Alla kommentarer avbjornnyquist

Bird Box2019-01-06
Rätt bra, men ganska lik många andra filmer i genren som jag emellertid är lite svag för. Rai: Som jag förstod det, tog de "goda" människorna självmord när de såg den onda kraften eller vad man ska kalla det, medan kriminella och eventuellt psykiskt sjuka blev frälsta istället. Lite banalt...

The Imposter2013-12-29
Bra dokumentär/biografi. En försvunnen blond och blåögd unge från USA försvinner, men hittas i Spanien några år senare, då mörkhårig, brunögd och med en fransk brytning. Trots den intressanta inledningen blev den mer och mer spännande under dokumentärens gång.

The Staircase 22013-05-01
Efter att ha sett den 6 h långa dokumentärserien om den första rättegången så var det lite väl mastigt att göra över 2 h till med mycket tillbakablickar och inte alltför mycket slutgiltiga nyheter. Mycket talar väl för att det antagligen kommer behövas göra en till dokumentär för att visa hur det faktiskt slutar och då blir denna bara en parentes med material som redan finns i den första och kommer finnas i den sista. Men alltid fascinerande att se hur rättvisan arbetar i USA. Jag är förvisso inte alls övertygad om att Michael Peterson är oskyldig, men jag är ganska övertygad om att han utifrån materialet som fanns inte borde ha blivit dömd.

Barfly2012-08-18
Ganska underhållande om man har läst Bukowskis bok Hollywood som handlar om inspelningen... Men Mickey Rourke är bara för mycket, så pinsamt dålig, haha.

Sons of Perdition2011-10-22
Skapade en inblick i hur det kan vara att leva i en sekt, även fast man nog aldrig kommer kunna förstå hur det är på riktigt. Hur kan man blanda ihop Hitler med Bill Clinton? Hur kan man inte ens veta vem Bill Clinton är? Eller att Washington är deras huvudstad? Eller vad serietidningar är? Känns surrealistiskt. Dokumentären är bra på att visa att det är svårt att bara lämna det förflutna bakom sig och det som man har blivit hjärntvättad att tro på under hela sitt livet.

Gasland2011-09-30
Den tar upp ett väldigt viktigt ämne, själva ämnet är en femma. Men den är ganska långdragen och går in på lite väl mycket detaljer och ja... den blir ganska tråkig i längden. Det händer inte så mycket heller mer än att han åker runt till olika ställen och konstaterar att det är lika illa och förgiftat överallt. Alltid svårt med dokumentärer om man ska bedöma dem efter ämnet eller hur bra gjord den är, jag brukar mest bedöma ämnet, men den här filmen skulle jag verkligen inte orka se igen, därför får den bara en trea.

De dimhöljda bergens gorillor2011-08-26
Pendlar mellan högt och lågt. Hade kunnat blivit ett mästerverk.

Winnebago Man2010-10-27
I många klipp på internet skrattar man åt personerna.... men tycker inte så är fallet med Jack Rebney. Det är helt enkelt glädjande att lyssna när han svär och visar sina känslor. Känns som en varm och god människa.

Hidalgo2010-10-09
Efter att ha sett Mamma Mu och Kråkan, The Ninja Mission och Jättehajen skulle man kunna tro att denna skulle vara bra, men haha, den var nästan ännu sämre!

The Yes Men Fix the World 2010-10-03
Underbar! Världen styrs av pengar inte medkänsla. Sjukt att Dow la ner så mycket pengar på en reklamkampanj istället för att lägga dem på att hjälpa personerna som drabbades av katastrofen... Känns som om det skulle gett minst lika bra PR men det är tydligen inte så världen fungerar. Väldigt tankeväckande dokumentär.

Full Metal Jacket2010-09-05
Serganten var som sagt ett mästerverk. Första halvan av filmen överhuvudtaget gillade jag skarpt. Tyckte dock det urartade lite med tjockisen, spelade typ över... Sedan i Vietnam vet jag inte riktigt vart de ville komma, kändes lite ofokuserat. Tror inte heller alls att det är så där folk reagerar i krig...

I Am David2010-09-04
Intressant historia, bra skådespelare, 12-åringen som filmen handlar om är med i princip varenda scen, ganska ovanligt och vågat att bygga en hel film på ett barn. Kunde ha vart mer detaljerad och längre men filmen ger en trevlig känsla och hopp om mänskligheten.

Mystic River2010-08-29
Tyckte de sista scenerna var överflödiga, förstörde lite annars var det en väldigt berörande historia. Man kan inte annat än tänka på ödet... och det var inte på Daves sida. Kan inte sluta, få livet förstört efter bara 11 år, jävla sorgligt.

Dagispapporna2010-08-06
Bättre än vad jag hade för mig. Riktigt underhållande och tror barnen och skådespelarna hade riktigt skoj när de spelade in den.

The Great Debaters2010-07-12
Gillar den skarpt, mer intressant än spännande. Ger alltid en extra dimension när det bygger på verkligheten. Denzel Washington är bra som vanligt.

Guerilla - kidnappningen av Patty Hearst2010-05-20
Intressant början och allt sådant, lite besviken på slutet att man inte fick höra hennes bortförklaringar... eller vad man ska säga.

Johan Falk - Leo Gaut2010-05-17
Jahaja, de senaste av "Johan Falk" filmerna har överlevt tack vare Frank Wagner... Men nu var knappt han med, visst är det trevligt med gamla bekanta och allt det där, men tycker inte den här håller måttet riktigt.

Livvakterna2010-05-16
Tycker den var bättre än Noll Tolerans, lite fiffigare och lite mer intressant men Johan Falk är verkligen inte bra, skapar inga känslor alls.

Noll tolerans2010-05-15
Ganska medioker, inget specielt med handlingen och huvudpersonerna är inte särskilt engagerande, specielt inte Johan Falk.

Den osynliga cellen2010-05-11
Intressant och se hur ett stort politiskt engagemang kan eskalera till denna typen av brott. Man måste ha en viss respekt för att de rånade för att skicka pengarna till en organisation de trodde på och inte bara rånade för sin egen skull som de flesta brukar. Gillade den skarpt!

Man tänker sitt2010-05-10
Tyckte ungens röst var lite jobbig, även musiken ibland. Händer inte så mycket, men ändå intressant. Stark tvåa, nästan en trea. Bättre än Farväl Falkenberg.

Bananas!*2010-04-25
Jaha, ska i fortsättningen se till att inte köpa något från Dole iaf. Sjukt lågt att inte bry sig det minsta om sina arbetare, iofs så brukar de inte göra det på bananplantage, de brydde sig åtminstone inte ett skit om mig när jag jobbade på ett i Australien. Men såvitt jag vet är jag inte steril åtminstone.

Kick-Ass2010-04-10
En riktigt underhållande och rolig film.

The Flying Scotsman2010-04-01
Inspirerande, då det är baserat på en sann historia. Starkt gjort att stå emot sina plågoandar, förbundet och dopingen. Står lite grejs om honom på wikipedia för de som är intresserade.

Guy X2010-03-29
Som de tidigare har skrivit så är det en konstig film som knappast kan räknas som en komedi. Satt och väntade på att den skulle komma igång, men det hände aldrig direkt.

Avatar2010-03-04
Trevlig film även fast det mesta var förutsägbart.

Shutter Island2010-02-21
Blev riktigt förbannad i början när de spelade sjukt hög "skrämsel musik" utan någon som helst anledning, kändes bara störande och irreterande och inte alls stämningsfullt. Lite lång och segdragen där i mitten ett tag men kom igång ordentligt mot slutet, som dock kom ganska plötsligt. En inte alltför stark fyra.

Harry Potter och halvblodsprinsen2010-02-15
Kändes som om de skippade lite väl mycket i slutet, inte alls likadant som i boken, saknar en del scener som jag kan se framför mig. Men den är väl godkänd iaf.

20122010-02-12
Tänka sig att överleva alla de där situationerna, nog för att det brukar va så, men gång efter gång efter gång efter gång efter gång efter gång efter gång? Nja, alldeles för mycket snack om denna filmen.

Videocracy2010-02-08
Italien är verkligen helt fucked up. På många ställen visste man inte om man skulle skratta eller gråta. Skulle hellre leva i en diktatur. Faktumet att de inte ens behövde någon som diskuterade emot personerna, de skötte sig tillräckligt bra själva. Ganska kul att jämföra sig med Robin Hood när man gör allting för pengar, men behåller allting själv.

Nästa sida »