Alla kommentarer avapfigur

Djävulen förmodligen2018-12-02
Vid 76 års ålder fick Bresson för sig att göra en upprorisk tonårsfilm.

Hiss till galgen2018-12-01
Det enda jag har att anmärka på är att det är högst orimligt, när snubben precis fastnat i hissen, att istället för att börja panikbanka och skrika på dörren så ba chillar han och röker cigg i äkta främlingslegionärstil. Fransoser, amirite? Annan orimlighet är att Louis Malle var blott 24 bast när han fick till den här. Orson Welles kan alltså äta ut sitt hjärta. I övrigt supertät i sitt berättande och väldigt tillfredsställande i temat "ödets ironi". Den noiraste av filmtitlar jag kan tänka mig. Miles Davis smäktande trumpet blåser liv i den dystra stämningen kring Jeanne Moreaus vandring i natten och allt känns fulländat.

Repo Man2018-11-25
Alltså, jag är och förblir punkare ända in i graven, men så kommer den här så kallade kultrullen och sätter allt det på prov. En tonårskultur som plötsligt känns fjärran och inte särskilt djärv. En story som slarvas bort efter en halvtimme för det spelar liksom ingen roll. En del repliker är kul kanske i början men sen önskar man att alla ba höll klaffen. Circle Jerks-låtarna och några fräcka bilder med sweet aesthetic Robby Müller-foto räddar tyvärr inte den här ofokuserade härvan.

Skönheten skall rädda världen2018-11-18
Wait wait wait, sitter den framlidne Arne Sucksdorff i sin enkla lägenhet på ålderns höst och säger lite i förbifarten att han en gång siktade mot Hitlers huvud med gevär men bestämde sig för att inte skjuta? Bokstavligen? Eller menade han bildligt? I så fall hur? Arne var i vilket fall helt klart alldeles för god för oss.

Gabrielle2018-01-11
Medelmåttig fram till scenen nånstans där i mitten när gubben med krokhänder dyker upp och ba lyfter hela grejen ett snäpp.

Arrival2017-12-31
Om jag hade kunnat se mitt liv från början till slut, skulle jag ha sett den här filmen då?

Blade Runner 20492017-10-09
Vet ni vad som skulle vara coolt? Om fler människor lät bli att göra en massa saker. Som överflödiga och överambitiösa uppföljare på 40 år gamla filmer med Harrison Ford.

Samuraj Killer2016-07-23
Älskar filmer som har allt.

Punksångaren Kathleen Hanna2016-01-24
Vilken sjuk svensk titel.

Fimpen2016-01-03
I grund och botten en urdålig filmidé, men det finns en passion som lyser igenom. Filmen kunde nog inte ha blivit så mycket bättre ändå.

Alexander Sokurovs filmvärld2015-11-26
4 boxarnäsor av 5.

Frank2015-01-22
Hej, jag är en krystad "konstig" indiefilm. Du vet, en sån där, där karaktärerna lär sig saker om sig själva. Oj, kolla, nu hade karaktärerna som inte gillar varandra, sex med varandra. Skojskämt.

Magic in the Moonlight2015-01-06
Segdragen historia om den spirande kärleken mellan en jättegammal man och en jätteung tjej.

Boyhood2014-11-02
Fantastisk studie i hur Ethan Hawke långsamt förvandlas till Nick Nolte.

Charlie Wilson's War2014-07-26
Samma ojämna ton som Argo led av. Ena stunden dödsallvar med flyktingläger och misär, andra Stefan och Krister-buskis.

jOBS2014-06-26
Slutet på andra akten: "Steve, you're being let go from Apple." Scen där Steve Jobs rensar ogräs i trädgården. Början på tredje akten: "Steve, welcome back to Apple."

Before Midnight2014-01-12
Det enda bra var att Ethan Hawke har förvandlats till Nick Nolte.

The Departed2014-01-06
De som säger att den är välgjord vet inte vad de talar om. Klippningen, särskilt i dialogscener, är fullkomligt värdelös. Taskig tajming, klaffmissar, dålig känsla för rum. Slarvigt rent hantverksmässigt. Spännande story, och coola skådisar. Dock onödigt få kvinnliga karaktärer, som inte ens känns intressanta.

Argo2013-12-03
Ojämn som fan. Bra öppningsscen men sedan kändes filmen som Bowfinger när John Goodman och Alan Arkin snubblade in.

Vi är bäst!2013-10-21
Sjukt bra castad, som alltid i Moodysons filmer. Skönt löst narrativ som fångar känslan av sin tid, utan att ha för många krystade markörer och retrosymboler.

Hotell2013-09-11
Frisk fläkt! Bra balansgång, då den ibland ser ut att hamna i klyschor, men lyckas undvika det snyggt. Dencik is freakin amazing.

Legenden om djävulshuset2013-08-06
Film nummer 2000 för mig. Vilken fröjd.

Långt farväl2013-07-30
Hemingway-författar-duden borde få en egen uppföljare.

Tootsie2013-07-14
Kanske den bästa filmen i genren "man-klär-ut-sig-till-kvinna-kom-igen-skratta-då".

A Thousand Words2013-07-06
Intressant film.

Body Double2013-03-19
Såg den här för att jag var sugen på lite 80's-schlock, liksom whatever va. Och det fick jag. Får skylla mig själv.

Det händer varje år2013-02-17
Baseball. Kul grej.

Sleuth - Spårhunden2013-02-11
Cirkusmusik och störig, överspelande Laurence Olivier. Michael Caine blev ju nästan subtil i jämförelse med Olivier. Filmad teater, med lite väl mycket tilltro till att dockorna ska skapa stämning. Undvik.

Skörda i den vilda stormen2013-01-30
Obegripligt oengagerande första timmen. Ray Milland glimtar till ibland, även om hans oförutsägbarhet ibland låg på gränsen till obehaglig. Bläckfisken räddar filmen från att få en tvåa.

Close to My Heart2013-01-25
Jag vill bli adopterad av Ray.

Nästa sida »