Alla kommentarer avbillybob

Man Bites Dog2004-07-11
Detta måste vara en av de mest bizarra och okonventionella filmer jag har sett på länge. Det börjar raskt och man hinner inte riktigt förstå vad det är man ska uppleva i ee och en halv timme, sedan börjar man småflina och till och med garva till den bizarra svarta humorn, och mot slutet inser man ganska säkert vad det är man egentligen skrattar åt och klumpen i magen blir större och tyngre att man till slut börjar må illa. Detta är en av de få filmer som jag har sett som har fått mig att må riktigt illa, inte för att filmen är dålig, utan för att den är så djävulskt bra. Detta är en film som ställer publiken till svars istället för mördaren. För vem är det egentligen som är den riktiga boven, serie mördaren som begår brotten, kamera teamet som deltar i brotten eller är det publiken som skrattar passivt medans brotten begås? Det verklgen inte lätt att sitta igenom filmen och det skulle vara outhärdligt om det inte vore för den träffsäkra svarta humorn somaldrig blir vulgär utan brottsligt rolig. Filmen är bland det mest originella och provokativa jag har sett på länge. Våld är kul?

Det grymma landet2004-07-11
En fantastisk film från en genialisk och mytomspunnen regissör. Martin Sheen har aldrig varit bättre och filmen känns som en inspiration till den mer aggressiva tarantino filmen "Natural Born killers". Men det bästa med filmen är den väldigt lugna och nästan vardagliga tempot som plötsligt avbryts av obefogat våld. Sissy Spacek är helt fenomenal som den kallblodiga och blasé flickan (säkert en av de mest skrämmande karaktärerna i filmhistorien). Allt är så bra som en Malick film ska vara och bättre! En film som visar våld som det är obefogat och nochalant. den ger inga förklaringar till karaktärernas handlingar och skapar en mer skrämmande känsla som kryper in sakta och stannar kvar.

Ed Wood2004-07-11
Glöm alla känsloladdade scener med geni-förklarade denier som är missförstådda i början men sedan får sin upprätelse till slut och alla lämnar biografen gråtande men fyllda av livets glädje. Det här är en biografi a la Tim Burton om världen "dåligaste" regissör! Johnny Depp är som skapad för rollen (som han är för alla Burtons filmer). Filmen hyllar ett riktig missförståd "geni" somaldrig får sin upprättelse men vi gråter åt hans lycka och skrattar åt hans olycka och lämnar biografen fulla av livets förunderliga glädje.

Wag the Dog2004-07-11
Och jag som trodde att USA var en oskyldig och demokratisk institution...:( Den här filmen är inte "vad-den-berättar" utan "hur-den-berättar". Med det menar jag att handligen är faktiskt inte så overklig som den verkar utan det är hur den berättas som gör filmen till en rolig och skrämmande upplevelse...väldigt skrämmande! För de som är mindre paranoida kan åndå finna glädja i filmens sublima och fenomenala humor och de fantastika (om inte mästerliga) skådespelar insatserna!

Terminator 2 - Domedagen2004-07-11
Denna film är unik i sitt slag av två skäl: Detta är en uppföljare som är bättre än första filmen; samt att Arnolds skådespelar insats är väldigt bra. Filmens andra stora fördel enligt mig är att den kan ses fristående från ettan och trean. Man behöver inte se de andra två filmerna för att förstå och uppskatta filmen. Den var teknisktöverlägsen när den gjordes och känsn även idag överlägsen jämfört med många effekt-filmer (inkl. T3). Att filmen sedan också har ett väldigt stark och tankeväckande story (något som är högst ovanligt i genren) bara bidrar ytterliggare till filmens styrka och att den kommer överleva tiden med råge.