju längre filmen pågår. Dessutom skruvar Spielberg upp den känslomässiga temperaturen (panoreringar från kamerakran och påtaglig musik) utan att det finns något i handlingen som motiverar detta.

Sophies val2018-10-29
Streeps rollprestation är enda skälet att se denna trogna men långsamma film. Med hjälp av följsam kamera utnyttjas Streep maximalt, men hennes insats kan inte bära upp hela filmen.

Hollywood2018-10-15
Lysande drama i fantastiska Technicolor-färger. March och Gaynor när de var som bäst. 30-talsatmosfären är ett plus.

Måndag hela veckan2018-10-15
Begåvad och fantasifull komedi som lyckas prestera nya idéer hela tiden, även när man tror att alla möjligheter är uttömda. Innehåller många roliga scener och är en idealisk film för Murray.

La Bamba2018-09-09
Lysande musikalisk biografi. Regissören lyckas inte undvika alla Hollywoodklichéer men det uppvägs mer än väl av Phillips rolltolkning. Morales är också utmärkt i rollen som brodern. Valens musik spelas av Los Lobos och de medverkar också själva som band i Tijuana. Originalmusik av Santana.

Den sista färden2018-09-09
Ypperlig film. McKinney och Coward är två av de ruskigaste skurkarna i filmhistorien. Duellen på banjo i början har blivit en klassiker. Rekommenderas!

Nästa sida »